  • 11. Data: 2011-11-07 22:09:15
    Temat: Re: Ile paliwa potrzeba dla świateł ;-)
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Jacek,

    > Pewnie jakieś 10% o ile nie mniej.
    > No wiesz, rzadko sie zdarza jechać 100 km z pedałem w podłodze.
    > Wartość opałowa benzyny to 43 MJ/kg, czyli ok. 30 MJ/litr
    > Do wytworzenia 110 J energii potrzeba 0,0000037 litra benzyny, a biorąc
    > pod uwagę sprawnośc przemiany na poziomie 20%, opory napędu alternatora,
    > jego sprawność itp, itd nie wyjdzie więcej, jak jakieś mililitry.

    Ale 110J to 110W * 1s a Ty potrzebujesz odpowiednika czasu przejazdu
    100km - w mieście to jakieś 3 godziny jazdy, czyli pomnóż swoje
    mikrolitry razy 10800.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 12. Data: 2011-11-07 22:10:56
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello AZ,

    > Eee? Samochod zeby toczyc sie 100 km/h potrzebuje pewno pare kW, moze 8?

    Może 20?

    > Spalasz przy tym 7,5l, zalozmy na rowno 8,0, wiec wychodzi 0,11 l, jakby
    > doliczyc jeszcze sprawnosc alternatora/opory to wyjdzie jeszcze wiecej.
    > Moze niekoniecznie te 0,23 l ale watpie tez zeby bylo mniej niz 0,1.

    Mniej.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 13. Data: 2011-11-07 22:13:02
    Od: AZ <a...@g...com>

    On 2011-11-07, RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl> wrote:

    > Może 20?

    No moze.

    > Mniej.

    Czyli ile, tak pi razy drzwi?

    --
    Artur
    ZZR 1200

  • 14. Data: 2011-11-07 22:59:05
    Od: "kogutek" <s...@N...gazeta.pl>

    RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl> napisał(a):

    > Może 20?

    > Mniej.

    więcej, około 0,2. Napisał że 88 kW i pali 7,5 litra. Dla 88kW potrzeba pod 10
    litrów na godzinę. Łatwo to policzyć bo znana jest wartość opałowa benzyny.
    7,5 litra to 60kWh. Tyle można uzyskać jak spalić paliwo ze stu procentową
    sprawnością. I z taką się spala w silniku. Ale na pracę mechaniczną zamienia
    się z tego od kilku do trzydziestu kilku procent. Zależy to od typu silnika (
    wysokoprężny czy iskrowy), jego pojemności ( małe mniej sprawne duże bardziej
    sprawne) i warunków w jakich pracuje (trasa albo zakorkowane miasto). Według
    mnie samochód z silnikiem benzynowym eksploatowany w mieście może mieć średnią
    sprawność z 12-15 procent. Sporo mocy potrzebuje żeby się sam kręcił, na
    zasilanie pompy oleju, pompy wody, pokonanie oporów ruchu. Na oko ze dwa
    kilowaty dla silników do 1000 z trzy kilowaty pomiędzy 1000 a 2000 pojemności.
    To mocy mechanicznej zostaje 88x0,15 - 2,5=10kW. Litr na kilowata wychodzi.
    Inaczej nie chce. Sprawność alternatora jest w okolicach 50%. To daje ponad
    0,2 litra na 0,11kWh. Kilowatogodzina wytworzona w samochodzie jest cirka
    jebałt 10 razy droższa niż z gniazdka. Oczywiście mogłem się pomylić. Ale nie
    więcej niż 20% i do końca nie wiadomo w którą stronę.

  • 15. Data: 2011-11-08 00:49:55
    Od: " Michał" <m...@N...gazeta.pl>

    AZ <a...@g...com> napisał(a):

    > No moze.

    > Czyli ile, tak pi razy drzwi?

    Ja rozwinę mój przypadek:

    Przy ~20kW auto jedzie 100km/h paląc przy tym koło 10l/100km

    Żarówki to koło 150W, 8 zewnętrznych + kilkadziesiąt w środku.

    150W to koło 0.8% 20kW

    czyli przy 100km/h palą 10l*0.8%= 0.08l/100km

    a wynik 0.24l/100km wydzie dopiero jak bym się wlókł 34km/h średnio.

    pozdrawiam!

  • 16. Data: 2011-11-08 05:32:36
    Od: Jacek <n...@g...com>

    Hej, słusznie prawi......
    Wychodzi zatem 0,04 litra
    Jacek

  • 17. Data: 2011-11-08 07:22:19
    Od: MadMan <m...@n...wp.pl>

    Dnia Mon, 7 Nov 2011 23:49:55 +0000 (UTC), Michał napisał(a):

    > a wynik 0.24l/100km wydzie dopiero jak bym się wlókł 34km/h średnio.

    No to nie jest aż takie "wleczenie", wystarczy trasa która w jakichś 60%
    jest w mieście.

    --
    Pozdrawiam,
    Tlen: madman1985, GG: 2283138

  • 18. Data: 2011-11-08 07:34:10
    Od: AZ <a...@g...com>

    On 2011-11-07, Michał <m...@N...gazeta.pl> wrote:

> [...]
    >
    > Żarówki to koło 150W, 8 zewnętrznych + kilkadziesiąt w środku.
    >
    > 150W to koło 0.8% 20kW
    >
    > czyli przy 100km/h palą 10l*0.8%= 0.08l/100km

    A te oswietlenie to masz zasilane paskiem klinowym z silnika? Alternator
    tez ma straty i 1 kW pobrany z silnika to nie jest 1 kW w
    elektrycznosci.

    --
    Artur
    ZZR 1200

  • 19. Data: 2011-11-08 08:24:33
    Od: "kogutek" <s...@N...gazeta.pl>

    =?ISO-8859-2?Q?_Micha=B3?= <m...@N...gazeta.pl> napisał(a):

> [...]
    >
    > czyli przy 100km/h palą 10l*0.8%= 0.08l/100km
    >
    > a wynik 0.24l/100km wydzie dopiero jak bym się wlókł 34km/h średnio.

    Średnia prędkość w dzień w centrum Łodzi to 18km/h. to daje według Twoich
    szacunków pół litra na sto kilometrów na same światła.

  • 20. Data: 2011-11-08 08:58:49
    Od: "Robert_J" <d...@o...pl>

    > W aucie jest tyle energii marnowane na ciepło, akumulator
    > ma ok 55% sprawności, klima, wspomaganie.... Oszczędność
    > paliwa w funkcji mocy żarówek jest policzalna, ale chyba
    > nie istotna.

    Dokładnie :-). Myślę że jedno, dwa depnięcia spod świateł
    kosztuje więcej paliwa niż palenie się żarówek :-).