  • 131. Data: 2020-01-20 17:06:29
    Temat: Re: Idą promocje
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    W warunkach miejskich porównać z CNG.

    -----

  • 132. Data: 2020-01-20 17:22:27
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Iguan_007" napisał w wiadomości grup
    oglegroups.com...
    Kris

    >Sa tansze. Nie wiem jak jeszcze moge to jasniej napisac

    Podac przykladowy koszt instalacji i roczna produkcje energii ...

    J.

  • 133. Data: 2020-01-20 18:25:14
    Od: Marcin N <m...@o...pl>

    W dniu 2020-01-20 o 07:40, Iguan_007 pisze:
    > Mam wrażenie, że cały czas padają te same argumenty i kręcę się w kółko.
    >
    > Tyle, ze to tyle sa argumenty a fakty. Ja akurat jestem z tym zwiazany zawodowo,
    ale nawet jesli nie masz bezposredniego kontaktu z cenami i kontraktami to koszty
    produkcji sa szacowane np. przez Lazard (https://www.lazard.com/perspective/lcoe2019)
    czy Bloomberg (poszukaj 'Bloomberg New Energy Outlook').
    > Nawet jesli patrzysz na niedotowane porownianie, solar jest tanszy.
    >
    > W Australijskim Qeensland (gdzie boom na OZE, glownie solar, jest ogromny), srednia
    cena za energie w 2017 wyniosla $102/MWh, w 2019 ponizej $72/MWh a teraz kontrakty
    futures na gieldzie na rok 2021 mozna juz kupic za $55.20/MWh.

    > https://www.forbes.com/sites/energyinnovation/2018/1
    2/03/plunging-prices-mean-building-new-renewable-ene
    rgy-is-cheaper-than-running-existing-coal/#2d52e5493
    1f3

    > https://www.aemc.gov.au/news-centre/economists-corne
    r/glimpses-new-market-dynamic-queensland

    Ależ ja się w pełni zgadzam z tym, że prąd z OZE bardzo staniał. Sam to
    właśnie pisałem w którejś dyskusji (dlatego pisałem, że już nie
    pamiętam, gdzie jakie argumenty padały).

    Wiem też, że prąd z atomu jest nienaturalnie drogi bo jest niemodny i
    nie ma teraz efektu skali.

    Wiadomo jednak, że bez atomu (i to w ogromnych ilościach) nie zbudujemy
    cywilizacji zeroemisyjnej.

    --
    MN

  • 134. Data: 2020-01-20 18:30:21
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    ..
    Hello Iguan_007,
    [...]
    >Pisanie o cenie energii i kosztach budowy OZE w oderwaniu od kosztów
    >budowy i eksploatacji magazynów energii (których na razie jest za
    >mało) to demagogia.
    >Jeśli OZE mają zastąpić tradycyjną energetykę, to muszę zapewnić
    >niemal 100% dostępność energii a tego nie zrobi się bez jej
    >magazynowania.

    GB miala kiedys ambitne plany budowania elektrowni
    szczytowo-pompowych.
    Dawno temu, w erze wegla.

    Ale okazalo sie, ze wegiel sie skonczyl, gaz tanszy, i skonczylo sie
    na jednej takiej.

    A i to duzo za malo, bo potrzeba by magazynowac na pare dni co
    najmniej.

    J.

  • 135. Data: 2020-01-20 18:33:43
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    > Mam nadzieję to zmienić. W domowych instalacjach można użyć
    > bezpieczników do 35A, przy 3 fazach to 24 kW. Mogę sobie wyobrazić
    > ładowarkę, która reguluje swoją moc w zależności od obciążenia
    > instalacji domowej i pozwala naładować do 3/4 pojemności w 3 godziny
    > przy maksymalnej dostępnej mocy.

    Mówisz o evse?
    Samochody nie mają takich ładowarek AC (pokładowych), więc moc evse nic
    nie da - i tak wezmą swoje 3,6 lub 7,2 kW (czaaaaasem 11).

    Jedyna forma z której każdy z nich (samochodów) jest w stanie przyjąć
    duży prąd, to ładowarki DC, takie jak w stacjach ładowania.
    Ale to już gigantyczna kasa, nawet jak są to mniejsze wersje.

  • 136. Data: 2020-01-20 18:34:20
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    pl...
    W dniu 2020-01-20 o 12:42, Iguan_007 pisze:

    >Dużym popytem w godzinach pracy to martwiliśmy się za komuny
    >jak działały piece hutnicze. Te najnowsze były na prąd.
    >Nie działają już prawie trzydzieści lat.

    Hm, nie ma tych elektrycznych obecnie ?
    Za to zamkneli "wielkie piece". One byly na wegiel.

    Elektryczne to chyba do stali gatunkowych.
    Tudziez widzialem w odlewni ... malej.

    Tak czy inaczej - szczyt dzienny mniejszy niz wieczorny.
    Zlikwidowalismy piece hutnicze, nastawialismy kuchni elektrycznych :-)

    J.

  • 137. Data: 2020-01-20 18:46:46
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    pl...
    W dniu 2020-01-20 o 12:52, J.F. pisze:
    [...]

    >Ale on go nie sprzedaje tylko sam zużywa.

    Istotne, ze d4 ma problemy energetyki.
    I nic go nie obchodzi, ze rozpieprza krajowy system :-)
    Wiec przepisy czy nie - a energetycy beda mieli te same problemy :-)

    >U nas też.

    U nas chyba jeszcze dlugo nie..

    > Przy czym w Chile to chyba mozna sporo elektrowni
    > szczytowo-pompowych zrobic.
    > A w Polsce nie bardzo ...

    >Nie wiem jak jest w Chile ale u nas i w unii dostawca ma obowiązek

    https://www.independent.co.uk/environment/chile-sola
    r-power-panels-free-electricity-give-it-away-a706313
    1.html

    Ale znow - nie ma co porownywac, warunki inne.

    >odkupić z OZE. I dlatego ta energia jest tania bo w godzinach
    >kiedy elektrownie słoneczne ją dostarczają jest najmniej potrzebna.

    Znow nie przesadzajmy z tym zapotrzebowaniem.

    >Gdyby do tego nie zmuszały przepisy to dostawca energii kupił by
    >tylko
    >moc gwarantowaną przez całą dobę. Bo tylko to go interesuje.

    Niekoniecznie. Jak go zdemonopolizowac od elektrowni, to kupi tam,
    gdzie taniej :-)

    Chyba, ze mu sie nalozy obowiazek dostarczania pradu caly czas - to
    istotnie bedzie cos kontraktowal.
    Dzisiejsze gieldy kontraktuja nawet na pare lat do przodu.

    Taa ... i tu by sie przydalo, zeby mogl miec wlasna elektrownie, tylko
    co wtedy z monopolem :-)

    >Ewentualnie brałby za większa cenę do załatania dziury w szczycie.
    >Ale to też nie z elektrowni słonecznych.

    I niestety nie z weglowych.

    Wodor elektrolizowac z nadwyzki ... dla samochodow ...

    J.

  • 138. Data: 2020-01-20 18:50:58
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    oglegroups.com...
    W dniu poniedziałek, 20 stycznia 2020 13:11:19 UTC+1 użytkownik
    Iguan_007 napisał:

    >Źle mnie zrozumiałeś
    >Ja nie twierdzę ze OZE sa złe
    >Ja twierdze że OZE póki co są droższe a rzekłbym nawet że
    >ekonomicznie nieopłacalne.
    >Tak jak żarcie eko, tak jak samochody elektryczne, tak jak FV w
    >Polsce.
    >Ty zaś gadasz trochę jak mój szwagier który kilka miechów temu panele
    >FV(8kWp bodajże) na dach włożył. Twierdzi teraz że super biznes
    >zrobił bo rachunki do "elektrowni" spadły mu z 220zł na 20zł
    >miesięcznie
    >Że przez najbliższe 10 lat ponad 400zł będzie raty za to FV płacił to
> [...]

    No ... jak mu instalacja wytrzyma 20 lat, to sie zwroci.
    A jak 30, to nawet zarobi - czyli tanszy ten prad niz "z elektrowni".

    A jak Tobie cene pradu podniosa, to szwagier nie bedzie musial czekac
    20-30 lat, tylko 15-20 :-)

    J.

  • 139. Data: 2020-01-20 18:55:11
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Iguan_007" napisał w wiadomości grup
    oglegroups.com...

    >Masz racje JF - Tesla ze swoja 100MW bateria weszla na rynek zeby
    >zarabiac na wychodzacych elektrowniach (wahaniach cen). I bardzo
    >dobrze na tym wyszli w ubieglym roku

    Ale czytasz - ze ta bateria to zasili poludniowa Australie przez ... 4
    minuty.

    Pozostaje miec nadzieje, ze pogoda stabilna i Slonce nie zgasnie w
    calej prowincji na godzine :-)

    A propos - bylo zacmienie Slonca w Europie - o ile pamietam to Niemcy
    tylko przestali eksportowac.

    J.

  • 140. Data: 2020-01-20 18:57:40
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Iguan_007" napisał w wiadomości grup
    oglegroups.com...

    >Nie, nie zapomnialem. Mowilismy o cenach. Konsumenta nic nie kosztuje
    >jesli prywatny operator nie uruchomi drozszej elekrowni bo tansza
    >oferuje prad.
    >To raczej problem operatora rynku zeby utrzymac stabilnosc sieci -
    >co, jak juz pisalem jest wyzwaniem.

    Tak czy inaczej - konsument bedzie musial za to zaplacic. Albo bedzie
    siedzial bez pradu.

    Chyba ze ... akumulatory potanieja.

    J.