  • 1. Data: 2011-09-22 19:46:47
    Temat: Hamowanie elektrowni wiatrowej 3kW
    Od: "PC" <p...@p...onet.pl>

    Mam wiatrak jak w temacie i jak wieje zbyt silny wiatr lub nie ma obciążenia
    to cała moc idzie w grzałki zrzutowe. Problem mam, gdy jest za silny wiatr
    bo grzałki załączają się na 100% i prawie zatrzymują wiatrak. A ja bym
    chciał żeby się nadal kręcił dając użyteczną moc. Dlatego chciałbym zasilać
    te grzałki pwm-em w sprzężeniu z napięciem z prądnicy. Sterownik sobie
    zrobię, zostawię opcję permanentnego hamownia w razie awarii ale jak
    posterować mosfety i jakie, żeby dały radę z 3kW? Pradnica zasila bojler i
    zestaw akumulatorów. Na wyjściu układu jest napięcie stałe, prądnica
    jednofazowa.

    PC

  • 2. Data: 2011-09-23 09:17:58
    Temat: Re: Hamowanie elektrowni wiatrowej 3kW
    Od: AlexY <a...@i...pl>

    Użytkownik PC napisał:
    > Mam wiatrak jak w temacie i jak wieje zbyt silny wiatr lub nie ma obci??enia
    > to ca?a moc idzie w grza?ki zrzutowe. Problem mam, gdy jest za silny wiatr
    > bo grza?ki za??czaj? sie na 100% i prawie zatrzymuj? wiatrak. A ja bym

    Mam takie pytania pomocnicze:
    1. Co znaczy "za silny wiatr" ?
    2. Sam projektowałeś i budowałeś całość czy jest to z różnych "klocków"
    niekoniecznie dobrze do siebie dopasowanych?
    3. W jaki sposób (fizycznie) są załączane grzałki i co je załącza na
    podstawie jakich sygnałów.

    [..]

    --
    AlexY
    http://nadzieja.pl/inne/spam.html

  • 3. Data: 2011-09-23 09:54:29
    Od: "PC" <p...@p...onet.pl>

> [...]
    > niekoniecznie dobrze do siebie dopasowanych?
    > 3. W jaki sposób (fizycznie) są załączane grzałki i co je załącza na

    Gotowy zestaw w sensie kompletowany przez dostawcę. Jak jest za silny wiatr
    to napięcie wzrasta ponad 120V. Wtedy się załączają grzałki i tak trzymają
    10 minut. Potem układ odpuszcza, sprawdza napiecie i tak w kółko. Dla mnie
    bez sensu ale tak to ktoś wymyślił. Załączenie realizowane jest przez zestaw
    tranzystorów.

    PC

  • 4. Data: 2011-09-23 10:55:43
    Od: AlexY <a...@i...pl>

    Użytkownik PC napisał:

    > Gotowy zestaw w sensie kompletowany przez dostawce. Jak jest za silny wiatr
    > to napiecie wzrasta ponad 120V. Wtedy sie za??czaj? grza?ki i tak trzymaj?
    > 10 minut. Potem uk?ad odpuszcza, sprawdza napiecie i tak w kó?ko. Dla mnie
    > bez sensu ale tak to kto? wymy?li?. Za??czenie realizowane jest przez zestaw
    > tranzystorów.

    Czyli nie ma wiatromierza jak rozumiem. IMHO durna logika ale zapewne
    tania. Musiałbyś znać dopuszczalną prędkość wiatru, zamontować
    wiatromierz i gruntownie przerobić sterownik czy raczej zrobić go od
    zera, pomóc powinien równoległy stabilizator napięcia bazujący na
    schemacie: http://www.zajic.cz/omezovac/omezovac.htm na samym dole,
    grzałki zamiast diod szeregowych, tranzystor dobrany do prądu oraz
    sterowanie dobrane do tranzystora i zaadaptowane do wyższego napięcia.
    Tylko bezwzględnie potrzebujesz wiatromierza bo w ten sposób wiatrak
    będzie starał się pracować w każdym wietrze.

  • 5. Data: 2011-09-23 16:46:15
    Od: Mirek <i...@z...adres>

    On 23.09.2011 11:54, PC wrote:
    > Dla mnie
    > bez sensu ale tak to ktoś wymyślił.

    Kolego ja bym uważał, bo możesz mieć sytuację taką, że rozkręcony
    wiatrak już nie zahamujesz nawet zwierając obwód i wtedy albo się
    rozleci albo prądnicę spalisz.

    BTW: news.onet chyba znowu ma czkawkę

    Mirek.