  • 51. Data: 2019-08-21 18:25:39
    Temat: Re: Google Maps a Waze
    Od: "r...@k...pl" <r...@k...pl>

    Tue, 20 Aug 2019 10:33:54 +0200, w <5d5bb075$0$516$65785112@news.neostrada.pl>,
    "T." <k...@i...pl> napisał(-a):

    > Spróbuj Automapę. Według mnie jest najlepsza.

    Jeździłem z nią przez wiele lat zanim nie zamieniłem na NE.
    Od pewnego momentu było z nią tylko coraz gorzej.
    Ma już chociaż wybieranie głosowe adresu?

  • 52. Data: 2019-08-21 18:26:47
    Od: "r...@k...pl" <r...@k...pl>

    Tue, 20 Aug 2019 18:40:20 +0200, w
    <c...@4...com>, j...@i...pl napisał(-a):

    > Żart roku.

    Ma rację.
    Teraz jesteśmy krajem kat. C :)

  • 53. Data: 2019-08-21 18:27:36
    Od: "r...@k...pl" <r...@k...pl>

    Tue, 20 Aug 2019 13:50:40 +0200, w <5d5bde93$0$533$65785112@news.neostrada.pl>,
    "T." <k...@i...pl> napisał(-a):

    > W AM możesz wskazać punkty pośrednie, możesz wskazać, jakie drogi
    > wyłączyć z nawigacji, możesz zabronić konkretne odcinki dróg... AM
    > rozwiązuje nawet "problem komiwojażera", czego inne nawigacje nie mają.

    Wszystko to mam w NE. Nawet komiwojażera.

  • 54. Data: 2019-08-21 18:30:33
    Od: "r...@k...pl" <r...@k...pl>

    Tue, 20 Aug 2019 14:07:10 +0200, w <9931378381$20190820140711@squadack.com>,
    RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid> napisał(-a):

    > Sporo opcji do wyboru - jeśli lubisz radykalną jazdę skrótami -
    > wybierz trasę szybką lub krótką. Jeśli wolisz drogi główne - wybierz
    > bezpieczną.

    Na osiedlu obok trasa bezpieczna prowadzi najwęższymi drogami (bo są
    asfaltowe). Szerokie główne są pomijane (bo z kostki).
    Gdy w ten sposób zaczęto psuć mapę AM (a to był jej największy atut),
    pożegnałem się na dobre i nie żaluję.

  • 55. Data: 2019-08-21 19:17:34
    Od: collie <c...@v...pl>

    W dniu 21.08.2019 o 18:30, r...@k...pl pisze:

    > Na osiedlu obok trasa bezpieczna prowadzi najwęższymi drogami (bo są
    > asfaltowe). Szerokie główne są pomijane (bo z kostki).

    Widocznie AM ma zapodane, że drogi główne (a takimi prowadzi trasa
    bezpieczna) nie są wykładane kocimi łbami. Ustaw trasę szybką a AM
    będzie Cię prowadzić osiedlową autostradą, nawet po kocich łbach.

  • 56. Data: 2019-08-21 23:07:17
    Od: kk <k...@o...pl.invalid>

    On 2019-08-21 09:43, T. wrote:

    > Według mnie problemu komiwojażera żadna inna nawigacja nie rozwiązuje,
    > choć dla przeciętnego turysty problem jest wydumany.

    Nie można po mieście spraw załatwiać z nawigacją?

  • 57. Data: 2019-08-21 23:09:24
    Od: kk <k...@o...pl.invalid>

    On 2019-08-21 11:17, J.F. wrote:

    > Kiedys sie bawilem w wyszukiwanie najkrotszych drog w grafach i szlo to
    > zadziwiajaco szybko ... ale grafy byly malutkie.
    > Czasem mnie nachodzi zeby to zrobic na mapie Polski ... ale trzeba by
    > najpierw dane rozpoznac, np OSM..

    Albo UMP

  • 58. Data: 2019-08-22 10:28:23
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    pl...
    W dniu 2019-08-21 o 11:42, J.F. pisze:

    >Oczywiście zdaję sobie sprawę, że złożoność zależy od liczby punktów,
    >a do pewnego momentu można to nawet nie wyliczyć, tylko ocenić
    >wizualnie.

    Masz na mysli ulozenie kolejnosci "na oko" ?
    No coz, czasem moze zawiesc - w sensie - ulozysz trase gorsza od
    najlepszej, bo na oko to zle sie ocenia drobne roznice.
    Ale bedzie to trasa nieduzo gorsza od najlepszej, czyli dosc dobra.

    Z kolej przy duzej liczbie punktow wlasnie to "na oko" moze pomoc, bo
    ulozysz dosc dobra trase, a komputer jak zacznie liczyc dokladnie, to
    nie skonczy przez wiele godzin, dni, miesiecy, lat ...

    Niestety - trudno jest komputerowi zaprogramowac takie wybieranie "na
    oko".
    Do tego trzeba inteligencji czlowieka :-(
    Owszem, probujemy uproszczonych algorytmow (heurystyczne)

    No i na oko to mozesz sobie ocenic rozlozenie punktow na mapie, a tu
    np miedzy nimi droga zygzakiem biegnie i dluzsza jest, albo gdzies
    zakaz skretu, albo bardziej ci na czasie niz odleglosci zalezy - a
    drogi w roznym stopniu zakorkowane czy roznej jakosci.
    I juz niestety oko zawodzi.

    J.

  • 59. Data: 2019-08-22 10:31:40
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "collie" napisał w wiadomości grup
    a.pl...
    W dniu 21.08.2019 o 09:49, Liwiusz pisze:

    >Pewnie tak, bo Automapa nie bawi się w szukanie "minimalnego cyklu
    >Hamiltona
    >w pełnym grafie ważonym", ale po prostu wyznacza trasę
    >szybką/optymalną/łatwą/
    >bezpieczną/krótką/pieszą/terenową/przełajową z punktu A do punktu B -
    >z odwiedzinami po drodze punktów C, D, E i F. I to jest "problem
    >komiwojażera"
    >(czy obecnie raczej "problem kuriera") praktycznie rozwiązany przez
    >Automapę

    Ale dobiera przy tym kolejnosc punktow C, D, E, F - wiec jest to
    problem komiwojazera.

    Mozesz tez sobie wybrac trase od A do A z punktami posrednimi.

    >"w skończonym dla człowieka czasie", gdyż wyznaczenie takiej
    >komiwojażerskiej
    >trasy zajmuje AM kilka/kilkanaście sekund, w zależności od mocy
    >urządzenia
    >nawigacyjnego.

    Wiec zapewne jest to algorytm uproszczony ... ale jest ...

    J.

  • 60. Data: 2019-08-22 12:06:32
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    W dniu 21-08-2019 o 08:09, J.F. pisze:

    >Przykład to Sygic i jego uwielbienie dla głównych dróg.
    >W Polsce wcale nie są szybsze od mniej głównych, albo wręcz
    >wolniejsze, jeśli nie są wielopasmowe.

    Obawiam sie, ze sie moglo wlasnie zmienic, skoro tiry moga po nich
    jezdzic.

    >Obstawiam, że TT operujący na tych samych mapach, policzy trasy
    >lepiej.

    Ale w jakim sensie - mniej przywiazany, ma inna kategoryzacje, czy
    wezmie sobie dane z aktualnych srednich predkosci ... tylko czy ma
    tylu klientow w Polsce co trzeba ?

    J.