  • 11. Data: 2017-12-17 22:00:32
    Temat: Re: Generator AV
    Od: Mirek <m...@n...dev>

    On 17.12.2017 21:34, Sebastian Biały wrote:

    > Tak samo mam jak podpinam Atari

    Chciałeś kieszonkowe.

    > jakiś DIY

    Chciałeś gotowca

    > [1] Oczywiście moge hardcorowo:
    >
    > https://www.linusakesson.net/scene/phasor/index.php
    >
    > Ale może to lekka przesada ;)

    Kineskopy stroisz, czy PAL-e zakładasz? ;)

    --
    Mirek.

  • 12. Data: 2017-12-18 00:26:02
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 12/17/2017 10:00 PM, Mirek wrote:
    > Kineskopy stroisz, czy PAL-e zakładasz? ;)

    Mam dwa monitory CRT z lat 90-tych, oba mają jakies problemy z kolorami
    i jasnością a jeden dodatkowo z geometrią, vintage, szkoda wyrzucić.
    Dodatkowo mam 3 małe telewizorki lcd analogowe, każdy z innym problemem,
    jeden wyświetla tylko cienie, drugi nie łapie synchronizacji poziomej
    trzeci widzi tylko cz-b. Tak sobie myslę ze generator PAL byłby fajny do
    w miarę powtarzalnego sygnału a naprawę choć połowy traktuje jako
    wyzwanie ;)

  • 13. Data: 2017-12-18 00:29:56
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    > Chciałeś kieszonkowe.

    Bo daje najstabilniejszy sygnał (stabilne, jednokolorowe tło). Kamera
    okazała się przecietnym rozwiązaniem (automatyczne sterowanie
    "przesłoną" czasami mi wycinało numer).

    > Chciałeś gotowca

    Ale DIY to przecież gotowiec ;) Pod warunkiem że nie jest zrobiony na
    egzotycznych częściach lub nie jest z gatunku "to soft sobie sam napisz".

  • 14. Data: 2017-12-18 02:19:16
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    > Ostatnio kątem oka obaczyłem tam membranę od zx spectrum, ale reszty nie
    > było :/

    Masz jeszcze tę membranę? Bo ja mam Spektruma, w którym owa się była
    połamała, cała reszta jest OK.

    --
    Psy kochają przyjaciół i gryzą wrogów,
    (C) Zygmunt Freud.

  • 15. Data: 2017-12-18 09:29:56
    Od: Dariusz Dorochowicz <dadoro@_wp_._com_>

> [...]
    >
    > Ale DIY to przecież gotowiec ;) Pod warunkiem że nie jest zrobiony na
    > egzotycznych częściach lub nie jest z gatunku "to soft sobie sam napisz".

    Sprzęt? O ile nie skorzystasz z dość drogich i niedostępnych układów
    koderów PAL tylko zadowolisz się softem to potrzebujesz jednokanałowy
    dość szybki generator/odtwarzacz próbek. (CPU plus dość szybki DAC,
    robią nawet na rezystorach dołączonych do GPIO). W zasadzie tyle. Sam
    sygnał luminancji plus synchro jest trywialny (pewnie teraz z pamięci
    bym coś tam zrobił), kolor to trochę większe wyzwanie (bo trzeba
    modulację policzyć), ale nie beznadziejne. Ktoś tak się chwali, że na
    odrobinę przetaktowanym Atmega8 (4x4.33MHz) zrobił, raczej to jest
    odtwarzarka a nie generator. Nawet jakieś tam przykładowe fragmenty
    programu podaje.
    W końcu cały sygnał (razem z dźwiękiem) mieści się w 5.5MHz. Na jednym
    drucie. Coś mi mówi że pewnie nawet w arkuszu kalkulacyjnym dałbyś radę
    kolejne próbki z kolorem wyznaczyć (dla BW nawet tego nie trzeba).
    Pewnie trochę gorzej jak musisz się w czasie wyrobić. Myślę, że xmega (o
    armach nie wspominając, o ile da się w nich dość szybko machać GPIO)
    wystarczy spokojnie do tego zadania. Masz całe mnóstwo powtarzających
    się danych.
    Moi koledzy zrobili generator kraty i paru dodatkowych sygnałów BW na
    układach cyfrowych dostępnych u nas w 1985 roku - max liczniki. Teraz
    nie pamiętam czy to było na TTL, czy dostali jakieś CMOSy klasy HC. Coś
    tam było że mała płytka im wyszła i mały zasilacz, ale może to LSy były?
    Same kodery PAL są rzeczywiście dość egzotyczne i drogie na dodatek.

    Pozdrawiam

    DD

  • 16. Data: 2017-12-18 12:42:21
    Od: Luke <l...@l...net>

    > Czy widział ktoś *gotowca* ktory jest rozsadnie tani [2] i generuje
    > różne statyczne obrazy composite PAL?

    http://www.analog.com/media/en/technical-documentati
    on/data-sheets/AD725.pdf

    Powinno się ujechać z tym dość prosto, może nawet bez mikrokontrolera.

    Cena około 30 zł. Obudowa tylko SMD.

    A może wystarczy

    http://www.serasidis.gr/circuits/colour_bar_gen/colo
    ur_bar_gen.htm

    ?

    L.

  • 17. Data: 2017-12-18 18:00:36
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 12/18/2017 9:29 AM, Dariusz Dorochowicz wrote:
> [...]
    > dość szybki generator/odtwarzacz próbek. (CPU plus dość szybki DAC,
    > robią nawet na rezystorach dołączonych do GPIO).

    Tak wiem, ale to jest rzeźba, ciekawa ale nie dostane tego po 1h zabawy
    w asm.

> [...]
    > odrobinę przetaktowanym Atmega8 (4x4.33MHz) zrobił, raczej to jest
    > odtwarzarka a nie generator. Nawet jakieś tam przykładowe fragmenty

    Ja podałem całe demo które wygrało konkurs ja jakims compo. Tylko że nie
    o to chodzi.

  • 18. Data: 2017-12-18 18:07:59
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 12/18/2017 2:19 AM, HF5BS wrote:
    > Masz jeszcze tę membranę? Bo ja mam Spektruma, w którym owa się była
    > połamała, cała reszta jest OK.

    Membrana pourywana (pourywane paski sygnałowe, typowy objaw w ZX, sam
    mam taką w moim), wyrzuciłem.

    Nie jest jakoś porażająco drogo znaleźc nowe:

    https://www.sellmyretro.com/search/naturalSearch?key
    word=membrane

    Najtańsza Ł7, bywały po 5, przesyłki bywaja dośc tanie.

    W moim drugim spectrumie jest samoróbka w postaci kawalka sztywnego
    plastiku i drutu nawojowego, nie wiem gdzie takie robili ale wygląda na
    produkt hobbystyczny PRL.

    Dodatkowo możesz kupić zamiennik na microswitchach. Miałem to w rekach i
    poza dziwnym efektem w dotyku nie jest bardzo złe.

    Ogolnie możesz kupić tam nowe ZX na części. Płytki harlequin (również z
    kompletem części), nowe obudowy w dowolnych kolorach, nowe membrany,
    nowe gumy klawiatur też w dowolnych kolorach. Sądzac po ruchu jest teko
    od groma zamówień w UK więc trzeba się przyczaić i w koncu kupisz
    membrane za Ł5 z przesyłką.

  • 19. Data: 2017-12-18 18:10:27
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 12/18/2017 12:42 PM, Luke wrote:
    > http://www.analog.com/media/en/technical-documentati
    on/data-sheets/AD725.pdf
    > Powinno się ujechać z tym dość prosto, może nawet bez mikrokontrolera.
    > Cena około 30 zł. Obudowa tylko SMD.

    Dzięki.

    > A może wystarczy
    > http://www.serasidis.gr/circuits/colour_bar_gen/colo
    ur_bar_gen.htm

    Będzie z 10 lat temu jak zrobiłem na podstawie tego projektu jak
    pamiętam. Nie chciało się synchronizować z czymkolwiek co mialem w domu,
    obraz pływał w pionie i poziomie. Druga wersja firmware jeszcze gorzej,
    randomicznie znikał kolor. Być może trzeba do tego wrócić.

  • 20. Data: 2017-12-18 18:23:10
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Sebastian Biały" napisał w wiadomości grup
    on/data-sheets/AD725.pdf
    >Dzięki.

    Ale to jest tylko "PAL encoder".
    Trzeba jeszcze do tego caly generator obrazu - synchronizacja, dane
    RGB.

    Mozna sie pobawic z FPGA, mozna sprobowac na jakims szybkim uC
    programowo (ale to raczej nie bedzie sygnal wzorcowy), mozna poszukac
    jakiegos gotowca.
    Oprocz masy "sterownikow video", obecnie w zaniku, to mi chodza po
    glowie :
    -uklady do telegazety,
    -uklady gier video.

    A moze po prostu jakis dekoder kablowy/satelitarny ?
    Menu powinien wyswietlic i bez sygnalu.

    To masz jeszcze np to
    http://www.rickard.gunee.com/projects/video/pic/game
    sys.php