    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    From: Atlantis <m...@w...pl>
    Subject: Geiger STS-5 i wzmacniacz operacyjny
    Date: Mon, 4 May 2020 22:50:43 +0200

    Już w kilku swoich projektach wykorzystałem stary, sowiecki czujnik
    Geigera STS-5. Za każdym razem wzorowałem się na schemacie zaczerpniętym
    z tego projektu:

    https://ep.com.pl/files/2721.pdf

    Ze schematu pożyczałem przetwornicę wysokiego napięcia, przyległości
    samej "tuby" oraz wzmacniacz operacyjny na LM358. Część cyfrowa była już
    projektowana od podstaw, z wykorzystaniem jakiegoś mikrokontrolera.

    Ostatnio powróciłem do tego tematu jeszcze raz. Jedyna różnica w
    stosunku do poprzednich implementacji polegała chyba tylko na
    zastosowaniu LM358 w obudowie THT, a nie SMD.

    O dziwo tym razem układ nie chce działać. Objawy są następujące:
    1) Licznik nie widzi impulsów przychodzących z czujnika Geigera. Sama
    "tuba" jest sprawna, przetestowana w innym układzie. Przetwornica WN
    także działa, dając około 400V.
    2) Zwarcie wejścia timera do masy skutkuje prawidłowym zliczeniem impulsu.
    3) Zwarcie wejścia wzmacniacza operacyjnego (punkt pomiędzy C11 a R10)
    do masy także skutkuje zliczeniem impulsu.
    4) Zwarcie samej "tuby" także jest rejestrowane jako zliczenie impulsu.

    Czyli z jakiegoś powodu albo czujnik Geigera nie generuje impulsów (co
    jest mało prawdopodobne, bo ten sam egzemplarz działa w innym układzie
    zbudowanym w oparciu o ten sam schemat) albo impulsy nie przechodzą
    przez wzmacniacz.

    Próbowałem wymienić LM358, ale to nie pomogło.

    Jakiś pomysł co do tego, gdzie mogę szukać przyczyny?