  • 1. Data: 2016-01-04 23:58:49
    Temat: Forward w topologii active clamp
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Zrobiłem testowo przetwornicę forward 5V=>2V, 23kHz
    i stałym współczynnikiem wypełnienia 13%, we wspomnianej
    ostatnio topologii active clamp. Aby było ciekawiej,
    koniecznie chciałem, by jedno z wyprowadzeń cewki znajdowało
    się na potencjale GND, zastosowałem więc klucz P-MOS, co
    dodatkowo pozwoliło sterować bramką bezpośrednio z generatora
    na 74HC132. Tranzystor resetujący namagnesowanie rdzenia musi
    być więc typu N-MOS, ze źródłem znajdującym się na poziomie 5V,
    co powoduje pewne problemy ze sterowaniem. Aby było jeszcze
    ciekawiej, użyłem tranzystora z kazałem zubożanym (DN2450K4-G),
    a więc kontrolowanym napięciem ujemnym, co automatycznie:

    a) eliminuje konieczność użycia drivera do translacji poziomów
    -- steruje się dokładnie tak, jak P-MOSem;

    b) pozwala sterować go *tym samym* sygnałem, co główny P-MOS
    -- negację realizuje sama fizyka poprzez odpowiednie domieszkowanie,
    dramatycznie upraszczając przy tym konstrukcję.

    Efekt: tak czystych, wręcz książkowych, sygnałów na drenie
    klucza jeszcze nie widziałem. Resetowanie oparte na dodatkowym
    uzwojeniu i diodzie Schottky'ego to kompletnie inny poziom,
    w odniesieniu do active clamp rzekłbym, że wręcz poziom dna.

    Warto się tym zainteresować, zwłaszcza, że moje rozwiązanie
    działa do napięcia wejściowego ograniczonego napięciem przebicia
    tlenku bramkowego, czyli ~20V.

    Pozdrawiam, Piotr