  • 1. Data: 2012-07-23 00:24:53
    Temat: [FUT] Oświetlenie ESL
    Od: n...@m...invalid

    ESLighting = oświetlenie elektroluminescencyjne typu CRT.

    Nie jest to ani LED, ani CFL (świetlówki energooszczędne), ani
    folia/drut EL: mechanizm świecenia jak w kineskopie, nie zawiera rtęci,
    żywotność szacują na wiele tysięcy godzin.

    Jedna firma[*] skomercjalizowała lampy ESL w oprawie R30 (19,5 W/60 W):
    wydajność deklarowana: 25 lm/W @19,5W,
    odwzorowanie barw CRI: >90,
    temp. barwowa: 3200 °K (ciepła),
    oprawa z wbudowanym ballastem,
    żywotność: 11`000 godz.

    Czy ktoś spotkał takie lampy w użyciu konsumenckim (lub w handlu) w
    Polsce, Europie?

    [*] -- Vu1, <http://www.vu1corporation.com/>

    --
    Xpost: p.m.e, p.s.i
    FUT: p.m.elektronika

  • 2. Data: 2012-07-23 01:20:52
    Temat: Re: [FUT] Oświetlenie ESL
    Od: "Aha...." <n...@s...com>

    W dniu 2012-07-23 00:24, n...@m...invalid pisze:
> [...]
    > oprawa z wbudowanym ballastem,
    > żywotność: 11`000 godz.
    >
    > Czy ktoś spotkał takie lampy w użyciu konsumenckim (lub w handlu) w

    A w kineskopie to co siweci jak nie luminofor ? A w swietlowce to co
    swieci jak nie luminofor ?

  • 3. Data: 2012-07-23 08:38:46
    Od: Tomasz Wójtowicz <s...@s...active.com>

    W dniu 2012-07-23 01:20, Aha.... pisze:

    > A w kineskopie to co siweci jak nie luminofor ? A w swietlowce to co
    > swieci jak nie luminofor ?

    Tyle że w kineskopie do świecenia pobudza prunt, a w świetlówce ufał :D

  • 4. Data: 2012-07-23 17:57:54
    Od: n...@m...invalid

    W dniu 23.07.2012 r. 0:24, n...@m...invalid pisze:
> [...]
    > oprawa z wbudowanym ballastem,
    > żywotność: 11`000 godz.
    >
    > Czy ktoś spotkał takie lampy w użyciu konsumenckim (lub w handlu) w

    Znalazłem informację, że przynajmniej prototypy produkowane były w
    czeskim Ołomuńcu.

  • 5. Data: 2012-07-23 18:48:13
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    n...@m...invalid wrote:

> [...]
    > oprawa z wbudowanym ballastem,
    > żywotność: 11`000 godz.
    >
    > Czy ktoś spotkał takie lampy w użyciu konsumenckim (lub w handlu) w

    Czy promieniowanie RTG jest lepsze od resztek UV to nie wiem. Oprócz tego za
    te pieniądze dostanę LEDa z CRI > 90 i lepszą sprawnością. Sądzę, że jakieś
    20 lat za późno wymyślili.
    Aha, w promieniu 1611 km od mojego domu dostać nie można :-)

    Waldek

  • 6. Data: 2012-07-24 10:11:09
    Od: Tomasz Wójtowicz <s...@s...active.com>

    W dniu 2012-07-23 18:48, Waldemar Krzok pisze:

> [...]
    > 20 lat za późno wymyślili.
    > Aha, w promieniu 1611 km od mojego domu dostać nie można :-)

    Maksymalne napięcie 5kV, czy przy takim powstaje RTG?

    Zresztą te lampy to rozwinięcie produkowanych 60 lat temu lamp typu
    "magiczne oko".

  • 7. Data: 2012-07-24 16:38:41
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik napisał w wiadomości grup
> [...]
    >folia/drut EL: mechanizm świecenia jak w kineskopie, nie zawiera
    >rtęci,
    >żywotność szacują na wiele tysięcy godzin.

    Ja tam widzialem wypalone monitory :-)

    >Jedna firma[*] skomercjalizowała lampy ESL w oprawie R30 (19,5 W/60
    >W):
    >wydajność deklarowana: 25 lm/W @19,5W,

    Taaa ... tyle to maja dobre halogeny. No powiedzmy nieznacznie mniej.
    Jak beda mialy 75lm/W, to beda sie nadawac do nowoczesnego
    oswietlenia.

    Cos mi tu nie gra z tym zastepowaniem 60W zarowki ..

    Hm, zaraz - Unia najpierw zabronila zarowek, potem rteci, wkrotce LED
    (zawieraja trujacy arsen i gal), i zostana nam te ESL o wydajnosci
    zarowek, ale za to jak ekologicznie ? :-)

    J.

  • 8. Data: 2012-07-25 14:13:15
    Od: n...@m...invalid

    W dniu 24.07.2012 r. 16:38, J.F pisze:

    > Ja tam widzialem wypalone monitory :-)
    Monitor jest aparatem dość precyzyjnym. W CRT degradował się luminofor,
    dyfundowała katoda i... anoda -- ołowiowe szkło kineskopowe, które
    ciemniało od hamujących elektronów.

    Niemniej, zauważalny był duch -- nieregularność w wypalaniu pikseli --
    ogólne pociemnienie obrazu można było kompensować podwyższaniem napięcia
    anodowego.

    > Taaa ... tyle to maja dobre halogeny. No powiedzmy nieznacznie mniej.
    > Jak beda mialy 75lm/W, to beda sie nadawac do nowoczesnego oswietlenia.
    Tyle nie będą miały nigdy -- w optymistycznych planach przed kilku laty
    ta firma wspominała o maks. 40 lm/W.

    Może właśnie ze względu na zagrożenie RTG obniżono sprawność.

> [...]
    > (zawieraja trujacy arsen i gal), i zostana nam te ESL o wydajnosci
    > zarowek, ale za to jak ekologicznie ? :-)
    Luminofory zawierają przypuszczalnie reaktywne sole metali ziem
    rzadkich, lub toksyczne formy fosforu i innych pierwiastków. O możliwym
    promieniowaniu X już pisali inni.

    Ale to bez znaczenia. Eksperymentalnie chciałbym sobie założyć takie
    oświetlenie. W Europie widać nieosiągalne. :-(

    --
    PS Mam trwałą niezdolność do przejmowania się zakazami unijnymi i
    innymi. (A)

  • 9. Data: 2012-07-26 23:26:43
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    Tomasz Wójtowicz wrote:

    > Maksymalne napięcie 5kV, czy przy takim powstaje RTG?

    tak

    > Zresztą te lampy to rozwinięcie produkowanych 60 lat temu lamp typu
    > "magiczne oko".
    i co z tego. Kiedyś tarcze instrumentów i zegarków były pokryte materiałem
    promieniotwórczym. Kolega miał niezłe siupy z zezłomowaniem takich urządzeń.
    Trzeba było wybudować instrumenty i zdać jako odpady radioaktywne.

    Waldek