-
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!newsfeed.pionier.net.pl!3.eu.feeder.erj
e.net!feeder.erje.net!weretis.net!feeder8.news.weretis.net!news.mixmin.net!aioe
.org!a1absHhmkLkYdSL3vgGgBQ.user.46.165.242.91.POSTED!not-for-mail
From: "T." <k...@i...pl>
Newsgroups: pl.misc.samochody
Subject: Elektryki dostały "bana" na promy w Norwegii.
Date: Mon, 23 Jan 2023 12:18:06 +0100
Organization: Aioe.org NNTP Server
Message-ID: <tqlqdh$1vbv$1@gioia.aioe.org>
Mime-Version: 1.0
Content-Type: text/plain; charset=UTF-8; format=flowed
Content-Transfer-Encoding: 8bit
Injection-Info: gioia.aioe.org; logging-data="64895";
posting-host="a1absHhmkLkYdSL3vgGgBQ.user.gioia.aioe.org";
mail-complaints-to="a...@a...org";
User-Agent: Mozilla/5.0 (Windows NT 10.0; Win64; x64; rv:102.0) Gecko/20100101
Thunderbird/102.6.1
X-Antivirus: AVG (VPS 230123-0, 23.1.2023), Outbound message
X-Notice: Filtered by postfilter v. 0.9.2
X-Antivirus-Status: Clean
Content-Language: pl
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.samochody:2710502
[ ukryj nagłówki ]Z Blogu Mateusza Ducha (generalnie polecam - mądrze pisze zwłaszcza o
sprawach międzynarodowych i wojnie na Ukrainie):
https://www.facebook.com/M.Duch.Blog/posts/pfbid02ir
cLhK8jKttpyLDg6mAsWuAUG4drL1LnreD5pMCobjM9NgoTwjGH7F
PoPef4rQodl
Dlaczego? Bo jeden z przewoźników boi się pożaru aut elektrycznych na
pokładzie promu. Problem pożarów aut elektrycznych staje się coraz
bardziej palącym problemem nie tylko w Norwegii ale również w innych
krajach.
Norweski przewoźnik ogłosił, że nie wpuści na pokład swoich promów ani
elektryków, ani hybryd, bo... się boi. To się narobiło a przecież
Norwegia elektrykami stoi... Zakaz będzie dość dużym problemem dla
właścicieli aut elektrycznych bo żegluga promowa jest ważnym elementem w
norweskim systemie transportu.
Zakaz wprowadzony przez firmę Havila Kystruten to być może nowy trend
pokazujący, że przewoźnicy zaczęli zdawać sobie sprawę z zagrożenia,
jakie niosą za sobą samochody elektryczne.
Firma poinformowała, że poprosiła o ocenę i zbadanie potencjalnych
zagrożeń przez zewnętrzną firmę.
,,Wnioski z analizy ryzyka pokazują, że ewentualny pożar w pojazdach na
paliwa kopalne będzie w stanie obsłużyć system (przeciwpożarowy) i
załoga, którą mamy na pokładzie. Z kolei pożar w samochodach
elektrycznych, hybrydowych lub wodorowych będzie wymagał zewnętrznych
działań ratowniczych i może narazić ludzi na pokładzie i statki na
niebezpieczeństwo". - powiedział Bent Martini, dyrektor zarządzający Havila.
Decyzja firmy Havila jest sprzeczna z oficjalną polityką władz
norweskich, które mocno wspierają rozwój rynku aut elektrycznych.
Norweskie urzędy zapewniają, że do wybuchu/pożarów pojazdów
elektrycznych dochodzi bardzo rzadko. Jednak w kontekście pożarów na
promach nie chodzi o samo zdarzenie lecz o bardzo bardzo trudne gaszenie
ognia związanego z samą konstrukcją samochodów elektrycznych.
Można dodać, że ostatnio strażacy z Morris Township w USA musieli zużyć
aż 45 tysięcy litrów wody (12 tys. galonów) do ugaszenia jednego auta
elektrycznego. Amerykańscy strażacy, by pokazać skalę akcji,
poinformowali, że do ugaszenia "zwykłego" samochodu potrzebne jest
średnio 500 galonów (1893 litrów).
Życie pokazuje, że wraz z rosnącą liczbą aut elektrycznych i hybrydowych
zwiększa się również ryzyko wypadków lub awarii tych pojazdów, które
mogą prowadzić do pożaru, który będzie trudno ugasić zwłaszcza w
podziemnym garażu. Obecnie służby ratunkowe mają też niewielkie
doświadczenie w gaszeniu aut z bateriami litowo-jonowymi i często nie
mają odpowiedniego sprzętu.
Problem z pożarami samochodów elektrycznych polega na tym, że są one
zwykle nieprzewidywane i wieloetapowe, a do tego mogą następować bardzo
gwałtownie. Wszystko z powodu ogniw w akumulatorach, które są od siebie
odizolowane, a ich zapłon może postępować w dość długich odstępach.
Czasami zdarza się, że ugaszenie płonącego samochodu elektrycznego może
potrwać kilka godzin i gdy czynność zostanie zakończona, nagle okazuje
się, że doszło do ponownego zapłonu.
O sprawnym ugaszeniu pożaru auta elektrycznego decydują pierwsze minuty.
Producenci zaczynają w nowych autach elektrycznych montować specjalne
systemy pomagające w ugaszeniu pożaru. Pożar pojazdu elektrycznego
spowodowany uszkodzeniem baterii jest o tyle specyficzny i trudny do
ugaszenia, że proces spalania zachodzi wewnątrz akumulatorów, które są
szczelnie zamknięte i trudno dostępne, przez co dotarcie do źródła ognia
jest bardziej skomplikowane, niż w przypadku samochodów
konwencjonalnych. W trakcie pożaru baterii zachodzą również specyficzne
reakcje chemiczne, powodujące gwałtowny wzrost ich temperatur, przez co
proces spalania sam się napędza dlatego zaczęto myśleć jak ułatwić
strażakom ugaszenie aut elektrycznych, które jak się zapalą to mogą
płonąć godzinami.
Ostatnio sprawa gaszenia aut elektrycznych trafiła do Sejmu RP. Posłowie
pytali wiceministra MSWiA o gaszenie tych pojazdów. Ciekawe, czy pojawią
się w Polsce ograniczenia dla aut elektrycznych? Będą ograniczenia dla
aut elektrycznych na promach obsługujących połączenia Polski ze Szwecją?
Rzecznik prasowy PSP bryg. Karol Kierzkowski w rozmowie z PAP przekazał,
że najdłuższy pożar auta elektrycznego w Polsce trwał 9 godzin i 16
minut, było to we wrześniu 2021 roku. Państwowa Straż Pożarna zaznacza,
że częstą przyczyną pożarów aut elektrycznych jest tzw. samozapłon, gdy
auto zapala się podczas postoju. Istnieją już rekomendacje dla
wielogodzinnego obserwowania pojazdu elektrycznego po jego ugaszeniu -
nawet do 70 godzin, by upewnić się, że nie dojdzie do jego wznowienia.
----------------
Reasumując - robi się ciężko dla właścicieli elektryków.
T.
Następne wpisy z tego wątku
- 23.01.23 12:33 J.F
- 23.01.23 12:39 cyklista
- 23.01.23 12:47 Cavallino
- 23.01.23 12:50 J.F
- 23.01.23 14:17 J.F
- 23.01.23 19:00 PiteR
- 24.01.23 13:03 K
- 25.01.23 10:21 ąćęłńóśźż
- 27.01.23 15:54 K
Najnowsze wątki z tej grupy
- wielkie bu
- Motodziennik #305 Nowy ELEKTRYK za 350 złotych miesięcznie? Kreatywne kredytowanie problemów
- Idzie zima...czyli zaczynamy TETRIS :)
- sprężyny przednie ściśnięte
- Kolejny spaliniak się zjarał
- nie chcem ale muszem zapytać
- test dokładności wskazań zużycia paliwa/energii przez komputery pokładowe (ADAC)
- jak to na autostradzie
- Leapmotor T03 Tak powinna wyglądać elektryfikacja
- Tak się sprzedają elektryczne woldzwageny ;-)
- Akumulator do Hyundai
- Rambo 2024. Co z radio-stopem
- Pijani kierowcy
- "Chciałem zamówić kurs tym"
- Windykatorzy ścigają spadkobierców z mandat nieboszczyka za przekroczenie prędkości???
Najnowsze wątki
- 2024-12-12 Warszawa => Administrator Bezpieczeństwa IT <=
- 2024-12-12 Ostrów Wielkopolski => Trener zespołu sprzedaży Call Center <=
- 2024-12-12 Kraków => Key Account Manager <=
- 2024-12-11 SEP 1 kV E
- 2024-12-11 DNS restrictions are on
- 2024-12-11 wielkie bu
- 2024-12-11 Białystok => Inżynier bezpieczeństwa aplikacji <=
- 2024-12-11 Aku LiPo źródło dostaw - ktoś poleci ?
- 2024-12-11 Warszawa => Specjalista Bezpieczeństwa Informacji <=
- 2024-12-11 Wrocław => Application Security Engineer <=
- 2024-12-11 Warszawa => Analyst in the Trade Development department (experience wi
- 2024-12-11 Lublin => Programista Delphi <=
- 2024-12-11 Motodziennik #305 Nowy ELEKTRYK za 350 złotych miesięcznie? Kreatywne kredytowanie problemów
- 2024-12-11 Warszawa => Spedytor Międzynarodowy <=
- 2024-12-11 Katowice => Key Account Manager (ERP) <=