  • 1. Data: 2012-11-25 10:52:58
    Temat: Dziwna sprawa z dyskiem
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Witam
    Sprawa się tak miała: Włączam komp (nie swój, płyta NF7, Ath. 2500+), winda
    XP się ładuje do ekranu startowego i restart kompa i tak w kółko. Przywożę
    komp do domu, w ogóle się nie uruchamia. Wymieniam grafikę (AGP R9550),
    rusza ale tak jak z początku, restarty bez końca. Wyjmuję dysk do kontroli
    na swoim kompie, komp rusza, zgłasza potrzebę sprawdzenia dysku, pozwalam,
    sprawdzenie leci. Mignęło mi tylko że duużo zgubionych plików, rozmiar
    partycji nie taki, błędy naprawiono, sektorów złych nie ma i komp
    wystartował. Sprawdzam kasperskim, szkodników nie ma. Zapuszczam HDTune,
    wszystko w porządku. Dysk stary, IBM DTLA-307xx, ale godzin wykręconych ma
    malutko, ledwie F5F. Zakładam ten dysk z powrotem do kompa klienta, winda
    rusza bez zająknięcia. Męczę ten komp 16 godz. memtestem, palę procek
    godzinami jakimś intel burn testem, wszystko OK, temp. nie przekracza 57
    st. No to co popsuło filesystem? Przecież nie podejrzana grafika :)
    Zna ktoś jakiś sposób na "dokręcenie śruby" dyskowi, bo mimo wszystko mu
    nie dowierzam?
    --
    Jacek

  • 2. Data: 2012-11-25 12:54:35
    Temat: Re: Dziwna sprawa z dyskiem
    Od: BartekK <s...@d...org>

    > Sprawa się tak miała: Włączam komp (nie swój, płyta NF7, Ath. 2500+), winda
    > XP się ładuje do ekranu startowego i restart kompa i tak w kółko.(...)
    > No to co popsuło filesystem? Przecież nie podejrzana grafika :)

    Użytkownik? Brutalne wyłączenia zasilania/resety, lub twarde zwisy (z
    powodu jakiegoś softu/gry/drivera?) w pechowym momencie?

    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    173

  • 3. Data: 2012-11-25 13:12:45
    Od: Radosław Sokół <R...@g...one.pl>

    W dniu 25.11.2012 10:52, Jacek Maciejewski pisze:
> [...]
    > st. No to co popsuło filesystem? Przecież nie podejrzana grafika :)
    > Zna ktoś jakiś sposób na "dokręcenie śruby" dyskowi, bo mimo wszystko mu

    1) IBMy generalnie mają niestety tendencję do padania, choć
    skoro tak długo działał to powinien już być względnie nie-
    zawodny.

    2) Mnie najbardziej to wygląda na problemy z okablowaniem --
    drobny brak styku może spowodować przekłamania przy od-
    czycie i zapisie danych, przekładanie dysku i związane z
    tym przełączanie kabli może zlikwidować problem.

    3) Do zbadania jest też zawsze zasilacz.

    4) No i zawsze zostaje kwestia, że komputer się po prostu za-
    wiesił w jakimś krytycznym momencie (lub został "z buta"
    wyłączony), co spowodowało uszkodzenie zapisów na dysku i
    brak możliwości uruchomienia systemu aż do momentu napra-
    wienia szkody w innym komputerze.

    """""""|
    | | |
    ......./

  • 4. Data: 2012-11-25 14:08:24
    Od: Michal Kawecki <k...@o...px>

    Dnia Sun, 25 Nov 2012 10:52:58 +0100, Jacek Maciejewski napisał(a):

> [...]
    > godzinami jakimś intel burn testem, wszystko OK, temp. nie przekracza 57
    > st. No to co popsuło filesystem? Przecież nie podejrzana grafika :)

    Zasilanie?

    > Zna ktoś jakiś sposób na "dokręcenie śruby" dyskowi, bo mimo wszystko mu
    > nie dowierzam?

    Victoria for Windows.
    --
    M.
    /odpowiadając na priv zmień px na pl/

  • 5. Data: 2012-11-25 17:33:47
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Sun, 25 Nov 2012 10:52:58 +0100, Jacek Maciejewski napisał(a):

    > Przywożę
    > komp do domu, w ogóle się nie uruchamia.

    I tak już zostało :) Niestety, po testach komp odpalił jeszcze ze dwa razy
    i przestał odpalać w ogóle. Wygląda na to że płyta główna przeszła do
    krainy wiecznych obliczeń. Wyjąłem ze skrzynki, puściłem w minimalnym
    konfigu z innym zasilaczem i nic, monitora nie staruje co bym nie robił.
    Hmmm... a tak zdrowo wygląda :)
    --
    Jacek

  • 6. Data: 2012-11-26 09:10:06
    Od: "Chris" <c...@s...pl>

    Jacek Maciejewski nabazgrał(a):

> [...]
    > krainy wiecznych obliczeń. Wyjąłem ze skrzynki, puściłem w minimalnym
    > konfigu z innym zasilaczem i nic, monitora nie staruje co bym nie robił.

    Pewnie kondensatory na płycie, standard w tych płytach.

  • 7. Data: 2012-11-26 09:19:27
    Od: BartekK <s...@d...org>

    W dniu 2012-11-26 09:10, Chris pisze:
    > Jacek Maciejewski nabazgrał(a):

    > Pewnie kondensatory na płycie, standard w tych płytach.

    Albo wszelkie możliwe atrakcje wynikające z jądra na wierzchu
    (ukruszenie, miejscowe złe chłodzenie itp) - to potrafiło generować
    przedziwne awarie, ujawniające się tylko w bardzo specyficznych momentach.

    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    173

  • 8. Data: 2012-11-26 09:27:18
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Mon, 26 Nov 2012 09:19:27 +0100, BartekK napisał(a):

    > Albo wszelkie możliwe atrakcje wynikające z jądra na wierzchu
    > (ukruszenie, miejscowe złe chłodzenie itp) - to potrafiło generować
    > przedziwne awarie, ujawniające się tylko w bardzo specyficznych momentach.

    Wziąłem to pod uwagę, bo procek w tym kompie był dosyć "ogryziony" :). Ale
    podmienienie na innego Athlona, bez ukruszeń, nie pomogło. A IMO mało
    prawdopodobne żeby ukruszony procek wywołał trwałą awarię płyty.
    --
    Jacek

  • 9. Data: 2012-11-26 10:55:54
    Od: Salata <s...@i...nospam.pl>

    W dniu 2012-11-25 13:12, Radosław Sokół pisze:

> [...]
    > czycie i zapisie danych, przekładanie dysku i związane z
    > tym przełączanie kabli może zlikwidować problem.

    Takze bym zwrocil uwage na gowniane kable SATA. Mi taki jeden dorznal
    dysk koncertowo. Po wymianie kabli na porzadnie ekranowane, problemy z
    dyskami zniknely (2 dziwnie mi klikaly od czasu do czasu i generowaly
    burdel w filesystemie).
    Z doswiadczenia wiem, ze kable SATA to po zasilaczu najbardziej
    niedoceniany element komputera, znaczaca wplywajacy na niezawodnosc
    systemu.

    --
    regards
    Salata