  • 11. Data: 2010-03-15 22:36:57
    Temat: Re: Dzielenie oscylatora między kila "atmeli"
    Od: Adam Dybkowski <a...@4...pl>

    W dniu 2010-03-15 17:30, Mario pisze:

    > To lepiej dać zewnętrzny oscylator kwarcowy taktujący wszystkie procki.
    > Koszt 6 do 10 zł a nie będzie problemów z amplitudą.

    Często takie rozwiązanie odpada ze względu na dużą prądożerność
    generatora oraz problemy z jego wyłączeniem (gdy proc śpi). Są co prawda
    takie z wejściem shutdown ale to nie ułatwia sprawy.

    --
    Adam Dybkowski
    http://dybkowski.net/

  • 12. Data: 2010-03-15 22:58:12
    Od: "mw158979" <...@t...pl>

    "bobofrut" <r...@g...com> schrieb
    > jak można jeden
    > kryształ oscylatora podzielić między kilka procesorków

    Co do podawania zewnetrznego sygnalu na niektore
    lub wszystkie mikrokontrolery - w fuse bits nalezy
    wlaczyc opcje "external clock".

    hej

  • 13. Data: 2010-03-16 00:47:08
    Temat: Re: Odp: Dzielenie oscylatora między kila "atmeli"
    Od: Konop <k...@g...pl>

    M pisze:

    > Niektóre nowsze AVR (np. AT90CAN128) mają opcję (fuse bit) włączenia
    > buforowanego CLKOUT na którymś I/O.
    > Jeśli nie ma - zalecany bufor (bramka 74HC) możliwie blisko źródła
    > sygnału.

    A to nie jest tak, że do tego CLKOUT podpina się kwarc? Konkretnie -
    włącza się go między CLKIN i CLKOUT... Ten pin CLKOUT można wyłączyć
    (kiedy używa się zewnętrznego sygnału lub wewnętrznego RC) i w ten
    sposób uzyskuje się 1 I/O... Ale w przypadku kwarca ten pin jest
    wykorzystywany.. czy dobrze mówię?

    Konop

  • 14. Data: 2010-03-16 08:17:57
    Temat: Odp: Odp: Dzielenie oscylatora między kila "atmeli"
    Od: Sylwester Łazar <i...@a...pl>

    > A to nie jest tak, że do tego CLKOUT podpina się kwarc? Konkretnie -
    > włącza się go między CLKIN i CLKOUT...
    Dokładnie tak.
    Dlatego bierzemy sygnał z CLKOUT, gdyż jest silniejszy.
    Czasem po przyłożeniu sondy oscyloskopu do CLKIN rezonator zatrzyma się,
    a po podłączeniu do CLKOUT pracuje dalej.

    --
    pozdrawiam
    Sylwester Łazar

  • 15. Data: 2010-03-16 14:12:02
    Od: M <m...@g...com>

    On 16 Mar, 01:47, Konop <k...@g...pl> wrote:
> [...]
    > (kiedy używa się zewnętrznego sygnału lub wewnętrznego RC) i w ten
    > sposób uzyskuje się 1 I/O... Ale w przypadku kwarca ten pin jest

    Autor wątku pisze "z rodziny atmega", nie podając konkretnie który.
    Niektóre mają zarówno XTAL1, XTAL2 do kwarcu jak i oddzielne CLKO
    (włączane przez fuse CKOUT, działające również dla wewnętrznego RC),
    np. AT90CAN32/64/128, ATmega48/88/168. Wtedy można podawać wyjście
    CLKO bezpośrednio na wejścia XTAL1. Wszystko jest w PDF-ach :)