  • 51. Data: 2011-03-21 15:11:09
    Temat: Re: Dozymetr elektroniczny bez tuby Geigera
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Mario napisał:

    > Czyli nadal był to czujnik z zewnętrznym licznikiem w stopniu młodszego
    > chorążego.

    W dzisiejszej nomenklaturze -- tak. Ale w czasach Geigera i Müllera
    dobrze wiedzianio, że młodszy chorąży bez wsparcia technicznego może
    najwyżej zliczać onuce w magazynie. Liczenia kwantów czy jąder helu
    regumamin nie przewidywał, nawet dla podporuczników. Tubę nazwano
    licznikem -- tak też stoi we wszelkich podręcznikach (takoż we Wikipedii
    w językach wszelkich).

    Jarek

    --
    Ludzkimi kośćmi użyźniamy łan
    Acht Pferde oder achtundvierzig Mann

  • 52. Data: 2011-03-21 15:20:38
    Od: Mario <m...@p...onet.pl>

    W dniu 2011-03-20 22:48, Michał Baszyński pisze:

    > urban legend. Izotopy stosowane w czujkach dymu emitują promieniowanie
    > alfa, które zatrzymuje kartka papieru..

    Niektóre czujki posiadają Am241. Oprócz promieniowania alfa emituje też
    gamma z energią około 59keV. Nie jest to dużo ale nie wystarcza kartka
    papieru a trzeba kilka mm ołowiu. Tylko, że aktywność tych źródeł jest
    malutka. Dawne czujki z plutonem to były spieki, które mogły się
    rozdrobnić i w postaci pyłu wejść w kontakt ze skórą więc ja bym luzem
    w kieszeni nie nosił - lepiej w woreczku foliowym :)

    MD

  • 53. Data: 2011-03-21 15:44:58
    Od: Mario <m...@p...onet.pl>

> [...]
    > regumamin nie przewidywał, nawet dla podporuczników. Tubę nazwano
    > licznikem -- tak też stoi we wszelkich podręcznikach (takoż we Wikipedii

    OK niech ci będzie, aczkolwiek wszystkie starożytne liczniki jakie
    widziałem były wyposażone we wskaźnik wychyłowy.

    MD

  • 54. Data: 2011-03-21 15:59:18
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Mario napisał:

    > OK niech ci będzie, aczkolwiek wszystkie starożytne liczniki jakie
    > widziałem były wyposażone we wskaźnik wychyłowy.

    Licznik zliczał, a integrator zamieniał impulsy na wychylenie wskazówki.
    We wojskowości jest to rzecz znana i opisana w regulaminach -- na przykład
    jak w kuchni polowej grochówka sięga po czwartą kreskę, to znaczy, że można
    wyfasować jeszcze 48 menażek.

    --
    Jarek

  • 55. Data: 2011-03-21 18:10:32
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    W dniu 21.03.2011 15:35, Michał Baszyński pisze:

    > wiesz coś więcej, jak się to potoczyło dalej?
    Nie pamiętam już gdzie, ale trafiłem jakoś po miesiącu na informację, że
    promieniowanie było na tyle nieznaczne i ilość na tyle niewielka, że
    zarzuty wycofano. (Ale w tamtej sprawie chodziło oidp o obrót bez
    odpowiedniej licencji.)

    > Bo ostatnio na grupie minerały wrzucono taki link, trochę nowszy:
    > http://katowice.gazeta.pl/katowice/1,35063,8896755,K
    ara_za_paczke_z_uranem.html
    Prokuratura znowu popłynęła:
    - nie on wysyłał paczkę, więc stawianie mu zarzutów jest już dziwne
    - prokurator grzecznie już zaproponował dobrowolne poddanie się karze,
    mimo, że nie ma opinii, czy jakiekolwiek niebezpieczeństwo ta skała
    stwarzała (a więc czy można mówić o przestępstwie)

    ogólnie panika+podbijanie statystyk + brak pełnych, zetelnych informacji
    ze strony gazety.

    Michoo

  • 56. Data: 2011-03-21 19:36:39
    Od: "Zbynek Ltd." <s...@p...onet.pl>

    Elo

    Michał Baszyński napisał(a) :

    > wiesz coś więcej, jak się to potoczyło dalej?
    > Bo ostatnio na grupie minerały wrzucono taki link, trochę nowszy:
    > http://katowice.gazeta.pl/katowice/1,35063,8896755,K
    ara_za_paczke_z_uranem.html

    A tu list sprzed paru dni z newsów:
    http://groups.google.com/group/pl.soc.prawo/browse_t
    hread/thread/eacbf6ad555032db/59bda76854fbebc9?hl=pl
    &q=afera+uranowa+group:pl.soc.prawo#59bda76854fbebc9

    Zbyszek
    PGP key: 0x5351FDE3

    wszystkie możliwości.]

  • 57. Data: 2011-03-22 00:28:06
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 21 Mar 2011 19:10:32 +0100, Michoo wrote:
    ara_za_paczke_z_uranem.html
    >Prokuratura znowu popłynęła:
    >- nie on wysyłał paczkę, więc stawianie mu zarzutów jest już dziwne

    Jak nie chce powiedziec kto wyslal to wspoldziala z przestepca :-)
    A tu w sumie .. tez wspoldzialal

    >- prokurator grzecznie już zaproponował dobrowolne poddanie się karze,
    >mimo, że nie ma opinii, czy jakiekolwiek niebezpieczeństwo ta skała
    >stwarzała (a więc czy można mówić o przestępstwie)

    Wystarczy ze sie przyzna, zawsze mozna podciagnac pod usilowanie :-)
    [niezamierzone usilownie, ciekawa konstrukcja prawna :-)]

    Poza tym gdyby potraktowac artykul literalnie to jak najbardziej
    wiedzial ze niebezpieczny, ale prawde mowiac - skad mamy wiedziec skad
    pismak wzial te 2m i 5h ?
    Za to wiadomo ze nie czytal kodeksu karnego

    171.1 Kto, bez wymaganego zezwolenia lub wbrew jego warunkom, wyrabia,
    przetwarza, gromadzi, posiada, posługuje się lub handluje substancją
    lub przyrządem wybuchowym, materiałem radioaktywnym, urządzeniem
    emitującym promienie jonizujące lub innym przedmiotem lub substancją,
    która może sprowadzić niebezpieczeństwo dla życia lub zdrowia wielu
    osób albo mienia w wielkich rozmiarach,
    podlega karze pozbawienia wolności od 6 miesięcy do lat 8.

    Co do innego artykulu to ponoc kiedys uzgodniono ze "wielkie rozmiary"
    = 5 osob.

    Hm, to sobie chyba nie kupimy przechodzonego rentgena, a i swietlowke
    UV strach posiadac..

    J.

  • 58. Data: 2011-03-22 10:24:02
    Od: "Artur\(m\)" <m...@i...pl>

    Użytkownik "Agent Orange" <a...@g...com> napisał w wiadomości

    > Ponoć z tymi trującymi właściwościami plutony to ściema wprowadzona po to,
    > aby odstraszyć potencjalnych zainteresowanych.

    O tym chyba Putin nie słyszał, częstując Litwinienkę:)

  • 59. Data: 2011-03-22 10:46:21
    Od: "Pitlab" <p...@p...wp.pl>

    > O tym chyba Putin nie słyszał, częstując Litwinienkę:)
    Cytując wikipedię: "brytyjskie służby medyczne podały, że w organizmie
    Litwinienki nie znaleziono talu, tylko słabo radioaktywny, ale silnie
    toksyczny izotop polonu 210."

    --
    Piotrek.
    http://www.pitlab.pl

  • 60. Data: 2011-03-22 20:07:16
    Od: p...@w...pl

    Proponuję zacząć od komory jonizacyjnej. Przykłady eksperymentów i
    testowych konstrukcji są na tej stronie : http://www.techlib.com/science/ion.html

    Pozdrowienia