  • 21. Data: 2015-11-09 11:39:35
    Temat: Re: "Dobrodziejstwa" RoHS !!
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Piotr Gałka napisał:

> [...]
    011-kostic-pb-free.pdf

    > Aha!!, pytanie do Kolegów: jak to przetłumaczyć na PL (Snowball Effect
    > (str.9)). Efekt kuli śnieżnej jakoś mi tu nie pasi/jest bez sensu. Chyba
    > jakiś idiom (??).

    "Efekt kuli śniegowej" spotykałem w polszczyźnie już kilkadziesiąt
    lat temu. Nawet nie wiedziałem wtedy, że to (być może) kalka językowa
    z angielskiego

    --
    Jarek

  • 22. Data: 2015-11-09 11:44:58
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Marek napisał:

    > Oni nie byli aż tak głupi, RoHS jest wyłączone w stosowaniu do
    > urzędzeń medycznych.

    Ten przypadek był już w pedałach do gazu czy czymś tam samochodowym.
    Stosowano montaż RoHS, mimo braku takich wymagań. Nie z nadgorliwości,
    tylko po prostu nie dało się kupić elementów innych niż RoHS. A te
    da się polutować ołowiowo najwyżej po amatorsku, przemysłowo już nie.
    Z aparaturą medyczną może być tak samo.

    --
    Jarek

  • 23. Data: 2015-11-09 11:50:29
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    ..
    > medyczną
    >
    > Oni nie byli aż tak głupi, RoHS jest wyłączone w stosowaniu do urzędzeń
    > medycznych.

    To jakąś inną RoHS znamy.
    Z tej mojej medyczne były wyłączone na początku, ale albo już są włączone
    albo lada chwila będą.
    P.G.

  • 24. Data: 2015-11-09 11:53:35
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    l...
    Pan Marek napisał:

> [...]
    >tylko po prostu nie dało się kupić elementów innych niż RoHS. A te
    >da się polutować ołowiowo najwyżej po amatorsku, przemysłowo już nie.

    Nie probowalem - ale co sie dzieje przy cynowo-olowianym przemyslowym
    lutowaniu elementow pocynowanych ... czysta cyna ?

    No coz - przyklad mielilismy - LM311 z olowiem kosztuje 30zl, bez
    olowiu 1zl :-)

    >Z aparaturą medyczną może być tak samo.

    Tam jest ciekawiej - wiekszosc elementow i tak ma zastrzezenie "not
    for life support".

    Ci nieliczni, ktorzy sie odwaza zrobic cos "for life support" to moga
    sobie olowiowac, takie ceny.

    Wiekszosc chyba jednak olewa takie zastrzezenia, z braku innych
    mozliwosci ... to i oleje bezolowiowosc :-)

    J.

  • 25. Data: 2015-11-09 12:05:29
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

    > Nie probowalem - ale co sie dzieje przy cynowo-olowianym przemyslowym
    > lutowaniu elementow pocynowanych ... czysta cyna ?

    Tego nie wiem, podejrzewam, że to temat na kilka doktoratów z metalurgii.
    Ale i tak od zjawisk materiałowych związanych z metalami, ważniejsze są
    procesy zachodzące na papierze -- napisano w specyfikacji technologiczej
    by lutować lutem BSTD-23218-JKUE/12y, a jak ktoś zrobi inaczej, to my za
    nic nie odpowiadamy.

    > No coz - przyklad mielilismy - LM311 z olowiem kosztuje 30zl, bez
    > olowiu 1zl :-)

    Ten za trzy dychy ma lepsze papiery.

    --
    Jarek

  • 26. Data: 2015-11-09 12:12:29
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    l...
    Pan J.F. napisał:

> [...]
    >technologiczej
    >by lutować lutem BSTD-23218-JKUE/12y, a jak ktoś zrobi inaczej, to my

    Ale my nadal lutujemy tym lutem. Tylko ze koncowki elementow nie sa
    pokryte tym lutem, a innym.
    Jesli jest na to stosowny papier, to oczywiscie mozesz miec racje, ale
    chyba nigdy producent az tak sie nie deklarowal
    "Cynowane" i tyle ..

    A i tak jak widac za nic nie odpowiadaja :-)

    >Ten za trzy dychy ma lepsze papiery.

    Zalezy z ktorej strony spojrzec, no bo dla wiekszosci klientow -
    gorsze :-)

    J.

  • 27. Data: 2015-11-09 12:48:17
    Od: Mario <M...@...pl>

    W dniu 2015-11-07 o 22:22, mk pisze:

    > Jasne... ołów samo dobro:
    > http://vintage-ads.livejournal.com/3783010.html
    >
    > CO2? Efekt cieplarniany? Co tam... Wenus przecie taka piękna planeta...

    Czyżby Wenusjanie sami się wykończyli paląc węglem?

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 28. Data: 2015-11-09 12:58:41
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Mon, 9 Nov 2015 11:50:29 +0100, Piotr
    Gałka<p...@c...pl> wrote:
    > To jakąś inną RoHS znamy.
    > Z tej mojej medyczne były wyłączone na początku, ale albo już są
    włączone
    > albo lada chwila będą.

    Być może, mówimy o lutowaniu czy o elementach zgodnych.z RoHS?

    --
    Marek

  • 29. Data: 2015-11-09 13:08:17
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Mon, 9 Nov 2015 12:48:17 +0100, Mario <M...@...pl> wrote:
    > Czyżby Wenusjanie sami się wykończyli paląc węglem?

    Jeszcze w latach 40 u.w. w felietonach popularno-naukowych wyrażano
    przypuszczenie (raczej wierzono w duchu), że za gęstą pokrywą chmur
    Wenus kryją się wilgotne i gorące lasy tropikalne, ech....

    --
    Marek

  • 30. Data: 2015-11-09 13:17:52
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello J.F.,

    Monday, November 9, 2015, 11:53:35 AM, you wrote:

    > Nie probowalem - ale co sie dzieje przy cynowo-olowianym przemyslowym
    > lutowaniu elementow pocynowanych ... czysta cyna ?

    Mogą się rozjechać na granicy - inna sieć krystaliczna. Ale wystarczy
    trochę wyższa temperatura lutowania (i tak niższa niż dla
    bezołowiowego) i ołów spokojnie dyfuduje do czystej cyny.

    Gorsza sprawa jest przy reballingu, gdzie na resztki bezołowiowych
    kulek daje się nowe kulki ołowiowe.

    [...]

    --
    Best regards,