  • Data: 2010-12-11 13:42:43
    Temat: Dobieranie wartości elementów VFO
    Od: Atlantis <n...@n...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Kończę właśnie montaż transceivera Bartek wg konstrukcji SP5AHT sprzed
    ponad dwudziestu lat. Od uruchomienia części odbiorczej dzieli mnie
    tylko kwestia dobrania odpowiednich wartości elementów LC w VFO, żeby
    uzyskać właściwy zakres przestrajania. Zastosowanie kondensatorów
    styrofleksowych w obwodzie T5 (między bazą a emiterem i emiterem a masą)
    pozwoliło uzyskać dość dobrą stabilność - testowałem na kilku różnych
    cewkach i kondensatorach.

    Pośrednia wynosi 8MHz, a więc dla pasma 80m potrzebuję VFO
    przestrajanego między 4,2MHz a 4,5MHz. Mam już odpowiedni ekranowany
    karkas z rdzeniem (średnica około 7,7mm), który idealnie pasuje do płytki.

    Posiadam niestety ograniczoną ilość kondensatorów styrofleksowych (pod
    ręką: 100pF, 200pF, 220pF, 270pF i 680pF; tych powyżej 1nF nie liczę).
    Jakkolwiek dysponuję nieco większą ilością kondensatorów rurkowych z
    epoki o bardziej zróżnicowanych pojemnościach. Spora część z nich jest
    oznaczona czarną plamką. Dobrze mi się wydaje, iż oznacza ona wysoką
    stabilność? A może się mylę? Czy takie kondensatory nadają się do pracy
    w VFO?
    W roli kondensatora zmiennego mam zamiar zastosować typowy kondensator z
    odbiorników turystycznych (ponad 100pF na sekcję).

    Obwód LC w VFO Bartka to cewka połączona szeregowo z kondensatorem (do
    masy). Równolegle to tego kondensatora, poprzez mniejszą pojemność
    podłączony jest kondensator zmienny. Ktoś może mi poradzić jak dobrać
    wartości tych elementów aby (z grubsza) trafić w odpowiedni zakres
    przestrajania?

    Do tej pory miałem do czynienia z o wiele prostszym rozwiązaniem: cewka
    na Amidonie + styrofleks + trymer + BB104 z granicami przestrajania
    ustawionymi PR-kami.