  • Data: 2010-12-11 17:45:50
    Temat: Re: Dobieranie wartości elementów VFO
    Od: "tarnus" <t...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "Atlantis" <n...@n...pl> napisał w wiadomości
    news:4d03b52f$0$20993$65785112@news.neostrada.pl...

    > Możesz napisać coś więcej o systemie oznaczeń?
    > Mam trochę tych starych kondensatorów rurkowych z różnymi kropkami
    > (chociaż większość to czarne). Jak rozumiem one również nadają się do
    > pracy w obwodzie LC VFO?
    > Ktoś z was wie może jak oblicza się parametry szeregowego obwodu LC?

    Czasem są to barwne oznaczenia a czasem oznaczenie literowe np. NPO to
    współczynni zerowy czyli to samo co czarna kropka.
    N7500 literowo to będzie jakiś tam kolorek a współczynnik to ujemny -750ppm/K.
    P150 to współczynnik dodatni +150ppm/K i oczywiście może być kolorek zamiast
    P150

    +150ppm to 0,015%/1stCelsiusz
    -700ppm to 0,070%/1stCelsiusz

    W starych polskich książkach bywały tabele oznaczeń materiałów.

    I taka podpowiedź na koniec. Nie stosuj kondensatorów typu 2 lub 3 w obwodach
    wcz. Jak masz problem z kupieniem to kop w starych głowicach TV lub radiowych.
    Stosuj tylko typu 1.
    W necie są opisy, np. tu
    http://www.fonar.com.pl/audio/porady/art9/kondensato
    ry.htm