    From: "vari" <v...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.rec.telewizja
    Subject: Dania wyłączyła TV analogową
    Date: Sun, 1 Nov 2009 11:13:08 +0100

    Dziś w nocy Dania wyłączyła na obszarze całego kraju naziemną TV analogową.
    To chyba pierwszy kraj, który przeprowadził ASO w tym samym czasie na całym
    swym terytorium.
    Oczywiście od dawna termin był znany a DVB-T nadawana.
    Zatem z krajów skandynawskich już tylko Norwegia ma jeszcze analogową
    telewizję.
    Coraz bardziej stajemy się wyspą archaicznego analogu i celem łowców DXów
    telewizyjnych tą techniką.
    Niemcy, Szwecja, Finladnia, Holandia, Luksemburg i wiele innych krajów
    europejskich wyłączyło już nadawanie analogowe.
    Mieszkam w samym północno-zachdnim "rożku" Polski.
    Od wczoraj nie odbieram skanerem (odbiornikiem radiokomunikacyjnym) nośnej
    wizji na kanale 6 (ich kanał 5) czyli DR1 z Bornholmu.
    DVB-T na kanale 59 jest tam nadawane małą mocą w użyciem techniki SFN.
    Tego nie planuję nawet odebrać.
    Obecnie z dalekich stacji TV mogę w analogu odbierać już....tylko polskie i
    czeskie (tak, tak) stacje.
    To właśnie miejsce zamieszkania na południowym zboczu wysokiego wzgórza
    morenowego i azymut anten w kierunku RTCN Szczecin-Kołowo a więc prawie
    dokładnie 180 stopni czyli prosto na południe, pozwala mi często w czasie
    lepszych warunków troposferycznych odbierać czeskie stacje, tu nad morzem.
    Oczywiście posiadam zestaw wieloelementowych, kierunkowych anten Yagi.
    Bardzo często widzę stacje z Jemiołowa czy Wichowa a i Jelenia Góra -
    Śnieżne Kotły wychodzą czasem.
    Czeskie stacje to najczęściej z lokalizacji Liberec-Jested i Usti nad
    Labem - Cerna Hora.
    Co ciekawe, zdarza mi się również odbierać czeskie DVB-T.
    Mimo posiadania odbiornika z MPEG-4 (sprawdzony po zakupie w Warszawie w
    domu u rodziny) nigdy nie odebrałem polskiego DVB-T z Wichowa ani Jemiołowa
    mimo że bywało tak, iż analogowe stacje z tych obiektów szły tak samo dobrze
    jak lokalne (czyli krystalicznie).
    Tylko raz jedyny na chwilę odbiornik pokazał listę kanałów.
    Teraz mam dwa odbiorniki DVB-T (a trzeci to odbiornik USB do peceta) i
    wszytskie mogą odbierać MPEG-4.
    Niestety wciąż polski DVB-T nie chce się pokazać mimo że Wichów i Jemiołów
    idą czasem bardzo silnie.
    Na co dzień bez podwyższonych warunków propagacyjnych odbieram dwa
    niemieckie multipleksy z Helpterbergu.
    Podczas tropo odbieram kilka multipleksów z Berlina w tym dwa na VHF-III
    (kanał E5 i E7)
    Jako ciekawostkę przytoczę historię, gdy silna propagacja troposferyczna
    powodowała że odbierałem CT2 w analogu z Czech na kanale 33 i na tym samym
    kanale DVB-T z Berlina.
    Sygnał DVB-T powoduje zaszumienie sygnału analogowegoi wygląda on
    jak....słabszy.
    Tego dnia podziwiałem odbiór na tym samym kanale i w tym samym czasie
    analogowej stacji czeskiej i niemieckiego multipleksu.
    Multipleks nieco się rwał ale dawało się oglądać.
    Również analogowa CT2 była zdatna do odbioru (zaryzykuję tezę że nawet
    lepiej niż lokalna TVN naziemna u sąsiadów na zardzeiałych antenach
    siatkowych).
    Tak więc obie stacje miały takie poziomy że jakoś koegzystowały.
    Brak odbioru polskiego DVB-T może być spowodowany nadawaniem SFN i emisją
    64-QAM, która potrafi robić problemy podczas złej konfiguracji SFN.
    Ale jak wytłumaczyć fakt, że bywają warunki dość seletywne.
    Na przykład Wichów analogowo na kanale 21 idzie krystalicznie a Jemiołowa
    prawie nie ma. Są takie dni że propagacja troposferyczna "pokazuje" tylko
    bardziej odległe stacje.
    A mimo idealnego odbioru TVP1 na kanale 21 z Wichowa, nadal brak odbioru
    DVB-T na kanale 45.
    Nie wygląda dobrze cyfryzacja kraju.
    Mimo oficjalnego startu emisji komercyjnej, Emitel nadal nadaje na
    pozwoleniach testowych i ciągle brak podpisanych umów z nadawcami.
    Już wiadomo że 7 listopada zamilknie DVB-T w Krakowie i to najprawdopodbniej
    aż do 2011 roku.
    Losy Rzeszowa i Wisły też najprawdopodobniej tak się potoczą bo z
    nieoficjalnych informacji wynika że nadawcy nie chcą, skoro nie muszą,
    płacić za emisję komerycjną Wisły i Rzeszowa już w I etapie.
    W czarnym scenariuszu, który wciążjest realny bierze się pod uwagę
    wyłączenie wszystkich nadajników DVB-T w ktaju 7 listopada.
    tego dnia tracą ważność pozwolenia testowe.
    Emitel twierdzi że nie chce finansować dalej emisji testowych i jeśli
    nadawcy nie wykupią u niego usługi czyli nie podpisząumowy i zaczną płacić
    to Emitel sieć DVB-T wyłączy i nie wystąpi do UKE o dalsze pozwolenia. Bez
    takiego wniosku UKE na siłę dać pozwoleń nie może.
    Nadawcy majacy swoje platformy satelitarne, prawdopodobnie grają na "wielkie
    żniwa" przed Bożym Narodzeniem a to wróży źle DVB-T.
    vari