  • 141. Data: 2023-12-27 21:03:05
    Temat: Re: Czy tradycyjna telefonia stacjonarna już nie istnieje?
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 27 Dec 2023 18:46:23 +0100, Jarosław Sokołowski wrote:

    > W polskiej świadomości tamtych czasów tkwiło przekonanie, że w Ameryce
    > mają tak dobrze, że telefon instalują każdemu w dzień lub dwa po złożeniu
    > zamówienia, abonament jest niski, a rozmowy darmowe, niezależnie od czasu.
    > To jednak nie dotyczyło linii biznesowych -- tu operator mógł brać kasę
    > za minutę. Więc to inne planowanie.

    A nie wiem, nie wiem - bo jak ktos do domu linie zamawiał, to domową.
    Czy potem musiał informować o zmianie przeznaczenia?
    No chyba, ze jakis limit wprowadzili - jedna domowa linia na dom :-)

    O ile wiem, to dopiero przy ISDN pojawił sie problem naliczania
    minutowego.

    No i jakies multum telemarketerów dzwoniło, więc chyba nie było tak
    drogo.
    Ewentualnie - dzwoniłes z prywatnej, na firmowej tylko odbierałeś :-)

    J.

  • 142. Data: 2023-12-27 21:23:47
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F napisał:

> [...]
    > drogo.
    > Ewentualnie - dzwoniłes z prywatnej, na firmowej tylko odbierałeś :-)

    Dalej obracamy się w "polskiej świadomości". Amerykanie nie mają takich
    talentów do kombinowania.

    --
    Jarek

  • 143. Data: 2023-12-28 12:29:16
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 27 Dec 2023 21:23:47 +0100, Jarosław Sokołowski wrote:

    > Dalej obracamy się w "polskiej świadomości". Amerykanie nie mają takich
    > talentów do kombinowania.

    Mają mają - Polaków też tam zresztą nie brakuje.
    Może po prostu nie mieli potrzeby - za ISDN to było bodajże 1 cent za
    minutę rozmowy.

    Jak ktos prywatnie siedzi 10h dziennie na internecie, to są to poważne
    pieniądze, ale w pracy ... chyba nie.

    J.

  • 144. Data: 2023-12-28 13:41:22
    Od: Przemyslaw Frasunek <p...@f...com>

    J.F <j...@p...onet.pl> wrote:
    > Hm, na starej neostradzie ciagle sie gdzies poniewiera 35, VCPI czy
    > jakos tak.

    Tu nie mam wiedzy, ale zgaduję, że warstwa ATM może być emulowana na poziomie
    DSLAM. Nie kojarzę współczesnych DSLAM, które miałyby uplink ATM, od wielu lat
    widuje się tylko Ethernet. Neostada to PPPoEoA, więc "zdjęcie" warstwy ATM nie
    jest trudne.

    --
    * WWW: http://www.frasunek.com ** PGP ID: 2578FCAD ** HAM-RADIO: SQ5JIV *

  • 145. Data: 2023-12-28 16:29:09
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 28 Dec 2023 12:41:22 -0000 (UTC), Przemyslaw Frasunek wrote:

> [...]
    > widuje się tylko Ethernet. Neostada to PPPoEoA, więc "zdjęcie" warstwy ATM nie

    IMO - dziwne by to było na takim krótkim odcinku, ale może ... moze im
    te krótkie pakiety ATM pasują do łącznosci po DSL.

    Natomiast ... oprócz internetu, to oni tam telewizję transmitują.
    I nawet specjalne gniazdko ethenet na "modemie" mają dla dekodera.
    Moze te telewizję to jakoś inaczej transmitują.

    Swego czasu podejrzewałem, ze i telefonie VoIP jakims innym kanałem
    ślą, ale chyba nie ...

    J.

  • 146. Data: 2023-12-28 17:10:39
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 27 Dec 2023 17:07:44 +0100, Jarosław Sokołowski wrote:

    > W czasach, gdy działałem w okolicach tego biznesu, to jeden amerykański
    > spec od planowania sieci wyjaśnił mi sprawę prosto. Jak masz osiedle,
    [...]

    Tak a propos - pożar w centrali
    https://en.wikipedia.org/wiki/1975_New_York_Telephon
    e_exchange_fire

    175 tys klientów, 105 tys linii (PCM jakies czy co?).

    i 12 "centrali" lokalnych?

    To przed pożarem, ciekawe ile po, bo zaczeli własnie elektronizację.

    I 23 dni na odbudowę/naprawe tego wszystkiego ...

    https://www.youtube.com/watch?v=s7JXWo3STVc

    J.

  • 147. Data: 2023-12-28 18:26:59
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> writes:

    > Dalej obracamy się w "polskiej świadomości". Amerykanie nie mają takich
    > talentów do kombinowania.

    Sporo ludzi ma tego typu poglądy, aczkolwiek od czasów Katriny chyba
    znacznie mniej niż kiedyś.
    Praktyka jednak pokazuje, że ludzie zachowują się zależnie od
    okoliczności, w których się znajdują, wychowali itd.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 148. Data: 2023-12-28 21:11:42
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "J.F" <j...@p...onet.pl> writes:

    > W praktyce to jak pamietam modemy lubiały sie przy okazji rozłączać.

    Przy "obsuwie" na E3 czy czymś podobnym? Analogowy modem? Bardzo, bardzo
    wątpię.
    W ogóle, żeby modem się rozłączył, to musi mu się nie udać retraining.
    Jakoś sobie tego nie wyobrażam w takich warunkach.

    > I gdzies trzeba dodac lub usunąć dane ... no chyba, zeby tak delikatne
    > dostrajanie lokalnego zegara do tempa nadchodzeznia danych ...

    Też były takie opcje, ale to raczej w kontekście sprzętu abonenckiego.
    Natomiast tak normalnie, to działało to (minimalnie) asynchronicznie,
    albo całkowicie synchronicznie (z centralnym zegarem). Z żadnym z tych
    przypadków modemy analogowe (ani żadne inne) nie miały najmniejszych
    problemów, a przynajmniej ja nie pamiętam.
    Modemy analogowe miały problemy, owszem - z dużymi tłumieniami, z jakimś
    echem z Księżyca, i z tego typu "analogowymi" historiami. Przy cyfrowej
    sieci, w której tylko pętla abonencka (nawet długa) była analogowa? Nie.

    > W ISDN chyba nie było bufora aż na sekundę ...

    Sekunda to była nieskończoność w tamtych czasach. Ale dokładne
    szczegóły... Aczkolwiek właśnie spojrzałem w normę i np. w E1 wymagana
    dokładność częstotliwości (bitrate) to było aż 50 ppm. W E3 - 20 ppm.
    Z tym że tam się robiło różne numery z zegarami, podobnie jak w V.35
    albo innym X.11.

    Jakieś tam wykrywanie braku synchronizacji i resynchronizacja - typowo
    poniżej 1 ms (np. w E1). Oczywiście buffer underruny i overruny nie
    powodowały resynchronizacji na poziomie ramki (nadmiarowe dane były
    "zjadane", a braki były uzupełniane IIRC AISem = alarmem).
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 149. Data: 2023-12-28 22:19:50
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Krzysztof Halasa napisał:

    > Sporo ludzi ma tego typu poglądy, aczkolwiek od czasów Katriny
    > chyba znacznie mniej niż kiedyś.
    > Praktyka jednak pokazuje, że ludzie zachowują się zależnie od
    > okoliczności, w których się znajdują, wychowali itd.

    Kombinowanie żeby przeżyć w ekstremalnych sytuacjach jest innym
    kombinowaniem niż kombinowanie dla sportu.

    --
    Jarek

  • 150. Data: 2023-12-29 10:31:33
    Od: Przemyslaw Frasunek <p...@f...com>

    J.F <j...@p...onet.pl> wrote:
    > IMO - dziwne by to było na takim krótkim odcinku, ale może ... moze im
    > te krótkie pakiety ATM pasują do łącznosci po DSL.

    DSL jest standardem, który opiera się w dużej mierze o ATM. Natomiast
    utrzymywanie ATM w szkielecie nie ma już ekonomicznego sensu.
    Z drugiej strony, upgrade DSL do jakichś standardów pośrednich ma już
    niespecjalny sens ekonomiczny. Stąd taka hybryda, gdzie ATM jest
    utrzymywany na możliwie krótkim odcinku, czyli w ostatniej mili,
    w oczekiwaniu na całościowy upgrade do GPON.

> [...]
    > Moze te telewizję to jakoś inaczej transmitują.
    >
    > Swego czasu podejrzewałem, ze i telefonie VoIP jakims innym kanałem

    Tu akurat wiadomo lepiej. Zarówno telewizja, jak i VoIP idą po osobnych
    VLAN-ach. O telewizji w sieciach telekomunikacyjnych mogę trochę poopwiadać,
    bo zawodowo siędzę w tej branży. W przypadku Orange, jest to klasyczne IPTV
    oparte o multicast i "stare" standardy IETF, takie jak RTSP i RTP. Inni
    operatorzy (np. Play, Vectra) poszli w kierunku unicastu (MPEG-DASH, HTTP).

    Każde z podejść ma swoje wady i zalety. Multicast zużywa mniej pasma dla
    treści linearnych, ale wymaga lepszej sieci -- w rozumieniu stopy błędów,
    ale także bardziej jednorodnej architektury. Unicast zużywa więcej pasma,
    ma większe opóźnienie, ale generalnie jest odporny, nawet na bardzo złą sieć.

    --
    * WWW: http://www.frasunek.com ** PGP ID: 2578FCAD ** HAM-RADIO: SQ5JIV *