  • 81. Data: 2013-07-10 11:35:43
    Temat: Re: Czy operator przechowuje treść smsów ?
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 07 Jul 2013 21:27:17 +0200, Krzysztof Halasa napisał(a):
    > To jakieś pomieszanie, komputer w WSMR (PDP-10 z TOPS-20 i TCP/IP oraz
    > terminalami "stacjonarnymi") nie był przecież w ogóle podpięty do
    > BITNETu, tylko do MILNETu (IP 26.xxx). Zresztą TRICKLE był chyba tylko
    > na IBMa(?) - nie jestem pewien, bo się tym specjalnie nie interesowałem,

    Czytajac opis - chyba tak.

    > zresztą łatwiej mi było mieć dostęp do Internetu niż do BITNETu
    > (przynajmniej do momentu podpięcia PLEARNu do IP i możliwości zakładania
    > kont każdemu, kto chciał).

    Ale bitnet/earn do simtela mialy dostep wczesniej.

    > Tyle że po IP, bo jak inaczej.

    Bitnetem wlasnie.

    Ba, te kolejke lacza bitnetu - nie tylko simtela, mozna bylo nagrac na
    tasiemke, przeslac pociagiem/samolotem/poczta w inne miejsce i wgrac
    do systemu jakby normalnie przeszla. Stosowano tez jak sie lacze nie
    wyrabialo.

    > Eee tam, pliki na wsmr-simtel20.arpa były dostępne online, normalnie
    > przez anonymous FTP.

    Byly, ale jak to w zyciu - lacznosc na chwile padla, trzeba sciagac od
    nowa, bo ftp restartu jeszcze nie mal. Wolno leci, sciagnelo sie 3/4,
    a tu komputer juz wypadaloby wylaczyc. Albo sciaga sie 2h, a siedzisz
    na modemie platnym co 3 minuty.

    To akurat w bitnecie chwalilem - byl malo konwersacyjny, ale jak
    miales plik indeksu u siebie i wiedziales co chcesz, to potem
    wystarczylo jedna komende aby plik w koncu dotarl. Moglo nie byc
    lacznosci nawet przy "zamawianiu", moglo sie rwac, ale po pewnym
    czasie plik na lokalnego ibm/riada dotarl.

    > Siedziały na normalnych dyskach, robiło się (coś
    > w stylu, mogę nie pamiętać dokładnie) cd PD1:[DIR.NAME] i get PLIK
    > i nie było żadnego zmieniania taśm (inną sprawą była szybkość, zwykle
    > drukowało się znak "#" co 1024 bajty i często odstępy między tymi
    > "hashami" były baaaardzo długie).
    > Tylko z BITNETu te cuda były, żeby nie obciążać linków między
    > BITNET/EARN/itd i Internetem (których była minimalna liczba,
    > a przepustowość wystarczała głównie do przesyłania poczty).

    Hm, wydaje mi sie ze mieli bezposrednie podlaczenie do bitnetu.

    J.

  • 82. Data: 2013-07-10 13:10:26
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 7 Jul 2013 18:21:21 +0000 (UTC), Jarosław Sokołowski
    > Ale nie aż taki. Serwery sobie radzą.
    > Przecież nie kasuje tyle czasu bajt po bajcie. Wysłanie wiadomości
    > o tym, co komputer ma zrobić, tyle trwa (może jeszcze pokazuje
    > karteczki fruwające nad koszem?).

    karteczki nie, ale ile mu tych plikow zostalo to pokazuje, a okienko
    folderu przeskakuje. Ale bez znaczenia - pisze w okienku komend
    del \\komputer\katalog\x*.*
    ... i ruch do tego komputera skacze do ~500kb/s.
    A pliki znikaja co sekunde jeden.

    Co to bydle transmituje ? wychodzi ~50KB na plik, a te pliki maja po
    20KB, a przeciez do usuwania wcale ich nie trzeba przesylac.
    Antywirus skanuje czy co ?

    komputer z Windows, przylaczony tunelem IP przez internet, lacza
    szybkie, pingi umiarkowane ..

    J.

  • 83. Data: 2013-07-10 13:10:51
    Od: "Anerys" <s...@s...pl>

    > No i musialbym umiec autopilota wylaczyc :-)

    Ruch wolantem i autopilot odpina się...

  • 84. Data: 2013-07-10 13:13:27
    Od: "Anerys" <s...@s...pl>

> [...]
    > tasiemke, przeslac pociagiem/samolotem/poczta w inne miejsce i wgrac
    > do systemu jakby normalnie przeszla. Stosowano tez jak sie lacze nie

    RFC1149? :))

  • 85. Data: 2013-07-10 13:42:26
    Od: "Anerys" <s...@s...pl>

    > del \\komputer\katalog\x*.*
    > ... i ruch do tego komputera skacze do ~500kb/s.
    > A pliki znikaja co sekunde jeden.

    Nie jest tak, że po każdym skasowanym pliku następuje ponowne wczytanie ich
    listy? Może wraz z jakimś innym plikiem indeksowym o rozmiarze "odpowiednim"
    i razem tworzy to pewien kociokwik? Dałbyś radę zmonitorować, czy w tle
    działania nie ma odwołania do jakichś innych plików?
    Choć... ja mam pena USB, starego, już dziwaczącego... Transfer niby dobry, a
    kasowanie - nie więcej, niż 2-3 pliki na sekundę... chyba też go pod monitor
    wezmę, bo transfer dla zapisu 2.3, dla odczytu ok. 8.2 Mbit/s. A jednak
    jakby srał a nie mógł. (nie poprawiać)
    Cholera... takie gdybanie jest najgorsze... A jakbyś kasował pliki nie del
    *.*, lecz z managera jakiegoś zaznaczył listę i cyklicznie wywoływał
    kasowanie po nazwach plików? Mam małe przypuszczenie, ze wywołanie kasowania
    z "wildcards" może powodować, że niepotrzebnie za każdym kasowaniem jest
    przeczesywany cały katalog w poszukiwaniu plików pasujących do wzorca, a i
    tak po każdym skasowaniu pliku szukanie jest robione zupełnie zbędnie od
    nowa...
    Żebym to jeszcze ładniej opisał... ale mi nie wychodzi.

  • 86. Data: 2013-07-10 15:46:16
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Wed, 10 Jul 2013 13:42:26 +0200, Anerys napisał(a):

    > Nie jest tak, że po każdym skasowanym pliku następuje ponowne wczytanie ich
    > listy?

    Nie powinno, w koncu rozsadne sie wydaje ze czytamy kolejno katalog i
    kasujemy kolejne pliki. Predzej bym podejrzewal ze to okienko
    eksplorera co plik dostaje sygnal "katalog sie zmienil" i go czyta aby
    aktualny wyswietlic. Dlatego robie to "w dosie". Ale idzie tak samo
    wolno jak "graficznie".

    Hm akurat cos przyblokowalo kierunek wychodzacy z tamtad ... i juz
    jest kilka sekund na jeden plik. A mialem ochote sprawdzic jak wyglada
    w zaleznosci ilosci plikow katalogu.

    > Cholera... takie gdybanie jest najgorsze... A jakbyś kasował pliki nie del

    Tak czy inaczej to tylko demonstracja ze i podstawowe operacje na
    systemie plikow mozna sp* :-(
    A kolega chce tam miliardy zapisywac...

    J.

  • 87. Data: 2013-07-10 17:01:15
    Od: "Anerys" <s...@s...pl>

    > Nie powinno, w koncu rozsadne sie wydaje ze czytamy kolejno katalog i

    No właśnie...

    > kasujemy kolejne pliki. Predzej bym podejrzewal ze to okienko
    > eksplorera co plik dostaje sygnal "katalog sie zmienil" i go czyta aby

    No i pewnie to ci robi ruch... Zawsze mi się jednak wydawało, że w systemach
    do ruchu ciągłego, jakim są NT, nie powinno być aż takiej sraczki.

    > aktualny wyswietlic. Dlatego robie to "w dosie". Ale idzie tak samo
    > wolno jak "graficznie".

    Może coś jednak jak ten eksplorer trzyma łapę na zawartości i coś się ruszy,
    to zaraz czyta?
    Aż się prosi o jakiegoś FileMona, czy w podobie, aby zobaczyć jaki proces i
    co maca w tym czasie?
    Hmm... pliki lecą do kosza? Spróbuj może wyłączyć wywalanie do Kosza?
    Zobacz, czy Kosz się nie zapełnił (wtedy potrafi bardzo wolno kasować).

    > Hm akurat cos przyblokowalo kierunek wychodzacy z tamtad ... i juz
    > jest kilka sekund na jeden plik. A mialem ochote sprawdzic jak wyglada
    > w zaleznosci ilosci plikow katalogu.

    Ale też bym zobaczył Kosz... tak pomyślałem, że Kosz może bruździć, miałem
    przypadek, że mi kasowanie szło strasznie ślamazarnie. W Koszu było od pyty
    dobra wszelakiego. Zobacz, w którym koszu (TU czy TAM) to ląduje... (jeszcze
    mam pewne podejrzenie, o tym za chwilę)
    A skoro to jest zdalnie - czy nie następuje tu np. takie zjawisko, że
    lokalnie się podaje del *.* (ścieżkę do zasobu pomijam), a przy wykonaniu
    komenda jest przekładana na ciąg sekwencji wczytanie listy plików -
    skasowanie wybranego (raczej pierwszy, ewentualnie ostatni) - ponowne
    wczytanie listy - skasowanie - wczytanie... i tak w koło do urzygu, lub
    końca.
    Jeszcze jedną rzecz podejrzewam - konflikt praw dostępu (ale na poziomie
    systemu operacyjnego, nie systemu plików) - Jeśli pliki są zdalnie, to
    przypuszczam, że w momencie wywołania operacji plik może zostać zajęty do
    jej potrzeb. A zajętego pliku skasować nie można i układ wpada w głupią
    pętlę czekając na zwolnienie pliku, które nie następuje od razu, może system
    wymusza w końcu jakoś jego skasowanie i przechodzi do następnego? A cała
    procedura kołowania odbywa się po łączu i stąd jego dość znaczne zajęcie?
    (Stąd moja sugestia, aby podpiąć monitor co, gdzie i jak rzeźbi w trakcie
    operacji kasowania)
    Ostatecznie któryś antywirus, który maca całe pliki już w momencie ich
    dotknięcia, zanim zostanie ustalone, "czy to ten dobry dotyk"...? Także (ale
    raczej nie powinno to wpływać aż tak) sprawdzanie/modyfikacja w atrybutach
    czasu ostatniego dostępu, co można zresztą wyłaczyć...
    Ostatecznie - silne pofragmentowanie plików na partycji, a w NTFS wszystko
    jest plikiem, sama MFT trzymająca wszystko, także jest plikiem. Może
    dyskowi/zasobow brakuje buforowania i do każdej operacji musi wszystko być
    na nowo wczytane? Za czasów DOSa różnica w dostępie do pliku z buforowaniem
    i bez, bywała kilkudziesięciokrotna...

    > Tak czy inaczej to tylko demonstracja ze i podstawowe operacje na
    > systemie plikow mozna sp* :-(

    Co by tu jeszcze spieprzyć Panowie, co by tu jeszcze... Jak śpiewa
    W.Młynarski.

    > A kolega chce tam miliardy zapisywac...

    Sam zapis nie musi być taki tragiczny, gorzej będzie, gdy trzeba to i owo
    usunąć...

    Więcej pomysłów na razie mi się nie urodziło... Przyjmuję założenie, że
    dyski tam i tu są OK...
    Próbuję coś jeszcze wydumać, ale na razie muszę łeb ochłodzić (prawie cały
    czas owiewam się wiatrakiem)...
    Może ktoś ma inny pomysł, bardziej praktyczny? Chętnie i ja się dowiem :))

  • 88. Data: 2013-07-10 21:55:32
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Wed, 10 Jul 2013 13:13:27 +0200, Anerys napisał(a):

    > RFC1149? :))

    Nie, 1149 jest dla jaj. Zaden realny serwer nie wytrzyma dluzszych
    opoznien, na duzy bufor TCP sie nie umowia, wymian pakietow potrzeba
    tysiace, serwery kolejek pakietow mozliwych do zrzucenia nie tworza,
    itp.

    A w IBM/370 to po prostu dzialalo.

    J.

  • 89. Data: 2013-07-11 11:39:02
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

    > Sie rozwiazali, to chyba cos zrozumieli.

    Zresztą jako ostatnia z Frakcji Armii Czerwonej -- inne zmieniły nazwę
    już kilka lat wcześniej. Opóźnienie miało chyba charakter techniczny
    -- wszyscy znaczniejsi krasnoarmiejcy już siedzieli w kiciu albo ziemię
    gryźli. Nawet nie wiem kto wydał oświadczenie o samorozwiązaniu -- jakiś
    kapral z służb kwatermistrzowskich?

    --
    Jarek

  • 90. Data: 2013-07-11 11:40:29
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Anerys napisał:

    > Ruch wolantem i autopilot odpina się...

    Jeszcze wcześniej musieli wyłączyć prawdziwego pilota.
    Tego by mnie nikt nie był w stanie nauczyć.

    --
    Jarek