  • 1. Data: 2013-02-15 13:32:41
    Temat: Czy 2 dyski RAID 0 można przenieść do innej maszyny?
    Od: "Latet" <l...@l...pl>

    Witam,

    Czy i jak 2 dyski RAID 0 można przenieść do innego peceta?
    Chodzi o 2 dyski SSD 1.8" z laptopa Sony Vaio, spięte tam przez producenta w
    Raid 0.
    Na razie nie mam takiej potrzeby, ale zastanawiam się, gdybym chciał je wyjąć i
    podłączyć do dużego peceta, np. w celu wyleczenia infekcji, to czy to ma szanse
    się udać? Oczywiście BIOS peceta obsługuje Raid. Ale czy raid z raidem jest
    kompatybilny?

    Inna kwestia to kable - chyba do dysków 1.8" potrzebna byłaby jakaś
    przejsciówka?

    Myślę o tym, bo żadne z narzędzia antywirusowe bootowalne z CD lub USB, którymi
    dysponuję, nie "widzą" zawartości tych dysków w laptopie, ale nie z powodu raid
    0, tylko z powodu partycjonowania GPT. Dlatego jeśli chcialbym cokolwiek zrobić
    przy ew. ararii systemu, to musiałbym te dyski wyjąć i podłączać do peceta.
    Zawsze tak robiłem i robię w razie potrzeby lub problemów z laptopami, ale
    pierwszy raz zetknąłem się z laptopem, który od nowości ma dyski w RAID 0.

    Dziękuję,

    latet

  • 2. Data: 2013-02-15 21:06:51
    Od: "maX" <a...@i...pl>

    Użytkownik "Latet" <l...@l...pl> napisał w wiadomości
    > Witam,
    >
    > Czy i jak 2 dyski RAID 0 można przenieść do innego peceta?

    Nie.

    > Ale czy raid z raidem jest kompatybilny?

    Nie. Chyba że to windowsowy, softwarowy RAID.

    > Myślę o tym, bo żadne z narzędzia antywirusowe bootowalne z CD lub USB,
    > którymi dysponuję, nie "widzą" zawartości tych dysków w laptopie, ale nie
    > z powodu raid 0, tylko z powodu partycjonowania GPT.

    Zmień te narzędzia na nowsze lub zmień partycjonowanie na starego typu.

    > Dlatego jeśli chcialbym cokolwiek zrobić przy ew. ararii systemu, to
    > musiałbym te dyski wyjąć i podłączać do peceta.

    Możesz dołączyć trzeci dysk, z oddzielnie zainstalowanym systemem i
    narzędziami, i wystartować z niego w razie potrzeby i z niego reanimować
    pozostałe dyski.

    > Zawsze tak robiłem i robię w razie potrzeby lub problemów z laptopami, ale
    > pierwszy raz zetknąłem się z laptopem, który od nowości ma dyski w RAID 0.

    Rozłącz RAID, tak żeby dyski były niezależne. Albo stwórz Matrix RAID, z
    części obu dysków będzie RAID-1, a z części RAID-0.

  • 3. Data: 2013-02-16 17:07:49
    Od: "Latet" <l...@l...pl>

    > Nie.

    Poczytałem trochę w sieci i to się potwierdza. Tylko w identycznej konfiguracji
    sprzętowej byłaby szansa, ale nie pewność.

    > Zmień te narzędzia na nowsze lub zmień partycjonowanie na starego typu.

    Najnowszy Kaspersky Rescue Disk także nie widzi partycji GPT.

    Zmienić sposób partycjonowania - trudne bez utraty danych. Umiem klonować
    partcyje sys, ale czy da się odtworzyć obraz partycji zmieniając jednoceśnie typ
    partycjonowania? Wątpię...

    > Możesz dołączyć trzeci dysk, z oddzielnie zainstalowanym systemem i
    > narzędziami, i wystartować z niego w razie potrzeby i z niego reanimować
    > pozostałe dyski.

    Owszem, nawet tak zrobiłem dla testu - Linuxa live z pendriva odpaliłem, widzi
    partycje GPT, ale nie mam tam żadnego antywira.

    > Rozłącz RAID, tak żeby dyski były niezależne.

    Ale po co?

    Pozdrawiam,

    TK