  • 1. Data: 2014-01-12 17:58:38
    Temat: Czujniki do stacji pogodowej
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Rozglądam się właśnie za czujnikami do mojego projektu stacji pogodowej.
    Generalnie chciałbym uniknąć mnożenia magistral wychodzących z MCU.

    Może istnieją jakieś łatwo dostępne i niedrogie czujniki temperatury i
    wilgotności, które pracowałyby na magistrali I2C. Dość popularny DTT22
    albo RHT03 (nie wspominając o DS18B20) pracuje na 1wire. Natomiast
    czujnik ciśnienia atmosferycznego BMP085 to I2C. W miarę możliwości nie
    chciałbym mnożyć magistral wychodzących z MCU. To zawsze nieco
    komplikuje układ, zwłaszcza biorąc pod uwagę fakt, że każdej z nich
    wypadałoby dodać jakiś układ optoizolacji. Ewentualnie rzecz jasna może
    być na odwrót - rezygnacja z czujników I2C na rzecz tych 1wire, tylko
    tutaj AVR-y nie oferują sprzętowej obsługi transmisji.

    Czy komuś z was wiadomo coś może na temat modułów do pomiaru
    prędkości/kierunku wiatru albo opadów deszczu, które można by łatwo
    zintegrować z mikrokontrolerem?

    Planuję umieścić w stacji licznik Geigera (własny projekt w oparciu o
    starą tubę, przetwornicę napięcia i zliczanie impulsów na przerwaniu
    sprzętowym MCU). Zastanawiam się też nad pomiarem intensywności światła
    (fotorezystor na wejściu analogowym).

    Przyszedł mi do głowy także pomysł mierzenie i zapisywania poziomu
    napięcia w sieci elektrycznej, przynajmniej na jednej fazie. Pewnie
    dałoby się to zrobić za pomocą ADC. Może jednak istnieje jakiś gotowy
    układ/moduł woltomierza, za pomocą którego można by to zrobić w sposób
    prostszy (i bezpieczniejszy)?

    Jakieś pomysły odnośnie tego, co jeszcze mógłbym mierzyć?

  • 2. Data: 2014-01-12 21:27:14
    Temat: Re: Czujniki do stacji pogodowej
    Od: k...@g...com

    W dniu niedziela, 12 stycznia 2014 17:58:38 UTC+1 użytkownik Atlantis napisał:
> [...]
    >
    > prostszy (i bezpieczniejszy)?
    >

    > Jakieś pomysły odnośnie tego, co jeszcze mógłbym mierzyć?

    Do czego służy stacja pogodowa?

  • 3. Data: 2014-01-12 21:37:23
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2014-01-12 21:27, k...@g...com pisze:

    > Do czego służy stacja pogodowa?

    To co, teraz będziemy się czepiać nazewnictwa? ;)
    Założenia projektu są następujące: urządzenie ma zbierać dane z kilku
    czujników i wysyłać je po Ethernecie do serwera w formie zapytania HTTP
    (choćby na jakimś Raspberry Pi). Tam skrypt PHP odbierze je i wrzuci do
    bazy danych (lub przynajmniej pliku). Wywołanie innej strony umożliwi
    dostęp do aktualnych (lub archiwalnych) odczytów.

    Ponieważ urządzenie ma zbierać w większości dane dotyczące warunków
    atmosferycznych (temperatura, wilgotność, ciśnienie, nie pogardziłbym
    też prędkością i kierunkiem wiatru) dla wygody stosuję nazwę "stacja
    pogodowa". Dlaczego jednak miałbym nie rejestrować paru innych wartości
    (promieniowanie tła, napięcie w sieci) skoro hardware sobie z tym poradzi?

  • 4. Data: 2014-01-12 22:50:30
    Od: k...@g...com

    W dniu niedziela, 12 stycznia 2014 21:37:23 UTC+1 użytkownik Atlantis napisał:

> [...]
    >
    > (cho�by na jakim� Raspberry Pi). Tam skrypt PHP odbierze je i wrzuci do
    >
    > bazy danych (lub przynajmniej pliku). Wywo�anie innej strony umo�liwi
    >
    > dost�p do aktualnych (lub archiwalnych) odczyt�w.
    >

    > Poniewa� urz�dzenie ma zbiera� w wi�kszo�ci dane dotycz�ce warunk�w
    >
    > atmosferycznych (temperatura, wilgotno��, ci�nienie, nie pogardzi�bym
    >
    > te� pr�dko�ci� i kierunkiem wiatru) dla wygody stosuj� nazw� "stacja
    >
    > pogodowa". Dlaczego jednak mia�bym nie rejestrowa� paru innych warto�ci
    >
    > (promieniowanie t�a, napi�cie w sieci) skoro hardware sobie z tym poradzi?

    Aha. Jakąś pracę naukową piszesz i Ci te dane pewno potrzebne?

  • 5. Data: 2014-01-13 02:04:58
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Atlantis rozgląda się właśnie za czujnikami do projektu stacji pogodowej:

    > Zastanawiam się też nad pomiarem intensywności światła (fotorezystor
    > na wejściu analogowym).

    Fotorezystor nadaje się do tego, oględnie mówiąc, słabo. Fotodioda ze
    wzamcniaczem operacyjnym w układzie przetwornika prąd-napięcie. Czyli
    pomiar wprost na wejściu odwracającym i opornik sprzężenia zwrotnego.
    Żeby to miało coś wspólnego z prowadzonymi przez meteorologów pomiarami
    aktynometrycznymi, czujnik powinien mieć kosinusoidalną charakterystykę
    kątową z maksimum skierowanym pionowo w górę. W prakryce robi się to
    za pomocą poziomego rozpraszacza (cienki teflon jest do tego idealny)
    z fotodiodą umocowaną pod nim w rurze o czarnych ściankach. Można też
    po prostu wziąć płytkę fotoogniwa, najmniejszą jakią się znajdzie, i ją
    umocować poziomo. Z tym że co jakiś czas będzie trzeba to przecierać
    szmatą, bo kurz się zbiera (aktynometr ma kopułkę szklaną, która się
    samooczyszcza).

    --
    Jarek

  • 6. Data: 2014-01-13 09:04:34
    Od: Budyń <b...@r...pl>

    ps.com...
    >Aha. Jakąś pracę naukową piszesz i Ci te dane pewno potrzebne?

    kogutek, wez sie odstosunkuj i przestan trollowec. Mnie tez interesuje jakis
    czujnik wiatru - chetnie o tym poczytam.

    b.

  • 7. Data: 2014-01-13 10:15:46
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Budyń napisał:

    > kogutek, wez sie odstosunkuj i przestan trollowec. Mnie tez
    > interesuje jakis czujnik wiatru - chetnie o tym poczytam.

    On tu wciąż przychodzi wyłącznie po to, by puszczać swoje wiatry.
    Czuć je na całej grupie i nie tylko.

    Gdyby komuś chodziło jednak o inny wiatr, i miał do tego ambicję
    przeprowadzenia pomiaru inaczej niż XIX-wiecznym kręciołkiem,
    powinien zainteresować się czujnikami ultradźwiękowymi. Można taki
    przyrząd bez problemu kupić u wielu producentów i dostawców, ale
    ceny jak na amatorskie pomiary są dość wysokie:

    http://www.mera-sp.com.pl/przyrzpom_opis.php?go=hd_5
    2_3

    Natomiast sama technika pomiaru możliwa jest do implementacji za
    pomocą środków dostępnych za stosunkowo niewielkie pieniądze --
    przetworniki ultradźwiekowe i mikrokontrolery do obróbki sygnału.
    Skonstruowanie czegoś takiego od podstaw może być ciekawym problemem.

    Jarek

    --
    Kiedy szliśmy przez Pacyfik,
    -- Way-hey, roluj go,

  • 8. Data: 2014-01-13 10:21:40
    Od: gizmo <g...@a...pl>

    Popatrz na to: http://techfreak.pl/nettemp/
    Wydaje się to idealną bazą do szybkiego uruchomienia podstawowych
    funkcjonalności Twojego projektu (temperatura, wilgotność), a daje też
    możliwość implementacji dalszych udziwnień. Właśnie używam tego do
    regulacji ogrzewania w domu (w sensie obserwacji i rejestracji skutków
    zmian ustawień kotła i termostatów).
    Dołożenie obsługi BMP085 nie wydaje się szczególnie skomplikowane.

    Co do Twoich poszukiwań dot I2C - najwyraźniej już komuś brakowało
    takich czujników:
    http://www.adafruit.com/products/1293
    Tutaj nieco inne podejście, ale za to radiowo:
    http://www.dorji.com/pro/Modules/Wireless_sensor_mod
    ule.html

    A tak w ogóle dla Raspberry PI "stacje pogodowe" w różnych mutacjach to
    chyba jedna z najpopularniejszych grup projektów.

    g.

  • 9. Data: 2014-01-13 10:48:41
    Od: gizmo <g...@a...pl>

> [...]
    > przetworniki ultradźwiekowe i mikrokontrolery do obróbki sygnału.
    > Skonstruowanie czegoś takiego od podstaw może być ciekawym problemem.

    Jakiś czas temu trafiłem na to:
    http://www.technik.dhbw-ravensburg.de/~lau/ultrasoni
    c-anemometer.html
    Robi wrażenie.

    g.

  • 10. Data: 2014-01-13 10:58:51
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    gizmo napisało:

    > Jakiś czas temu trafiłem na to:
    > http://www.technik.dhbw-ravensburg.de/~lau/ultrasoni
    c-anemometer.html
    > Robi wrażenie.

    Rzeczywiście, można się przestraszyć czegoś takiego na dachu. Wrony
    pewnie zawracają, gdy której zdarzy się przelatywać w pobliżu.

    --
    Jarek