  • 11. Data: 2015-01-30 23:22:40
    Temat: Re: Czujnik zmierzchu w aucie
    Od: janusz_k <J...@o...pl>

    W dniu 2015-01-30 o 01:05, vokal pisze:
    > Czy mo?ecie poda? jakie? informacje na jakich uk?adach budowane s? czujniki
    > zmierzchu w samochodach?
    > Pr?buj? skonstruowa? taki czujnik na uk?adzie 555, ale nie dzia?a mi
    > prawid?owo.
    > Potrzebuj? okre?lone czasy zw?oki zadzia?ania (2-5 s) i wy??czenia (8-10 s),
    > ale nie dzia?a prawid?owo.
    > Poni?ej schemat:
    > https://dl.dropboxusercontent.com/u/101383465/Elektr
    onika/Wy%C5%82%C4%85cznik%20

    zmierzchowy%20LM555.jpg
    No i jaki masz objaw? przekaźnik cyka jak zasłaniasz czujnik ręką czy nie.

    --
    Pozdr

    Janusz_K

  • 12. Data: 2015-01-30 23:55:38
    Od: "vokal" <d...@g...pl>

    Użytkownik "janusz_k" <J...@o...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    >
    > zmierzchowy%20LM555.jpg
    > No i jaki masz objaw? przekaźnik cyka jak zasłaniasz czujnik ręką czy nie.

    Tak, przekaźnik włącza i wyłącza, ale problem mam z czasami zwłoki. Załącza
    i rozłącza natychmiast.
    Myślałem o zastosowaniu innego układu optyczno-logiczego, ale nie wiem jaki
    można zastosować.
    Najlepszy zapewne byłby taki jak w czujnikach samochodowych, ale nie wiem
    jakie się tam stosuje.

    DJ

  • 13. Data: 2015-01-31 19:31:46
    Od: janusz_k <J...@o...pl>

    W dniu 2015-01-30 o 23:55, vokal pisze:
    > U?ytkownik "janusz_k" <J...@o...pl> napisa? w wiadomo?ci

    > Tak, przeka?nik w??cza i wy??cza, ale problem mam z czasami zw?oki. Za??cza
    > i roz??cza natychmiast.

    Może diodę odwrotnie wlutowałeś? jak nie to kodesator może za mały?
    jak nie pomoże to dodaj do diody opornik szeregowo aby wydłużyć czas.

    > My?la?em o zastosowaniu innego uk?adu optyczno-logiczego, ale nie wiem jaki
    > mo?na zastosowa?.
    Też nie wiem, ale na moje oko ten powinien działać dobrze.

    > Najlepszy zapewne by?by taki jak w czujnikach samochodowych, ale nie wiem
    > jakie si? tam stosuje.
    A jakie to są czujniki samochodowe?

    --
    Pozdr

    Janusz_K

  • 14. Data: 2015-01-31 20:37:47
    Od: "vokal" <d...@g...pl>

> [...]
    > jak nie pomoże to dodaj do diody opornik szeregowo aby wydłużyć czas.

    > Też nie wiem, ale na moje oko ten powinien działać dobrze.

    Cały układ jest na płytce prototypowej. Dioda jest na pewno dobrze.
    Widzę, że jednak nikt nie wie, co to zwykły czujnik zmierzchu, a
    szkoda....bo to chyba grupa o elektronice, a nie pieczeniu ciast.
    Dziękuję za chęć pomocy, ale poddaje się.
    Więcej tutaj bicia piany niż twórczej dyskusji.

    Bye
    DJ

  • 15. Data: 2015-01-31 21:08:51
    Od: janusz_k <J...@o...pl>

    > Ca?y uk?ad jest na p?ytce prototypowej. Dioda jest na pewno dobrze.
    > Widz?, ?e jednak nikt nie wie, co to zwyk?y czujnik zmierzchu, a
    Wiesz czujnik samochodowy jak to nazwałeś nic nie znaczy, w samochodzie
    jest pełno czujników.

    > szkoda....bo to chyba grupa o elektronice, a nie pieczeniu ciast.
    Wiemy co to za czujnik zmierzchu i nawet takie robimy, ale nie wiemy
    czego ty od nas oczekujesz, podałem ci rozwiązania na zmianę czasu,
    czego nie rozumiesz?

    > Dzi?kuj? za ch?? pomocy, ale poddaje si?.
    > Wi?cej tutaj bicia piany ni? tw?rczej dyskusji.
    Wybacz ale masz bardzo prosty układ typu ośla łączka, takie układy
    budują 15latkowie.
    Zrobiłeś go, to go teraz uruchom, musisz sprawdzić czy masz wszystko
    dobrze połączone, my tego nie zrobimy za ciebie, ani nie nauczymy cię
    myśleć, zmiany jakie można zrobić także ci podałem.

    --
    Pozdr

    Janusz_K

  • 16. Data: 2015-01-31 23:30:37
    Od: "vokal" <d...@g...pl>

> [...]
    > dobrze połączone, my tego nie zrobimy za ciebie, ani nie nauczymy cię
    > myśleć, zmiany jakie można zrobić także ci podałem.

    Może się uniosłem, ale pytanie rozpoczynające watek było zupełnie inne.
    Ja już sprawdziłem to, o czym piszesz. i stwierdziłem, że rezygnuję z tego
    układu - może za wcześnie, ale muszę mieć pewność o prawidłowej pętli
    histerezy i dlatego zapytalem na jakim układzie buduje się te czujniki. Może
    na zaprogramowanych microkontrolerach. Nie prosiłem przecież o gotowy
    schemat, bo sam chcę się też czegoś nauczyć.
    Jestem elektronikiem amatorem, ale nie bezmyślnym.
    Zadałem to pytanie jak już naprawdę nie potrafiłem sobie z tym poradzić
    inaczej.

    Ten kto rozumie, nie rozumie tego, który nie rozumie ;)

    DJ

  • 17. Data: 2015-02-01 09:52:18
    Od: janusz_k <J...@o...pl>

    W dniu 2015-01-31 o 23:30, vokal pisze:
    > U?ytkownik "janusz_k" <J...@o...pl> napisa? w wiadomo?ci

    > Mo?e si? unios?em, ale pytanie rozpoczynaj?ce watek by?o zupe?nie inne.
    Pytałeś na czym są zrobione czujniki zmierzchu w aucie, odpowiem to
    zależy od konstruktora, może być na fotorezystorze może być na
    fotodiodzie, mozna na scalonym czujniku światła, potem sygnał trzeba
    obrobić, można jak w twoim układzie na 555 można na tranzystorach, można
    na wzm operacyjnych, mozna na procku, jak sam widzisz możliwości jest
    sporo a pewnie wszystkich nie wymieniłem, dlatego trudno ci
    jednoznacznie odpowiedzieć jak to inni robią.
    > Ja ju? sprawdzi?em to, o czym piszesz. i stwierdzi?em, ?e rezygnuj? z tego
    > uk?adu - mo?e za wcze?nie,
    Pewnie że za wcześnie bo układ jest bananlny.

    ale musz? mie? pewno?? o prawid?owej p?tli
    > histerezy i dlatego zapytalem na jakim uk?adzie buduje si? te czujniki. Mo?e
    Ale tam nie ma pętli histerezy, masz zwykły monowibrator astabilny
    wyzwalany poziomem z fotorezystora z dwa stałymi czasowymi.

    > na zaprogramowanych microkontrolerach. Nie prosi?em przecie? o gotowy
    No nie wiem czy będzie łątwiej i prościej, na procek trzeba napisać
    program, jest to miejsce gdzie można popełnić masę błędów.

    > schemat, bo sam chc? si? te? czego? nauczy?.
    > Jestem elektronikiem amatorem, ale nie bezmy?lnym.
    > Zada?em to pytanie jak ju? naprawd? nie potrafi?em sobie z tym poradzi?
    > inaczej.
    No to sobie radź, bo jak na razie to jesteś bezradny.

    > Ten kto rozumie, nie rozumie tego, kt?ry nie rozumie ;)
    Noo święte słowa, spręż się i przejdź do tej pierwszej grupy.

    PS staraj się pisać bez polskich liter bo strasznie krzaczysz.

    --
    Pozdr

    Janusz_K

  • 18. Data: 2015-02-01 10:37:49
    Od: "vokal" <d...@g...pl>

    > ale musz? mie? pewno?? o prawid?owej p?tli
    > Ale tam nie ma pętli histerezy, masz zwykły monowibrator astabilny
    > wyzwalany poziomem z fotorezystora z dwa stałymi czasowymi.

    Mialem na mysli histereze czasowa. Za czasy zalaczania i wylaczania
    zasilania bazy tranzystora Q1 odpowiadac maja rezystory R1 i R2 wraz z
    elektrolitem C1. Dioda D1 sluzy do pominiecia rezystora R2, zeby czas
    ladowania C1 byl niezalezny od czasu rozladowania.

    Uklad ten zbudowalem na podstawie ukladu astabilnego z ksiazki "Elektronika
    od praktyki do teorii".
    Uklad jednak nie działa tak, jak opisano to w książce.
    Próbowałem już nawet podawać od początku napięcie na elektrolit, żeby
    tranzystor nie zalaczal sie od razu po uruchomieniu, ale nic z tego nie
    wychodzi.

    DJ

  • 19. Data: 2015-02-01 11:03:58
    Od: Paweł Kasztelan <P...@g...com>

    W dniu 2015-01-30 o 19:59, vokal pisze:

    > Na codzień jeżdżę na DRL-ach.
    >
    > W nowych autach te czujniki są montowane fabrycznie. Często są zespolone z
    > czujnikami deszczu, ale mnie interesuje zama zmierzchówka.

    A powinny cię zainteresować też czujniki deszczu i jakieś czujniki
    przejrzystości powietrza. Bo w przepisach stoi że swiateł DRL można
    używać w dzień przy normalnej przejrzystości powietrza. A jakikolwiek
    opad atmosferyczny zobowiązuje już do włączenia normalnych świateł.
    Pociesznie wyglądają na drodze ci co zainwestowali w DRL-e i jadą w
    deszczu w pochmurny dzień i mają nadzieję że ich widać.

    Pozdr. PK.

  • 20. Data: 2015-02-01 13:54:34
    Od: "vokal" <d...@g...pl>

[...]

    Znam przepisy, dlatego nie potrzebuję tego o czym piszesz.
    Nie moja wina, że w kraju szerzy się tempota umysłowa i ludzie jeżdżą bez
    świateł, bez hamulców, a nawet z palącymi się kontrolkami ciśnienia oleju.
    Jeśli samochód jedzie do przodu, to wystarczy..... Ale to NTG.

    DJ