  • 11. Data: 2009-08-24 17:02:31
    Temat: Re: Co to za żarówka?
    Od: " Wmak" <w...@g...SKASUJ-TO.pl>

    Pszemol <P...@P...com> napisał(a):

    > O jakim oporniku piszesz skoro mówimy o żarówkach
    > z typowym gwintem do wkręcenia do świecznika?

    Wydawało mi się (może miałem halucynacje?) że piszemy tutaj o neonówkach
    (szklana bańka z dwoma elektrodami wypełniona rozrzedzonym gazem) -
    elementach o napięciu świecenia rzędu 70-100V i ujemnej oporności (jeśli
    rozumiesz, co to znaczy) w zakresie użytecznych prądów.
    Taki element, by po zapłonie nie wybuchł, musi mieć ogranicznik prądu,
    najczęściej szeregowy rezystor.
    Spotyka się takie lampki z bezpośrednio wyprowadzonymi elektrodami (wtedy
    trzeba dodać opornik - patrz podświetlane wyłączniki oświetlenia domowego)
    Jako lampki sygnalizacyjne lub ozdobne stosuje sie neonówki przewidziane na
    konkretne napięcie, często z cokołem gwintowanym różnych rozmiarów - wtedy
    opornik jest wlutowany wewnątrz cokołu.

  • 12. Data: 2009-08-24 18:55:33
    Od: "Zibias" <q...@p...onet.pl>

    Użytkownik " Wmak" <w...@g...SKASUJ-TO.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > na
    > konkretne napięcie, często z cokołem gwintowanym różnych rozmiarów - wtedy

    Neonówki fajnie wybuchają. Daaawno temu bawiłem się taką wyjętą z wyłącznika
    ściennego. Miałem dwa kabelki podpięte pod 220V dotknąłem przez opornik,
    zaświeciła się. Ale potem mnie coś podkusiło, żeby podpiąć bezpośrednio ;-)
    Że mi coś do oka nie walnęło to niezłe szczęście, nie polecam bez
    zabezpieczeń.

  • 13. Data: 2009-08-24 19:07:51
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    " Wmak" <w...@g...SKASUJ-TO.pl> wrote in message

> [...]
    > na
    > konkretne napięcie, często z cokołem gwintowanym różnych rozmiarów - wtedy

    No właśnie o to mi chodzi... Nie twierdzę że opornika nie ma, lecz
    że dostęp do niego jest "ograniczony" i zmiana jego wartości jest
    w praktyce niemożliwa. Czytałeś oryginalny post w tym wątku ?

  • 14. Data: 2009-08-24 21:21:13
    Od: " Wmak" <w...@g...SKASUJ-TO.pl>

    Pszemol <P...@P...com> napisał(a):

    > No właśnie o to mi chodzi... Nie twierdzę że opornika nie ma, lecz
    > że dostęp do niego jest "ograniczony" i zmiana jego wartości jest
    > w praktyce niemożliwa. Czytałeś oryginalny post w tym wątku ?

    Czytałem cały wątek kilkakrotnie i nie mogę pojąć, co masz za problem.
    Po co chciałbyś zmieniać wartość opornika w lampce zaprojektowanej i
    wykonanej dawno temu jako (tak się domyślam z pierwszego listu) długowieczne
    w porównaniu do żarówki i zużywające z sieci 220V bardzo mało prądu, więc
    bardzo tanie w eksploatacji, źródło światła przeznaczone do podświetlania
    numeru budynku / posesji.
    Dodam jeszcze, że ogranicznikiem prądu w tej lampce nie musiał być opornik
    tylko szeregowy kondensator - element bezstratny przy 50 Hz.

    Wmak

  • 15. Data: 2009-08-24 21:45:14
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

> [...]
    > bardzo tanie w eksploatacji, źródło światła przeznaczone do podświetlania

    Nie chciałem zmieniać wartości opornika w lampce wykonanej dawno
    temu bo ja jej nie mam.
    Zainteresowała mnie ta niebieska poświata bo nigdy jej przy neonówkach
    tego typu do wkręcania w świeczniki i udawania ogni nie widziałem...
    Ty napisałeś że ona się pojawia po zwiększeniu gęstości prądu (co
    można uzyskać przez zmniejszenie szeregowej oporności) ale nic mi
    to nie da dla neonówki jaka kupię dziś w sklepie, prawda?
    Teraz rozumiesz że szukam takiej, co daje niebieską poświatę już
    od nowości, bez zmiany opornika?

    > Dodam jeszcze, że ogranicznikiem prądu w tej lampce nie musiał być
    > opornik tylko szeregowy kondensator - element bezstratny przy 50 Hz.

    Też tak można... typowy element w zasilaczach beztransformatorowych.
    Znam ten "patent".

  • 16. Data: 2009-08-24 22:06:20
    Od: " Wmak" <w...@g...SKASUJ-TO.pl>

    Pszemol <P...@P...com> napisał(a):

    > Teraz rozumiesz że szukam takiej, co daje niebieską poświatę już
    > od nowości, bez zmiany opornika?

    Powodzenia!
    Chińczycy wszystko potrafią:
    http://tinyurl.com/n6dhyn
    A w Googlach pod haslami:
    blue neon lamp
    neon glow lamp
    nixie tube
    znajdziesz miliony prześlicznych lampek.

  • 17. Data: 2009-08-24 22:10:18
    Od: " Wmak" <w...@g...SKASUJ-TO.pl>

    Niechcący link był do zielonej.
    Tu masz więcej kolorów

    http://tinyurl.com/ltuuw5

  • 18. Data: 2009-08-25 00:25:27
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    > Niechcący link był do zielonej.
    > Tu masz więcej kolorów
    >

    > http://tinyurl.com/ltuuw5

    Zastanawiam się teraz czy żartujesz czy rzeczywiście
    nie rozumiesz o co pytałem... Nie interesuje mnie
    dostawca hurtowy zielonych czy niebieskich neonówek
    u którego mogę kupić minimum 10 tysięcy sztuk...

    Interesował mnie producent i oznaczenie modelu tej
    starej, co świeci na czerwono z niebieską poświatą.

  • 19. Data: 2009-08-25 07:39:20
    Od: Marek Lewandowski <l...@p...onet.pl>

    On Aug 25, 2:25 am, "Pszemol" <P...@P...com> wrote:

    > Interesował mnie producent i oznaczenie modelu tej
    > starej, co świeci na czerwono z niebieską poświatą.

    Sprobuj na start normalna neonowke, tylko nie z gwintem a taka gola,
    podpiac przez rozne oporniki powoli zwiekszajac prad. Zobaczysz, czy w
    ogole to to o co Ci chodzi.
    Druga sprawa, ze jak ta oryginalnie wspomniana neonowka ma 40 lat, to
    moze byc zagazowana, czyli miec w bance zanieczyszczenia, ktore
    przedyfundowaly w ciagu tych 40 lat i sobie swieca na niebieskawo
    niejako pasozytniczo.

    Marek

  • 20. Data: 2009-08-25 09:11:30
    Od: " Wmak" <w...@g...SKASUJ-TO.pl>

    Pszemol <P...@P...com> napisał(a):

    > Interesował mnie producent i oznaczenie modelu tej
    > starej, co świeci na czerwono z niebieską poświatą.

    Ostatni raz miałem w rękach takie coś przed (mniej-więcej, bo już mogę mieć
    sklerozę) 45 laty, więc nie pamiętam oznaczeń.
    Może kolega Osadnik odcyfruje na cokole swojej lampy?
    Wiodącym producentem źródeł światła w PRLu były wtedy Zakłady im. Róży
    Luksemburg niedaleko skrzyżowania ul. Marcina Kasprzaka z ul Towarową w
    Warszawie - może to oni wyprodukowali....teraz fabrykę chyba przejął Philips.
    Pozdrawiam,
    Wmak