  • 21. Data: 2014-10-12 15:16:15
    Temat: Re: Ceny samochodów w roku 1989 - ciekawostka
    Od: k...@g...com

    W dniu niedziela, 12 października 2014 15:11:10 UTC+2 użytkownik tck napisał:
    > Użytkownik "Trybun" <I...@j...com> napisał w wiadomości

    > ja mlodszy jestem i pamietam matchbox'y po 1,2$;)
    >

    > --
    >
    > pozdr
    >

    > tck(at)top.net.pl

    W Czuj- Czynach były po 70 albo 75 złotych.

  • 22. Data: 2014-10-13 09:03:38
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    a.pl...

    > Z tym zze tak mi chodzi po glowie, ze wtedy standardowo dawano cos milion
    > kredytu. Dzis przecietny Polak nie ma takiej zdolnosci kredytowej :-)
    > Procenty byly toche nizsze, czy w ogole jakies preferencyjne, wiec nawet
    > tych 20 lat mniej bolalo.

    Teraz z odsetkami też nie jest tak źle - stopy procentowe są najniższe w
    historii więc kredyt nie boli tak bardzo jak jeszcze 10 lat temu.

    > Dawano, o ile domek mial ponizej 110m^2 ... dzis pelen przekroj od 80 do
    > 200 w ofertach.

    Zgadza się był jakieś ograniczenia stąd sporo domów "kostek" gdzie parter ma
    2,2m wysokości i nazywa się "przyziemie" bo wtedy nie liczył się do
    powierzchni. Ale czy to było potrzebne do kredytu czy w ogóle było takie
    ograniczenie by dostać pozwolenie na budowę to nie pamiętam.

    > Ale jak zona pracowala, to 3/4 zostawalo.

    To tak jak teraz :-)

    > No tak, tylko jak w takiej sytuacji mieso drozeje, to nie powinno byc
    > zamieszek.
    > A wybuchly.

    Ale to był praktycznie _jedyny_ wydatek. Skoro ludzie nie mieli samochodów,
    elektroniki, a jedyne meble jakie dało się kupić to były meblościanki
    kupowane raz na 20 lat. To większość domowego budżetu szła na jedzenie.
    Dlatego nie byłoby problemu gdyby podrożały samochody, ale właśnie dlatego
    że podrożało mięso to uderzyło w szerokie masy.

    Pozdrawiam
    Ergie

  • 23. Data: 2014-10-13 09:50:04
    Od: "Maciek \"Babcia\" Dobosz" <b...@j...org.pl>

    Dnia 2014-10-10, o godz. 15:19:14
    "J.F." <j...@p...onet.pl> napisał(a):

    > Hm, jak tak raczej pamietam, ze w okolicach 1980, gdy jeszcze ceny
    > byly w miare stabine, zarabialo sie ~3000zl, a pol basa kosztowalo
    > 100zl.

    Wyborowa kosztowała w 1981 roku ~100 złotych. Ale np. piwo było bardzo
    tanie - półlitrowa butelka w 1981 roku to było 3.50-4.00 złote. Jabol
    kosztował ~20.00-25.00 złotych.

    Zdrówko

  • 24. Data: 2014-10-13 10:10:59
    Od: "Maciek \"Babcia\" Dobosz" <b...@j...org.pl>

    Dnia 2014-10-10, o godz. 16:28:02
    "J.F." <j...@p...onet.pl> napisał(a):

    > Przy czym ta wodka podrozala. Wtedy to byl ~1$, teraz ten dolar warty
    > 2$, a wodka kosztuje chyba z 6$ za najtansza.

    W 1988 roku na jesieni dolar kosztował ~2400 złotych (u koników bo
    oficjalnie niby coś koło 500) a pół litra Żytniej w Pewexie 0.90$ przy
    czym przez cały 1988 mieli zniżkę na krajowe wódki 20%. Czyli w sumie
    wychodziło 0.72$ za flaszkę. I była to wtedy cena niższa niż w
    "normalnym" sklepie na kartki. Inne sprawa że za 6-tygodniowe
    obowiązkowe praktyki studenckie (zbieraliśmy jabłka w sadzie)
    dostaliśmy wtedy 14.500PLN. Czyli za półtora miesiąca roboty
    zarobiliśmy na 7-8 flaszek. Nie dziwne że nikt się do tego nie
    przykładał i woleliśmy handlować jabłkami kupionymi z sadu bo
    za skrzynkę 20kg płaciliśmy 1000PLN a za 4.000-5.000. ;-)

    Ceny wódki dość dobrze - prowadziliśmy z kumplem w akademiku melinę. Ja
    odpowiadałem za dostawy wódki a kumpel - jego ojciec pracował jako
    brygadzista w jednym z browarów - za piwo. ;-)

    Zdrówko

  • 25. Data: 2014-10-13 10:17:01
    Od: "Maciek \"Babcia\" Dobosz" <b...@j...org.pl>

    Dnia 2014-10-10, o godz. 17:46:02
    RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid> napisał(a):

    > Nieśmiało przypomnę, że kartki przed 1980 były tylko na cukier.

    Przed 1981. Kartki na mięso wprowadzono w marcu 1981 roku.

    Zdrówko

  • 26. Data: 2014-10-13 10:36:53
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Maciek,

    Monday, October 13, 2014, 10:17:01 AM, you wrote:

    > Przed 1981. Kartki na mięso wprowadzono w marcu 1981 roku.

    Chodziło mi o to, że kartki na mięso były skutkiem realizacji
    postulatów sierpnia 80 A nie wymysłem komunistycznej władzy.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 27. Data: 2014-10-13 10:50:08
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "RoMan Mandziejewicz" napisał
    Hello Maciek,

    >Chodziło mi o to, że kartki na mięso były skutkiem realizacji
    >postulatów sierpnia 80 A nie wymysłem komunistycznej władzy.

    Kartki byly skutkiem tego ze tego miesa brakowalo.
    Co rodzi dwa dalsze pytania:

    a) za mala produkcja, czy za duzy eksport ?
    b) cena byla za niska, czy co innego ?

    J.

  • 28. Data: 2014-10-13 10:57:06
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Maciek "Babcia" Dobosz" napisał
    "J.F." <j...@p...onet.pl> napisał(a):

> [...]
    >obowiązkowe praktyki studenckie (zbieraliśmy jabłka w sadzie)
    >dostaliśmy wtedy 14.500PLN. Czyli za półtora miesiąca roboty

    Tylko wez pod uwage ze juz sie zaczela hiperinflacja, wiec zarobki i
    ceny z pazdziernika w akademiku niekoniecznie odpowiadaja praktykom z
    wrzesnia czy sierpnia, a ze przymusowe, to i zarobki ustalone pewnie w
    maju ...

    >Ceny wódki dość dobrze - prowadziliśmy z kumplem w akademiku melinę.
    >Ja
    >odpowiadałem za dostawy wódki a kumpel - jego ojciec pracował jako
    >brygadzista w jednym z browarów - za piwo. ;-)

    Ale ksiazki przychodow-rozchodow z tamtych czasow pewnie nie masz :-)

    Tak czy inaczej - wodka w dolarach podrozala i to sporo.
    Wodka relatywnie do zarobkow potaniala i tez sporo.
    Wodka to zly odnosnik ekonomiczny.

    J.

  • 29. Data: 2014-10-13 11:00:13
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    "J.F." <j...@p...onet.pl> napisał(a):

    >Wyborowa kosztowała w 1981 roku ~100 złotych. Ale np. piwo było
    >bardzo
    >tanie - półlitrowa butelka w 1981 roku to było 3.50-4.00 złote. Jabol
    >kosztował ~20.00-25.00 złotych.

    W porownaniu do wodki moze i tanio, ale zauwaz ze to drozej niz
    dzisiaj.

    Tylko ... piwa tez sie nie dalo kupic. Tzn bywalo w sklepach, ale nie
    zawsze ...

    I co ciekawe - kartek na piwo nie bylo. A na droga wodke byly - czyli
    znow wracamy do tego ze pieniedzy za duzo bylo.

    J.

  • 30. Data: 2014-10-13 11:05:42
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Ergie" napisał w wiadomości grup
    >To tak jak teraz :-)

    Dzis to jednak jest wieksza rozpietosc zarobkow.

> [...]

    >meblościanki
    >kupowane raz na 20 lat. To większość domowego budżetu szła na

    No, elektroniki troche bylo. Droga byla, trzeba bylo na nia odlozyc,
    tym niemniej telewizor mial prawie kazdy. Niekoniecznie kolorowy, ale
    mial.
    I tych telewizorow, radia, magnetofonow, gramofonow - tez brakowalo na
    rynku. Mebloscianek tez.