  • 21. Data: 2015-02-17 01:42:06
    Temat: Re: CPLD - po co to komu?
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "butek" <email.is@invalid> wrote in message
    news:54e275b3$0$2177$65785112@news.neostrada.pl...
    > Z resztą się zgodzę, ale tu nie bardzo. Naprawdę ktoś jeszcze używa 5V
    > zamiast 3V3/2V5 jako podstawowego napięcia układu? Po co? Przecież dla
    > zdecydowanej większości "czegokolwiek nowoczesnego z wyjściem cyfrowym" i
    > tak trzeba wtedy robić glue-logic, bo 3V6 to ich absolutne maksimum.

    Elektronika to nie tylko sprzęt komercyjny - a w przemyśle urządzenia
    pracują całymi dekadami, nowe moduły często są cząstką całej reszty
    urządzenia zrobioną 30 lat temu i niewartą wymiany - i po prostu lepiej
    czasem zastosować kostke która wytrzyma te 5V niż obkładać wszystko
    dookoła buforami w obie strony.

  • 22. Data: 2015-02-17 10:24:48
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Mon, 16 Feb 2015 23:56:50 +0100, butek <email.is@invalid> wrote:
    > zamiast 3V3/2V5 jako podstawowego napięcia układu? Po co?

    O ile potrzebę 5V u kustoszy muzealnych (o których pisze Przemol)
    można zrozumieć, to nie pojmuję po co np. takie arduino zrobili
    pięcio woltowe. I gdy trzeba arduino zinterfejsować z czymś bardziej
    skomplikowanym od diody LED to arduinowcy szukają tuturiali jak
    zinterfejsować arduino z jakimś fajnym peryferium, bo wiadomo, że
    wszystkie fajne peryferia są max 3.3V.

    --
    Marek

  • 23. Data: 2015-02-17 10:43:44
    Od: koń Fritz i jego pan dr Schultz <"dr Schultz i kon Fritz "@gmail.com>

    W dniu 2015-02-17 o 10:24, Marek pisze:
> [...]
    > skomplikowanym od diody LED to arduinowcy szukają tuturiali jak
    > zinterfejsować arduino z jakimś fajnym peryferium, bo wiadomo, że

    Nie tragizuj, arduino to nie mikrokomputer przemysłowy tylko edukacja.
    Rezystor i dioda zenera na linie zwykle wystarczą.

  • 24. Data: 2015-02-17 10:51:17
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    butek wrote:

    > Z resztą się zgodzę, ale tu nie bardzo. Naprawdę ktoś jeszcze używa 5V
    > zamiast 3V3/2V5 jako podstawowego napięcia układu? Po co?

    Bo np. można bezpośrednio sterować MOSFETami mocy logic-level.
    Niektóre mikrokontrolery 8-bitowe pozwalają na szybszy zegar
    też tylko przy zasilaniu 5V (co nie znaczy, że inne nie pozwalają,
    tylko jeżeli z jakichś innych powodów uprzesz się akurat na taki,
    to masz bonus).

    Pozdrawiam, Piotr

  • 25. Data: 2015-02-18 10:26:33
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Tue, 17 Feb 2015 10:43:44 +0100, koń Fritz i jego pan dr
    Schultz<dr Schultz i kon Fritz @gmail.com> wrote:
    > Nie tragizuj, arduino to nie mikrokomputer przemysłowy tylko
    edukacja.
    > Rezystor i dioda zenera na linie zwykle wystarczą.

    Czemu edukacji nie pasi 3.3V?

    --
    Marek

  • 26. Data: 2015-02-18 11:11:47
    Od: AlexY <a...@i...pl>

    Marek pisze:
    > edukacja.
    >
    > Czemu edukacji nie pasi 3.3V?

    Czemu 3.3V a nie 2.5V albo 1.5V? TTL jest dość odporne na błędy i
    zakłócenia, dość częste na etapie edukacji.

    --
    AlexY
    http://www.pg.gda.pl/~agatek/netq.html

  • 27. Data: 2015-02-20 13:03:54
    Od: butek <email.is@invalid>

    W dniu 18.02.2015 o 11:11, AlexY pisze:

    > Czemu 3.3V a nie 2.5V albo 1.5V? TTL jest dość odporne na błędy i
    > zakłócenia, dość częste na etapie edukacji.

    Dlatego, że obecnym de facto standardem cyfrówki jest 3V3, dlatego, że
    "99%" współczesnych układów peryferyjnych pracuje w zakresie napięcia
    zasilania 2V7 - 3V6, a przy 5V mogą posłużyć jedynie jako szybka i
    jednorazowa grzałka?

    Co do poziomów typu 1V5 to racja, to już wkraczanie na teren "voodoo"
    przy projektowaniu PCB (nie wspominając o uruchamianiu tego na stykówce)
    - edukacyjnie nieprzydatne, przynajmniej dla "elektroników" na poziomie
    Arduino.

    --
    butek
    bucket. Use at least two or three buckets and keep them in separate

  • 28. Data: 2015-03-02 23:06:54
    Od: badworm <n...@p...pl>

    Dnia Mon, 16 Feb 2015 20:59:27 +0100, J.F. napisał(a):

    > 32 GB to jednak ~256 mld bitow ....
    > Pomijajac plotki o wielowartosciowosci ... to ile wychodzi nm^2 na bit
    > ?

    W przypadku tej karty tych nm2 będzie jeszcze mniej:
    http://www.sandisk.com/products/memory-cards/microsd
    /ultra-premium-edition/?capacity=200GB
    Swoją drogą ciekawie to wygląda - w przestrzeni zajmowanej przez dysk
    twardy 2,5" zmieści się kilkaset kart uSDHC a dla dysku 3,5" będzie to
    ponad tysiąc. 1000x200GB=200TB, takowych dysków jeszcze nie ma i długo
    nie będzie. Aż jakoś tak dziwnie się robi jak przypomnę sobie dysk 3,5"
    120MB ATA, który jeszcze gdzieś w piwnicy zalega a który przez kilka lat
    pełnił funkcję dużej dyskietki. Za kilka lat faktycznie niemal wszystkie
    swoje dane będzie można mieć na nośniku wielkości paznokcia.
    GG#2400455 ICQ#320399066

  • 29. Data: 2015-03-03 11:30:40
    Od: s...@g...com

    W dniu wtorek, 17 lutego 2015 01:36:20 UTC+1 użytkownik Pszemol napisał:
    > <s...@g...com> wrote in message
    ps.com...

    > Niższa? A ile kosztuje taki najtańszy? I czy toleruje 5V na pinach?

    Niższa.
    http://www.digikey.com/product-search/en?x=15&y=14&l
    ang=en&site=us&KeyWords=XC3S50AN

  • 30. Data: 2015-03-03 20:42:09
    Od: janusz_k <J...@o...pl>

    W dniu 2015-02-16 o 20:59, J.F. pisze:

    > 32 GB to jednak ~256 mld bitow ....
    No tak zapomniałem że to giga bity, a zmyliło mnie bo ostatnio czytałem
    że chyba intelowski procek ma już tylko 1,2mld tranzystorów :)

    > Pomijajac plotki o wielowartosciowosci ... to ile wychodzi nm^2 na bit ?
    Podobno udało się zrobić tranzystor z bramką 6nm ale nie pamiętam gdzie
    to czytałem.

    --
    Pozdr

    Janusz_K