  • 11. Data: 2017-01-22 19:52:41
    Temat: Re: Bardzo stary silnik - stan izolacji
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu niedziela, 22 stycznia 2017 17:53:27 UTC+1 użytkownik PeJot napisał:
    > Narzędzie to bym skombinował, ale jaka powinna być minimalna rezystancja
    > izolacji ?

    1MOhm, mierzyć napięciem 500V. Wszystkie 3 fazy połączone, pomiar
    pomiędzy trzema fazami a PE(czyli w tym przypadku obudową).

    L.

  • 12. Data: 2017-01-22 19:59:00
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu niedziela, 22 stycznia 2017 19:33:11 UTC+1 użytkownik PeJot napisał:
    > Ok, dzięki za wyjaśnienia. Muszę wziąć pod uwagę że będzie mniej, że
    > różnicówka tej maszyny nie obsłuży. Wtedy wydzielony obwód ez różnicówki
    > dla tego silnika wydaje się jedynym wyjściem.

    Ja bym był dobrej myśli, o ile ten silnik nie był katowany
    i przegrzewany, izolacja powinna być na tyle dobra żeby
    różnicówka była do zastosowania. Ja na jednej różnicówce
    30mA miałem podwieszonych około 10 maszyn i szło bez problemu.

    L.

  • 13. Data: 2017-01-23 09:24:41
    Od: Roman Rogóż <r...@s...krakow.pl>

    W dniu 2017-01-22 o 13:29, PeJot pisze:
    > Czołem. Liczę na głosy praktyków. Pacjent to ~45 letni silnik indukcyjny
    > 7,5 kW Y/D, używany na wsi, czyli do wszystkiego. Przechowywany z reguły
    > pod chmurką, choć na ogół przykryty. Pytanie jest następujące: czy przy
    > tym wieku maszyny jest szansa na to że izolacja pozwoli na zastosowanie
    > w instalacji wyłącznika różnicowoprądowego ? II pytanie - jak podłączyć
    > przewód 5 żyłowy ( 3xf+N+PE do czegoś takiego ?

    Chodzi bardziej o to żeby BHP oficjalnie się nie czepiało czy żeby było
    bezpiecznie ?
    Jeżeli BHP to silnik nie może mieć przebicia powyżej 15 mA i koniec.
    Jeżeli ma być bezpiecznie, to zrobić porządne uziemienie obudowy silnika
    (albo całej maszyny) i to nawet nie przez wtyczkę ale grubym przewodem
    podłączonym na stałe do uziemienia. Nawet jak będzie jakaś mała
    upływność do obudowy, to silnik nie będzie "kopał" obsługi, a jeżeli
    kiedyś dostanie naprawdę mocniejsze przebicie to skończy się wybiciem
    bezpiecznika nadprądowego (i pewnie przepaleniem uzwojenia w miejscu
    przebicia). Nikt nie ucierpi, a silnik na złom.

  • 14. Data: 2017-01-23 10:04:36
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "PeJot" napisał w wiadomości grup
    >Czołem. Liczę na głosy praktyków. Pacjent to ~45 letni silnik
    >indukcyjny 7,5 kW Y/D, używany na wsi, czyli do wszystkiego.
    >Przechowywany z reguły pod chmurką, choć na ogół przykryty.

    Z Discovery - bedzie dzialal, no chyba, ze Alaska ma wlasciwosci
    konserwujace.

    >II pytanie - jak podłączyć przewód 5 żyłowy ( 3xf+N+PE do czegoś
    >takiego ?

    PE do obudowy, a fazy to pewnie przez przelacznik Y/D

    J.

  • 15. Data: 2017-01-23 10:11:03
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "PeJot" napisał w wiadomości grup
    W dniu 2017-01-22 o 16:14, Lisciasty pisze:

    >Narzędzie to bym skombinował, ale jaka powinna być minimalna
    >rezystancja izolacji ?

    Nie wiem jaka norma obowiazuje, roznicowka wybije przy 30mA, ale juz
    przy 1 mA to ja bym sie zastanowil czy go dalej uzywac.

    Mierzyc pod napieciem ~350V ... i raczej staly, bo przy AC to bedzie
    pojemnosc "przewodzic".
    Byly do tego specjalne omomierze, ale mozesz zaczac od podlaczenia
    sieci przez zarowke - jak sie zaswieci, to zle.
    Tzn gumowe rekawice, N na obudowe, faza przez zarowke do uzwojenia ...
    i miedzy uzwojeniami tez sprawdzic.

    J.

  • 16. Data: 2017-01-23 13:48:06
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    To o czym napisales nazywa sie polaczenie wyrownawcze i czy ktos ma kapys albo nie ma
    kaprysu takie polaczenie musi byc. Wszystkie dostepne przewodzace prad elementy
    urzadzenia musza byc ze soba elektrycznie polaczone. A jesli jest wiecej urzadzen to
    one tez musza byc ze soba elektrycznie polaczone i byc na potencjale ziemi.

  • 17. Data: 2017-01-23 16:12:26
    Od: Roman Rogóż <r...@s...krakow.pl>

> [...]
    one tez musza byc ze soba elektrycznie polaczone i byc na potencjale ziemi.

    święte słowa

    Udzielałem odpowiedzi pod tym kątem
    ... Liczę na głosy praktyków
    ... silnik indukcyjny 7,5 kW Y/D, używany na wsi, czyli do wszystkiego
    (czyli bez żółtozielonego kabliszcza)

    Sam byłem kiedyś poproszony o pomoc przy pocięciu kilku mokrych pniaków
    na pile tarczowej wystawionej na trawę przed stodołą i zastanawiały mnie
    dziwne wibracje na rękach kiedy piła wjeżdżała w drewno.
    Dopiero kiedy "wypluło" z silnika gumowy kabel zasilający z ogniem i
    hukiem wiedziałem co to za wibracje :)
    50Hz

  • 18. Data: 2017-01-23 23:12:06
    Od: badworm <n...@p...pl>

    Dnia Mon, 23 Jan 2017 10:11:03 +0100, J.F. napisał(a):

    > Nie wiem jaka norma obowiazuje, roznicowka wybije przy 30mA, ale juz
    > przy 1 mA to ja bym sie zastanowil czy go dalej uzywac.

    Różnicówka ma prawo działać od połowy prądu znamionowego czyli
    najczęściej od 15 mA.
    GG#2400455 ICQ#320399066