eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.samochodyAutoalarm - goła syrena? › Autoalarm - goła syrena?
  • Data: 2010-02-04 08:00:06
    Temat: Autoalarm - goła syrena?
    Od: pwz <p...@o...eu> szukaj wiadomości tego autora
    [ pokaż wszystkie nagłówki ]

    Witam!

    Mam krótkie pytanie do BiSwK: czy to prawda, że obecnie montowane tzw.
    autoalarmy, to nic więcej poza syreną i funkcją migania światłami? I że
    jest wymagane przez prawo, aby nie było nic więcej?

    A teraz je nieco rozwinę:

    Pytam, ponieważ niedawno niechcący podsłuchałem rozmowę w ASO (jeżeli ma
    to znaczenie: Renault), w której pan sprzedawca tłumaczył klientowi, że
    montują tylko jeden rodzaj alarmu i że to jest właśnie taki autoalarm,
    który - włączony - jedynie wyje i świeci, nie ma natomiast żadnych
    innych funkcji, tzn. ani odcięcia paliwa ani "antynapadu" itp. I że jest
    to podyktowane "prawem unijnym" (swoją drogą to osobny temat z tego typu
    tłumaczeniem), które właśnie określa, że autoalarm nie może odcinać
    paliwa itp., a tylko co najwyżej wyć i świecić. Ile w tym prawdy - nie
    wiem.

    W moich poszukiwaniach po prawodawstwie wspólnotowym/unijnym
    (http://eur-lex.europa.eu/) znalazłem m.in. coś takiego:

    Regulamin nr 97 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów
    Zjednoczonych (EKG ONZ) -- Jednolite przepisy dotyczące homologacji
    systemów alarmowych pojazdów oraz pojazdów w zakresie ich systemów
    alarmowych. (Dziennik Urzędowy L 351 , 30/12/2008 P. 0001 - 0043)

    , a tam definicja:
    "System alarmowy pojazdu" oznacza system przeznaczony do instalowania w
    typie pojazdu (typach pojazdów), mający powiadamiać o bezprawnym
    wtargnięciu do pojazdu lub o manipulacjach przy pojeździe; systemy te
    mogą zapewniać dodatkową ochronę przed bezprawnym użyciem pojazdu

    oraz dalej:
    5.10. W skład systemu alarmowego pojazdu może wchodzić immobilizer,
    który spełnia wymagania części III niniejszego regulaminu.

    i jeszcze:
    14.1. "System alarmowy (systemy alarmowe)" oznacza układ podzespołów
    zainstalowanych jako oryginalne wyposażenie typu pojazdu,
    zaprojektowanych w celu powiadamiania o bezprawnym wtargnięciu do
    pojazdu lub o manipulacjach przy pojeździe; systemy te mogą zapewnić
    dodatkową ochronę przed bezprawnym użyciem pojazdu.

    Czyli z powyższego nie wynika (chyba), że alarm nie może unieruchamiać
    pojazdu... Nie udało mi się znaleźć więcej dokumentów WE/UE opisujących
    bardziej szczegółowo autoalarmy. W prawie polskim - przypuszczam, że
    jest co najmniej jakieś rozporządzenie na ten temat, ale nie potrafię go
    znaleźć po haśle "(auto)alarm"...

    Tak czy inaczej fajnie byłoby tę sprawę raz a porządnie wyjaśnić, żeby:
    albo mieć potwierdzenie tego, co mówi ASO albo móc się z tego typu
    tłumaczeń obśmiać.
    Mam nadzieję, że wspólnymi siłami uda nam się na grupie dojść do
    konkretnych wniosków dzięki temu, że znajdziemy przepis (polski?unijny?)
    dokładnie określający co może/nie może robić alarm...

    Pomożecie?
    pwz

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: