  • 1. Data: 2015-12-21 14:19:15
    Temat: Atmega i problem z czujnikiem pojemnościowym
    Od: AlexY <a...@i...pl>

    Zachciało mi się gadżetu w formie schodów podświetlanych indywidualnie
    na każdy stopień z oświetleniem podążającym za osobnikiem, do tego
    wymyśliłem żeby było to niewidoczne więc jako czujnik obecności ma być
    czujnik pojemnościowy zrealizowany na atmega8 (bo takich trochę mam).
    Drut w poprzek stopnia pod wykładziną ma wykryć obecność stopy.
    Wypróbowałem już chyba wszystkie dostępne metody realizacji tego
    czujnika bez pełnego sukcesu, albo za mała czułość albo pomiar pływa w
    zbyt dużym zakresie.
    Zatem pytanie:
    Czy ktoś zrealizował czujnik zbliżeniowy działający na odległość minimum
    1cm? To musi być wykonalne bo niektóre telefony mają detekcję palca
    wiszącego nad ekranem właśnie w takiej odległości.

    --
    AlexY
    http://www.pg.gda.pl/~agatek/netq.html

  • 2. Data: 2015-12-21 14:46:51
    Temat: Re: Atmega i problem z czujnikiem pojemnościowym
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "AlexY" napisał w wiadomości grup
> [...]
    >minimum 1cm? To musi być wykonalne bo niektóre telefony mają detekcję
    >palca wiszącego nad ekranem właśnie w takiej odległości.

    Ale one nie maja druta, tylko raczej powierzchnie. Aczkolwiek niezbyt
    duza, bo tam sporo sektorow musi byc.

    Przy stopie i siatce pod spodem nie powinno byc problemow ... ale moze
    jednak cos bardziej pewnego - jakies czujniki nacisku, zestyki,
    bariery poczerwone ... albo i swietlne ...

    J.

  • 3. Data: 2015-12-21 15:35:20
    Od: wchpikus <w...@w...wp.pl>

    > Przy stopie i siatce pod spodem nie powinno byc problemow ... ale moze
    > jednak cos bardziej pewnego - jakies czujniki nacisku, zestyki, bariery
    > poczerwone ... albo i swietlne ...
    >
    > J.

    dioda nadawcza podczerwona i odbiornik...wykrywac odbicie.

  • 4. Data: 2015-12-21 16:02:02
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "wchpikus" napisał w wiadomości grup

    >dioda nadawcza podczerwona i odbiornik...wykrywac odbicie.

    Tylko czy nie lepiej widzialnym swiatlem swiecic ? :-)

    J.

  • 5. Data: 2015-12-21 16:26:00
    Od: "michal" <...@b...pl>

    Użytkownik "AlexY" <a...@i...pl> napisał w wiadomości
    ://www.pg.gda.pl/~agatek/netq.html

    cześć
    Wiem że to nie jest odpowiedz na twój problem ale:
    1)użyj gotowych czujników produkcji atmela.
    2)powina byc powierzchnia płaska, a najlepiej wiele powierzchni
    + mikro do jakiegoś przelicznia tego wszystkiego.
    3)Uzywałem gotowych czujników atmela - pracuja mniej wiecek ok.
    pozdrawiam.

  • 6. Data: 2015-12-21 16:29:29
    Od: ToMasz <N...@o...pl>

    > 1cm? To musi być wykonalne bo niektóre telefony mają detekcję palca
    > wiszącego nad ekranem właśnie w takiej odległości.

    ja mam pierdylion czujników do arduino. ten o który pytasz, ma 2 diody,
    jedna coś nadaje w IR druga (fototranzystor?) odbiera. Jeśli jest jakaś
    przeszkoda blisko nich - światło się odbija - jest detekcja. Ale dioda
    nadawcza nadaje baaardzo słabo. już lepiej pilotem do TV "świecić". jak
    wylutowałem diody tak aby się widziały, mają zasięg 2 metry. Tak więc na
    schodach musiałbyś każdy schodek z osobna obczujnikować i czekać na
    kogoś kto "przetnie" wiązkę. czy nie lepiej dać 1 czujnik odległości? z
    3 metrami sobie jeszcze radzi, więcej nie sprawdzałem. możnaby się
    pokusic o wykorzystanie mikrofonów - 1 mikrofon na schodek.
    ToMasz

  • 7. Data: 2015-12-21 16:37:09
    Od: "Magnus Elephantus" <m...@n...dot>

    Użytkownik "AlexY" <a...@i...pl> napisał w wiadomości
    > Zachciało mi się gadżetu w formie schodów podświetlanych indywidualnie na
    > każdy stopień z oświetleniem podążającym za osobnikiem,

    i system bedzie uwzglednial obecnosc kilku osobnikow?

  • 8. Data: 2015-12-21 20:24:37
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Mon, 21 Dec 2015 16:37:09 +0100, Magnus Elephantus napisał(a):

    > i system bedzie uwzglednial obecnosc kilku osobnikow?

    Czemu nie :)
    Ale musi również przewidzieć osobnika zawracającego w połowie schodów.
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 9. Data: 2015-12-21 20:41:48
    Od: janusz_k <J...@o...pl>

    W dniu 2015-12-21 o 14:19, AlexY pisze:
> [...]
    > czujnik pojemnościowy zrealizowany na atmega8 (bo takich trochę mam).
    > Drut w poprzek stopnia pod wykładziną ma wykryć obecność stopy.
    To za mało, muszą być dwie elektrody odizolowane od siebie, stawiając
    stopę na nich robisz kondesator.
    Realizacja to dwa paski foli alu szer 5-10cm w odległości 2-5cm od
    siebie, i teraz masz dwie opcje, albo jeden uziemiasz a na drugim
    mierzysz pojemność, albo do jednego dajesz sygnał np 1khz a na drugim
    sprawdzasz kiedy się pojawi, ale obawiam się że pojemności montażowe
    nie pozwolą ci aby to dobrze działało bo w oryginale połączenia są
    krótkie tak aby zmiana pojemności była stabilnie wykrywalna.

    --
    Pozdr

    Janusz_K

  • 10. Data: 2015-12-21 21:44:08
    Od: "Magnus Elephantus" <m...@n...dot>

    Użytkownik "Jacek Maciejewski" <j...@g...pl> napisał w wiadomości

    > Czemu nie :)
    > Ale musi również przewidzieć osobnika zawracającego w połowie schodów.

    ...ze nie wspomne, o grupach idacych w przeciwnych kierunkach...