  • 21. Data: 2010-11-03 10:15:05
    Temat: Re: AC-X L2 i ruch z 10.0.0.0/8, 172.16.0.0/12 i 192.168.0.0/16
    Od: "Zboj" <z...@m...dot.pl>

    > RSy AC-Xa nie rozgłaszają mi takich tras, więc nie ma czego filtrować
    > nawet. Szczerze, to nie za bardzo wiem, o co Ci chodzi. :) Przecież to, co
    > dostaje z BGP i co trafia do mojej tablicy rutingu, a to, jaki adres IP
    > mogą mieć pakiety trafiające na dany interfejs, to są niezależne rzeczy...

    Jaki masz problem w ubiciu na routerze pakietów z src priv IP?

    --
    ---
    Zboj (Piotr Marciniak)

  • 22. Data: 2010-11-03 10:22:23
    Od: nastach <...@p...pl>

    W PLIX starym się wycinać wszystko co lata na numeracji prywatnej,
    nawet męczyliśmy klientów żeby u siebie sprawdzali czemu coś takiego
    dostajemy. Taki ruch obserwowaliśmy u 60-70% uczestników. Tak naprawdę
    walka z wiatrakami ;-))

  • 23. Data: 2010-11-03 11:44:02
    Od: Sławek Lipowski <s...@l...org>

    W dniu 03.11.2010 11:13, Zboj pisze:

    > Hmm... Ale przecież ta Twoja farma serwerów ma po drodze do tych IXów
    > router. Nie wystawiasz przecież farmy wprost w L2 do IXów, tylko via router.
    > I na nim odfiltrujesz śmieci.

    Jasne, pomijając co jest między IXami o farmą, techniczne odfiltrowanie
    tego ruchu nie jest problemem. Po prostu marzy mi się idealny świat, w
    którym pakiety te będą docierać z prawidłowymi adresami źródłowymi i
    połączenia TCP do farmy www będą zamykane prawidłowo. Odfiltrowanie tego
    ruchu przez kogokolwiek takiego efektu bynajmniej nie da.

    Zakładam w tym momencie, że pakiety te są wysyłane w celu zamykania
    rzeczywiście nawiązanych wcześniej połączeń TCP, tylko z jakiegoś powodu
    nie są natowane na prawidłowy IP.

    --
    Sławek Lipowski

  • 24. Data: 2010-11-03 11:46:10
    Od: Sławek Lipowski <s...@l...org>

    W dniu 03.11.2010 11:15, Zboj pisze:

    > Jaki masz problem w ubiciu na routerze pakietów z src priv IP?

    Nie mam żadnego problemu. Chciałbym wyeliminować przyczynę ich
    generowania i uniknąć konsekwencji.

    --
    Sławek Lipowski

  • 25. Data: 2010-11-03 11:50:48
    Od: Sławek Lipowski <s...@l...org>

    W dniu 03.11.2010 11:08, Grzegorz Janoszka pisze:
    > (...)
    >
    > A dlaczego ma nie przechodzić przez rutery operatorów? Pakiet z adresem
    > źródłowym 192.168 jest takim samym pakietem jak wszystkie inne.
    >
    > Jest tzw. dobrą praktyką filtrować to, co przychodzi od klientów, żeby
    > nie przepuszczać żadnych zespoofowanych (takie staropolskie słowo)
    > adresów, ale kto w PL to robi? Ostatni raz z firmami typu Netia,
    > Crowley, GTS/Energis, TKTelekom itp miałem do czynienia jakieś 3 lata
    > temu i nikt wtedy nie filtrował. Wątpię, czy od tamtego czasu zmieniło
    > się wiele. Ktoś może przetestować?

    No to pytanie, czy nie powinno to się zmienić. Zakładałem jednak, że
    firmy ISP nie pozwalają klientowi końcowemu wysyłać ruchu z dowolnego
    IP. Jeśli tak nie jest, to to jest bardzo cenna informacja.

    --
    Sławek Lipowski

  • 26. Data: 2010-11-03 11:53:30
    Od: Sławek Lipowski <s...@l...org>

    W dniu 03.11.2010 11:22, nastach pisze:
> [...]
    > nawet męczyliśmy klientów żeby u siebie sprawdzali czemu coś takiego
    > dostajemy. Taki ruch obserwowaliśmy u 60-70% uczestników. Tak naprawdę

    Kiepska informacja. Dziwi też fakt niechęci ludzi do prostowania takich
    rzeczy.

    --
    Sławomir Lipowski

  • 27. Data: 2010-11-03 11:54:40
    Od: "Zboj" <z...@m...dot.pl>

    > Nie mam żadnego problemu. Chciałbym wyeliminować przyczynę ich generowania
    > i uniknąć konsekwencji.

    Nie wyeliminujesz. Jak już tu padło - privIP to prawidłowe IP i co do zasady
    pakiet z takim src IP poleci w sieć zarówno intencjonalnie, jak i poprzez
    błędy w NAT/PAT. Z uwagi na ich przeznaczenie - powinno się je ciąć. Jaka
    jest praktyka - padło już w tej dyskusji. Nie ma sensu postulowanie o
    idealny świat. Realia są ziemskie.

    Wracając do meritum. Jak chcesz uniknąć konsekencji - musisz je ciąć. Jak
    nie chcesz ciąć - zmagasz się z konsekwencjami. Nie ma tu żadnej filozofii.

    Pozdrawiam,

    --
    ---
    Zboj (Piotr Marciniak)

  • 28. Data: 2010-11-03 11:58:41
    Od: Sławek Lipowski <s...@l...org>

    W dniu 03.11.2010 10:59, Airen pisze:

    > Dlaczego tak uwazasz? Operator forwarduje pakiety na podstawie adresu
    > docelowego, a nie zrodlowego, w zasadzie adres zrodlowy moglby go w
    > ogole nie interesowac. Adres zrodlowy interesuje Ciebie - uzytkownika
    > koncowego.
    >
    > Herlok Sz.

    No tak, ale odfiltrowanie ruchu z nieprawidłowym adresem źródłowym,
    który przychodzi od klienta końcowego nie jest chyba głupim pomysłem
    chociażby w kontekście uniemożliwienia takiemu klientowi wykonania DoSa
    poprzez wygenerowanie ruchu z losowym IP. Tak że czy na pewno ISP nie
    powinien sprawdzać adresu źródłowego pakietów pochodzących od klienta
    końcowego?

    --
    Sławek Lipowski

  • 29. Data: 2010-11-03 12:01:59
    Od: Sławek Lipowski <s...@l...org>

    W dniu 03.11.2010 12:54, Zboj pisze:

> [...]
    > nie chcesz ciąć - zmagasz się z konsekwencjami. Nie ma tu żadnej filozofii.

    Ale konsekwencją jest niezamykanie połączeń TCP w prawidłowy sposób. Nie
    dociera FIN+ACK od klienta z prawidłowego IP. Cięcie pakietów nie
    wyeliminuje tej konsekwencji.

    --
    Sławek Lipowski

  • 30. Data: 2010-11-03 12:06:34
    Od: Grzegorz Janoszka <G...@n...Janoszka.pl>

    On 03-11-10 12:46, Sławek Lipowski wrote:
    > Nie mam żadnego problemu. Chciałbym wyeliminować przyczynę ich
    > generowania i uniknąć konsekwencji.

    To idź i napraw wszystkie sieci na świecie. Popraw też embedded code w
    milionach ruterków soho. Może będzie prościej, jak zupgradujesz
    wszystkich do IPv6, nie uważasz? Przy okazji zadbaj też o to, żeby nie
    było głodu, wojen, a drób żeby siedział w kurniku/kaczniku i nie wtrącał
    się do polityki. Postrasz rosołem.

    BtW - jakie są konsekwencje tego, że dostajesz pakiety fin/ack z
    prywatnych adresów?

    --
    Grzegorz Janoszka