-
11. Data: 2025-02-14 15:04:11
Temat: Re: 60 mA dużo czy spoko?
Od: cezar <c...@t...pl.invalid>
On 2/13/25 23:15, PiteR wrote:
> Dziś się zebrałem zmierzyć prąd spoczynkowy w samochodzie.
> Czekałem pół godziny. Zamek maski oszukałem śrubokretem.
>
> Ciagle rano mam 11.8v ładowanie 14.4v Wspomaganie elektryczne.
> Do pracy mam 3km w jedna stronę.
>
> https://ibb.co/210RYFvm
>
Dostań się do pudełka z bezpiecznikami, wyjmuj po kolei bezpieczniki i
wpinaj w to miejsce amperomierz. Będziesz wiedział na którym obwodzie
ciągnie...
Niedawno znanazłem tak koledze w SAABie że za pobór odpowiedzialny był
moduł stacyjki. Próbowałem go czyścić bo było podejrzanie że został
zalany (w tym autku stacyjka znajduje się w panelu pomiędzy siedzeniami)
Po wymianie modułu, prąd spadł do 15mA - przedtem miał ponad 100mA
Kolega tylko w weekend jeździł na zakupy i praktycznie co tydzień miał
problem z odpaleniem.
-
12. Data: 2025-02-14 15:39:52
Temat: Re: 60 mA dużo czy spoko?
Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>
On Fri, 14 Feb 2025 10:52:24 +0100, PixelÂŽí źíˇľí źíˇą wrote:
> W dniu 14.02.2025 o 10:34, J.F pisze:
>
>>> DziĹ siÄ zebraĹem zmierzyÄ prÄ d spoczynkowy w samochodzie.
>>> CzekaĹem póŠgodziny. Zamek maski oszukaĹem Ĺrubokretem.
>>> Ciagle rano mam 11.8v Ĺadowanie 14.4v Wspomaganie elektryczne.
>>> Do pracy mam 3km w jedna stronÄ.
>>>
>>> https://ibb.co/210RYFvm
>>
>> TrochÄ duĹźo.
>> To jest 1.4Ah na dobÄ. Niby jak codziennie jezdzisz i Ĺaduje np 10A,
>> to moĹźna to uzupeĹniÄ w 10 minut.
>
> Bajki opowiadasz. Aku po rozruszniku, Ĺrednio bierze 30A na poczÄ tku.
No, i jak jest naĹadowane, to mu szybko spadnie do 1-2A.
>> NaĹadowany aku 10A nie weĹşmie, ale poĹowicznie rozĹadowany juĹź tak.
> ZnĂłw nie wiesz co piszesz. PiterR przecieĹź ma rozĹadowany akumulator. Po
> co piszesz o naĹadowanym?
To na wypadek, gdyby PiteR jednak naĹadowaĹ.
Utrzyma to naĹadowanie, czy powinien co tydzieĹ doĹadowaÄ?
>> Ale napiÄcie sugeruje, ze masz mocno rozĹadowany aku ... lub jednÄ
>> celÄ niesprawnÄ .
> Oh, wracasz do meritum :)
>>
>> OdĹÄ cz, naĹaduj prostownikiem, zmierz napiÄcie po Ĺadowaniu, i np 2h
>> po Ĺadowaniu. Wtedy powinno byÄ ok 13.2V.
>
> MiaĹ to zrobiÄ miesiÄ c temu. PisaĹ, braĹeĹ udziaĹ w dyskusji,
> zapomniaĹeĹ :) Bierz lecytynÄ. OdpisaĹ wtedy, Ĺźe jest chory i nie ma
> czasu na Ĺadowanie :)
MoĹźe on teĹź zapomniaĹ co ma zrobiÄ, i trzeba mu przypomnieÄ :-P
>> No poszukaĹbym co bierze te 60 mA.
>> Radio, alarm, lampka jakaĹ?
>> ELM327 wĹÄ czony na staĹe?
>>
> NiewaĹźne, tyle moĹźe braÄ i nie jest to tutaj problemem. Ten akumulator
> wymaga dobrego naĹadowania, kilkugodzinnego.
I potem powtĂłrki co miesiÄ c ? Czy co tydzieĹ ? :-)
Bo z drugiej strony - jak zmniejszy pobĂłr prÄ du, to moĹźe nie bÄdzie
musiaĹ ĹadowaÄ :-)
Jeszcze z ciekawostek - jak parkuje pod chmurkÄ , to moĹźe jakÄ Ĺ bateriÄ
sĹonecznÄ , do doĹadowania? Wiele daÄ nie musi, 50mA mogĹo by uzdrowiÄ
sprawÄ :-)
A 1.4Ah na dobÄ ... 20Ah po 14 dniach postoju.
Nowy akumulator wytrzyma, ale ten juĹź pewnie zasiarczony, dĹuĹźszego
postoju moĹźe nie przetrwaÄ.
J.
-
13. Data: 2025-02-14 15:55:04
Temat: Re: 60 mA dużo czy spoko?
Od: Pixel(R)?? <m...@p...onet.pl>
W dniu 14.02.2025 o 15:39, J.F pisze:
[...]
>> Miał to zrobić miesiąc temu. Pisał, brałeś udział w dyskusji,
>> zapomniałeś :) Bierz lecytynę. Odpisał wtedy, że jest chory i nie ma
>> czasu na ładowanie :)
>
> Może on też zapomniał co ma zrobić, i trzeba mu przypomnieć :-P
>
>>> No poszukałbym co bierze te 60 mA.
>>> Radio, alarm, lampka jakaś?
>>> ELM327 włączony na stałe?
>>>
>> Nieważne, tyle może brać i nie jest to tutaj problemem. Ten akumulator
>> wymaga dobrego naładowania, kilkugodzinnego.
>
> I potem powtórki co miesiąc ? Czy co tydzień ? :-)
Wychodzi, że co 2 miesiące średnio :] Mam tak i tak robię, przy 2 autach.
>
> Bo z drugiej strony - jak zmniejszy pobór prądu, to może nie będzie
> musiał ładować :-)
Srować. Pobór prądu w temacie, nie ma z tym nic wspólnego :]
>
> Jeszcze z ciekawostek - jak parkuje pod chmurką, to może jakąś baterię
> słoneczną, do doładowania? Wiele dać nie musi, 50mA mogło by uzdrowić
> sprawę :-)
Gówno da. Przy tej pogodzie PV daje 1%. Czyli ze 100W masz 1W, jak
odliczysz napięcie/prąd przetwornika do PV, który w nocy też ciągnie to
masz ZERO... to byś musiał mieć PV 200W, czyli cały dach w panelu, żeby
może było tycityci. Bez sensu :)
>
> A 1.4Ah na dobę ... 20Ah po 14 dniach postoju.
> Nowy akumulator wytrzyma, ale ten już pewnie zasiarczony, dłuższego
> postoju może nie przetrwać.
Se licz. Nie masz, nie robiłeś, nie podłączałeś = nie wiesz :]
--
Pixel(R)??
-
14. Data: 2025-02-14 17:16:07
Temat: Re: 60 mA dużo czy spoko?
Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>
On Fri, 14 Feb 2025 15:55:04 +0100, PixelÂŽí źíˇľí źíˇą wrote:
> W dniu 14.02.2025 o 15:39, J.F pisze:
> [...]
>>>> No poszukaĹbym co bierze te 60 mA.
>>>> Radio, alarm, lampka jakaĹ?
>>>> ELM327 wĹÄ czony na staĹe?
>>>>
>>> NiewaĹźne, tyle moĹźe braÄ i nie jest to tutaj problemem. Ten akumulator
>>> wymaga dobrego naĹadowania, kilkugodzinnego.
>>
>> I potem powtĂłrki co miesiÄ c ? Czy co tydzieĹ ? :-)
>
> Wychodzi, Ĺźe co 2 miesiÄ ce Ĺrednio :] Mam tak i tak robiÄ, przy 2 autach.
To jest jednak 20Ah mniej po 14 dniach.
Podejrzewam, ze w koncu ustali siÄ jakis poziom rozĹadowania, przy
ktĂłrym Ĺadowanie w czasie tych 2*3km wyrĂłwnuje dobowe straty,
ale ... takie poĹowiczne rozĹadowanie chyba szkodzi akumulatorowi.
>> Bo z drugiej strony - jak zmniejszy pobĂłr prÄ du, to moĹźe nie bÄdzie
>> musiaĹ ĹadowaÄ :-)
> SrowaÄ. PobĂłr prÄ du w temacie, nie ma z tym nic wspĂłlnego :]
Oczywiscie, Ĺźe ma bardzo wiele wspĂłlnego, wrÄcz to podstawowa sprawa.
>> Jeszcze z ciekawostek - jak parkuje pod chmurkÄ , to moĹźe jakÄ Ĺ bateriÄ
>> sĹonecznÄ , do doĹadowania? Wiele daÄ nie musi, 50mA mogĹo by uzdrowiÄ
>> sprawÄ :-)
>
> GĂłwno da. Przy tej pogodzie PV daje 1%. Czyli ze 100W masz 1W, jak
60mA*12V = 0.72W
> odliczysz napiÄcie/prÄ d przetwornika do PV, ktĂłry w nocy teĹź ciÄ gnie to
> masz ZERO... to byĹ musiaĹ mieÄ PV 200W, czyli caĹy dach w panelu, Ĺźeby
> moĹźe byĹo tycityci. Bez sensu :)
MyslaĹem o czymĹ nieduĹźym.
Takie chocby 5W w szczycie. DziĹ miaĹem chwilÄ sĹoĹca,
a przeciez nawet co trzeci dzieĹ to lepiej niĹź ĹadowaÄ co 2 miesiÄ ce
:-)
I przetwornik prosty, wrÄcz wcale, i nie obciÄ Ĺźa akumulatora w nocy
...
>> A 1.4Ah na dobÄ ... 20Ah po 14 dniach postoju.
>> Nowy akumulator wytrzyma, ale ten juĹź pewnie zasiarczony, dĹuĹźszego
>> postoju moĹźe nie przetrwaÄ.
>
> Se licz. Nie masz, nie robiĹeĹ, nie podĹÄ czaĹeĹ = nie wiesz :]
Bo moje tyle nie braĹy, to nie miaĹem problemu :-)
Ale caĹkiem nowe hybrydy toyoty ponoÄ miaĹy problem.
J.
-
15. Data: 2025-02-14 19:06:59
Temat: Re: 60 mA dużo czy spoko?
Od: Pixel(R)?? <m...@p...onet.pl>
W dniu 14.02.2025 o 17:16, J.F pisze:
>> Wychodzi, że co 2 miesiące średnio :] Mam tak i tak robię, przy 2 autach.
>
> To jest jednak 20Ah mniej po 14 dniach.
> Podejrzewam, ze w koncu ustali się jakis poziom rozładowania, przy
> którym ładowanie w czasie tych 2*3km wyrównuje dobowe straty,
> ale ... takie połowiczne rozładowanie chyba szkodzi akumulatorowi.
Nigdy. Zawsze mnie ciekawi logika takiego magika. Akumulator kwasowy
(może być nawet AGM) potrzebuje przede wszystkim CZASU do skutecznego
naładowania do 100%. Co z tego że nakarmisz go "grubym" prądem w wersji
MAX, skoro to nawet lajkonik wie, że to skutecznie nie naładuje takiego
akumulatora. Każde zakręcenie rozrusznikiem, powoduje drenaż, który
wyrównuje się średnio po 30 min ładowania, nie pisząc o skutecznym
naładowaniu a 3km to jazda 10 min.
>
>>> Bo z drugiej strony - jak zmniejszy pobór prądu, to może nie będzie
>>> musiał ładować :-)
>> Srować. Pobór prądu w temacie, nie ma z tym nic wspólnego :]
>
> Oczywiscie, że ma bardzo wiele wspólnego, wręcz to podstawowa sprawa.
No nie, wyżej masz podane, CO się dzieje głównie z akumulatorem. Ten
mikro pobór nie ma tutaj znaczenia, jeśli codziennie auto jest odpalane.
>
>>> Jeszcze z ciekawostek - jak parkuje pod chmurką, to może jakąś baterię
>>> słoneczną, do doładowania? Wiele dać nie musi, 50mA mogło by uzdrowić
>>> sprawę :-)
>>
>> Gówno da. Przy tej pogodzie PV daje 1%. Czyli ze 100W masz 1W, jak
>
> 60mA*12V = 0.72W
Czyli nadal za mało.
>
>> odliczysz napięcie/prąd przetwornika do PV, który w nocy też ciągnie to
>> masz ZERO... to byś musiał mieć PV 200W, czyli cały dach w panelu, żeby
>> może było tycityci. Bez sensu :)
>
> Myslałem o czymś niedużym.
> Takie chocby 5W w szczycie. Dziś miałem chwilę słońca,
> a przeciez nawet co trzeci dzień to lepiej niż ładować co 2 miesiące
> :-)
>
> I przetwornik prosty, wręcz wcale, i nie obciąża akumulatora w nocy
> ...
Bredzisz. Mam taki panel do ładowania radia, telefonu 30W, gówno wart w
sumie. Przy akumulatorze 60Ah jest bezużyteczny.
Mam też akumulator 150Ah i 400W PV. Zimą jest z tego równie gówno, bo 1%
to 4W i to w porywach przez 4h dnia. Gdyby tylko chodziło o podtrzymanie
napięcia to OK ale tutaj mamy codzienne drenowanie rozrusznikiem i brak
uzupełnienia do 100% naładowania. Mam i wiem. Te 60mA to pikuś w tym
układzie.
--
Pixel(R)??
-
16. Data: 2025-02-14 19:55:58
Temat: Re: 60 mA dużo czy spoko?
Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>
On Fri, 14 Feb 2025 19:06:59 +0100, PixelÂŽí źíˇľí źíˇą wrote:
> W dniu 14.02.2025 o 17:16, J.F pisze:
>>> Wychodzi, Ĺźe co 2 miesiÄ ce Ĺrednio :] Mam tak i tak robiÄ, przy 2 autach.
>>
>> To jest jednak 20Ah mniej po 14 dniach.
>> Podejrzewam, ze w koncu ustali siÄ jakis poziom rozĹadowania, przy
>> ktĂłrym Ĺadowanie w czasie tych 2*3km wyrĂłwnuje dobowe straty,
>> ale ... takie poĹowiczne rozĹadowanie chyba szkodzi akumulatorowi.
>
> Nigdy. Zawsze mnie ciekawi logika takiego magika. Akumulator kwasowy
> (moĹźe byÄ nawet AGM) potrzebuje przede wszystkim CZASU do skutecznego
> naĹadowania do 100%.
Czasu i napiÄcia. MoĹźe nawet "lub napiÄcia".
No ale w samochodzie napiÄcie umiarkowane, wiÄc czasu.
> Co z tego Ĺźe nakarmisz go "grubym" prÄ dem w wersji
> MAX, skoro to nawet lajkonik wie, Ĺźe to skutecznie nie naĹaduje takiego
> akumulatora. KaĹźde zakrÄcenie rozrusznikiem, powoduje drenaĹź, ktĂłry
> wyrĂłwnuje siÄ Ĺrednio po 30 min Ĺadowania, nie piszÄ c o skutecznym
> naĹadowaniu a 3km to jazda 10 min.
MĂłj diesel latem ... swiece grzeje moĹźe 3s*40A, zapala w ciÄ gu ~2s,
prÄ d ... strzelam - 250A, razem 620As = 0.17Ah.
Teraz zima, to powiedzmy 10s grzania Ĺwiec i 5s krÄcenia, bez kozery
napiszÄ 500A, razem 2900As=0.8Ah.
Razy 2, jak 2x dziennie.
I te 60mA na postoju to wcale nie jest tak maĹo.
A "do pracy" mam niewiele dalej. No ale ĹwiatĹa, korki i manewry
parkingowe czas jazdy wydĹuĹźajÄ .
I akumulator to dobrze znosi. No ale czÄsto jadÄ dalej i dĹuĹźej.
Tak czy inaczej - jak akumulator naĹadowany w sporym stopniu,
to przy tych 14.4V bierze 1-2A. 5-10 min trzeba nawet na te 620As.
A u mnie panuje 13.9V
Ale jak akumulator naĹadowany w mniejszym stopniu ... sam pisaĹeĹ,
Ĺźe po rozruchu moĹźe i 30A brac. Wtedy w 2 minuty mamy 1Ah.
WiÄc sie ustali taki poziom naĹadowania, Ĺźe uzupeĹni straty nawet przy
krĂłtkich jazdach.
Ale jaki to jest poziom, czy 30%, czy 50%, czy 80% - to nie wiem.
30 i 50% pewnie sÄ juĹź dla akumulatora szkodliwe.
>>>> Bo z drugiej strony - jak zmniejszy pobĂłr prÄ du, to moĹźe nie bÄdzie
>>>> musiaĹ ĹadowaÄ :-)
>>> SrowaÄ. PobĂłr prÄ du w temacie, nie ma z tym nic wspĂłlnego :]
>>
>> Oczywiscie, Ĺźe ma bardzo wiele wspĂłlnego, wrÄcz to podstawowa sprawa.
>
> No nie, wyĹźej masz podane, CO siÄ dzieje gĹĂłwnie z akumulatorem. Ten
> mikro pobĂłr nie ma tutaj znaczenia, jeĹli codziennie auto jest odpalane.
Na co najmniej póŠgodziny :-)
2*0.17A = 0.34Ah. A na parkingu przez dobe dodatkowo 1.4Ah.
Sporo wiÄcej do uzupeĹnienia.
No ale zimÄ u mnie to ho ho ho - moĹźe nawet 1.8Ah na dwa zimne
uruchomienia. Plus 1.4 poboru parkingu, gdybym tyle miaĹ.
>>>> Jeszcze z ciekawostek - jak parkuje pod chmurkÄ , to moĹźe jakÄ Ĺ bateriÄ
>>>> sĹonecznÄ , do doĹadowania? Wiele daÄ nie musi, 50mA mogĹo by uzdrowiÄ
>>>> sprawÄ :-)
>>>
>>> GĂłwno da. Przy tej pogodzie PV daje 1%. Czyli ze 100W masz 1W, jak
>>
>> 60mA*12V = 0.72W
>
> Czyli nadal za maĹo.
Jakby stale ĹwieciĹo, to za duĹźo.
Ale nie swieci stale ...
>>> odliczysz napiÄcie/prÄ d przetwornika do PV, ktĂłry w nocy teĹź ciÄ gnie to
>>> masz ZERO... to byĹ musiaĹ mieÄ PV 200W, czyli caĹy dach w panelu, Ĺźeby
>>> moĹźe byĹo tycityci. Bez sensu :)
>>
>> MyslaĹem o czymĹ nieduĹźym.
>> Takie chocby 5W w szczycie. DziĹ miaĹem chwilÄ sĹoĹca,
>> a przeciez nawet co trzeci dzieĹ to lepiej niĹź ĹadowaÄ co 2 miesiÄ ce
>> :-)
>>
>> I przetwornik prosty, wrÄcz wcale, i nie obciÄ Ĺźa akumulatora w nocy
>> ...
>
> Bredzisz. Mam taki panel do Ĺadowania radia, telefonu 30W, gĂłwno wart w
> sumie. Przy akumulatorze 60Ah jest bezuĹźyteczny.
MiaĹem taki panelik 10x25cm. 0.025m2 lub 1/40 m2.
Teoretycznie powinien mieÄ ze 3W czyli np 13V*230mA.
Ale nie dawaĹ tylu - jakiĹ kiepski.
tym niemniej 230mA to znacznie wiÄcej niĹź 60 :-)
Nawet, jeĹli zaĹoĹźyÄ, ze dziaĹa tylko poĹowÄ czasu.
Nawet, jak zaĹoĹźyÄ, Ĺźe daje tylko poĹowÄ mocy, to i tak wychodziĹoby w
sam raz.
W zimie to co prawda bardzo optymistyczne zaĹoĹźenia.
Ale teĹź nie chcemy sie z tego zasilaÄ caĹkowicie, tylko poprawiaÄ
bilans :-)
> Mam teĹź akumulator 150Ah i 400W PV. ZimÄ jest z tego rĂłwnie gĂłwno, bo 1%
> to 4W i to w porywach przez 4h dnia. Gdyby tylko chodziĹo o podtrzymanie
> napiÄcia to OK ale tutaj mamy codzienne drenowanie rozrusznikiem i brak
> uzupeĹnienia do 100% naĹadowania. Mam i wiem. Te 60mA to pikuĹ w tym
> ukĹadzie.
Jak widaÄ pikuĹ to moĹźe byÄ rozrusznik.
J.
-
17. Data: 2025-02-14 21:38:02
Temat: Re: 60 mA dużo czy spoko?
Od: PiteR <e...@f...pl>
w <news:vonigr$tt6$1@news.chmurka.net>
dnia Fri, 14 Feb 2025 14:04:11 GMT user cezar pisze tak:
> Dostań się do pudełka z bezpiecznikami, wyjmuj po kolei
> bezpieczniki i wpinaj w to miejsce amperomierz. Będziesz wiedział
> na którym obwodzie ciągnie...
ok popatrzę
> Niedawno znanazłem tak koledze w SAABie że za pobór odpowiedzialny
> był moduł stacyjki. Próbowałem go czyścić bo było podejrzanie że
> został zalany (w tym autku stacyjka znajduje się w panelu pomiędzy
> siedzeniami)
>
> Po wymianie modułu, prąd spadł do 15mA
pozazdrościć
25mA mam w passacie 1997r
--
Piter
# kradno ale sie dzielo
-
18. Data: 2025-02-14 21:42:50
Temat: Re: 60 mA dużo czy spoko?
Od: PiteR <e...@f...pl>
w <news:60jtt4dfekqi$.1oqxm9tcnpfwy$.dlg@40tude.net>
dnia Fri, 14 Feb 2025 09:34:51 GMT user J.F pisze tak:
> Ale napięcie sugeruje, ze masz mocno rozładowany aku ... lub jedną
> celę niesprawną.
nie no słuchaj to jest nowy akumulator. Kupiony 1 lipiec 2024.
Od poczatku tak sie zachowywał. Od razu mnie tknęło że za szybko traci
wolty.
> Odłącz, naładuj prostownikiem, zmierz napięcie po ładowaniu, i np 2h
> po ładowaniu. Wtedy powinno być ok 13.2V.
ok jutro sobota
zawalczę
mam drugi akku to nie problem ze będzie brak samochodu.
--
Piter
# kradno ale sie dzielo
-
19. Data: 2025-02-15 08:01:42
Temat: Re: 60 mA dużo czy spoko?
Od: Marek <f...@f...com>
On Fri, 14 Feb 2025 14:40:05 +0100, Mateusz Viste <m...@...invalid>
wrote:
> Jeżdżą, tylko krócej. A PiteR potrzebuje przejechac dziennie 2x 3
> km.
Myślę, że dyskusja powinna zostać skierowana na to, po co w ogóle te
2x3km autem zamiast dla zdrowotności z buta lub rowerem.
--
Marek
-
20. Data: 2025-02-15 12:05:41
Temat: Re: 60 mA dużo czy spoko?
Od: Mirek <m...@n...dev>
On 15.02.2025 08:01, Marek wrote:
> Myślę, że dyskusja powinna zostać skierowana na to, po co w ogóle te
> 2x3km autem zamiast dla zdrowotności z buta lub rowerem.
>
Wszystko fajnie jak jest ładna pogoda i w miarę bezpieczna droga.
--
Mirek