eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.elektronika60 mA dużo czy spoko?
Ilość wypowiedzi w tym wątku: 25

  • 11. Data: 2025-02-14 15:04:11
    Temat: Re: 60 mA dużo czy spoko?
    Od: cezar <c...@t...pl.invalid>

    On 2/13/25 23:15, PiteR wrote:
    > Dziś się zebrałem zmierzyć prąd spoczynkowy w samochodzie.
    > Czekałem pół godziny. Zamek maski oszukałem śrubokretem.
    >
    > Ciagle rano mam 11.8v ładowanie 14.4v Wspomaganie elektryczne.
    > Do pracy mam 3km w jedna stronę.
    >
    > https://ibb.co/210RYFvm
    >

    Dostań się do pudełka z bezpiecznikami, wyjmuj po kolei bezpieczniki i
    wpinaj w to miejsce amperomierz. Będziesz wiedział na którym obwodzie
    ciągnie...

    Niedawno znanazłem tak koledze w SAABie że za pobór odpowiedzialny był
    moduł stacyjki. Próbowałem go czyścić bo było podejrzanie że został
    zalany (w tym autku stacyjka znajduje się w panelu pomiędzy siedzeniami)

    Po wymianie modułu, prąd spadł do 15mA - przedtem miał ponad 100mA
    Kolega tylko w weekend jeździł na zakupy i praktycznie co tydzień miał
    problem z odpaleniem.





  • 12. Data: 2025-02-14 15:39:52
    Temat: Re: 60 mA dużo czy spoko?
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 14 Feb 2025 10:52:24 +0100, Pixel®🇵🇱 wrote:
    > W dniu 14.02.2025 o 10:34, J.F pisze:
    >
    >>> Dziś się zebrałem zmierzyć prąd spoczynkowy w samochodzie.
    >>> Czekałem pół godziny. Zamek maski oszukałem śrubokretem.
    >>> Ciagle rano mam 11.8v ładowanie 14.4v Wspomaganie elektryczne.
    >>> Do pracy mam 3km w jedna stronę.
    >>>
    >>> https://ibb.co/210RYFvm
    >>
    >> Trochę dużo.
    >> To jest 1.4Ah na dobę. Niby jak codziennie jezdzisz i ładuje np 10A,
    >> to można to uzupełnić w 10 minut.
    >
    > Bajki opowiadasz. Aku po rozruszniku, średnio bierze 30A na początku.

    No, i jak jest naładowane, to mu szybko spadnie do 1-2A.

    >> Naładowany aku 10A nie weźmie, ale połowicznie rozładowany już tak.
    > Znów nie wiesz co piszesz. PiterR przecież ma rozładowany akumulator. Po
    > co piszesz o naładowanym?

    To na wypadek, gdyby PiteR jednak naładował.

    Utrzyma to naładowanie, czy powinien co tydzień doładować?

    >> Ale napięcie sugeruje, ze masz mocno rozładowany aku ... lub jedną
    >> celę niesprawną.
    > Oh, wracasz do meritum :)
    >>
    >> Odłącz, naładuj prostownikiem, zmierz napięcie po ładowaniu, i np 2h
    >> po ładowaniu. Wtedy powinno być ok 13.2V.
    >
    > Miał to zrobić miesiąc temu. Pisał, brałeś udział w dyskusji,
    > zapomniałeś :) Bierz lecytynę. Odpisał wtedy, że jest chory i nie ma
    > czasu na ładowanie :)

    Może on też zapomniał co ma zrobić, i trzeba mu przypomnieć :-P

    >> No poszukałbym co bierze te 60 mA.
    >> Radio, alarm, lampka jakaś?
    >> ELM327 włączony na stałe?
    >>
    > Nieważne, tyle może brać i nie jest to tutaj problemem. Ten akumulator
    > wymaga dobrego naładowania, kilkugodzinnego.

    I potem powtórki co miesiąc ? Czy co tydzień ? :-)

    Bo z drugiej strony - jak zmniejszy pobór prądu, to może nie będzie
    musiał ładować :-)

    Jeszcze z ciekawostek - jak parkuje pod chmurką, to może jakąś baterię
    słoneczną, do doładowania? Wiele dać nie musi, 50mA mogło by uzdrowić
    sprawę :-)

    A 1.4Ah na dobę ... 20Ah po 14 dniach postoju.
    Nowy akumulator wytrzyma, ale ten już pewnie zasiarczony, dłuższego
    postoju może nie przetrwać.

    J.


  • 13. Data: 2025-02-14 15:55:04
    Temat: Re: 60 mA dużo czy spoko?
    Od: Pixel(R)?? <m...@p...onet.pl>

    W dniu 14.02.2025 o 15:39, J.F pisze:
    [...]
    >> Miał to zrobić miesiąc temu. Pisał, brałeś udział w dyskusji,
    >> zapomniałeś :) Bierz lecytynę. Odpisał wtedy, że jest chory i nie ma
    >> czasu na ładowanie :)
    >
    > Może on też zapomniał co ma zrobić, i trzeba mu przypomnieć :-P
    >
    >>> No poszukałbym co bierze te 60 mA.
    >>> Radio, alarm, lampka jakaś?
    >>> ELM327 włączony na stałe?
    >>>
    >> Nieważne, tyle może brać i nie jest to tutaj problemem. Ten akumulator
    >> wymaga dobrego naładowania, kilkugodzinnego.
    >
    > I potem powtórki co miesiąc ? Czy co tydzień ? :-)

    Wychodzi, że co 2 miesiące średnio :] Mam tak i tak robię, przy 2 autach.
    >
    > Bo z drugiej strony - jak zmniejszy pobór prądu, to może nie będzie
    > musiał ładować :-)

    Srować. Pobór prądu w temacie, nie ma z tym nic wspólnego :]
    >
    > Jeszcze z ciekawostek - jak parkuje pod chmurką, to może jakąś baterię
    > słoneczną, do doładowania? Wiele dać nie musi, 50mA mogło by uzdrowić
    > sprawę :-)

    Gówno da. Przy tej pogodzie PV daje 1%. Czyli ze 100W masz 1W, jak
    odliczysz napięcie/prąd przetwornika do PV, który w nocy też ciągnie to
    masz ZERO... to byś musiał mieć PV 200W, czyli cały dach w panelu, żeby
    może było tycityci. Bez sensu :)
    >
    > A 1.4Ah na dobę ... 20Ah po 14 dniach postoju.
    > Nowy akumulator wytrzyma, ale ten już pewnie zasiarczony, dłuższego
    > postoju może nie przetrwać.

    Se licz. Nie masz, nie robiłeś, nie podłączałeś = nie wiesz :]


    --
    Pixel(R)??


  • 14. Data: 2025-02-14 17:16:07
    Temat: Re: 60 mA dużo czy spoko?
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 14 Feb 2025 15:55:04 +0100, Pixel®🇵🇱 wrote:
    > W dniu 14.02.2025 o 15:39, J.F pisze:
    > [...]
    >>>> No poszukałbym co bierze te 60 mA.
    >>>> Radio, alarm, lampka jakaś?
    >>>> ELM327 włączony na stałe?
    >>>>
    >>> Nieważne, tyle może brać i nie jest to tutaj problemem. Ten akumulator
    >>> wymaga dobrego naładowania, kilkugodzinnego.
    >>
    >> I potem powtórki co miesiąc ? Czy co tydzień ? :-)
    >
    > Wychodzi, że co 2 miesiące średnio :] Mam tak i tak robię, przy 2 autach.

    To jest jednak 20Ah mniej po 14 dniach.
    Podejrzewam, ze w koncu ustali się jakis poziom rozładowania, przy
    którym ładowanie w czasie tych 2*3km wyrównuje dobowe straty,
    ale ... takie połowiczne rozładowanie chyba szkodzi akumulatorowi.

    >> Bo z drugiej strony - jak zmniejszy pobór prądu, to może nie będzie
    >> musiał ładować :-)
    > Srować. Pobór prądu w temacie, nie ma z tym nic wspólnego :]

    Oczywiscie, że ma bardzo wiele wspólnego, wręcz to podstawowa sprawa.

    >> Jeszcze z ciekawostek - jak parkuje pod chmurką, to może jakąś baterię
    >> słoneczną, do doładowania? Wiele dać nie musi, 50mA mogło by uzdrowić
    >> sprawę :-)
    >
    > GĂłwno da. Przy tej pogodzie PV daje 1%. Czyli ze 100W masz 1W, jak

    60mA*12V = 0.72W

    > odliczysz napięcie/prąd przetwornika do PV, który w nocy też ciągnie to
    > masz ZERO... to byś musiał mieć PV 200W, czyli cały dach w panelu, żeby
    > może było tycityci. Bez sensu :)

    Myslałem o czymś niedużym.
    Takie chocby 5W w szczycie. Dziś miałem chwilę słońca,
    a przeciez nawet co trzeci dzień to lepiej niż ładować co 2 miesiące
    :-)

    I przetwornik prosty, wręcz wcale, i nie obciąża akumulatora w nocy
    ...

    >> A 1.4Ah na dobę ... 20Ah po 14 dniach postoju.
    >> Nowy akumulator wytrzyma, ale ten już pewnie zasiarczony, dłuższego
    >> postoju może nie przetrwać.
    >
    > Se licz. Nie masz, nie robiłeś, nie podłączałeś = nie wiesz :]

    Bo moje tyle nie brały, to nie miałem problemu :-)

    Ale całkiem nowe hybrydy toyoty ponoć miały problem.

    J.





  • 15. Data: 2025-02-14 19:06:59
    Temat: Re: 60 mA dużo czy spoko?
    Od: Pixel(R)?? <m...@p...onet.pl>

    W dniu 14.02.2025 o 17:16, J.F pisze:

    >> Wychodzi, że co 2 miesiące średnio :] Mam tak i tak robię, przy 2 autach.
    >
    > To jest jednak 20Ah mniej po 14 dniach.
    > Podejrzewam, ze w koncu ustali się jakis poziom rozładowania, przy
    > którym ładowanie w czasie tych 2*3km wyrównuje dobowe straty,
    > ale ... takie połowiczne rozładowanie chyba szkodzi akumulatorowi.

    Nigdy. Zawsze mnie ciekawi logika takiego magika. Akumulator kwasowy
    (może być nawet AGM) potrzebuje przede wszystkim CZASU do skutecznego
    naładowania do 100%. Co z tego że nakarmisz go "grubym" prądem w wersji
    MAX, skoro to nawet lajkonik wie, że to skutecznie nie naładuje takiego
    akumulatora. Każde zakręcenie rozrusznikiem, powoduje drenaż, który
    wyrównuje się średnio po 30 min ładowania, nie pisząc o skutecznym
    naładowaniu a 3km to jazda 10 min.
    >
    >>> Bo z drugiej strony - jak zmniejszy pobór prądu, to może nie będzie
    >>> musiał ładować :-)
    >> Srować. Pobór prądu w temacie, nie ma z tym nic wspólnego :]
    >
    > Oczywiscie, że ma bardzo wiele wspólnego, wręcz to podstawowa sprawa.

    No nie, wyżej masz podane, CO się dzieje głównie z akumulatorem. Ten
    mikro pobór nie ma tutaj znaczenia, jeśli codziennie auto jest odpalane.
    >
    >>> Jeszcze z ciekawostek - jak parkuje pod chmurką, to może jakąś baterię
    >>> słoneczną, do doładowania? Wiele dać nie musi, 50mA mogło by uzdrowić
    >>> sprawę :-)
    >>
    >> Gówno da. Przy tej pogodzie PV daje 1%. Czyli ze 100W masz 1W, jak
    >
    > 60mA*12V = 0.72W

    Czyli nadal za mało.
    >
    >> odliczysz napięcie/prąd przetwornika do PV, który w nocy też ciągnie to
    >> masz ZERO... to byś musiał mieć PV 200W, czyli cały dach w panelu, żeby
    >> może było tycityci. Bez sensu :)
    >
    > Myslałem o czymś niedużym.
    > Takie chocby 5W w szczycie. Dziś miałem chwilę słońca,
    > a przeciez nawet co trzeci dzień to lepiej niż ładować co 2 miesiące
    > :-)
    >
    > I przetwornik prosty, wręcz wcale, i nie obciąża akumulatora w nocy
    > ...

    Bredzisz. Mam taki panel do ładowania radia, telefonu 30W, gówno wart w
    sumie. Przy akumulatorze 60Ah jest bezużyteczny.

    Mam też akumulator 150Ah i 400W PV. Zimą jest z tego równie gówno, bo 1%
    to 4W i to w porywach przez 4h dnia. Gdyby tylko chodziło o podtrzymanie
    napięcia to OK ale tutaj mamy codzienne drenowanie rozrusznikiem i brak
    uzupełnienia do 100% naładowania. Mam i wiem. Te 60mA to pikuś w tym
    układzie.


    --
    Pixel(R)??


  • 16. Data: 2025-02-14 19:55:58
    Temat: Re: 60 mA dużo czy spoko?
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 14 Feb 2025 19:06:59 +0100, Pixel®🇵🇱 wrote:
    > W dniu 14.02.2025 o 17:16, J.F pisze:
    >>> Wychodzi, że co 2 miesiące średnio :] Mam tak i tak robię, przy 2 autach.
    >>
    >> To jest jednak 20Ah mniej po 14 dniach.
    >> Podejrzewam, ze w koncu ustali się jakis poziom rozładowania, przy
    >> którym ładowanie w czasie tych 2*3km wyrównuje dobowe straty,
    >> ale ... takie połowiczne rozładowanie chyba szkodzi akumulatorowi.
    >
    > Nigdy. Zawsze mnie ciekawi logika takiego magika. Akumulator kwasowy
    > (może być nawet AGM) potrzebuje przede wszystkim CZASU do skutecznego
    > naładowania do 100%.

    Czasu i napięcia. Może nawet "lub napięcia".
    No ale w samochodzie napięcie umiarkowane, więc czasu.

    > Co z tego że nakarmisz go "grubym" prądem w wersji
    > MAX, skoro to nawet lajkonik wie, że to skutecznie nie naładuje takiego
    > akumulatora. Każde zakręcenie rozrusznikiem, powoduje drenaż, który
    > wyrównuje się średnio po 30 min ładowania, nie pisząc o skutecznym
    > naładowaniu a 3km to jazda 10 min.

    Mój diesel latem ... swiece grzeje może 3s*40A, zapala w ciągu ~2s,
    prąd ... strzelam - 250A, razem 620As = 0.17Ah.
    Teraz zima, to powiedzmy 10s grzania świec i 5s kręcenia, bez kozery
    napiszę 500A, razem 2900As=0.8Ah.
    Razy 2, jak 2x dziennie.

    I te 60mA na postoju to wcale nie jest tak mało.

    A "do pracy" mam niewiele dalej. No ale światła, korki i manewry
    parkingowe czas jazdy wydłużają.
    I akumulator to dobrze znosi. No ale często jadę dalej i dłużej.

    Tak czy inaczej - jak akumulator naładowany w sporym stopniu,
    to przy tych 14.4V bierze 1-2A. 5-10 min trzeba nawet na te 620As.
    A u mnie panuje 13.9V

    Ale jak akumulator naładowany w mniejszym stopniu ... sam pisałeś,
    Ĺźe po rozruchu moĹźe i 30A brac. Wtedy w 2 minuty mamy 1Ah.
    Więc sie ustali taki poziom naładowania, że uzupełni straty nawet przy
    krĂłtkich jazdach.

    Ale jaki to jest poziom, czy 30%, czy 50%, czy 80% - to nie wiem.
    30 i 50% pewnie są już dla akumulatora szkodliwe.

    >>>> Bo z drugiej strony - jak zmniejszy pobór prądu, to może nie będzie
    >>>> musiał ładować :-)
    >>> Srować. Pobór prądu w temacie, nie ma z tym nic wspólnego :]
    >>
    >> Oczywiscie, że ma bardzo wiele wspólnego, wręcz to podstawowa sprawa.
    >
    > No nie, wyżej masz podane, CO się dzieje głównie z akumulatorem. Ten
    > mikro pobór nie ma tutaj znaczenia, jeśli codziennie auto jest odpalane.

    Na co najmniej pół godziny :-)

    2*0.17A = 0.34Ah. A na parkingu przez dobe dodatkowo 1.4Ah.
    Sporo więcej do uzupełnienia.

    No ale zimą u mnie to ho ho ho - może nawet 1.8Ah na dwa zimne
    uruchomienia. Plus 1.4 poboru parkingu, gdybym tyle miał.

    >>>> Jeszcze z ciekawostek - jak parkuje pod chmurką, to może jakąś baterię
    >>>> słoneczną, do doładowania? Wiele dać nie musi, 50mA mogło by uzdrowić
    >>>> sprawę :-)
    >>>
    >>> GĂłwno da. Przy tej pogodzie PV daje 1%. Czyli ze 100W masz 1W, jak
    >>
    >> 60mA*12V = 0.72W
    >
    > Czyli nadal za mało.

    Jakby stale świeciło, to za dużo.
    Ale nie swieci stale ...

    >>> odliczysz napięcie/prąd przetwornika do PV, który w nocy też ciągnie to
    >>> masz ZERO... to byś musiał mieć PV 200W, czyli cały dach w panelu, żeby
    >>> może było tycityci. Bez sensu :)
    >>
    >> Myslałem o czymś niedużym.
    >> Takie chocby 5W w szczycie. Dziś miałem chwilę słońca,
    >> a przeciez nawet co trzeci dzień to lepiej niż ładować co 2 miesiące
    >> :-)
    >>
    >> I przetwornik prosty, wręcz wcale, i nie obciąża akumulatora w nocy
    >> ...
    >
    > Bredzisz. Mam taki panel do ładowania radia, telefonu 30W, gówno wart w
    > sumie. Przy akumulatorze 60Ah jest bezuĹźyteczny.

    Miałem taki panelik 10x25cm. 0.025m2 lub 1/40 m2.
    Teoretycznie powinien mieć ze 3W czyli np 13V*230mA.
    Ale nie dawał tylu - jakiś kiepski.

    tym niemniej 230mA to znacznie więcej niż 60 :-)
    Nawet, jeśli założyć, ze działa tylko połowę czasu.
    Nawet, jak założyć, że daje tylko połowę mocy, to i tak wychodziłoby w
    sam raz.

    W zimie to co prawda bardzo optymistyczne założenia.
    Ale też nie chcemy sie z tego zasilać całkowicie, tylko poprawiać
    bilans :-)

    > Mam też akumulator 150Ah i 400W PV. Zimą jest z tego równie gówno, bo 1%
    > to 4W i to w porywach przez 4h dnia. Gdyby tylko chodziło o podtrzymanie
    > napięcia to OK ale tutaj mamy codzienne drenowanie rozrusznikiem i brak
    > uzupełnienia do 100% naładowania. Mam i wiem. Te 60mA to pikuś w tym
    > układzie.

    Jak widać pikuś to może być rozrusznik.

    J.


  • 17. Data: 2025-02-14 21:38:02
    Temat: Re: 60 mA dużo czy spoko?
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    w <news:vonigr$tt6$1@news.chmurka.net>
    dnia Fri, 14 Feb 2025 14:04:11 GMT user cezar pisze tak:

    > Dostań się do pudełka z bezpiecznikami, wyjmuj po kolei
    > bezpieczniki i wpinaj w to miejsce amperomierz. Będziesz wiedział
    > na którym obwodzie ciągnie...

    ok popatrzę


    > Niedawno znanazłem tak koledze w SAABie że za pobór odpowiedzialny
    > był moduł stacyjki. Próbowałem go czyścić bo było podejrzanie że
    > został zalany (w tym autku stacyjka znajduje się w panelu pomiędzy
    > siedzeniami)
    >
    > Po wymianie modułu, prąd spadł do 15mA

    pozazdrościć
    25mA mam w passacie 1997r


    --
    Piter

    # kradno ale sie dzielo


  • 18. Data: 2025-02-14 21:42:50
    Temat: Re: 60 mA dużo czy spoko?
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    w <news:60jtt4dfekqi$.1oqxm9tcnpfwy$.dlg@40tude.net>
    dnia Fri, 14 Feb 2025 09:34:51 GMT user J.F pisze tak:

    > Ale napięcie sugeruje, ze masz mocno rozładowany aku ... lub jedną
    > celę niesprawną.

    nie no słuchaj to jest nowy akumulator. Kupiony 1 lipiec 2024.
    Od poczatku tak sie zachowywał. Od razu mnie tknęło że za szybko traci
    wolty.


    > Odłącz, naładuj prostownikiem, zmierz napięcie po ładowaniu, i np 2h
    > po ładowaniu. Wtedy powinno być ok 13.2V.

    ok jutro sobota
    zawalczę

    mam drugi akku to nie problem ze będzie brak samochodu.

    --
    Piter

    # kradno ale sie dzielo


  • 19. Data: 2025-02-15 08:01:42
    Temat: Re: 60 mA dużo czy spoko?
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Fri, 14 Feb 2025 14:40:05 +0100, Mateusz Viste <m...@...invalid>
    wrote:
    > Jeżdżą, tylko krócej. A PiteR potrzebuje przejechac dziennie 2x 3
    > km.

    Myślę, że dyskusja powinna zostać skierowana na to, po co w ogóle te
    2x3km autem zamiast dla zdrowotności z buta lub rowerem.

    --
    Marek


  • 20. Data: 2025-02-15 12:05:41
    Temat: Re: 60 mA dużo czy spoko?
    Od: Mirek <m...@n...dev>

    On 15.02.2025 08:01, Marek wrote:

    > Myślę, że dyskusja powinna zostać skierowana na to, po co w ogóle te
    > 2x3km autem zamiast dla zdrowotności z buta lub rowerem.
    >

    Wszystko fajnie jak jest ładna pogoda i w miarę bezpieczna droga.



    --
    Mirek

strony : 1 . [ 2 ] . 3


Szukaj w grupach

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: