eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.elektronika60 mA dużo czy spoko?Re: 60 mA dużo czy spoko?
  • Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!news.chmurka.net!.POSTED.aagy35.neoplus
    .adsl.tpnet.pl!not-for-mail
    From: "J.F" <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: 60 mA dużo czy spoko?
    Date: Fri, 14 Feb 2025 19:55:58 +0100
    Organization: news.chmurka.net
    Message-ID: <r...@4...net>
    References: <X...@1...0.0.1>
    <60jtt4dfekqi$.1oqxm9tcnpfwy$.dlg@40tude.net>
    <von3q2$t9ns$1@news.icm.edu.pl>
    <1kuog0pqciq4l$.ohfor9njz9td$.dlg@40tude.net>
    <vonlgg$u5s5$1@news.icm.edu.pl>
    <13od9n0vys29m$.1bvo4qeepxrwv.dlg@40tude.net>
    <voo0ok$unm1$1@news.icm.edu.pl>
    MIME-Version: 1.0
    Content-Type: text/plain; charset="utf-8"
    Content-Transfer-Encoding: 8bit
    Injection-Info: news.chmurka.net; posting-account="jfoxwr";
    posting-host="aagy35.neoplus.adsl.tpnet.pl:83.4.180.35";
    logging-data="18034";
    mail-complaints-to="abuse-news.(at).chmurka.net"
    User-Agent: 40tude_Dialog/2.0.15.1
    Cancel-Lock: sha1:tCFBQ3I0GE6eqKKjWt4JhMXpPxQ=
    sha256:IS6Wo7LZqYocq3risnGMLGrAypirEIzWrNX0x9nrOUU=
    sha1:S7jJbaibC6Vfo53N9wKJLpEvVKA=
    sha256:qXpJtYC2TTNzoN2DlMp+ewM+3s2VhmXqZAD0xk8UwKQ=
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.elektronika:796192
    [ ukryj nagłówki ]

    On Fri, 14 Feb 2025 19:06:59 +0100, Pixel®🇵🇱 wrote:
    > W dniu 14.02.2025 o 17:16, J.F pisze:
    >>> Wychodzi, że co 2 miesiące średnio :] Mam tak i tak robię, przy 2 autach.
    >>
    >> To jest jednak 20Ah mniej po 14 dniach.
    >> Podejrzewam, ze w koncu ustali się jakis poziom rozładowania, przy
    >> którym ładowanie w czasie tych 2*3km wyrównuje dobowe straty,
    >> ale ... takie połowiczne rozładowanie chyba szkodzi akumulatorowi.
    >
    > Nigdy. Zawsze mnie ciekawi logika takiego magika. Akumulator kwasowy
    > (może być nawet AGM) potrzebuje przede wszystkim CZASU do skutecznego
    > naładowania do 100%.

    Czasu i napięcia. Może nawet "lub napięcia".
    No ale w samochodzie napięcie umiarkowane, więc czasu.

    > Co z tego że nakarmisz go "grubym" prądem w wersji
    > MAX, skoro to nawet lajkonik wie, że to skutecznie nie naładuje takiego
    > akumulatora. Każde zakręcenie rozrusznikiem, powoduje drenaż, który
    > wyrównuje się średnio po 30 min ładowania, nie pisząc o skutecznym
    > naładowaniu a 3km to jazda 10 min.

    Mój diesel latem ... swiece grzeje może 3s*40A, zapala w ciągu ~2s,
    prąd ... strzelam - 250A, razem 620As = 0.17Ah.
    Teraz zima, to powiedzmy 10s grzania świec i 5s kręcenia, bez kozery
    napiszę 500A, razem 2900As=0.8Ah.
    Razy 2, jak 2x dziennie.

    I te 60mA na postoju to wcale nie jest tak mało.

    A "do pracy" mam niewiele dalej. No ale światła, korki i manewry
    parkingowe czas jazdy wydłużają.
    I akumulator to dobrze znosi. No ale często jadę dalej i dłużej.

    Tak czy inaczej - jak akumulator naładowany w sporym stopniu,
    to przy tych 14.4V bierze 1-2A. 5-10 min trzeba nawet na te 620As.
    A u mnie panuje 13.9V

    Ale jak akumulator naładowany w mniejszym stopniu ... sam pisałeś,
    Ĺźe po rozruchu moĹźe i 30A brac. Wtedy w 2 minuty mamy 1Ah.
    Więc sie ustali taki poziom naładowania, że uzupełni straty nawet przy
    krĂłtkich jazdach.

    Ale jaki to jest poziom, czy 30%, czy 50%, czy 80% - to nie wiem.
    30 i 50% pewnie są już dla akumulatora szkodliwe.

    >>>> Bo z drugiej strony - jak zmniejszy pobór prądu, to może nie będzie
    >>>> musiał ładować :-)
    >>> Srować. Pobór prądu w temacie, nie ma z tym nic wspólnego :]
    >>
    >> Oczywiscie, że ma bardzo wiele wspólnego, wręcz to podstawowa sprawa.
    >
    > No nie, wyżej masz podane, CO się dzieje głównie z akumulatorem. Ten
    > mikro pobór nie ma tutaj znaczenia, jeśli codziennie auto jest odpalane.

    Na co najmniej pół godziny :-)

    2*0.17A = 0.34Ah. A na parkingu przez dobe dodatkowo 1.4Ah.
    Sporo więcej do uzupełnienia.

    No ale zimą u mnie to ho ho ho - może nawet 1.8Ah na dwa zimne
    uruchomienia. Plus 1.4 poboru parkingu, gdybym tyle miał.

    >>>> Jeszcze z ciekawostek - jak parkuje pod chmurką, to może jakąś baterię
    >>>> słoneczną, do doładowania? Wiele dać nie musi, 50mA mogło by uzdrowić
    >>>> sprawę :-)
    >>>
    >>> GĂłwno da. Przy tej pogodzie PV daje 1%. Czyli ze 100W masz 1W, jak
    >>
    >> 60mA*12V = 0.72W
    >
    > Czyli nadal za mało.

    Jakby stale świeciło, to za dużo.
    Ale nie swieci stale ...

    >>> odliczysz napięcie/prąd przetwornika do PV, który w nocy też ciągnie to
    >>> masz ZERO... to byś musiał mieć PV 200W, czyli cały dach w panelu, żeby
    >>> może było tycityci. Bez sensu :)
    >>
    >> Myslałem o czymś niedużym.
    >> Takie chocby 5W w szczycie. Dziś miałem chwilę słońca,
    >> a przeciez nawet co trzeci dzień to lepiej niż ładować co 2 miesiące
    >> :-)
    >>
    >> I przetwornik prosty, wręcz wcale, i nie obciąża akumulatora w nocy
    >> ...
    >
    > Bredzisz. Mam taki panel do ładowania radia, telefonu 30W, gówno wart w
    > sumie. Przy akumulatorze 60Ah jest bezuĹźyteczny.

    Miałem taki panelik 10x25cm. 0.025m2 lub 1/40 m2.
    Teoretycznie powinien mieć ze 3W czyli np 13V*230mA.
    Ale nie dawał tylu - jakiś kiepski.

    tym niemniej 230mA to znacznie więcej niż 60 :-)
    Nawet, jeśli założyć, ze działa tylko połowę czasu.
    Nawet, jak założyć, że daje tylko połowę mocy, to i tak wychodziłoby w
    sam raz.

    W zimie to co prawda bardzo optymistyczne założenia.
    Ale też nie chcemy sie z tego zasilać całkowicie, tylko poprawiać
    bilans :-)

    > Mam też akumulator 150Ah i 400W PV. Zimą jest z tego równie gówno, bo 1%
    > to 4W i to w porywach przez 4h dnia. Gdyby tylko chodziło o podtrzymanie
    > napięcia to OK ale tutaj mamy codzienne drenowanie rozrusznikiem i brak
    > uzupełnienia do 100% naładowania. Mam i wiem. Te 60mA to pikuś w tym
    > układzie.

    Jak widać pikuś to może być rozrusznik.

    J.

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: