-
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!news.chmurka.net!.POSTED.aagy35.neoplus
.adsl.tpnet.pl!not-for-mail
From: "J.F" <j...@p...onet.pl>
Newsgroups: pl.misc.elektronika
Subject: Re: 60 mA dużo czy spoko?
Date: Fri, 14 Feb 2025 19:55:58 +0100
Organization: news.chmurka.net
Message-ID: <r...@4...net>
References: <X...@1...0.0.1>
<60jtt4dfekqi$.1oqxm9tcnpfwy$.dlg@40tude.net>
<von3q2$t9ns$1@news.icm.edu.pl>
<1kuog0pqciq4l$.ohfor9njz9td$.dlg@40tude.net>
<vonlgg$u5s5$1@news.icm.edu.pl>
<13od9n0vys29m$.1bvo4qeepxrwv.dlg@40tude.net>
<voo0ok$unm1$1@news.icm.edu.pl>
MIME-Version: 1.0
Content-Type: text/plain; charset="utf-8"
Content-Transfer-Encoding: 8bit
Injection-Info: news.chmurka.net; posting-account="jfoxwr";
posting-host="aagy35.neoplus.adsl.tpnet.pl:83.4.180.35";
logging-data="18034";
mail-complaints-to="abuse-news.(at).chmurka.net"
User-Agent: 40tude_Dialog/2.0.15.1
Cancel-Lock: sha1:tCFBQ3I0GE6eqKKjWt4JhMXpPxQ=
sha256:IS6Wo7LZqYocq3risnGMLGrAypirEIzWrNX0x9nrOUU=
sha1:S7jJbaibC6Vfo53N9wKJLpEvVKA=
sha256:qXpJtYC2TTNzoN2DlMp+ewM+3s2VhmXqZAD0xk8UwKQ=
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.elektronika:796192
[ ukryj nagłówki ]On Fri, 14 Feb 2025 19:06:59 +0100, PixelÂŽí źíˇľí źíˇą wrote:
> W dniu 14.02.2025 o 17:16, J.F pisze:
>>> Wychodzi, Ĺźe co 2 miesiÄ ce Ĺrednio :] Mam tak i tak robiÄ, przy 2 autach.
>>
>> To jest jednak 20Ah mniej po 14 dniach.
>> Podejrzewam, ze w koncu ustali siÄ jakis poziom rozĹadowania, przy
>> ktĂłrym Ĺadowanie w czasie tych 2*3km wyrĂłwnuje dobowe straty,
>> ale ... takie poĹowiczne rozĹadowanie chyba szkodzi akumulatorowi.
>
> Nigdy. Zawsze mnie ciekawi logika takiego magika. Akumulator kwasowy
> (moĹźe byÄ nawet AGM) potrzebuje przede wszystkim CZASU do skutecznego
> naĹadowania do 100%.
Czasu i napiÄcia. MoĹźe nawet "lub napiÄcia".
No ale w samochodzie napiÄcie umiarkowane, wiÄc czasu.
> Co z tego Ĺźe nakarmisz go "grubym" prÄ dem w wersji
> MAX, skoro to nawet lajkonik wie, Ĺźe to skutecznie nie naĹaduje takiego
> akumulatora. KaĹźde zakrÄcenie rozrusznikiem, powoduje drenaĹź, ktĂłry
> wyrĂłwnuje siÄ Ĺrednio po 30 min Ĺadowania, nie piszÄ c o skutecznym
> naĹadowaniu a 3km to jazda 10 min.
MĂłj diesel latem ... swiece grzeje moĹźe 3s*40A, zapala w ciÄ gu ~2s,
prÄ d ... strzelam - 250A, razem 620As = 0.17Ah.
Teraz zima, to powiedzmy 10s grzania Ĺwiec i 5s krÄcenia, bez kozery
napiszÄ 500A, razem 2900As=0.8Ah.
Razy 2, jak 2x dziennie.
I te 60mA na postoju to wcale nie jest tak maĹo.
A "do pracy" mam niewiele dalej. No ale ĹwiatĹa, korki i manewry
parkingowe czas jazdy wydĹuĹźajÄ .
I akumulator to dobrze znosi. No ale czÄsto jadÄ dalej i dĹuĹźej.
Tak czy inaczej - jak akumulator naĹadowany w sporym stopniu,
to przy tych 14.4V bierze 1-2A. 5-10 min trzeba nawet na te 620As.
A u mnie panuje 13.9V
Ale jak akumulator naĹadowany w mniejszym stopniu ... sam pisaĹeĹ,
Ĺźe po rozruchu moĹźe i 30A brac. Wtedy w 2 minuty mamy 1Ah.
WiÄc sie ustali taki poziom naĹadowania, Ĺźe uzupeĹni straty nawet przy
krĂłtkich jazdach.
Ale jaki to jest poziom, czy 30%, czy 50%, czy 80% - to nie wiem.
30 i 50% pewnie sÄ juĹź dla akumulatora szkodliwe.
>>>> Bo z drugiej strony - jak zmniejszy pobĂłr prÄ du, to moĹźe nie bÄdzie
>>>> musiaĹ ĹadowaÄ :-)
>>> SrowaÄ. PobĂłr prÄ du w temacie, nie ma z tym nic wspĂłlnego :]
>>
>> Oczywiscie, Ĺźe ma bardzo wiele wspĂłlnego, wrÄcz to podstawowa sprawa.
>
> No nie, wyĹźej masz podane, CO siÄ dzieje gĹĂłwnie z akumulatorem. Ten
> mikro pobĂłr nie ma tutaj znaczenia, jeĹli codziennie auto jest odpalane.
Na co najmniej póŠgodziny :-)
2*0.17A = 0.34Ah. A na parkingu przez dobe dodatkowo 1.4Ah.
Sporo wiÄcej do uzupeĹnienia.
No ale zimÄ u mnie to ho ho ho - moĹźe nawet 1.8Ah na dwa zimne
uruchomienia. Plus 1.4 poboru parkingu, gdybym tyle miaĹ.
>>>> Jeszcze z ciekawostek - jak parkuje pod chmurkÄ , to moĹźe jakÄ Ĺ bateriÄ
>>>> sĹonecznÄ , do doĹadowania? Wiele daÄ nie musi, 50mA mogĹo by uzdrowiÄ
>>>> sprawÄ :-)
>>>
>>> GĂłwno da. Przy tej pogodzie PV daje 1%. Czyli ze 100W masz 1W, jak
>>
>> 60mA*12V = 0.72W
>
> Czyli nadal za maĹo.
Jakby stale ĹwieciĹo, to za duĹźo.
Ale nie swieci stale ...
>>> odliczysz napiÄcie/prÄ d przetwornika do PV, ktĂłry w nocy teĹź ciÄ gnie to
>>> masz ZERO... to byĹ musiaĹ mieÄ PV 200W, czyli caĹy dach w panelu, Ĺźeby
>>> moĹźe byĹo tycityci. Bez sensu :)
>>
>> MyslaĹem o czymĹ nieduĹźym.
>> Takie chocby 5W w szczycie. DziĹ miaĹem chwilÄ sĹoĹca,
>> a przeciez nawet co trzeci dzieĹ to lepiej niĹź ĹadowaÄ co 2 miesiÄ ce
>> :-)
>>
>> I przetwornik prosty, wrÄcz wcale, i nie obciÄ Ĺźa akumulatora w nocy
>> ...
>
> Bredzisz. Mam taki panel do Ĺadowania radia, telefonu 30W, gĂłwno wart w
> sumie. Przy akumulatorze 60Ah jest bezuĹźyteczny.
MiaĹem taki panelik 10x25cm. 0.025m2 lub 1/40 m2.
Teoretycznie powinien mieÄ ze 3W czyli np 13V*230mA.
Ale nie dawaĹ tylu - jakiĹ kiepski.
tym niemniej 230mA to znacznie wiÄcej niĹź 60 :-)
Nawet, jeĹli zaĹoĹźyÄ, ze dziaĹa tylko poĹowÄ czasu.
Nawet, jak zaĹoĹźyÄ, Ĺźe daje tylko poĹowÄ mocy, to i tak wychodziĹoby w
sam raz.
W zimie to co prawda bardzo optymistyczne zaĹoĹźenia.
Ale teĹź nie chcemy sie z tego zasilaÄ caĹkowicie, tylko poprawiaÄ
bilans :-)
> Mam teĹź akumulator 150Ah i 400W PV. ZimÄ jest z tego rĂłwnie gĂłwno, bo 1%
> to 4W i to w porywach przez 4h dnia. Gdyby tylko chodziĹo o podtrzymanie
> napiÄcia to OK ale tutaj mamy codzienne drenowanie rozrusznikiem i brak
> uzupeĹnienia do 100% naĹadowania. Mam i wiem. Te 60mA to pikuĹ w tym
> ukĹadzie.
Jak widaÄ pikuĹ to moĹźe byÄ rozrusznik.
J.
Następne wpisy z tego wątku
- 14.02.25 21:38 PiteR
- 14.02.25 21:42 PiteR
- 15.02.25 08:01 Marek
- 15.02.25 12:05 Mirek
- 15.02.25 13:00 PiteR
- 15.02.25 13:19 PiteR
- 15.02.25 13:43 Pixel(R)??
- 15.02.25 13:59 Jarosław Sokołowski
- 15.02.25 15:58 PiteR
- 15.02.25 20:51 io
- 15.02.25 18:52 Janusz
- 16.02.25 15:31 Rutkowski Jacek
- 16.02.25 16:21 PiteR
- 16.02.25 19:46 Pixel(R)??
- 16.02.25 22:58 Janusz
Najnowsze wątki z tej grupy
- e-paper
- 60 mA dużo czy spoko?
- Dziwne zachowanie magistrali adresowej w 8085
- Współczesne mierniki zniekształceń nieliniowych THD audio, produkują jakieś?
- Jaki silikon lub może klej?
- Smar do video
- Litowe baterie AA Li/FeS2 a alkaliczne
- "ogrodowa linia napowietrzna"
- jaki zasilacz laboratoryjny
- jaki zasilacz laboratoryjny
- Puszka w ziemię
- T-1000 was here
- Ściąganie hasła frezem
- Koszyk okrągły, walec 3x AA, na duże paluszki R6
- Brak bolca ochronnego ładowarki oznacza pożar
Najnowsze wątki
- 2025-02-19 Białystok => Data Engineer (Tech Leader) <=
- 2025-02-19 Kraków => Ekspert IT (obszar systemów sieciowych) <=
- 2025-02-19 Warszawa => Architekt rozwiązań (doświadczenie w obszarze Java, AWS
- 2025-02-19 Rzeszów => International Freight Forwarder <=
- 2025-02-19 Poznań => Konsultant wdrożeniowy Comarch XL/Optima (Księgowość i
- 2025-02-19 Chrzanów => Spedytor Międzynarodowy (handel ładunkami/prowadzenie f
- 2025-02-19 Bieruń => Regionalny Kierownik Sprzedaży (OZE) <=
- 2025-02-19 Nigdy
- 2025-02-19 Katowice => Key Account Manager (ERP) <=
- 2025-02-19 Żerniki => Dyspozytor Międzynarodowy <=
- 2025-02-19 Łódź => NodeJS Developer <=
- 2025-02-19 Wow...
- 2025-02-17 EPS12V
- 2025-02-18 Kraków => Spedytor Międzynarodowy <=
- 2025-02-18 Policja nie może się dowiedzieć komu administrator wynajmowal garaż.