-
81. Data: 2012-01-25 14:36:12
Temat: Re: 4x4 fakty i mity
Od: robot <a...@o...pl>
On Wed, 25 Jan 2012 12:59:08 +0100, Jakub Witkowski wrote:
> [...]A moment skręcający działający
> na oś pochodzi od tarcia opony, ograniczony jest siłą przy której się ona ślizga.
> Dokładnie jak przy ruszaniu z poślizgiem.
Ja też tak to widzę. Ale ja się nie znam. Pewnie nie biorę czegoś pod
uwagę. Dlatego chętnie poznałbym więcej szczegółów na ten temat.
--
pozdro
-
82. Data: 2012-01-25 14:50:10
Temat: Re: 4x4 fakty i mity
Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>
Użytkownik "Andrzej Lawa" napisał w wiadomości grup
>Z ciekawostek...
>Zeszłą zimę przejeździłem tą moją starą Corsą na nowiutkich...
>letnich
>(kupionych wiosną) - też coś z Dębicy. W sumie jeździło mi się nieco
>lepiej niż tamtą Pandą na zimowych, a kłopoty miewałem w miejscach,
>gdzie inni mieli kłopoty (jak było więcej śniegu to zakładałem
>łańcuchy
>i było pięknie).
No coz - dawniej nie bylo opon zimowych i wszystkie jakos dawaly rade
na sniegu. Najgorzej jest jak doswiadczony kierowca trafi pierwszy raz
na prawdziwie letnie opony, a jeszcze sobie pomysli ze teraz ma nowe i
moze bardziej poszalec :-)
>Teraz mam z przodu zimowe Barumy, a z tyłu wielosezonowe z Dębicy
>(Nawigator 2 zdaje się) i jeździ mi się pięknie, nawet na tej
>wczorajszej "szklance" było zupełnie OK - nawet jeśli traciłem
>przyczepność, to nie z zaskoczenia i kontrolę zawsze miałem.
Uwazaj - bo ja mam pewne zastrzezenia co do Navigatorow na lodzie, i
nie wiem - winny lod, zuzycie czy wiek.
J.
-
83. Data: 2012-01-25 14:54:16
Temat: Re: 4x4 fakty i mity
Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>
Użytkownik "robot" napisał w wiadomości grup
dyskusyjnych:x9yw3pbzqi0f$.1k65atigtmw6s$.dlg@40tude
.net...
On Wed, 25 Jan 2012 12:59:08 +0100, Jakub Witkowski wrote:
>> [...]A moment skręcający działający
>> na oś pochodzi od tarcia opony, ograniczony jest siłą przy której
>> się ona ślizga.
>> Dokładnie jak przy ruszaniu z poślizgiem.
>Ja też tak to widzę. Ale ja się nie znam. Pewnie nie biorę czegoś pod
>uwagę. Dlatego chętnie poznałbym więcej szczegółów na ten temat.
Jeden niuans - przy piszczeniu mamy tarcie dynamiczne, a przy zakrecie
bardziej statyczne, ktore powinno byc wieksze. No ale przyczepnosc
trzeba kiedys zerwac, i wtedy tez jest statyczne.
Byc moze to sie tylko tak mowi "ukreca polosie", a naprawde chodzi o
przyspieszone zuzycie przegubow pod wplywem duzego obciazenia.
J.
-
84. Data: 2012-01-25 15:07:16
Temat: Re: 4x4 fakty i mity
Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>
Użytkownik "to" napisał w wiadomości grup
begin J.F
>> Cala Europa to sie przede wszystkim nie calkiem dala oglupic
>> zimowkami w
>> ogole,
>Jakbym mieszkał we Włoszech czy w Hiszpanii, to też bym nie dał się
>"ogłupić". :>
http://www.youtube.com/watch?v=A-lJ-_G5mkg
Ale najwyrazniej i w Niemczech daje sie cala zime przejezdzic i
widziec tylko posolony asfalt ... choc nie kazdego roku :-)
>> A jak spojrzec w dane szczegolowe - to wrecz bardzo kiepskie sa na
>> sniegu, nawet Barumy sa lepsze :-)
>Tylko, że ten śnieg jest może przez kilka dni w ciągu zimy. W
>pozostałe
>dni jest sucho/mokro/mokro + błoto + śnieg.
No i teraz pytanie - potrzebujesz opony zeby zap* 150 po mokrej
autostradzie, czy potrzebujesz opony zeby raz na miesiac podjechac pod
osniezona gorke ? :-)
J.
-
85. Data: 2012-01-25 15:10:20
Temat: Re: 4x4 fakty i mity
Od: "...::QRT::..." <n...@...mejla>
Dnia Wed, 25 Jan 2012 12:59:08 +0100, Jakub Witkowski napisał(a):
> W dniu 2012-01-25 11:52, GR001 pisze:
>>>
>>> Naprawdę? Czemu? Przecież moment na ośce nie jest większy od tego, jaki
>>> występuje np.
>>> przy ruszaniu z poślizgiem opon. Rozumiem że jakby ktoś zapiął lock na
>>> stałe i tak
>>> jeździł, to może po pewnym czasie... ale żeby tak od jednego zakrętu?
>>
>> inne prędkości kątowe koła zewnętrznego i wewnętrznego...
>
> No właśnie że takie same - po zablokowaniu dyfra.
takie same predkości kół to tylko przy zablokowaniu wszystkich
dyferencjałów. Problem jest wtedy w zasadzie taki iż auto nie bardzo chce
skręcać :)
-
86. Data: 2012-01-25 15:16:52
Temat: Re: 4x4 fakty i mity
Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>
Hello J.F,
Wednesday, January 25, 2012, 3:07:16 PM, you wrote:
>>> Cala Europa to sie przede wszystkim nie calkiem dala oglupic
>>> zimowkami w ogole,
[...]
> No i teraz pytanie - potrzebujesz opony zeby zap* 150 po mokrej
> autostradzie, czy potrzebujesz opony zeby raz na miesiac podjechac pod
> osniezona gorke ? :-)
Jesli od tego podjazdu będzie zależała moja wypłata, to wolę
zwolnić na mokrej autostradzie do tych powiedzmy 145 ale mieć
możliwość podjechania.
W tym roku będzie to raz w miesiącu ale bywały i będa jeszcze zimy, w
których będzie to potrzeba częstsza.
--
Best regards,
RoMan mailto:r...@p...pl
PMS++ PJ+ S+ p+ M- W+ P++:+ X++ L++ B++ M+ Z+++ T- W+ CB++
Nowa strona: http://www.elektronika.squadack.com (w budowie!)
-
87. Data: 2012-01-25 15:20:16
Temat: Re: 4x4 fakty i mity
Od: "...::QRT::..." <n...@...mejla>
Dnia Wed, 25 Jan 2012 02:55:22 -0800 (PST), tippyland napisał(a):
> On 25 Sty, 11:31, "...::QRT::..." <n...@...mejla> wrote:
>> Dnia Wed, 25 Jan 2012 00:03:28 -0800 (PST), tippyland napisał(a):
>>
>>> On 24 Sty, 12:02, spaceman <s...@o...pixelspace.info> wrote:
>>>> On 2012-01-24, lux <b...@b...de> wrote:
>>
>>>>> Mam pytanie czy BMW xDrive, albo napęd Subaru też jest taki bezwładny
>>>>> jak quattro?
>>>>> Z filmików na YT widzę, że królem jest SHAWD Hondy.
>>
>>>> Nie wiem jak Subaru, ale BMW sprawuje sie tak jak pisales.
>>>> Co do prawdziwego 4x4 to polecam tylko i wylacznie Toyote Land Cruiser
>>>> albo Nissana Patrola (mieszkam w Dubaju, na pustyni nic innego sie
>>>> spotka). Te auta daja sobie rade w kazdym terenie.
>>
>>> tak, tak..."prawdziwy 4x4" jest zwlaszcza ten twoj Patrol z napedem na
>>> tyl.
>>
>> jak najbardziej standardowy/klasyczny napęd w terenówkach. Permanentny na
>> tył i dołączany przód bez dyferencjału centralnego.
>>
>> Ale nie zapominajmy o czymś takim jak np jimny.
>> Dzieki małej masie, małemu rozstawowi koł, sztywnym mostom to auto
>> doskonale sobie radzi w terenie.
>> Choć oczywiście "twardzieli" może nieco zrażać jego wygląd :D
>
> okey, zgodze sie. Jednakze pernamentny tyl i dolaczany przod wg. mnie
> sprawdza sie, jesli mamy czas i mozliwosci na zapiecie przodu np.
> upalanie w terenie. W przypadku Patrola jazda po czarnym (RWD) nie
> uchroni nas przed sliska jezdnia (deszcz, oblodzenie). Pajero ma
> swojego Super Selecta, ktory do pewnej predkosci ratuje tylek.
przede wszystkim myśleć i jechać rozważnie :)
Ale jak jest snieg czy jakaś tak breja to ja w zasadzie zapinam przód i
poprostu tak jeżdżę
-
88. Data: 2012-01-25 18:21:45
Temat: Re: 4x4 fakty i mity
Od: "Cavallino" <c...@k...pl>
Użytkownik "...::QRT::..." <n...@...mejla> napisał w wiadomości
news:t0ltli0k44e.6il2prfy0pl0$.dlg@40tude.net...
> Dnia Tue, 24 Jan 2012 17:01:04 +0100, Cavallino napisał(a):
>
>> Użytkownik "AL" <a...@s...tam> napisał w wiadomości news:
>>
>>> Jest taki test w sieci aut z napedem na 4x4 (jak pamietam: subaru, CR-V,
>>> Passat 4Motion, Toyota i byc moze jeszcze jakies inne auto) - jest to
>>> bardzo prosty test, a mianowicie: klada jedna os na rolki i auto ma
>>> wyjechac korzystajac z tej drugiej osi (o ile przednia os wyciagala
>>> wszystki auta z rolek, to tylna juz wcale nie).
>>> Jedynymi samochodami, ktore _nie zaliczyly_ tego banalnego w sumie testu
>>> jest wlasnie Rav4 i CR-V.
>>>
>>> Dlatego jak auto ma dumny napis AWD lub 4WD to zwroc uwage, czy jest
>>> rowniez opcja LOCK.
>>> W Outlanderze 4WD masz elektroniczny LOCK na dyf. centralnym (jak sie
>>> nie
>>> myle), w GrandVitara masz staly naped 4x4 i dod. blokade dyferencjalow
>>> ale
>>> dod. reduktor w teren.
>>>
>>> Wiec zakladam, ze auta z opcja LOCK jeszcze dadza sobie rade, ale
>>> najlepiej auta z permamentym napedem 4x4 i dod. opcja blokowania
>>> dyferencjalow.
>>
>> Tak przy okazji - wie ktoś może jak pod tym względem wygląda Lancia Delta
>> Integrale?
>> Bo zima nie chce przyjść i nie mam jak tego przetestować.
>> Elektroniki nie ma na pewno, a jak działa ta mechanika?
>
> permanentny 4x4 + LSD
Czyli w rzeczonych warunkach da radę?
A co to jest LSD?
-
89. Data: 2012-01-25 18:55:25
Temat: Re: 4x4 fakty i mity
Od: " " <a...@W...gazeta.pl>
Witam serdecznie.
AL <a...@s...tam> napisał(a):
..
> ja tez widzialem kierowce CR-V niemogacego podjechac pod gorke i
> obserwowalem sobie jak dziala ten dolaczany naped w tym aucie.
> Tak wlasciwie to 4x4 w CRV aucie to raczej tylko chwytem marketingowym
> (praktycznie tylne kola wlaczaly sie tylko na moment jak przednie mialy
> poslizg i momentalnie wylaczaly - i tak w kolko).
Trzeba było postawić lustro z drugiej strony auta to zobaczyłbyś, że tył cały
czas działa.
Tam nie ma blokady dyfrów, więc napędza jedno koło z przodu i jedno z tyłu po
skosie. Działa to równie sprawnie jak zblokowane osie np. w Navarze. Jeździłem
na szkolenia z jazdy w terenie tymi autami i radziły sobie tak samo. CR-V z
racji mniejszego prześwitu tylko wcześniej zawisał.
Pozdrawiam.
Sebastian
http://speedyelise.fora.pl
--
Wysłano z serwisu Usenet w portalu Gazeta.pl -> http://www.gazeta.pl/usenet/
-
90. Data: 2012-01-25 20:01:51
Temat: Re: 4x4 fakty i mity
Od: "...::QRT::..." <n...@...mejla>
Dnia Wed, 25 Jan 2012 18:21:45 +0100, Cavallino napisał(a):
> Użytkownik "...::QRT::..." <n...@...mejla> napisał w wiadomości
> news:t0ltli0k44e.6il2prfy0pl0$.dlg@40tude.net...
>> Dnia Tue, 24 Jan 2012 17:01:04 +0100, Cavallino napisał(a):
>>
>>> Użytkownik "AL" <a...@s...tam> napisał w wiadomości news:
>>>
>>>> Jest taki test w sieci aut z napedem na 4x4 (jak pamietam: subaru, CR-V,
>>>> Passat 4Motion, Toyota i byc moze jeszcze jakies inne auto) - jest to
>>>> bardzo prosty test, a mianowicie: klada jedna os na rolki i auto ma
>>>> wyjechac korzystajac z tej drugiej osi (o ile przednia os wyciagala
>>>> wszystki auta z rolek, to tylna juz wcale nie).
>>>> Jedynymi samochodami, ktore _nie zaliczyly_ tego banalnego w sumie testu
>>>> jest wlasnie Rav4 i CR-V.
>>>>
>>>> Dlatego jak auto ma dumny napis AWD lub 4WD to zwroc uwage, czy jest
>>>> rowniez opcja LOCK.
>>>> W Outlanderze 4WD masz elektroniczny LOCK na dyf. centralnym (jak sie
>>>> nie
>>>> myle), w GrandVitara masz staly naped 4x4 i dod. blokade dyferencjalow
>>>> ale
>>>> dod. reduktor w teren.
>>>>
>>>> Wiec zakladam, ze auta z opcja LOCK jeszcze dadza sobie rade, ale
>>>> najlepiej auta z permamentym napedem 4x4 i dod. opcja blokowania
>>>> dyferencjalow.
>>>
>>> Tak przy okazji - wie ktoś może jak pod tym względem wygląda Lancia Delta
>>> Integrale?
>>> Bo zima nie chce przyjść i nie mam jak tego przetestować.
>>> Elektroniki nie ma na pewno, a jak działa ta mechanika?
>>
>> permanentny 4x4 + LSD
>
> Czyli w rzeczonych warunkach da radę?
jasne.
> A co to jest LSD?
nazwa ogólna na szpere/wizkoze/haldex czy inne tego typu dyferencjały
Aczkolwiek wcale nie jestem pewien czy wszystkie delty integrale miały lsd
- poprostu wiem ze były takie co miały.