  • 1. Data: 2010-02-05 13:19:39
    Temat: 4x1GB i mały problem na Asus P5Q SE PLUS
    Od: Rafał <b...@g...pl>

    Czy można na płycie Asus P5Q SE PLUS obsadzić wszystkie
    4 sloty pamięciami po 1 GB, tak aby mieć w sumie 4 GB?

    Bo właśnie mam 4 kości Geil. Te same. Wg specyfikacji powinny
    pracować w czwórce.
    W biosie widziane są jako 4 GB, jednak gdy załaduje windowsa
    to ten widzi tylko 3.25 GB

    Gdy odpalam z dyskietki Memtest 86 3.5 to ten zaraz
    po rozpoczęciu testu się wykłada (nastepuje reset komputera)
    Dodam, że pamięci są sprawne, to znaczy w parze 2x 1GB
    chodzą bez problemu i w/w test też bez problemu przechodzą.

    Ktoś miał podobny przypadek?
    Może lepiej od razu kupić 2x2 GB?

  • 2. Data: 2010-02-05 13:41:00
    Temat: Re: 4x1GB i mały problem na Asus P5Q SE PLUS
    Od: Rafał <b...@g...pl>

    Przepraszam za pytanie. Mam 32 bit Windowsa i stąd ten problem.
    Zapomniałem, że ten może tylko 3 GB zobaczyć.

  • 3. Data: 2010-02-05 14:24:09
    Od: Giecze <czechowski@post.#skasujto#.pl>

    Rafał wrote:

    > Przepraszam za pytanie. Mam 32 bit Windowsa i stąd ten problem.
    > Zapomniałem, że ten może tylko 3 GB zobaczyć.

    Czasem przy 32 można wyczarować więcej, ale ten ASUS jest odporny.
    Nadwyżkę moża użyć jako RAM dysk.

    Grzegorz

  • 4. Data: 2010-02-05 14:49:42
    Od: Rafał <b...@g...pl>

    Giecze wrote:

    > Czasem przy 32 można wyczarować więcej, ale ten ASUS jest odporny.
    > Nadwyżkę moża użyć jako RAM dysk.

    Czy aby na pewno?
    Bo jeśli 32 bitowa Winda może zaadresować do 3 GB, to się to też tyczy
    ramdysku, który jest zwykłym programem.
    Co innego, gdy mamy Win98, wtedy w configu jakby wcześniej zabieramy
    pamięć na ramdyski.
    A może się mylę?
    Jeśli tak, to proszę o nazwę programu ramdysku, który wykorzysta
    pamięć, tą powyżej 3 GB

  • 5. Data: 2010-02-06 17:45:55
    Od: Giecze <czechowski@post.#skasujto#.pl>

    Rafał wrote:

> [...]
    > pamięć na ramdyski.
    > A może się mylę?
    > Jeśli tak, to proszę o nazwę programu ramdysku, który wykorzysta

    XP32 może widzieć trochę > 3GB (keyword: PAE).

    RAM dysk w XP działa (z ograniczeniami, chyba sprawdzałem 8GB kostek
    widzianych jako 3GB RAM + 3GB RAMdysk, już nie pamiętam). Photoshop to
    widzi i używa bez problemu jako pamięć dyskową (efekt do przewidzenia).

    Grzegorz

  • 6. Data: 2010-02-06 22:12:28
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 5 Feb 2010, Rafał wrote:

    > Czy aby na pewno?

    Aby na pewno.

    > Bo jeśli 32 bitowa Winda może zaadresować do 3 GB,

    Dobrze piszesz - *WINDA*.
    Ale nie znam architektury procesora, która miałaby ograniczenie
    takie, że przy 32-bitowej architekturze i możliwości podłączenia
    >4GB RAM procesor uniemożliwiałby skorzystanie z całej
    pamięci, ba, taki manewr jest możliwy w zakresie komputera
    poza procesorem (w kontrolerze pamięci, sterowanym "pośrednio").
    I nieważne, czy to były 32-bitowe VAXy (po prostu: były rejestry
    sterujące "wystające" poza architekturę), czy mamy... no właśnie,
    64-bitowe AMD czy Intele.

    > to się to też tyczy ramdysku, który jest zwykłym programem.

    Nie, nie ma mowy :)
    Od kiedy driver jest "zwykłym programem"?

    > A może się mylę?

    Utożsamiasz zarządzanie pamięcią *wyłącznie* z ograniczeniem
    architektury systemu operacyjnego :)
    ZAŁOŻEŃ tej architektury.
    Przecież moduł na poziomie jądra może sterować (m.in. kontrolerem)
    *poza* zakresem tego, co wykorzystuje (i narzuca) "normalnie"
    architektura OS-a.
    W Windows 32-bit taki moduł *jest*, trzeba go aktywować.
    Na czym polega konstrukcja? - ano na tym, że zamapowanej "poza
    zakresem obsługi" pamięci nie można *dowolnie* wykorzystać,
    w szczególności "normalne" funkcje systemowe jej nie obsłużą.

    > Jeśli tak, to proszę o nazwę programu ramdysku, który wykorzysta
    > pamięć, tą powyżej 3 GB

    Aktualnie mam załadowany Gavotte Ramdisk, link z opisem:
    http://forum.nikon.org.pl/showthread.php?t=77586
    (jest tego więcej, ale akurat ten się znalazł na górnej pozycji
    gugla :))
    Być może to jest jedyny darmowy (bo komercyjnych parę widziałem).

    pzdr, Gotfryd

  • 7. Data: 2010-02-09 10:31:54
    Od: Radosław Sokół <r...@m...com.pl>

    Rafał pisze:
    > Bo jeśli 32 bitowa Winda może zaadresować do 3 GB, to się to też tyczy
    > ramdysku, który jest zwykłym programem.

    Niekoniecznie. Są podobno pakiety, które obchodzą to ograni-
    czenie. Ale osobiście i tak nie wiem, po co tak kombinować:
    lepiej jednak wybrać po prosto 64-bitowy system.

    > Jeśli tak, to proszę o nazwę programu ramdysku, który wykorzysta
    > pamięć, tą powyżej 3 GB

    FUT: pl.comp.os.ms-windows.winnt

    """""""|
    | | Politechnika Śląska |