    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.comp.pecet
    Subject: Re: 4x1GB i mały problem na Asus P5Q SE PLUS
    Date: Sat, 6 Feb 2010 23:12:28 +0100

    On Fri, 5 Feb 2010, Rafał wrote:

    > Czy aby na pewno?

    Aby na pewno.

    > Bo jeśli 32 bitowa Winda może zaadresować do 3 GB,

    Dobrze piszesz - *WINDA*.
    Ale nie znam architektury procesora, która miałaby ograniczenie
    takie, że przy 32-bitowej architekturze i możliwości podłączenia
    >4GB RAM procesor uniemożliwiałby skorzystanie z całej
    pamięci, ba, taki manewr jest możliwy w zakresie komputera
    poza procesorem (w kontrolerze pamięci, sterowanym "pośrednio").
    I nieważne, czy to były 32-bitowe VAXy (po prostu: były rejestry
    sterujące "wystające" poza architekturę), czy mamy... no właśnie,
    64-bitowe AMD czy Intele.

    > to się to też tyczy ramdysku, który jest zwykłym programem.

    Nie, nie ma mowy :)
    Od kiedy driver jest "zwykłym programem"?

    > A może się mylę?

    Utożsamiasz zarządzanie pamięcią *wyłącznie* z ograniczeniem
    architektury systemu operacyjnego :)
    ZAŁOŻEŃ tej architektury.
    Przecież moduł na poziomie jądra może sterować (m.in. kontrolerem)
    *poza* zakresem tego, co wykorzystuje (i narzuca) "normalnie"
    architektura OS-a.
    W Windows 32-bit taki moduł *jest*, trzeba go aktywować.
    Na czym polega konstrukcja? - ano na tym, że zamapowanej "poza
    zakresem obsługi" pamięci nie można *dowolnie* wykorzystać,
    w szczególności "normalne" funkcje systemowe jej nie obsłużą.

    > Jeśli tak, to proszę o nazwę programu ramdysku, który wykorzysta
    > pamięć, tą powyżej 3 GB

    Aktualnie mam załadowany Gavotte Ramdisk, link z opisem:
    http://forum.nikon.org.pl/showthread.php?t=77586
    (jest tego więcej, ale akurat ten się znalazł na górnej pozycji
    gugla :))
    Być może to jest jedyny darmowy (bo komercyjnych parę widziałem).

    pzdr, Gotfryd