  • 31. Data: 2010-02-04 23:35:53
    Temat: Re: zabezpiczyc kompy, internet biblioteka
    Od: "Marek" <b...@w...pl>

    Użytkownik "Konrad Kosmowski" <k...@k...net> napisał w wiadomości
    news:om1s37-31i.ln1@kosmosik.net...

    > Czyli co takiego? Konkretnie co takiego? Z początku pytałeś o filtrowanie
    > stron
    > to dostałeś na talerzu - Linux-gotowiec do tego (jest kilka, ja preferuję
    > Endiana). Instalacja jest banalna, konfiguracja tego też o ile masz
    > zielone
    > pojęcie o działaniu sieci.

    dobra dobra
    Endian to nie soft tylko Linuks tak?

    > Ty no załóżmy, że dostaniesz wypasiony serwer i do tego licencje na
    > Windows
    > Server - i co z tym zrobisz? Sam Windows Server NIE POSIADA narzędzi do
    > filtrowania stron. Do tego musiałbyś dokupić MS ISA, do tego rozwiązanie
    > filtrujące, pewnie i by się okazało, że SQL Server itd. A i tak nawet
    > jakbyś to
    > dostał to nie potrafiłbyś tego skonfigurować.

    masz racje

    > I na czym polega problem? Postaw bramę pomiędzy routerem i switchami
    > (potrzebujesz trzy karty sieciowe, do czego to już sam pomyśl).

    wstawic kompa przed switchami miedzy routerem
    jeden sygnal na wejsciu, i dwa wyjscia na switche

  • 32. Data: 2010-02-04 23:56:16
    Od: Konrad Kosmowski <k...@k...net>

    ** Marek <b...@w...pl> wrote:

    Generalnie nie chce mi się memłać, więc ostatni mój post w tym temacie.

    > dobra dobra Endian to nie soft tylko Linuks tak?

    To gotowiec służący między innymi za filtr treści (i sporo więcej, ale o to
    pytałeś). Oparty jest o DansGuardian ale w odróżnieniu od Endian vs. dowolna
    dystrybucja Linuksa +doinstalowanie DansGuardian to jest po prostu kwestia
    czasu. Endiana zainstalujesz w 15 minut i będzie działał, innego Linuksa
    (bardziej ogólnego zastosowania) prawdopodobnie będziesz kilka dni męczył zanim
    w ogóle rozkminisz jak zainstalować DansGuardian ;) że o konfiguracji nie
    wspomnę.

    Ergo: weź se jakiegoś peceta z demobilu - może być taki za 50zł byleby działał,
    miał dysk, miał napęd CD i dwa interfejsy sieciowe (w Twoim przypadku tych
    dwóch przełączników - trzy interfejsy). Zainstaluj to, odpal i zobacz sobie co
    to może.

    Za DARMO (w sensie licencji softu) moim zdaniem nie dostaniesz nic lepszego.

    W kwestii filtra stron dla placówek edukacyjnych dosyć dobrze kosztowo wygląda
    też Untangle (też Linux) po wykupieniu subskrypcji - ale to jest koszt ok. 2
    tys złotych rocznie (dla placówek kwalifikujących się jako edukacyjne):

    http://www.untangle.com/Schools

    (...)

    Brawo. :)

    --
    + ' .-. .
    , * ) )

  • 33. Data: 2010-02-05 00:11:19
    Od: Konrad Kosmowski <k...@k...net>

    ** Marek <b...@w...pl> wrote:

    > to juz wyglada sensownie, linki ktore podales to jakies firewall i proxy co
    > do tego proxy to czy posiada on liste blokowanych stron czy trzeba sobie
    > samemu ja stworzyc

    Kurde no w podanym linku są opisane trzy metody filtrowania. :) Masz problem z
    angielskim czy jesteś leniwy? Podane metody:

    1. PICS - można sobie odpuścić od razu.

    2. Ocenianie na podstawie słów w treści - również słabe na nasze warunki, sporo
    false-positives.

    3. Filtr na podstawie czarnej listy - to najlepsze rozwiązanie i działa nieźle,
    zdarza się, że jakaś strona jest blokowana niesłusznie - wtedy dodajesz ją do
    białej listy. Listy są brane z projektu DansGuardian i aktualizowane automatycznie.

    Jednak cudów się nie spodziewaj - filtrowanie treści tego typu to nie jest
    problem technologii, która to zrobi, ale problem zapewnienia aktualnego
    słownika klasyfikacji. A tych za darmo mało komu chce się robić.

    W sensie w przypadku komercyjnego rozwiązania to kwestia techniczna jak
    blokować to jest banał do napisania dla studenta 3 roku. Problem polega nie na
    tym *jak* blokować (bo to proste) tylko co blokować (słownik klasyfikacji). Coś
    jak z antywirusem - nawet najlepszy bez aktualnych reguł jest nieskuteczny.

    Pisałem w poprzednim poście, że za stosunkowo niewielkie pieniądze (kilka tys
    rocznie) są dostępne subskrypcje skuteczniejsze niż te darmowe. No ale jak się
    nie ma co się lubi to się lubi to co ma.

    Na pewno jeżeli wdrożysz chociaż Endiana to nikt Ci nie zarzuci, że nie
    zrobiłeś nic w kierunku filtrowania. Zrobiłeś co mogłeś z danym budżetem.

    > dalej pozostaje kwestia zabezpieczen pozostalych komputerow skoro juz beda
    > mogly przegladac wybrane strony to czy konieczny jest jakis antywirus

    Endian ma antywirusa wbudowanego w proxy ale jak chcesz z tego korzystać to
    potrzebujesz już mocniejszą maszynę (więcej pamięci tak aby to co jest ściągane
    mogła umieścić w RAM i przeskanować).

    I znowu - jest to oparte o bezpłatne sygnatury (clamav) - z testów wynika, że
    nie jest to najskuteczniejsze co możesz mieć, ale za darmo nic więcej nie
    dostaniesz. Z tego co się orientuję to clamav w tym kontekście jest oceniany na
    ok. 75% skuteczności, komercyjne na 90%.

    > pewnie tak?

    Jak najbardziej. Taki firewall filtrowałby Ci tylko syf ściągany z internetu,
    nawet jakby miał 100% skuteczność to nadal ktoś może zasiać syfa podpinając
    pendrive czy wkładając CD czy inny nośnik...

    Windows w takim środowisku (biblioteka/pracownia) musi mieć antywira i tyle.
    Darmowych/skutecznych dla tego zastosowania nie ma. Dostawcy za to dają spore
    zniżki dla placówek edukacyjnych, poza zniżkami oficjalnymi można dodatkowo
    sporo wynegocjować indywidualnie. NOD32 i skontaktowanie się z ich działem
    sprzedaży nie jest złym pomysłem (piszę to jako zadowolony klient).

    > siec jest tak skonstrulowana ze sygnal z routera idzie do dwoch switchy ktore
    > go dziela na komputery, czyli kolejny problem

    Żaden problem.

    --
    + ' .-. .
    , * ) )

  • 34. Data: 2010-02-05 09:56:39
    Od: "Marek" <b...@w...pl>

> [...]
    > sporo wynegocjować indywidualnie. NOD32 i skontaktowanie się z ich działem
    > sprzedaży nie jest złym pomysłem (piszę to jako zadowolony klient).

    obecnie czekam na oferte jednak z tego co sie zorientowalem dostapne sa
    jeszcze rozwiazania:

    Kaspersky&trade; Anti-Virus 100 - Workstation "Pracownia Komputerowa" dla
    szkół
    http://www.komputronik.pl/index.php/product/25527/Pr
    ogramy_i_gry/Programy_u_ytkowe/Kaspersky_trade_Anti_
    Virus_100_Workstation_Pracownia_Komputerowa_dla_szk_
    .html

    Symantec Endpoint Protection 11.0 (1 rok ) EDU
    http://www.komputronik.pl/index.php/product/48268/Pr
    ogramy_i_gry/Programy_u_ytkowe/Symantec_Endpoint_Pro
    tection_11_0_1_rok_EDU.html

    no i tutaj omawiany
    ESET Smart Security Business Edition Suite - Mała Szkoła
    ESET NOD32 Antivirus Business Edition Client - Mała Szkoł

    z tymze najkozystniej wychodzi wlasnie kasperski
    co do ESET to potwierdzam jego dobre opinie jesli chodzi o wykrywanie
    zagrozen i obiazenie kompa
    ale wiekszosc z tych produktow wg specyfikacji nie dziala pod Vista
    wady / zalety trudno mi ocenic

    dzwonie do Kasperskiego... 100licencji za 400zl?

  • 35. Data: 2010-02-05 10:24:08
    Od: "Marek" <b...@w...pl>

    Kaspersky licencja na 100kompow, umozliwia filtorwanie po adresie IP
    i przy wykozystaniu modulu banner w ktorym mozna blokowac adresy domen
    skad pochodza reklamy

    nie ma rozwiazania ktore posiada wlasna liste stron niepozadanych
    jednak cena przemawia i ma wbudowany firewall

    czy warto? kontra ESET ?

  • 36. Data: 2010-02-05 20:21:00
    Od: zacharyjos <a...@g...com>

    On 5 Lut, 11:24, "Marek" <b...@w...pl> wrote:
> [...]
    >
    > nie ma rozwiazania ktore posiada wlasna liste stron niepozadanych
    > jednak cena przemawia i ma wbudowany firewall

    Polecam DansGuardiana. Używam go od pięciu lat w sieci 20 osobowej.
    Akurat ja nie blokuję tylko wyświetlam ostrzeżenie o pornografii, a
    klient decyduje czy na pewno chce tę stronę obejrzeć. Dużo lepsza od
    czarnej listy jest klasyfikacja na podstawie fraz/zwrotów. Na stronie
    http://dansguardian.pl/pobierz/ jest w dziale polski słownik DOBRYCH i
    ZŁYCH słów. Mam ustawiony próg na 170 punktów i działa to w 90%
    kapitalnie. Nic więcej nie potrzeba.

  • 37. Data: 2010-02-05 21:16:00
    Od: "Feromon" <f...@w...pl>

    Użytkownik "Kapsel" <k...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    > Zaraz przyjdzie Radek i napisze Ci, że NTG. I słusznie zrobi ;)

    A ja znam rozwiązanie sprzętowe, aczkolwiek nie pamiętam dokładnie nazwy.
    Jest taka płyteczka wkładana w PCI, króra powoduje, że po restarcie komputer
    jest jak dziewica. Nic nie można zepsuć. Coprawda żeby coś tam zapamiętać
    w "Moich Dokumentach" trzeba je przenosić na dysk D, ale to pewnie nie
    potrzebne.

    Co do blokowania niektórych stron, to niestety nie tędy droga.

    Feromon

  • 38. Data: 2010-02-05 22:56:50
    Od: Animka <a...@t...nieja.wp.pl>

    W dniu 2010-02-05 22:16, Feromon pisze:

> [...]
    > jest jak dziewica. Nic nie można zepsuć. Coprawda żeby coś tam zapamiętać
    > w "Moich Dokumentach" trzeba je przenosić na dysk D, ale to pewnie nie

    Mnie tam folder Moje dokumenty nie jest zupełnie potrzebny. Utworzyłam
    sobie swój folder na innej partycji i mi Windows nie ingeruje w moje
    pliki. Nie ma prawa.

    --
    animka

  • 39. Data: 2010-02-08 12:02:48
    Od: Marcin Bugajski <m...@z...pl>

    BQB pisze:

    > Są specjalne karty wkładane w PCI, które różne takie utrudniacze
    > posiadają - po resecie kompa, jest on jakby świeżo zainstalowany i
    > skonfigurowany odpowiednio. Na allegro jest tego trochę - może pod
    > hasłem kafejki internetowej - nie pamiętam, ale warto poszukać.

    ja mam karty goliath hd protector i na 20 maszyn tylko z 1 miałem
    kłopoty. działa. polecam.

    Marcin