  • 1. Data: 2009-11-20 10:03:07
    Temat: xenon zasilanie
    Od: dekoder <w...@w...pl>

    Witam,
    może ktoś z kolegów postara mi się pomóc udzielając podpowiedzi ....
    otóż muszę w domu skorzystać z lamp xenonowych dokładnie tych
    samochodowych
    wiadomo palnik podłącza się do przetwornicy i dalej .... no właśnie
    muszę mieć 12-13,5V pobór prądu to jakieś 35-40W a natężenie ok.
    1,5-2A
    banalne i nic bardziej prostego jak kupić zmontować zasilacz - tylko
    jaki ??
    Transformator troidalny 40-60W + układ prostowniczy - zwykły mostek i
    kondensator
    czy też druga opcja to zasilacz impulsowy.
    Wiem tylko tyle, że układy pracują w samochodach z instalacją 12V ale
    nie znam wymagań co do zasilania przetwornicy w warunkach domowych ...
    nie znają ich również sprzedający :((

    z góry dziękuję

    a ... jeszcze jedno - temat jest poważny i nie rzucajcie czasem haseł
    typu "parkuj w domu .... " :))

    dekoder

  • 2. Data: 2009-11-20 10:07:17
    Temat: Re: xenon zasilanie
    Od: "wnekus" <s...@t...pl>

    Witaj, nie mam dokladnych informacji ale napewno xenon do zapalenia
    potrzebuje kilka tysiecy woltow a pozniej do poprawnej pracy napiecia w
    zakresie 90-95V (parametry dla lamp typu D2S lub D2R)

  • 3. Data: 2009-11-20 10:12:27
    Od: Marek Lewandowski <l...@p...onet.pl>

    On Nov 20, 11:03 am, dekoder <w...@w...pl> wrote:

> [...]

    > kondensator
    > czy też druga opcja to zasilacz impulsowy.

    Ja bym wziął zwykły toroid, prostownik (nie żałuj, mostej porządny na
    15A minimum) i kawał kondensatora.
    Powód: przy starcie lampy leci tam kop prądu do wytworzenia impulsu
    zapłonowego. Jeśli nie masz problemu z wagą, to trafo nie zauważy
    nawet takiego kopa, a przetwornica to loteria: może wykrywać zwarcie i
    się resetować itp. Oczywiście, jak znajdziesz dobry zasilacz, to też
    się nada, tylko po co komplikować sobuie życie?
    BTW: poszukaj na allegro itp. zasilaczy do CB, nada się taki idealnie.

    Marek

  • 4. Data: 2009-11-20 10:15:24
    Od: Marcin <m...@o...pl>

    On Nov 20, 10:03 am, dekoder <w...@w...pl> wrote:
    > Wiem tylko tyle, że układy pracują w samochodach z instalacją 12V ale
    > nie znam wymagań co do zasilania przetwornicy w warunkach domowych ...
    > nie znają ich również sprzedający :((

    Czesc,

    Przetwornice samochodowe przy starcie moga pobierac duzo wiecej mocy
    niz nominalne 35W zarowki. Zeby osiagna wymagany strumien swietlny
    zaraz po wlaczeniu ( norma mowi chyba o 2 sekundach) zwiekszana jest
    moc dostarczana do zarowki nawet do 70W. Dodaj do tego sprawnosc
    przetwornicy i moze byc blisko 10A. Testowalem taka najtansza
    przetwornice z allegro i 50W toroid do halogenow + mostek + 4700uF
    wystarcza.

    Z ciekawosci zapytam, do czego w domu D2S? Ja uzywam ich latarce
    nurkowj :)
    Marcin

  • 5. Data: 2009-11-20 10:15:48
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    dekoder schrieb:
> [...]
    > Wiem tylko tyle, że układy pracują w samochodach z instalacją 12V ale
    > nie znam wymagań co do zasilania przetwornicy w warunkach domowych ...

    Lampy samochodowe mają moc 35W sztuka. Jakby nie liczyć, to masz
    przynajmniej 3A mocy ciągłej. Przy zapłonie bierze chwilowo trochę
    więcej. Trafo 60W + prostownik + kondensator >=22mF powinny wystarczeć.
    Ale uważać, coby napięcie luzem nie przekraczało 14-14.5V. No i na
    paluchy uważać. 27kV przy zapłonie robi ała i może zapewnić
    eksperymentatorowi nagrodę Darwina.

    Waldek

  • 6. Data: 2009-11-20 10:24:28
    Od: dekoder <w...@w...pl>

    > Z ciekawosci zapytam, do czego w domu D2S? Ja uzywam ich  latarce
    > nurkowj  :)
    > Marcin

    zamierzam sprawdzić jaki w rzeczywistości wygląda jakość światła HID
    wykorzystanego do oświetlenia akwarium, a konkretnie wybrałem palniki
    na 10000K ... (temperatura barwy światła)

    poniekąd też do nurkowania :)

    dekoder

  • 7. Data: 2009-11-20 10:26:49
    Od: dekoder <w...@w...pl>

> [...]
    > przetwornicy i moze byc blisko 10A.  Testowalem taka najtansza
    > przetwornice z allegro i 50W toroid do halogenow + mostek + 4700uF

    ok. a jak się ma do tego zasilacz elektroniczny ....

    dekoder

  • 8. Data: 2009-11-20 10:57:51
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "wnekus" <s...@t...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > zapalenia potrzebuje kilka tysiecy woltow a pozniej do poprawnej
    > pracy napiecia w zakresie 90-95V (parametry dla lamp typu D2S lub

    To zalatwia przetwornica, i ewentualnie zaplonnik.

    A do zasilania przetwornicy .. cos mozliwie zblizonego do
    samochodu, czyli ~14V, z nietragicznymi tetnieniami.

    Mozna tanie trafo od halogenow, mostek i kondensator, mozna
    sprobowac zasilacza od peceta.
    Taki AT zarowek nie lubi - widac go przeciazaja przy wlaczeniu,
    ksenony moze lepsze, a zawsze mozna nad nim troche popracowac.

    J.

  • 9. Data: 2009-11-20 11:01:16
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Marcin" <m...@o...pl> napisał
    >Z ciekawosci zapytam, do czego w domu D2S? Ja uzywam ich latarce
    >nurkowj :)

    http://www.allegro.pl/item806643690_przetwornica_hid
    _xenony_h1_h7_h4_xenon_ksenony.html

    Spojrz na cene - byc moze wkrotce bedziemy masowo przerabiac
    zyrandole :-)

    J.

  • 10. Data: 2009-11-20 11:04:19
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello dekoder,

    Friday, November 20, 2009, 11:03:07 AM, you wrote:

> [...]
    > wiadomo palnik podłącza się do przetwornicy i dalej .... no właśnie
    > muszę mieć 12-13,5V pobór prądu to jakieś 35-40W a natężenie ok.

    Jakaś nowa fizyka tu obowiązuje?

    [...]

    > a ... jeszcze jedno - temat jest poważny i nie rzucajcie czasem haseł
    > typu "parkuj w domu .... " :))

    Skoro temat rzekomo poważny, to dlaczego tak niepoważnie traktujesz
    podstawy fizyki?

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl