  • 1. Data: 2009-04-19 20:44:18
    Temat: wypływ wody z rury
    Od: awow <a...@w...pl>

    Jak obliczyć natężenie wypływu wody z rury o znanej średnicy i ciśnieniu
    statycznym

  • 2. Data: 2009-04-19 22:11:38
    Temat: Re: wypływ wody z rury
    Od: "kogutek" <k...@o...pl>

    > Jak obliczyć natężenie wypływu wody z rury o znanej średnicy i ciśnieniu
    > statycznym
    Ja bym nie liczył tylko poszukał wykresu w Poradniku Mechanika.

  • 3. Data: 2009-04-19 23:17:21
    Od: Slavius <s...@g...com>

    On 19 Kwi, 21:44, awow <a...@w...pl> wrote:
    > Jak obliczyć natężenie wypływu wody z rury o znanej średnicy i ciśnieniu
    > statycznym

    Z równania Bernoulliego
    http://pl.wikipedia.org/wiki/R%C3%B3wnanie_Bernoulli
    ego

    Musisz tylko uwzględnić straty na długości i straty lokalne.

  • 4. Data: 2009-04-20 07:26:57
    Od: "Marian Janaś" <m...@p...onet.pl>

    awow napisał
    > Jak obliczyć natężenie wypływu wody z rury o znanej średnicy i ciśnieniu
    > statycznym

    To ciśnienie w miejscu swobodnego wypływu wody z rury zrównuję się z ciśnieniem
    atmosferycznym. W miejscu początkowym jest takie jakie wynosi suma oporów
    liniowych i miejscowych wynikających z załamań trasy i zainstalowanej armatury
    na danym rurociągu. Nie jest to wielkość stała a zmienna w zależności od
    wielkości przepływu. Przy większym założonym przepływie ta wielkość wzrasta.
    Wynika z tego tzw. charakterystyka rurociągu. Jeżeli do tego dobierzesz zespół
    pompowy np. klasycznej pompy wirowej to ten zespół pompowy także ma swoją
    charakterystykę. Przy mniejszych oporach taki zespół pompowy może przepompować
    więcej przy mniejszym ciśnieniu w skrajnym przypadku nawet więcej niż zezwala
    producent pompy. Wtedy trzeba przymknąć zawór (zasuwę) na tłoczeniu żeby nie
    wychodzić poza dozwolone parametry. Przy większych oporach ten sam zespół
    pompowy przetłoczy przez dany rurociąg mniej. Z tego wynika tzw. charakterystyka
    pompy. Wielkość przepływu dla danego zestawu rurociąg - pompa jest na przecięciu
    sie tych dwóch charakterystyk. Od samej średnicy rury nie zależy ciśnienie na
    początku bo to także zależy od jego długości armatury itp. Wszystko też zależy
    czy woda w rurociągu płynie pod wpływem siły grawitacji czy też przepływ jest
    wymuszony przez pompę. W zależności od tego co napisałem powyżej do wstępnych
    obliczeń można przyjąć liniową prędkość od 0,5 m/s przez 1,1 lub 1,2 m/s nawet
    do 2 m/s lokalnie w rurociągach w obrębie pompowni. Uwzględniając pole
    powierzchni rurociągu o danej średnicy i prędkość liniową możesz w przybliżeniu
    określić ile wody przepłynie Ci daną rurą lub dobrać średnicę gdy znany masz
    zadany przepływ.

    Pozdrawiam Marian Janaś

  • 5. Data: 2009-04-20 08:19:51
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On 19 Apr, 21:44, awow <a...@w...pl> wrote:
    > Jak obliczyć natężenie wypływu wody z rury o znanej średnicy i ciśnieniu
    > statycznym

    Takie tabelki są w każdym poradniku:
    http://www.constructionwork.com/library/article_hori
    zontal_pipe_discharge_400_info
    Konrad

  • 6. Data: 2009-04-20 12:41:28
    Od: A.L. <a...@a...com>

    On Sun, 19 Apr 2009 22:44:18 +0200, awow <a...@w...pl> wrote:

    >Jak obliczyć natężenie wypływu wody z rury o znanej średnicy i ciśnieniu
    >statycznym

    Ze wzoru?...

    A.L.

  • 7. Data: 2009-04-21 07:30:03
    Od: awow <a...@w...pl>

    > Takie tabelki są w każdym poradniku:
    > http://www.constructionwork.com/library/article_hori
    zontal_pipe_discharge_400_info
    > Konrad

    Tabela ładna, ale brak powiązania z ciśnieniem.

  • 8. Data: 2009-04-21 08:09:47
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On 21 Apr, 08:30, awow <a...@w...pl> wrote:
    izontal_pipe_disch...

    > Tabela ładna, ale brak powiązania z ciśnieniem.

    No tak, bo to nie ta.
    http://www.google.com/search?q=nozzle+discharge
    Miłego dnia życzę
    Konrad

  • 9. Data: 2009-04-22 07:24:30
    Od: "Tomek" <l...@p...onet.pl>

    Użytkownik "awow" napisał w wiadomości news:gsg2hq$i1a$1@news.onet.pl...
    > Jak obliczyć natężenie wypływu wody z rury o znanej średnicy i ciśnieniu
    > statycznym

    Wypływa tylko pod działaniem ciśnienia atmosferycznego, to o predkości
    wypływu decydyje tylko róznica pomiędzy poziomem cieczy a otworem (wzór
    Torriciellego). Natomiast jesli wypływa nie tylko pod działaniem róznicy
    poziomów to a róznicy ciśnień to musisz znać tą różnicę ciśnień.

    pozdrawiam
    Tomek

  • 10. Data: 2009-04-22 20:38:24
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Tomek" <l...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > Torriciellego). Natomiast jesli wypływa nie tylko pod działaniem róznicy
    > poziomów to a róznicy ciśnień to musisz znać tą różnicę ciśnień.

    Nie do końca to prawda. O prędkości przepływu decydują również opory
    przepływu, zarówno w rurce (czy czym tam płynie), jak i w punktach zmiany
    przekroju.