  • 11. Data: 2016-04-24 15:53:50
    Temat: Re: [uC] metodologia działania a stany nieustalone
    Od: AlexY <a...@i...pl>

    platformowe głupki pisze:
    > zmierzam do tego, że producenci musieli coś zrobić aby nie było
    > problemów - pytanie jak?
    >
    > jak podasz na bramkę 2,5V to podejrzewam, że wszystkie dalsze bramki też
    > będą miały na wyjściach 2,5V... jak to z NOTów cemosa...

    Jakie podejrzewam, nie potrafisz sprawdzić? Za jakieś 200zł mogę ci
    wyprodukować film dokumentujący zachowanie bramki logicznej w pełnym
    zakresie napięcia.

    --
    AlexY
    http://www.pg.gda.pl/~agatek/netq.html

  • 12. Data: 2016-04-24 20:52:44
    Od: "Grzegorz Niemirowski" <g...@p...onet.pl>

    platformowe głupki <N...@g...pl> napisał(a):
> [...]
    > jak podasz na bramkę 2,5V to podejrzewam, że wszystkie dalsze bramki też
    > będą miały na wyjściach 2,5V... jak to z NOTów cemosa...

    Napięcia bliskie napięciu przełączenia mogą być kłopotliwe, ale nie
    rozpropagują się w ten sposób. Poza tym są układy z histerezą.

    --
    Grzegorz Niemirowski
    http://www.grzegorz.net/

  • 13. Data: 2016-04-24 21:24:11
    Temat: Re: [uC] metodologia dzia?ania a stany nieustalone
    Od: Waldek Hebisch <h...@a...uni.wroc.pl>

    platformowe g?upki <N...@g...pl> wrote:
    > pyta?em o to, pytam ponownie, bo nie by?o odpowiedzi...
    >
    > jak to jest zrobione, ?e w uk?adach cyfrowych nigdy nie zdarza si?
    > jakie? zblokowanie po wyst?pieniu napi?cia prze??czaj?cego na jakim?
    > wej?ciu w momencie kt?rego wyst?pienia pojawia si? te? jaki? zegar?
    >
    > czyli dlaczego w momencie gdy sygna? jest analizowany nie ma obaw o
    > zawieszenie uk?adu cyfrowego stanem przej?ciowym napi?cia?

    Obawy sa i trzeba z tym walczyc. W ukladzie synchrnicznym
    zbocze zegara pojawia sie kiedy wszystkie stany na
    wejsciach sa ustalone. Nastepne zbocze zegara przychodzi
    dopiero kiedy zmiany po poprzednim zdaza sie rozpropagowac.
    Tak ze wewnatrz dobrze zaprojektowanego ukladu synchronicznego
    nie ma problemu. Jest problem gdy sygnal przychodzi z
    zewnatrz np. z ukladu taktowanego niezaleznym zegarem.
    Teoretycznie problem jest nierozwiazalny, tzn. instnieje
    szansa ze uklad pozostanie w jakims dziwnym stanie posrdnim
    przez dlugi czas. W praktyce zadowala sie tym ze prawdopodobienstwo
    pojawienia sie problematycznego stanu jest dostatecznie male
    (powiedzmy wartosc oczekiwana liczby przeklaman jest mniejsza
    niz raz na 100 lat). W uC z zegarem powiedzmy 50 MHz okres
    zegara to 20 ns. uC zwykle projektuje sie tak zeby w okresie
    zegara sygnal zdazyl przejsc przez 20 bramek. Czyli dla
    50 MHz uC czas propagacji bramki powinen byc 1ns lub lepiej.
    Klopotliwy punkt jest w okolicy polowy napiecia zasilajacego,
    na odcinku rzedu kilku procent napiecia zasilajacego. Dla
    bramki 1ns sygnal przechodzi ten odcinek przez cos rzedu
    50 ps. Szans ze trafisz w ten 50 ps odcinek w okresie 20ns
    jet mala, ale wystarczajco duza zeby zaobserwowac problemy.
    Dlatego dodaje sie synchronizatory: 2-3 przerzutniki D
    polaczone w lancuszek. Po narastajacym zboczu zegara
    pierwsza polowa przerzutnika D zachowuje sie jak dwa negatory
    polaczone w petle. Jak pominesz szum to teoretycznie poblizu
    polowy napiecia zasilania masz punkt staly, tzn. napiecie ktore
    powinno pozostac takie samo nieskonczenie dlugo. Ale mala
    odchylka bedzie wzmacniana i po kilku-kilkudziesieciu czasach
    propagacji stan sie ustali na wysoki lub niski. Szum to troche
    komplikuje, ale oznacza ze naprawde nie ma puktu stalego: jak
    poczekasz dostatecznie dlugo to w koncu dostaniesz zero albo
    jedynke. W efekcie, nawet jak masz polowke napiecia
    zasilania na wejsciu to jest spora szansa ze w trakcie 10 ns
    stan pierwszej polowki przerzutnika D sie ustali. Jak nie
    to jest zabawa w drugiej polowce. Jak tan sie nie ustali
    to mamy drugi przerzutnik. W kazdym ogniwem tego lanczuszka
    mocno spada szansa ze na wyjsciu pojawi sie stan nieustalony.
    Producentom wyszlo ze 2-3 przerzutniki wystarcza...

    P.S. Po angielsku to jest metastability i o tym sporo sie
    pisze. Po polsku google tez troche znajduje.

    --
    Waldek Hebisch

  • 14. Data: 2016-04-24 21:44:29
    Od: g...@g...com

    Może w tym tekście znajdziesz odpowiedź
    http://mikrokontrolery.blogspot.com/2011/04/jak-mikr
    okontroler-widzi-sygnal-cyfrowy.html

    --
    bajcik

  • 15. Data: 2016-04-24 23:23:12
    Od: "Ghost" <n...@d...pl>

    Użytkownik "platformowe głupki" napisał w wiadomości grup

    >to tak jakby podać na wejście cmosa 2,5V...

    wtedy wybuchnie

  • 16. Data: 2016-04-25 00:01:54
    Od: AlexY <a...@i...pl>

    g...@g...com pisze:
    > Może w tym tekście znajdziesz odpowiedź
    > http://mikrokontrolery.blogspot.com/2011/04/jak-mikr
    okontroler-widzi-sygnal-cyfrowy.html

    Kurde.. i nici z 2-ch stówek...

  • 17. Data: 2016-04-25 17:14:21
    Od: platformowe głupki <N...@g...pl>

    dzięki

  • 18. Data: 2016-04-25 17:47:38
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "platformowe głupki" napisał w wiadomości
    >pytałem o to, pytam ponownie, bo nie było odpowiedzi...
    >jak to jest zrobione, że w układach cyfrowych nigdy nie zdarza się
    >jakieś zblokowanie po wystąpieniu napięcia przełączającego na jakimś
    >wejściu w momencie którego wystąpienia pojawia się też jakiś zegar?

    >czyli dlaczego w momencie gdy sygnał jest analizowany nie ma obaw o
    >zawieszenie układu cyfrowego stanem przejściowym napięcia?

    A kto powiedzial, ze nie ma obaw ?

    https://en.wikipedia.org/wiki/Metastability_in_elect
    ronics

    Ale to material dla zaawansowanych, a ty podstaw nie rozumiesz.

    J.

  • 19. Data: 2016-04-25 18:07:57
    Od: platformowe głupki <N...@g...pl>

    zapraszam więc Szanownego Kolegę do wątku niżej...

  • 20. Data: 2016-04-26 16:59:08
    Od: s...@g...com

    W dniu piątek, 22 kwietnia 2016 17:33:42 UTC+2 użytkownik platformowe głupki napisał:
    > pytałem o to, pytam ponownie, bo nie było odpowiedzi...
    >

    > czyli dlaczego w momencie gdy sygnał jest analizowany nie ma obaw o
    > zawieszenie układu cyfrowego stanem przejściowym napięcia?

    Bo tak stanowi dyrektywa.