  • 1. Data: 2010-12-10 11:26:48
    Temat: sterowanie 4 modułami po RS232 TTL
    Od: slawek7 <s...@w...pl>

    Mam 4 takie same układy które pobierają tylko dane z RS232 TTL, na uC
    AVR Atmega8.
    Protokół wyglada tak ze dane wysyłane są w ramkach z adresem i kazdy
    "wie" ze dana ramka jest dla niego.
    Jest jesen sterownik też na AVR który tylko nadaje.
    Czyli mam połączenie linia danych i GND. Kazdy z tych układów ma
    własny stabilizator 7805 i jest zasilany ze wspólnego zasilacza.
    I teraz mam zagwozdkę. chciłbym sterowane tych układów połaczyć
    kaskadowo czyli ze sterownika linie danych połączyć po kolei do
    kazdego z odbiorników oraz tak samo z masą. Wejscia Rxt AVRa sa
    podciągniete do zasilania i czy jak zewre linia sygnałową je ze sobą
    to cos dziwnego może się stać i tak samo z masą bo tu chyba zrobi się
    pęla? Chodzi o to że sygnał z "nadajnika" ma trafić do każdego z
    odbiorników bo szyna danych jest wspólna.
    Sławek

  • 2. Data: 2010-12-10 16:03:29
    Temat: Re: sterowanie 4 modułami po RS232 TTL
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "slawek7" <s...@w...pl> wrote in message
    d.googlegroups.com...
> [...]
    > się pęla? Chodzi o to że sygnał z "nadajnika" ma trafić do każdego z
    > odbiorników bo szyna danych jest wspólna.

    Sławku, nie wiem czy dobrze Cię zrozumiałem...
    Jeśli nie to popraw:

    Masz sterownik (master) i cztery czujniki/odbiorniki (slaves).
    Sterownik jest odpowiedzialny za wysyłanie paczek z adresem,
    czujniki nasłuchują cały czas na tej samej prędkości nadawania
    i odpowiadają tylko wtedy, gdy znajdą w paczce swój adres...

    Po pierwsze - standard TTL nie przewiduje ciągnięcia długich kabli
    od urządzenia do urządzenia - po to są protokoły typu RS232, RS485
    czy RS422. Jeśli upierasz się przy TTL to zadbaj chociaż o dobre
    zabezpieczenie układów przed ESD. Wyjście ze sterownika możesz
    podłączyć bezpośrednio do wejść odbiorników. Tu nie ma problemu.
    Natomiast to co zrobisz z wyjściami odbiorników zalezy od konstrukcji
    tych wyjść. Bo TTL może występować w standardzie push-pull, czyli
    masz dwa tranzystory, lub open-drain/open-collector i wtedy masz
    jeden tranzystor podciągnięty do zasilania opornikiem "pull-up".

    Sprawdź co masz na wyjściach odbiorników - jeśli są typu open drain
    to możesz je spiąć razem bez problemów, dobierzesz tylko jeden
    opornik pull-up tak aby nie przekroczyć prądu maksymalnego
    tranzystora na wyjściach odbiorników ale na tyle mocnego aby
    zapewnić szybie zbocza narastające sygnału.

    Jeśli wyjścia są typu push-pull to nie możesz ich razem zewrzeć.
    Musisz zastosować pośredniczący stopień z 4-wejściową bramką OR.

    Napisz coś więcej o tym co siedzi w "odbiorniku" na wyjściach, jakie
    scalaki, jaki układ tam jest wstawiony na wyjściu z portu szeregowego.

  • 3. Data: 2010-12-10 16:46:22
    Od: "entroper" <entroper-pocztaonetpeel>

    Użytkownik "slawek7" <s...@w...pl> napisał w wiadomości
> [...]

    podciągniete do zasilania i czy jak zewre linia sygnałową je ze sobą
    to cos dziwnego może się stać i tak samo z masą bo tu chyba zrobi się

    zwarcie wejść danych spowoduje równoległe połączenie podciągów a więc
    przez nadajnik będzie płynął większy prąd. Pamiętaj, że utrata zasilania
    jednego z układów aktywuje diodę w strukturze procesora i grozi to co
    najmniej utratą transmisji (a może i ubiciem scalaków, gdy nadajnik na
    linii danych wymusi silną "1"). Z masą masz ewidentną pętlę i nie wiadomo
    jak się prąd podzieli a spadki napięć będą się dodawać do użytecznego
    sygnału. Ewentualnie te AVR-y będą Ci się ciągle wieszać od zakłóceń.

    Generalnie jest to zrobione źle. Polecam użyć RS485 (bez linii masy, tylko
    AB), wielka przeróbka to nie będzie.

    e.

  • 4. Data: 2010-12-10 16:49:56
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

> [...]
    >kaskadowo czyli ze sterownika linie danych połączyć po kolei do
    >kazdego z odbiorników oraz tak samo z masą.

    I ile rozumiem to nie tyle kaskadowo, co magistralnie, rownolegle
    czy jak to tam zwac.

    >Wejscia Rxt AVRa sa
    >podciągniete do zasilania i czy jak zewre linia sygnałową je ze
    >sobą
    >to cos dziwnego może się stać

    Tylko z tego faktu nie. Ale ten jeden "master" bedzie musial cztery
    pull-upy pokonac.
    No i co w druga strone ? Linie TxD na tych 4 sa typu OC ?

    >i tak samo z masą bo tu chyba zrobi się pęla?

    Petla to ci sie moze zrobic jesli masa w tych urzadzonkach jest
    jeszcze do czegos zewnetrznego podlaczona.
    Wtedy przez mase kabla transmisji danych bedzie sobie plynal prad
    wyrownawczy. A jak bedzie duzy, to i zaklocenia w transmisji moga
    sie pojawic .. albo sciezki odparuja.

    J.

  • 5. Data: 2010-12-10 18:06:19
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    W dniu 10.12.2010 12:26, slawek7 pisze:
    > Mam 4 takie same układy które pobierają tylko dane z RS232 TTL, na uC
    > AVR Atmega8.
    Skoro to są takie same układu, to czemu nie wykorzystasz wbudowanego
    TWI, które jest właśnie do takiej sytuacji przystosowane, tylko rzeźbisz
    coś własnego?

    Michoo

  • 6. Data: 2010-12-12 15:47:38
    Od: slawek7 <s...@w...pl>

    Widzę że nie było to oczywiste wiec, układy odbiorcze - slave- są
    gotowe nie mam wpływu na oprogramowanie. Zauważyłem że jednak nie są
    podciagniete do szyny zasilajacej. wisza w powietrzu.
    jedyne co moge to wyslac po rs232 odpowiednia ramke, ktora kazdy uklad
    ma odbrac i zadzialac zgodnie z poleceniem w ramce.
    nie chce tez dodawac dodatkowych ukladow bo nie mam miejsca. zreszta
    uklady odbiorcze sa max 5cm od pierwszego odbiornika a same odbiorniki
    sa od siebie max 3cm.
    wymyslilem cos takiego. wszystkie wejscia odbiornikow lacze ze soba
    nasztywno a do samego mastera podlaczam z szeregowym rezystorem 1,5k.
    na razie dziala.
    Co wy na to?