  • 241. Data: 2012-10-16 22:54:58
    Temat: Re: sortowanie
    Od: PK <P...@n...com>

    On 2012-10-16, M.M. <m...@g...com> wrote:
    > Tu nie rozumiem juz nic, jesli jest przechodni, to
    > nie wystarczy do posortowania?

    Do posortowania potrzebny jest zbiór z porządkiem liniowym, czyli
    spełniający wszystkie jego własności. Sortowanie jest właśnie
    "układaniem elementów zgodnie z porządkiem liniowym". To jest
    w pewnym sensie z definicji oczywiste.
    Przechodniość jest tylko jedną z nich. Wymieniłem ją, ponieważ
    wymieniona przez Ciebie relacja była właśnie nieprzechodnia.

    pozdrawiam,
    PK

  • 242. Data: 2012-10-16 22:58:45
    Od: PK <P...@n...com>

    BTW:
    Jakby się tak bardzo spiąć, to oczywiście to co piszesz nie jest
    prawdą też z innego powodu. Każdy zbiór (nawet bez minimum) mogę
    sobie ustawić w dwóch ciągach: malejącym i rosnącym od pierwszego
    elementu. Problemem jest wyłącznie przeliczalność, tzn. słuszna
    jest sugestia, że nie da się na kompie posortować nieskończonego
    zbioru (no ale skończona pamięć, problem stopu i tak dalej... :)).

    pozdrawiam,
    PK

  • 243. Data: 2012-10-16 22:59:53
    Od: "M.M." <m...@g...com>

    W dniu wtorek, 16 października 2012 20:55:00 UTC+2 użytkownik Stachu 'Dozzie' K.
    napisał:
    > A kto ci naklamal, ze taka relacja to relacja czesciowego porzadku,
    > a tym bardziej porzadku liniowego?
    A mozesz mi zacytowac gdzie napisalem ze to jest relacja czesciowego
    porzadku albo porzadku liniowego?
    Pozdrawiam

  • 244. Data: 2012-10-16 23:02:33
    Od: Baranosiu <r...@w...pl>

    Dnia 16.10.2012 bartekltg <b...@g...com> napisał/a:

    > Nieprzeliczalnego zbioru (jak choćby wspomniany (0,1)) w ogole
    > nie da się ustawić w _jakikolwiek_ ciąg;-)

    No właśnie, nie da się ustawić w ciąg, a więc nie da się za pomocą
    "sekwencyjnie wykonywanych instrukcji" zbioru uporządkować, czyli nie
    istnieje algorytm w takim pojęciu, w jakim rozważamy go w tym wątku,
    mało tego, nie istnieje nawet algorytm "zapętlony na wieczność"
    rozwiązujący ten problem w nieskończonym czasie :D

    > Nie chodziło mi o to. Przez posortować rozumiałem potencajlną
    > możliwość ustawianie w sposób posortowany. Nie algorytm.
    > Ale niech będzie algorytm, jak zauważasz, to nieistotne.

    Zgoda, mój błąd, zagalopowałem się :D Samo istnienie dobrego porządku
    nie gwarantuje możliwości ustawienia elementów zbioru w
    ciąg. Natomiast sama możliwość ustawienia elementów zbioru w ciąg
    (przeliczalność) jest (o ile się nie mylę :D) warunkiem niezbędnym na
    istnienie algorytmu sortującego (rozumianego jako "sekwencja
    instrukcji" - niekoniecznie skończona, być może sortująca w sensie
    granicznym).
    Miałem na myśli to, że samo istnienie porządku liniowego (czy dobrego
    porządku, masz rację, na jedno wychodzi) nie gwarantuje istnienia
    algorytmu sortującego (w czasie skończonym bądź w sensie granicznym
    przy liczbie kroków dążącej do nieskończoności).

  • 245. Data: 2012-10-16 23:07:13
    Od: "M.M." <m...@g...com>

    W dniu wtorek, 16 października 2012 22:54:59 UTC+2 użytkownik PK napisał:
> [...]
    > Przechodniość jest tylko jedną z nich. Wymieniłem ją, ponieważ
    > wymieniona przez Ciebie relacja była właśnie nieprzechodnia.
    Jaki jest przyklad zbioru z czesciowym porzadkiem ktorego nie
    da sie posortowac?
    Pozdrawiam

  • 246. Data: 2012-10-16 23:16:46
    Od: Edek Pienkowski <e...@g...com>

    Dnia Tue, 16 Oct 2012 11:25:20 -0700, kenobi napisal:

    > (powinienem byc wnerwiony bo odkrylem ze
    > zgubilem w sklepie telefon (niedobrze bo
    > beda klopoty) - ale nawet na to nie mam
    > sily - symboliczne zdarzenie bo wszystko
    > sie u mnie ostatnio albo rozwala albo juz
    > sie rozwaliło (poza samym kodem :U)

    Posortuj sobie rzeczy w kieszeniach :)

    --
    Edek

  • 247. Data: 2012-10-16 23:17:03
    Od: bartekltg <b...@g...com>

    W dniu 2012-10-16 23:02, Baranosiu pisze:

> [...]
    > istnienie algorytmu sortującego (rozumianego jako "sekwencja
    > instrukcji" - niekoniecznie skończona, być może sortująca w sensie

    Jeśli przez sortowanie rozumiemy znalezienie odwzorowania
    z liczb naturalnych z zbiór, które zachowuje porządek, to ok.
    Ale możesz bez trudu zbudować strukture danych, która
    przechowa potencjalnie nieskończony zbiór z pynktami
    skupienia, np wszytkie liczby postaci 1/n i 0 ;)

> [...]
    > algorytmu sortującego (w czasie skończonym bądź w sensie granicznym
    > przy liczbie kroków dążącej do nieskończoności).

    I znów zahaczamy o nieskończoność w algorytmach.

    Ujmę to tak: mając dowolnej mocy zbiór*),
    aby posortować algorytmicznie jego dowolny skończony
    podzbiór (ustawić go w ciąg) potrzeba/wystarczy porządek
    liniowy.

    *) Nie, żeby na komputerze mógł się pojawić kiedykolwiek
    większy niż przeliczalny;)

    pzdr
    bartekltg

  • 248. Data: 2012-10-16 23:18:06
    Od: Baranosiu <r...@w...pl>

    Dnia 16.10.2012 M.M. <m...@g...com> napisał/a:
    > Jaki jest przyklad zbioru z czesciowym porzadkiem ktorego nie
    > da sie posortowac?
    > Pozdrawiam

    / \
    B C
    \ /

    Elementy B i C nie są w relacji i nie da się ich "porównać".

  • 249. Data: 2012-10-16 23:20:26
    Od: bartekltg <b...@g...com>

    W dniu 2012-10-16 23:07, M.M. pisze:

    > Jaki jest przyklad zbioru z czesciowym porzadkiem ktorego nie
    > da sie posortowac?

    {a,b,c} z porządkiem
    {a>b, c>b}

    Za mały?
    Zbiorem będą liczby zespolone |C.

    porządek:
    x > y <=> Real(x)-Real(y)>0 i Imag(x)-Imag(y)>0

    Pzdr
    bartekltg

  • 250. Data: 2012-10-16 23:30:16
    Od: "M.M." <m...@g...com>

    W dniu wtorek, 16 października 2012 23:20:34 UTC+2 użytkownik bartekltg napisał:
    > {a,b,c} z porządkiem
    > {a>b, c>b}
    Czyli relacja czesciowego porzadku nic nie mowi o tym, ze porownywanie
    jest zdefiniowane dla kazdej pary elementow ze zbioru? Jesli tak, to
    by wszystko mi wyjasnialo :)