  • 221. Data: 2012-10-16 20:39:52
    Temat: Re: sortowanie
    Od: notb <P...@n...com>

    On 2012-10-16, Baranosiu <r...@w...pl> wrote:
    > Dla zbiorów dyskretnych (a ściślej dla dyskretnych ich reprezentacji w
    > maszynie) to jak najbardziej algorytm zadziała, ale nie wszystkie
    > zbiory są przeliczalne (a więc nie zawsze dają się posortować) i... z

    Ależ przeliczalność w ogóle nie jest konieczna (liczby rzeczywiste
    sortują się naprawdę dobrze - polecam sprawdzić :)).

    Aby sortowanie miało sens (teoretyczny) musi istnieć jakaś metoda
    porównywania, czyli na zbiorze musi istnieć jakiś porządek liniowy.

    > Wszystkie współczesne komputery cyfrowe (łącznie z kwantowymi) to
    > maszyny Turinga, więc rozróżnienia się nie robi, w tym sensie można
    > pominąć szczegóły maszyny, ale samo pojęcie algorytmu to coś więcej
    > niż "proces wykonywany przez maszynę cyfrową".

    Z tym "wszystkie komputery cyfrowe to maszyny Turinga" to taki trochę
    niepewny tekst (zależy co by nazwać komputerem).
    Za to nie wszystkie języki programowania są zupełne (kompletne
    w sensie Turinga).

    pozdrawiam,
    PK

  • 222. Data: 2012-10-16 20:47:26
    Od: "M.M." <m...@g...com>

    W dniu wtorek, 16 października 2012 20:39:53 UTC+2 użytkownik notb napisał:
    > Aby sortowanie miało sens (teoretyczny) musi istnieć jakaś metoda
    > porównywania, czyli na zbiorze musi istnieć jakiś porządek liniowy.

    No wlasnie jak to bylo? Na pewno nie wystarczy ze istnieje metoda
    porownywania. Typowy przyklad z programow szachowych: program A
    wygrywa z programem B, B wygrywa z C, a C wygrywa z A - da sie
    porownac, ale jak to sensownie posortowac (bez dodatkowych
    zabiegow)?

    Chyba na zbiorze musi byc okreslona jakas relacja...
    to byla relacja czesciowego porzadku?

    Pozdrawiam

  • 223. Data: 2012-10-16 20:54:23
    Od: notb <P...@n...com>

    On 2012-10-15, slawek <h...@s...pl> wrote:

    > Cudownych odkryć jest wiele i bez rand().

    To co napisałem wyżej, to implikacja. W tym kontekście Twoje
    zdanie to taki trochę "banał" (nie jest to termin matematyczny:)).

    > a. dlaczego rand() jest tak beznadziejne (czy zaszkodziłoby dać naprawdę
    > dobry generator jako rand() ?;

    Bo generator kongruentny wprowadzono do STL w czasach, kiedy procesory
    były o rzędy wielkości wolniejsze niż dziś. I potem trzymano go dość
    długo, ponieważ C++ jest językiem konserwatywnym i specyficznym. W C++11
    nastąpiła rewolucja na większości frontów i dotknęło to także RNG, ale
    stary rand() też zostaje, bo jest po prostu szybki jak cholera.

    > b. czy istnieją liczby losowe jako takie (i los jako taki, predestynacja,
    > wolna wola i takie tam) ?

    Matematyka nie zajmuje się filozofią.
    Z punktu widzenia fizyki teoretycznej losowość istnieje. Fizyce
    eksperymentalnej nie udało się tego podważyć.

    pozdrawiam,
    PK

  • 224. Data: 2012-10-16 20:54:59
    Od: "Stachu 'Dozzie' K." <d...@g...eat.some.screws.spammer.invalid>

    On 2012-10-16, M.M. <m...@g...com> wrote:

> [...]
    > wygrywa z programem B, B wygrywa z C, a C wygrywa z A - da sie
    > porownac, ale jak to sensownie posortowac (bez dodatkowych

    A kto ci nakłamał, że taka relacja to relacja częściowego porządku,
    a tym bardziej porządku liniowego?

    --
    Secunia non olet.
    Stanislaw Klekot

  • 225. Data: 2012-10-16 21:13:56
    Od: bartekltg <b...@g...com>

    W dniu 2012-10-16 20:47, M.M. pisze:
> [...]
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

> [...]
    > wygrywa z programem B, B wygrywa z C, a C wygrywa z A - da sie
    > porownac, ale jak to sensownie posortowac (bez dodatkowych

    Przy programach walczączych nie tylko mozę nie być porządku
    częściowego, ale nawet wynik porównania możę być
    niedeterministyczny;)

    > Chyba na zbiorze musi byc okreslona jakas relacja...
    > to byla relacja czesciowego porzadku?

    Liniowego. Przecież nobt napisał to ;)

    pzdr
    bartekltg

  • 226. Data: 2012-10-16 21:18:47
    Od: bartekltg <b...@g...com>

    W dniu 2012-10-16 20:54, notb pisze:

> [...]
    > nastąpiła rewolucja na większości frontów i dotknęło to także RNG, ale
    > stary rand() też zostaje, bo jest po prostu szybki jak cholera.

    http://www.cplusplus.com/reference/std/random/

    Bardzo się z tego cieszę;)

    A co do szybkości rand - nieraz do 'pierdółek'
    przydałby się szybszy:)

    pzdr
    bartekltg

  • 227. Data: 2012-10-16 21:19:16
    Od: "slawek" <h...@s...pl>

    Użytkownik "notb" napisał w wiadomości grup
    ..

    >A skąd ta konieczność rozrywki w grze? Gra to taki model matematyczny
    >z uczestnikami podejmującymi decyzje. Zajmuje się tym teoria
    >gier (głównie związana z ekonomią).

    Lubisz grać w gry które cię nie bawią? Może jakieś historie z dzieciństwa
    nam opowiesz?

    Treść zadania jednoznacznie określała, że to rozrywka. Ale jak łatwo
    zauważyć: nudna - bardziej niż krykiet flamingami.

  • 228. Data: 2012-10-16 21:26:26
    Od: "slawek" <h...@s...pl>

    Użytkownik "notb" napisał w wiadomości grup
    ..
    >Kod Windowsa jest akurat AFAIK pisany dosyć dobrze i ładnie, bo ktoś

    Kod MS Windows BYŁ dość ładny. Ale jaki jest teraz? Pewnie też względnie
    przyzwoity. Podobnie /dobre/ programy dla Linuksa itd.

    Tym bardziej dziwi, że newbie myślą iż przez syfiaste pisanie byle czego
    załapią się na światową czołówkę.

    >tak źle pisane publiczne programy. Zdarzają się przypadki, że jednego
    >dnia pojawiają się 2 aktualizacje. Czyli autor nawet nie przetestował
    >tego, co napisał i udostępnił.

    Nie łapię twojej logiki. Ale cóż, nie każdego trolla da się zrozumieć.

    (BTW, MS wszystko testuje i co? Średnio co 2 dni jest nowy "niezbędny" patch
    per system.)

  • 229. Data: 2012-10-16 21:37:14
    Od: "slawek" <h...@s...pl>

    Użytkownik "notb" napisał w wiadomości grup
    ..

    >stary rand() też zostaje, bo jest po prostu szybki jak cholera.

    Komu jest potrzebny szybki zły generator?

    Pytanie nie wymaga odpowiedzi, podobnie jak: "kto lubi zegarki Pobieda?"

  • 230. Data: 2012-10-16 21:41:55
    Od: Baranosiu <r...@w...pl>

    Dnia 16.10.2012 notb <P...@n...com> napisał/a:

    > Ależ przeliczalność w ogóle nie jest konieczna (liczby rzeczywiste
    > sortują się naprawdę dobrze - polecam sprawdzić :)).

    Może i głupi jestem, ale posortuj mi zbiór (0,1) /* odcinek otwarty
    liczb rzeczywistych od zera do jedynki */ od największego do
    najmniejszego :D Można oczywiście ustanowić relację porządku, ale to
    jeszcze nie sortuje zbioru (nie ustawia elementów w ciąg zgodnie z
    relacją porządku :D). Wiem że podzbiory zbioru liczb rzeczywistych
    świetnie się sortują... jeśli są skończone bądź dyskretne :D

    > Aby sortowanie miało sens (teoretyczny) musi istnieć jakaś metoda
    > porównywania, czyli na zbiorze musi istnieć jakiś porządek liniowy.

    To jest warunek konieczny, ale nie wystarczający, zbiór musi być
    jeszcze przeliczalny. Zbioru liczb rzeczywistych (bądź dowolnego
    wypukłego jego podzbioru) nie da się ustawić w liniowy porządek (ale
    już liczby wymierne się da, a że w komputerach liczby rzeczywiste
    przybliżamy wymiernymi, to "w praktyce" to działa :D).

    > Z tym "wszystkie komputery cyfrowe to maszyny Turinga" to taki trochę
    > niepewny tekst (zależy co by nazwać komputerem).

    Ok, zbyt ogólnie to napisałem, biję się w piersi :D

    > Za to nie wszystkie języki programowania są zupełne (kompletne
    > w sensie Turinga).

    Można wręcz powiedzieć, że wszystkie implementacje języków
    programowania nie są kompletne w sensie Turinga, bo nie ma czegoś
    takiego jak nieograniczona pamięć (no może poza implementacjami na
    komputery kwantowe, ale te dla odmiany nie są deterministyczne :D).

    Algorytm w sensie matematycznym to tylko model, na tej samej zasadzie
    jak mapa to nie to samo co terytorium, mapa pozwala poruszać się po
    terenie i zawiera elementy przydatne z punktu widzenia jej
    użytkownika, mapa sporządzona dla geologa może być zupełnie
    nieprzydatna dla kierowcy samochodu czy dla wojska, teren jest jeden,
    a map wiele i nie ma się co spierać nad wyższością jednej nad drugą (a
    uniwersalnej mapy zadowalającej wszystkich możliwych użytkowników po
    prostu nie ma :D).

    Teoria teorią, a praktyka praktyką, dla początkującego adepta
    informatyki chyba równie ważne (jeśli nie ważniejsze) jest także
    intuicyjne rozumienie pojęcia algorytmu, w ten sposób może dobrać
    odpowiedni model teoretyczny (mapę) do rozpatrywanego zagadnienia, a
    modeli teoretycznych jest wiele i nie ma jednej "ogólnej teorii
    wszystkiego" (teza Godla ;)).