  • 11. Data: 2006-09-06 21:51:08
    Temat: Re: nowe prawo - raz jeszcze - nowy przepis
    Od: Maciej Bebenek <m...@t...waw.pl>

    Ponure Zacietrzewienie napisał(a):

    > To nie oni - to dziennikarze. Poprawka nie mowi nic o logowaniu tresci.

    Nie ciesz się za wcześnie. (P)osłowie nie takie rzeczy już uchwalali
    :-P

    M.

  • 12. Data: 2006-09-06 22:04:49
    Od: "Matt Dz." <m...@i...edu.ms-NO-SPAM.please>

    Ponure Zacietrzewienie wrote:

    > Hej, miski - na drugi raz sprawdzcie zrodlo zamiast uprawiac slashdotyzm.
    >
    > Ustawa:
    >
    > http://isip.sejm.gov.pl/servlet/Search?todo=open&id=
    WDU20041711800

    > Projekt poprawki:
    >
    > http://orka.sejm.gov.pl/Druki5ka.nsf/wgdruku/681
    >
    > Nie ma nic o przechowywaniu _tresci_. Jedynie logi.

    Co w zasadzie nie zmienia faktu, ze pomysl jest, najdelikatniej mowiac,
    kompletnie idiotyczny, a wrecz grozny.

    Uzasadnienie "z uwagi na realizację przez uprawnione organy zadań i
    obowiązków na rzecz obronności, bezpieczeństwa państwa oraz
    bezpieczeństwa i porządku publicznego" zakrawa na kpine.

    Jakich obowiazkow na rzecz obronnosci? Czy ustawodawcy wyobrazaja sobie
    tabuny terrorystow przesylajacych plain-textem przez
    Polske e-mail'e z opisami atakow na najnowsze cele???
    // naturalnie zostalo stwierdzone, iz "należy więc podejmować środki
    ułatwiające walką z działalnością terrorystyczną"

    Bezpieczenstwo panstwa?! Porzadku publicznego (o, to pewnie ma ulatwic
    namierzanie "groznych przestepcow" ktorzy dokonali "obrazy glowy
    panstwa")?! Czy oni juz kompletnie powariowali na Wiejskiej?

    Calosc jest wewnetrznie sprzeczna, np.:
    "To dzięki bilingom możliwe było rozpracowanie i rozbicie przez organy
    ścigania wielu zorganizowanych grup przestępczych oraz ustalenie ich
    struktury i członków. [...] Jak wynika z przytocznych powyżej danych z
    roku na rok obserwujemy wzrost spraw, w których dowód w postaci
    bilingów wykorzystywany jest przez prokuratury."
    ... a dalej: "jeżeli więc, zgodnie z obowiązującym prawem, dane te
    przechowywane są obecnie jedynie przez okres 2 lat, istnieje nikła
    szansa na wykorzystanie bilingów w procesie wykrycia sprawców".

    Dalej tekst wspomina o "zapisach tresci SMS-ow" - to jest juz bardzo
    niepokojace, rodzi podejrzenie ze ustawodawcy od zwiekszania okresu
    retencji chetnie przeszliby jeszcze do zwiekszania zakresu objetych nia
    danych.

    Co do "kompetencji" autorow... pokazuje je na przyklad taki kwiatek:
    "koszty wydłużenia okresu przechowywania stosownych danych sprowadzałyby
    się JEDYNIE do kosztów nośników magnetycznych związanych z ich dłuższą
    archiwizacją, które obciążałby JEDYNIE operatorów sieci" // podkreslenia
    moje

    Zas to - "Wydłużenie tego okresu nie będzie stanowić naruszenia (jak
    zapewne podnosić będą przeciwnicy projektu) podstawowych praw i wolności
    obywatelskich, gdyż ingerencja w tę sferę życia prywatnego będzie
    następować tylko i wyłącznie w celu zapewnienia interesu bezpieczeństwa
    narodowego i publicznego, jak również ochrony praw i swobód innych
    obywateli. " - jest juz czysta bezczelnoscia. To jest jedno z
    najbardziej podstawowych naruszen prywatnosci, a uzuasadnianie tego
    ochrona... swobod(?!) jest nieprawdopodobnie wrecz aroganckie.
    Taki projekt nie powinien ujrzec swiatla dziennego, nie mowiac juz o
    ustawie zawierajacej podobne wymysly...

    I pomyslec, ze gdy podobny pomysl wyszedl ze strony EU i wspominano o
    gornej granicy 4 lat, to juz wtedy projekt byl co najmniej
    kontrowersyjny... //
    http://www.dataretentionisnosolution.com/index.php?l
    ang=pl

    Coraz piekniej, zyc nie umierac...

    Pozdrawiam,
    Matt Dz.

  • 13. Data: 2006-09-07 12:15:59
    Od: Ponure Zacietrzewienie <t...@b...pl>

    Matt Dz. <m...@i...edu.ms-no-spam.please> wrote:

> [...]
    > obowiązków na rzecz obronności, bezpieczeństwa państwa oraz
    > bezpieczeństwa i porządku publicznego" zakrawa na kpine.

    Uzasadnienie pozwolenia policji na przeszukanie mieszkania podejrzanego
    "z uwagi na realizacje przez uprawnione organy zadan i obowiazkow [..]"
    tez zakrawa, wedlug ciebie, na kpine? Sorry, tak ten swiat juz jest
    urzadzony, ze okreslone organy potrzebuja pewnych przywilejow.

    [..]

    --
    If you cut off my head, what would I say? Me and my head, or me and my body?

  • 14. Data: 2006-09-07 12:46:40
    Od: Piotr KUCHARSKI <c...@s...waw.pl>

    Ponure Zacietrzewienie <t...@b...pl> wrote:
> [...]
    > tez zakrawa, wedlug ciebie, na kpine? Sorry, tak ten swiat juz jest
    > urzadzony, ze okreslone organy potrzebuja pewnych przywilejow.

    Ale teraz jest możliwość przeszukania mieszkania podejrzanego,
    ale nie ma ciągłego nadzoru audio/wideo wszystkich obywateli.

    p.

  • 15. Data: 2006-09-07 13:14:48
    Od: Maciej Bebenek <m...@t...waw.pl>

    Użytkownik Ponure Zacietrzewienie napisał:

> [...]
    > tez zakrawa, wedlug ciebie, na kpine? Sorry, tak ten swiat juz jest
    > urzadzony, ze okreslone organy potrzebuja pewnych przywilejow.

    Mylisz postępowanie ze zbieraniem danych "na wszelki wypadek". Idąc
    takim tokiem rozumowania, policja powinna przynajmniej raz w tygodniu
    wpadać do każdego mieszkania i robić przeszukanie. Bo może za 5 lat
    okaże się, że popełniono przestępstwo.

    Ale w tym przypadku oprócz tego, że chodzi o czas przechowywania danych
    - 5 lat narusza m.in. dyrektywy UE, to (bardziej) chodzi o koszty. Jest
    to kolejny przykład, kiedy to fanaberie urzedników mają być finansowane
    przez przedsiębiorców.

    M.

  • 16. Data: 2006-09-08 14:00:15
    Od: Jan Werbiński <j...@j...com>

    > Dokładnie. Cytat z ustawy: "dane transmisyjne oznaczają dane przetwarzane
    > dla celów przekazywania komunikatów w sieciach telekomunikacyjnych lub
    > naliczania opłat za usługi telekomunikacyjne, w tym dane lokalizacyjne,
    > które oznaczają wszelkie dane przetwarzane w sieci telekomunikacyjnej
    > wskazujące położenie geograficzne urządzenia końcowego użytkownika
    > publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych".

    Całe szczęście, że nie trzeba określać nr IP.

    A więc:
    Która część nagłówka zawiera współrzędne GPS?
    Jaką rozdzielczość położenia geograficznego należy zastosować? Może być np
    co do sekundy świetlnej?

    Prywatna http://www.janwer.com/
    Nasza siec http://www.fredry.net/

  • 17. Data: 2006-09-08 14:04:22
    Od: Jan Werbiński <j...@j...com>

    Jakieś kary są za zagubienie lub nieczytelność logów?
    Bo jak nie...
    - Panie wuadzo! Zbierałem logi, o tu są w tym pliku: logi.pgp.exe.rar.md5 .
    Ale jakieś dziwne one. Ja sie tam nie znam, ale obowiązek ustawowy
    wypełniłem.

  • 18. Data: 2006-09-08 14:29:52
    Od: Waldek Godel <n...@o...info>

    Dnia Wed, 6 Sep 2006 19:26:55 +0000 (UTC), MM napisał(a):

    > Czy jeśli po 5 latach przechowywania danych pojawią się trudności
    > z ich odczytaniem (nośniki nie są wieczne, 5 lat to jednak kawał
    > czasu) - obowiązek został wykonany? Dane są przechowywane, tylko
    > ich odzyskanie może wymagać nieco pracy...

    Nośnik powinien byc homologowany, tak jak jest homologowany papier do kas
    fiskalnych. I wtedy proszę kontrolować do woli.

    Tak jak teraz jest z wymienionymi rolkami - to nic, że po roku tam już nic
    nie widać. Homologowane, to czytać, proszę kontroli!!!!
    Nie widać? a to pech.... może trzeba było nie dawać homologacji na ten
    papier?

    --
    Pozdrowienia, Waldek Godel
    Jaka jest różnica pomiędzy Afrodytą a polskim rządem?

  • 19. Data: 2006-09-08 14:31:49
    Od: "Radoslaw HORODNICZY" <r...@g...com>

    wiadomości news:edrta2$k9j$1@atlantis.news.tpi.pl...
> [...]
    > Ale jakieś dziwne one. Ja sie tam nie znam, ale obowiązek ustawowy wypełniłem.

    Oni zawolaja bieglego, ktory stwierdzi ze logi mozna se wsadzic gdzies
    i dostaniesz ustawowa kare finansowa + ewentualny areszt za niewywiazanie
    sie z ustawowego obowiazku

  • 20. Data: 2006-09-08 14:32:24
    Od: Waldek Godel <n...@o...info>

    Dnia Fri, 8 Sep 2006 16:04:22 +0200, Jan Werbiński napisał(a):

> [...]
    > - Panie wuadzo! Zbierałem logi, o tu są w tym pliku: logi.pgp.exe.rar.md5 .
    > Ale jakieś dziwne one. Ja sie tam nie znam, ale obowiązek ustawowy

    Zawsze system można ustawić w tryb debug, wszystkie logi do jednego pliku i
    jechane... no duży on będzie. Ale może do siakiegoś kompresowanego
    katalogu.

    I proszę sobie czytać. Ciekawe ilu z nich zna narzędzia typu grep i
    podobne...