-
1. Data: 2010-07-16 07:16:23
Temat: miekki start silnika dc
Od: ptoki <s...@g...com>
Mam silnik z wkretarki 18V. Chce zrobic mu miekki start.
Znalazlem to:
http://www.elektroda.pl/rtvforum/topic506897.html
(wyglada najlepiej z tego co przegladalem).
tutaj sam schemat:
http://www.elektroda.pl/rtvforum/files-rtvforum/moto
r_5_1945.gif
I moje pytania:
-Jakie stany ma miec punkt oznaczony "3"? czy mozna tam podpiac jakas
attiny czy potrzeba dodatkowego tranzystorka?
-jakim napieciem jest tutaj zasilany ten 555?
-Jak zmienic parametry komponentow aby uzyskac inicjalne opoznienie
1s? (autor pisze o 5s opoznienia a potem 5s startu)
Uklad bedzie zamontowany w samochodziku akumulatorowym. Mechanike mam
a silnik wymienilem bo fabryczny nie mial odpowiedniej mocy.
Na moje oko w punkcie 3 bedzie jakies 10-13V ale wole sie dopytac.
Elektronik ze mnie kiepski, raczej majster-klocek.
Pomoze ktos?
Ewentualnie jakis inny uklad miekkiego startu do wykonania
wlasnorecznie.
--
Lukasz Sczygiel
-
2. Data: 2010-07-16 09:06:45
Temat: Re: miekki start silnika dc
Od: "Desoft" <N...@i...pl>
> Znalazlem to:
> http://www.elektroda.pl/rtvforum/topic506897.html
> (wyglada najlepiej z tego co przegladalem).
> tutaj sam schemat:
> http://www.elektroda.pl/rtvforum/files-rtvforum/moto
r_5_1945.gif
Mam mieszane uczucia
> I moje pytania:
>
> -Jakie stany ma miec punkt oznaczony "3"? czy mozna tam podpiac jakas
> attiny czy potrzeba dodatkowego tranzystorka?
Mozna podpiac dowolne wyjscie push-pull.
> -jakim napieciem jest tutaj zasilany ten 555?
Przeciez narysowalo 15V. Sprawdz czy 18V to nie graniczne napiecie 555.
> -Jak zmienic parametry komponentow aby uzyskac inicjalne opoznienie
> 1s? (autor pisze o 5s opoznienia a potem 5s startu)
A do czego potrzebne to inicjalne opóznienie? Nie mozna sekunde pózniej
zalaczac?
> Uklad bedzie zamontowany w samochodziku akumulatorowym. Mechanike mam
> a silnik wymienilem bo fabryczny nie mial odpowiedniej mocy.
> Na moje oko w punkcie 3 bedzie jakies 10-13V ale wole sie dopytac.
Bedzie Ucc przed wlaczeniem silnika i 0V po wlaczeniu. Caly 555 robi tutaj
za opóznienie startu. Kondensatory przy IRF-ie daja powolny/miekki start.
Ten silnik nie bedzie mial regulacji obrotów? bo w tym ukladzie nie ma
mozliwosci regulacji obrotów. W przypadku duzego obciazenia potrzebny jest
radiator o duzej pojemnosci cieplnej (prawie to samo co duzy radiator) -
szczególnie w przypadku czestych wlaczen.
> Ewentualnie jakis inny uklad miekkiego startu do wykonania
> wlasnorecznie.
Latwiej wykonac regulator PWM. Miekki start dodac przez dodanie generatora
piloksztaltnego. Czesto da sie to zrealizowac poprzez dolozenie gdzies
kondensatora do istniejacego ukladu.
--
Desoft
-
3. Data: 2010-07-16 09:58:39
Temat: Re: miekki start silnika dc
Od: ptoki <s...@g...com>
On 16 Lip, 11:06, "Desoft" <N...@i...pl> wrote:
>
> Mozna podpiac dowolne wyjscie push-pull.
>
eee? Attiny takie ma? Pytam bo myslalem ze tam porty sa na napieciu
zasilania lub masy uC.
> > -jakim napieciem jest tutaj zasilany ten 555?
>
> Przeciez narysowalo 15V. Sprawdz czy 18V to nie graniczne napiecie 555.
>
I dlatego mi sie lampka alarmowa w glowie swieci. i chcialbym sie go
stamtad pozbyc.
> > -Jak zmienic parametry komponentow aby uzyskac inicjalne opoznienie
> > 1s? (autor pisze o 5s opoznienia a potem 5s startu)
>
> A do czego potrzebne to inicjalne opóznienie? Nie mozna sekunde pózniej
> zalaczac?
>
Zeby dzieciak depczac po "gazie" nauczyl sie nie katowac silnika. Albo
przynajmniej go nie katowal silnika.
> > Uklad bedzie zamontowany w samochodziku akumulatorowym. Mechanike mam
> > a silnik wymienilem bo fabryczny nie mial odpowiedniej mocy.
> > Na moje oko w punkcie 3 bedzie jakies 10-13V ale wole sie dopytac.
>
> Bedzie Ucc przed wlaczeniem silnika i 0V po wlaczeniu. Caly 555 robi tutaj
> za opóznienie startu. Kondensatory przy IRF-ie daja powolny/miekki start.
> Ten silnik nie bedzie mial regulacji obrotów? bo w tym ukladzie nie ma
> mozliwosci regulacji obrotów. W przypadku duzego obciazenia potrzebny jest
> radiator o duzej pojemnosci cieplnej (prawie to samo co duzy radiator) -
> szczególnie w przypadku czestych wlaczen.
>
Ok. rozumiem.
Ten miekki start zrobie na przekazniku - to umiem.
Te 5s startu wydaje mi sie sensowne bo i po domu dac sie bedzie
jezdzic i po podworku. A radiator mam naszykowany. Ze spawarki :)
> > Ewentualnie jakis inny uklad miekkiego startu do wykonania
> > wlasnorecznie.
>
> Latwiej wykonac regulator PWM. Miekki start dodac przez dodanie generatora
> piloksztaltnego. Czesto da sie to zrealizowac poprzez dolozenie gdzies
> kondensatora do istniejacego ukladu.
>
Ok dzieki. Myslalem inicjalnie ze ten 555 najpierw czeka 5s a potem
generuje jakis przebieg ktory zmienia sie od "0" do "100" w 5 sekund.
Obadam jak calosc bedzie dzialac.
--
Lukasz Sczygiel
-
4. Data: 2010-07-16 10:24:38
Temat: Re: miekki start silnika dc
Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>
Uzytkownik "ptoki" <s...@g...com> napisal
> Mam silnik z wkretarki 18V. Chce zrobic mu miekki start.
> http://www.elektroda.pl/rtvforum/files-rtvforum/moto
r_5_1945.gif
Ten uklad to jest jakies pomieszanie z poplataniem :-)
> -Jakie stany ma miec punkt oznaczony "3"? czy mozna tam podpiac
> jakas
> attiny czy potrzeba dodatkowego tranzystorka?
Zeby ten tranzystor zupelnie otworzyc potencjal bramki musi byc
~12-15V nizszy od potencjalu zrodla, a zrodlo przylaczone jest do
plus zasilania,
czyli tu trzeba zejsc prawie do potencjalu masy, przy 18V moze byc
nawet 6V, a przy 24V zasilania .. trzeba uwazac, bo ten tranzystor
wytrzymuje tylko 20V Ugs.
Zeby go zamknac trzeba dojsc z bramka prawie do potencjalu zrodla -
czyli powinno byc tam prawie napiecie zasilania.
Sa to parametry dosc typowe dla "zwyklych" tranzystorow mosfet
mocy.
W sumie - potrzeba jakis 15V zakresu, attiny czy inny uC nie
wyrobi, trzeba jakos "wzmocnic sygnal"
> -jakim napieciem jest tutaj zasilany ten 555?
A nie widac ? 15V.
> -Jak zmienic parametry komponentow aby uzyskac inicjalne
> opoznienie
> 1s? (autor pisze o 5s opoznienia a potem 5s startu)
Dzialanie jest przeciez proste - po wlaczeniu zasilania 555
startuje impuls, ktorego czas trwania zalezy od stalej ladowania na
nodze 6.
100k*47uF = ~5s. Dasz 10uf, bedzie sekunda.
W czasie trwania impusu na wyjsciu 3 jest stan wysoki, czyli
niewiele mniej niz napiecie zasilania i tranzystor pozostaje
zamkniety. Po zakonczeniu impulsu wyjscie 3 przechodzi na potencjal
masy, kondensator 4.7u w bramce tranzystora laduje sie laduje sie
przez opor ~1M, a tranzystor puszcza stopniowo coraz wiekszy prad.
Calosc trwa tez ok 5s.
> Uklad bedzie zamontowany w samochodziku akumulatorowym.
I co - ty mu w gaz, a on czeka sekunde ? Co to ma byc, symulator
dziadka za kierownica ? :-)
To w ogole nie tak powinno byc zrobione, jak juz myslisz o uP, to
zastosuj PWM.
J.
-
5. Data: 2010-07-16 10:28:54
Temat: Re: miekki start silnika dc
Od: "Desoft" <N...@i...pl>
> Mozna podpiac dowolne wyjscie push-pull.
>
eee? Attiny takie ma? Pytam bo myslalem ze tam porty sa na napieciu
zasilania lub masy uC.
Mylisz pojecia. Wyjscia maja stany 0V - Zasilanie bez stanów posrednich. Aby
taki stan uzyskac mozna dac dwa tranzystory i naprzemian je zalaczac. Jeden
zwiera do zasilania drugi do masy. Mozna dac jeden tranzystor i rezystor
który symuluje podciaganie. Poszukaj w dokumentacji uC slowa pull-up.
> > -jakim napieciem jest tutaj zasilany ten 555?
>
> Przeciez narysowalo 15V. Sprawdz czy 18V to nie graniczne napiecie 555.
>
I dlatego mi sie lampka alarmowa w glowie swieci. i chcialbym sie go
stamtad pozbyc.
I dac uC na napiecie 5V?
> A do czego potrzebne to inicjalne opóznienie? Nie mozna sekunde pózniej
> zalaczac?
>
Zeby dzieciak depczac po "gazie" nauczyl sie nie katowac silnika. Albo
przynajmniej go nie katowal silnika.
Przy takich obciazeniach (mocach) i traktowaniu (dziecko) jedynie sterowanie
PWM.
> > Uklad bedzie zamontowany w samochodziku akumulatorowym. Mechanike mam
> > a silnik wymienilem bo fabryczny nie mial odpowiedniej mocy.
Mam "fabryczna" taka zabawke. Silnik zasilany przez przycisk bezposrebio z
akumulatora, bez regulacji. Wedlug mnie sprawuje sie to przyzwoicie.
Moze nie warto bawic sie komplikowanie ukladu?
Ok dzieki. Myslalem inicjalnie ze ten 555 najpierw czeka 5s a potem
generuje jakis przebieg ktory zmienia sie od "0" do "100" w 5 sekund.
Obadam jak calosc bedzie dzialac.
555 tylko czeka.
Jezeli to ma byc Hi-End to proponuje regulator PWM na 555 (pelno tego w
sieci) sterowany potencjometrem (napieciem). Dolozyc tylko kondensator (plus
pewnie jakis opornik) w okolicach potencjometru coby silnik nie byl zbyt
"wyrywny".
Zabawa oczywiscie z mechanika zamocowania potencjometru.
--
Desoft
-
6. Data: 2010-07-16 10:30:07
Temat: Re: miekki start silnika dc
Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>
Uzytkownik "ptoki" <s...@g...com> napisal w
> > -Jak zmienic parametry komponentow aby uzyskac inicjalne
> > opoznienie
> > 1s? (autor pisze o 5s opoznienia a potem 5s startu)
> A do czego potrzebne to inicjalne opóznienie? Nie mozna sekunde
> pózniej
> zalaczac?
>
>Zeby dzieciak depczac po "gazie" nauczyl sie nie katowac silnika.
>Albo
>przynajmniej go nie katowal silnika.
Przeciez efekt bedzie odwrotny - on w gaz, a auto nie rusza .. wiec
co robimy ?
Mocniej w gaz :-)
Wstaw mu pod pedal jakis amortyzator z pralki czy z bramy - to sie
nauczy ze im szybciej sie wciska tym bardziej noga sie meczy :-)
Oczywiscie musialaby byc plynnna regulacja obrotow.
>Te 5s startu wydaje mi sie sensowne bo i po domu dac sie bedzie
>jezdzic i po podworku. A radiator mam naszykowany. Ze spawarki :)
Moze nie wystarczyc, bo tu tranzystor liniowo pracuje.
J.
-
7. Data: 2010-07-16 11:44:24
Temat: Re: miekki start silnika dc
Od: ptoki <s...@g...com>
On 16 Lip, 12:24, "J.F." <j...@p...onet.pl> wrote:
> Uzytkownik "ptoki" <s...@g...com> napisal
>
> > Mam silnik z wkretarki 18V. Chce zrobic mu miekki start.
> >http://www.elektroda.pl/rtvforum/files-rtvforum/mot
or_5_1945.gif
>
> Ten uklad to jest jakies pomieszanie z poplataniem :-)
>
mozliwe, innego sensownego nie znalazlem zeby mozna bylo czesci kupic
u mnie w kiosku :)
> > -Jakie stany ma miec punkt oznaczony "3"? czy mozna tam podpiac
> > jakas
> > attiny czy potrzeba dodatkowego tranzystorka?
>
> Zeby ten tranzystor zupelnie otworzyc potencjal bramki musi byc
> ~12-15V nizszy od potencjalu zrodla, a zrodlo przylaczone jest do
> plus zasilania,
> czyli tu trzeba zejsc prawie do potencjalu masy, przy 18V moze byc
> nawet 6V, a przy 24V zasilania .. trzeba uwazac, bo ten tranzystor
> wytrzymuje tylko 20V Ugs.
>
czyli przy tych 18V jest calkiem zatkany a przy 6V calkowicie
przewodzi?
> Zeby go zamknac trzeba dojsc z bramka prawie do potencjalu zrodla -
> czyli powinno byc tam prawie napiecie zasilania.
>
> Sa to parametry dosc typowe dla "zwyklych" tranzystorow mosfet
> mocy.
>
> W sumie - potrzeba jakis 15V zakresu, attiny czy inny uC nie
> wyrobi, trzeba jakos "wzmocnic sygnal"
>
> > -jakim napieciem jest tutaj zasilany ten 555?
>
> A nie widac ? 15V.
>
No, ja jestem "klockowacz", nie widzialem :)
> > -Jak zmienic parametry komponentow aby uzyskac inicjalne
> > opoznienie
> > 1s? (autor pisze o 5s opoznienia a potem 5s startu)
>
> Dzialanie jest przeciez proste - po wlaczeniu zasilania 555
> startuje impuls, ktorego czas trwania zalezy od stalej ladowania na
> nodze 6.
> 100k*47uF = ~5s. Dasz 10uf, bedzie sekunda.
>
O! i fajnie.
> W czasie trwania impusu na wyjsciu 3 jest stan wysoki, czyli
> niewiele mniej niz napiecie zasilania i tranzystor pozostaje
> zamkniety. Po zakonczeniu impulsu wyjscie 3 przechodzi na potencjal
> masy, kondensator 4.7u w bramce tranzystora laduje sie laduje sie
> przez opor ~1M, a tranzystor puszcza stopniowo coraz wiekszy prad.
> Calosc trwa tez ok 5s.
>
Pieknie wyjasnione. Dziekuje.
> > Uklad bedzie zamontowany w samochodziku akumulatorowym.
>
> I co - ty mu w gaz, a on czeka sekunde ? Co to ma byc, symulator
> dziadka za kierownica ? :-)
>
Widzialem jak to dziala. Albo wymysle inna mechanike albo taki tryb to
mus.
Naped mam lancuchowy a calosc to troche drutowanina wiec wazne aby
pracowalo spokojnie. Ta wkretarka ma dobry kop. Samochodzik ze mna w
srodku jest w stanie zabuksowac :) na mniej czepnym podlozu :)
> To w ogole nie tak powinno byc zrobione, jak juz myslisz o uP, to
> zastosuj PWM.
>
I w tym kierunku kombinuje ale magia tranzystora niestety jest dla
mnie dalej magia. Ale juz wiecej rozumiem.
--
Lukasz Sczygiel
-
8. Data: 2010-07-16 11:50:10
Temat: Re: miekki start silnika dc
Od: ptoki <s...@g...com>
On 16 Lip, 12:28, "Desoft" <N...@i...pl> wrote:
> > Mozna podpiac dowolne wyjscie push-pull.
>
> eee? Attiny takie ma? Pytam bo myslalem ze tam porty sa na napieciu
> zasilania lub masy uC.
>
> Mylisz pojecia. Wyjscia maja stany 0V - Zasilanie bez stanów posrednich. Aby
> taki stan uzyskac mozna dac dwa tranzystory i naprzemian je zalaczac. Jeden
> zwiera do zasilania drugi do masy. Mozna dac jeden tranzystor i rezystor
> który symuluje podciaganie. Poszukaj w dokumentacji uC slowa pull-up.
>
A to wiem. i wiem ze napisalem po barbarzynsku. :)
> > > -jakim napieciem jest tutaj zasilany ten 555?
>
> > Przeciez narysowalo 15V. Sprawdz czy 18V to nie graniczne napiecie 555.
>
> I dlatego mi sie lampka alarmowa w glowie swieci. i chcialbym sie go
> stamtad pozbyc.
>
> I dac uC na napiecie 5V?
Tak, ale oczywiscie odpowiednio zasilany i pewnie przez dodatkowy
tranzystor odpowiednio polaryzujacy ten tranz mocy. I wtedy by sie
dalo zrobic ladny pwm.
>
> > A do czego potrzebne to inicjalne opóznienie? Nie mozna sekunde pózniej
> > zalaczac?
>
> Zeby dzieciak depczac po "gazie" nauczyl sie nie katowac silnika. Albo
> przynajmniej go nie katowal silnika.
>
> Przy takich obciazeniach (mocach) i traktowaniu (dziecko) jedynie sterowanie
> PWM.
>
Jestem swiadom. Ale to narazie prototyp wiec sie ucze.
> > > Uklad bedzie zamontowany w samochodziku akumulatorowym. Mechanike mam
> > > a silnik wymienilem bo fabryczny nie mial odpowiedniej mocy.
>
> Mam "fabryczna" taka zabawke. Silnik zasilany przez przycisk bezposrebio z
> akumulatora, bez regulacji. Wedlug mnie sprawuje sie to przyzwoicie.
> Moze nie warto bawic sie komplikowanie ukladu?
>
Ale tam pewnie masz silnik 6v czy cos kolo tego. W tym autku tez bylo
6V i nawet po dywanie jezdzilo kiepsko.
A tu robie wersje 18V bo tylko taka wkretarke mam (znaczy sie tylko
taki silnik).
No i silnik ma cala glowice z wkretarki ze sprzeglem co powoduje ze
jak nie ma zasilania to hamuje. Ale nie wymyslilem jak zrobic zeby
kola sie toczyly i mozliwa byla jazda przod-tyl...
> Ok dzieki. Myslalem inicjalnie ze ten 555 najpierw czeka 5s a potem
> generuje jakis przebieg ktory zmienia sie od "0" do "100" w 5 sekund.
> Obadam jak calosc bedzie dzialac.
>
> 555 tylko czeka.
>
> Jezeli to ma byc Hi-End to proponuje regulator PWM na 555 (pelno tego w
> sieci) sterowany potencjometrem (napieciem). Dolozyc tylko kondensator (plus
> pewnie jakis opornik) w okolicach potencjometru coby silnik nie byl zbyt
> "wyrywny".
> Zabawa oczywiscie z mechanika zamocowania potencjometru.
>
No tu jest wlasnie pies pogrzebany bo proste rzeczy sa trudne do
dostania.
Nie znalazlem nigdzie ladnego pedalu z potencjometrem. To by duzo
uproscilo.
Ale nie wykluczam ze takie cos zrobie jak tylko znajde i uda sie
kupic.
--
Lukasz Sczygiel
-
9. Data: 2010-07-16 13:17:50
Temat: Re: miekki start silnika dc
Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>
Uzytkownik "ptoki" <s...@g...com> napisal w
On 16 Lip, 12:24, "J.F." <j...@p...onet.pl> wrote:
> Zeby ten tranzystor zupelnie otworzyc potencjal bramki musi byc
> ~12-15V nizszy od potencjalu zrodla, a zrodlo przylaczone jest do
> plus zasilania,
> czyli tu trzeba zejsc prawie do potencjalu masy, przy 18V moze
> byc
> nawet 6V, a przy 24V zasilania .. trzeba uwazac, bo ten
> tranzystor
> wytrzymuje tylko 20V Ugs.
>
>czyli przy tych 18V jest calkiem zatkany a przy 6V calkowicie
>przewodzi?
"calkowicie" to nie jest najlepsze slowo w tak plynnym przypadku
:-)
Spojrz na charakterystyki w karcie katalogowej
przy Ugs=-10V sie nasyca na pradzie 50A. Dopuszczalny ciagly
przypominam 23A. z kolei przy 20A wplyw na Uds wyzszych napiec
bramkowych jest i to wcale nie taki maly. Wiec czasem jest sens
wysterowac wiekszym napieciem, szczegolnie jesli bez problemu
mozesz to zrobic.
Z kolei przy Ugs=-4.5V on puszcza jeszcze calkiem spory ulamek
ampera. I tu znow kazdy wolt sie liczy ..
>> W czasie trwania impusu na wyjsciu 3 jest stan wysoki, czyli
>> niewiele mniej niz napiecie zasilania i tranzystor pozostaje
>> zamkniety. Po zakonczeniu impulsu wyjscie 3 przechodzi na
>> potencjal
>> masy, kondensator 4.7u w bramce tranzystora laduje sie laduje
>> sie
>> przez opor ~1M, a tranzystor puszcza stopniowo coraz wiekszy
>> prad.
>> Calosc trwa tez ok 5s.
>
>Pieknie wyjasnione. Dziekuje.
Szczerze mowiac to zupelnie niepotrzebnie - w miedzyczasie moc sie
wydziela powazna i tranzystor zaczyna dymic :-)
> I co - ty mu w gaz, a on czeka sekunde ? Co to ma byc, symulator
> dziadka za kierownica ? :-)
>
>Widzialem jak to dziala. Albo wymysle inna mechanike albo taki
>tryb to
>mus.
>Naped mam lancuchowy a calosc to troche drutowanina wiec wazne aby
>pracowalo spokojnie. Ta wkretarka ma dobry kop. Samochodzik ze mna
>w
>srodku jest w stanie zabuksowac :) na mniej czepnym podlozu :)
Soft start tak, opoznienie nie - po co ci opoznienie ?
W dodatku wez pod uwage co sie bedzie dzialo po chwilowym
puszczeniu pedalu i wcisnieciu z powrotem - autor nie zadbal o
rozladowanie kondensatora bramkowego, no ale tez samochodzik w
miejscu nie stanie :-)
J.
-
10. Data: 2010-07-19 08:04:36
Temat: Re: miekki start silnika dc
Od: ptoki <s...@g...com>
On 16 Lip, 09:16, ptoki <s...@g...com> wrote:
> Mam silnik z wkretarki 18V. Chce zrobic mu miekki start.
> Znalazlem to:http://www.elektroda.pl/rtvforum/topic506897.html
> (wyglada najlepiej z tego co przegladalem).
> tutaj sam schemat:http://www.elektroda.pl/rtvforum/files-rtvfo
rum/motor_5_1945.gif
>
> I moje pytania:
>
> -Jakie stany ma miec punkt oznaczony "3"? czy mozna tam podpiac jakas
> attiny czy potrzeba dodatkowego tranzystorka?
> -jakim napieciem jest tutaj zasilany ten 555?
> -Jak zmienic parametry komponentow aby uzyskac inicjalne opoznienie
> 1s? (autor pisze o 5s opoznienia a potem 5s startu)
>
> Uklad bedzie zamontowany w samochodziku akumulatorowym. Mechanike mam
> a silnik wymienilem bo fabryczny nie mial odpowiedniej mocy.
> Na moje oko w punkcie 3 bedzie jakies 10-13V ale wole sie dopytac.
> Elektronik ze mnie kiepski, raczej majster-klocek.
>
> Pomoze ktos?
> Ewentualnie jakis inny uklad miekkiego startu do wykonania
> wlasnorecznie.
Z wrodzonego lenistwa wyszperalem ten spust co byl fabrycznie we
wkretarce i zajrzalem do srodka.
Nie rozebralem calkiem bo zobaczylem tam co najlmniej dwa scalaki smd
i potencjometr na laminacie.
Do tego jest jakis mosfet z radiatorem. Chyba zrobie z tego pedal i
zamontuje omijajac calkowicie problem montowania wlasnego rozwiazania
narazie.
--
Lukasz Sczygiel