  • 1. Data: 2009-12-20 18:09:43
    Temat: jak lutowac aluminium?
    Od: "R.M." <f...@g...com>

    Witam,
    W jaki sposob skutecznie przylutowac przewod miedziany do aluminiowego
    preta?

    miedz-miedz lutuje bez problemu, natomiast problem pojawia sie z
    aluminium, gdy mierze omomierzem jakosc styku, omomierz "skacze"

    mam cyne razem z kalafonia, ale to w przypadku aluminium nic daje ...

    pozdrawiam,
    R.M.

  • 2. Data: 2009-12-20 18:13:23
    Temat: Re: jak lutowac aluminium?
    Od: "Filip J" <f...@o...pl>

    Użytkownik "R.M." <f...@g...com> napisał w wiadomości
    > Witam,
    > W jaki sposob skutecznie przylutowac przewod miedziany do aluminiowego
    > preta?
    Nie da się.
    Pozdrawiam
    FJ

  • 3. Data: 2009-12-20 18:18:59
    Od: Jan Górski <j...@g...com>

    Zapytaj google : "łączenie aluminium"

    Mnie odpowiedziało m.in. tak : http://elmech.ovh.org

  • 4. Data: 2009-12-20 18:25:43
    Od: "Jacek \"Plumpi\"" <p...@w...pl>

> [...]

    > aluminium, gdy mierze omomierzem jakosc styku, omomierz "skacze"
    >
    > mam cyne razem z kalafonia, ale to w przypadku aluminium nic daje ...

    Zwykłą cyną tzn. stopem cyny z ołowiem nie polutujesz.
    Są natomiast specjalkne luty, które umożliwiają polutowanie aluminium. Mozna
    je kupić w marketach budowlanych, bądź na Allegro.
    Osobiście jednak radzę zastosować specjalne zaciski bimetaliczne. Zacisk
    taki składa się z 3 blaszek skręcanych śrubami.
    Pierwsza blaszka jest wykonana z aluminium, druga jest bimetalem powstałym
    ze zgrania z sobą blachy aluminiowej i miedzianej, a trzecia blaszka jest z
    miedzi lub mosiądzu. Całość łączy się w ten sposób, że z przewodem czy
    prętem aluminiowym stykają się powierzchnie aluminiowe, zaś z przewodem lub
    prętem miedzianym powierzchnie z miedzi lub mosiądzu.
    Niestety miedź z aluminium nie mogą się bezpośrednio stykać.

  • 5. Data: 2009-12-20 19:04:16
    Od: "Jd." <j...@i...pl>

    Użytkownik "Jan Górski" <j...@g...com> napisał w wiadomości
    h.googlegroups.com...
    Zapytaj google : "łączenie aluminium"

    Mnie odpowiedziało m.in. tak : http://elmech.ovh.org

    A tam piszą że da się tym spoiwem do miedzi?
    --
    ==========###-###*###-###==============
    Jaroslaw Dubowski, Bytom j...@i...pl

  • 6. Data: 2009-12-20 19:08:50
    Od: "Jd." <j...@i...pl>

    Użytkownik "R.M." <f...@g...com> napisał w wiadomości
    > Witam,
    > W jaki sposob skutecznie przylutowac przewod miedziany do aluminiowego
    > preta?

    Tu jest cała dyskusja:
    http://www.groupsrv.com/science/about425911.html

    Ale warto zwrócić uwagę na inne aspekty, zwłaszcza jeśli przewidujesz
    narażenia korozyjne tego połaczenia...
    --
    ==========###-###*###-###==============

  • 7. Data: 2009-12-20 19:13:36
    Od: Mirek <i...@z...adres>

    Filip J wrote:

    > Nie da się.

    Żeby pocynować aluminium trzeba wtopić go zupełnie w kawałek kalafonii i
    gdy będzie już w niej zanurzony (bez dostępu powietrza) trzeba mocno
    pocierać gorotem lutownicy w celu usunięcia tlenków i pokrycia stopem
    lutowniczym. Podobno można to samo zrobić zanurzając w oleju, ale nie
    próbowałem tego.
    Z grubym "prętem" może się to nie udać i pewniejsze będzie połączenie
    śrubą z podkładką cu-al.

    Mirek.

  • 8. Data: 2009-12-20 21:02:18
    Od: Jan Górski <j...@g...com>

    > A tam pisz e da si tym spoiwem do miedzi?

    http://www.lut-spaw.com.pl/index.php?option=com_cont
    ent&view=article&id=14&Itemid=20

    Piszą, że tu się da. Nie wiem jak tam, napisali bardzo ogólnie. Dobrze
    by było, żeby napisał ktoś, kto tego używał, bo wiele deklaracji na
    stronach www można wsadzić między bajki.

  • 9. Data: 2009-12-20 21:27:14
    Od: "Papa Smurpfs" <P...@z...hujami.za.lasami>

    Órzytkownik "R.M." napisał:
    > W jaki sposob skutecznie przylutowac przewod miedziany do aluminiowego
    > preta? miedz-miedz lutuje bez problemu, natomiast problem pojawia sie z
    > aluminium, gdy mierze omomierzem jakosc styku, omomierz "skacze"

    wiesz, może to się i jakoś da zlutować, ale nawet jeśli tak, to miałbym
    wątpliwości co do trwałości takiego połaczenia (korozja), znacznie lepiej to
    zrobisz łącząc Al i Cu przekładką mosiężną i skręcisz, i masz wszystko w
    d....:O)

  • 10. Data: 2009-12-20 21:27:16
    Od: "Desoft" <N...@i...pl>

    Piszą, że tu się da. Nie wiem jak tam, napisali bardzo ogólnie. Dobrze
    by było, żeby napisał ktoś, kto tego używał, bo wiele deklaracji na
    stronach www można wsadzić między bajki.

    Nie da się żadnym spoiwem.
    Miedż i aluminium (a pytanie było jak przylutować miedź do aluminium) tworzą
    ogniwo o zbyt dużym napięciu i połączenie szybko się "wyelektrolizuje".
    Nawet specjalistyczne podkładki miedziano-aluminiowe długo nie wytrzymują.

    --
    Desoft