  • 21. Data: 2015-02-01 23:51:45
    Temat: Re: [info spoza po/eu] groty
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Paweł,

    Sunday, February 1, 2015, 7:02:51 PM, you wrote:

    [...]

    > Nie myślałem o metodach partyzanckich. Z przyzwoitym topnikiem lutuje
    > się podobnie, jak miedź, bez żadnych cudów z pocieraniem.
    > "Ino trochę śmierdzi"

    40 lat temu nie było dobrych topników :(

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 22. Data: 2015-02-04 08:01:29
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "Paweł Pawłowicz" <p...@w...up.wroc[kropka]pl> wrote in message

    > Samoróbnego. Mogę poszukać i podać skład.

    Jak możesz to byłbym dźwięczny...

    > Kluczowym składnikiem jest fluoroboran amonu.

    Sprzedają to gdzieś czy też samemu zrobiłeś?

  • 23. Data: 2015-02-04 15:19:42
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc[kropka]pl>

    W dniu 2015-02-04 o 08:01, Pszemol pisze:
    > "Paweł Pawłowicz" <p...@w...up.wroc[kropka]pl> wrote in message

    > Jak możesz to byłbym dźwięczny...

    Proszę bardzo :-)

    monoetanoloamina 25ml
    trietanoloamina 40ml
    kwas solny stężony 10ml
    chlorek cynku 3g
    chlorek cyny (II) 3g
    fluoroboran amonu 20g

    Wszystko do kolby i grzać aż się rozpuści. Trochę przy tym pachnie
    amoniakiem, ale dość słabo. Potem ochłodzić i przelać do słoiczka, nie
    do butelki, bo po czasie zamienia się w pastę.

    > Sprzedają to gdzieś czy też samemu zrobiłeś?

    Skład jest kompromisem między danymi literaturowymi a zawartością szafek
    w laboratorium. Fluoroboran można zrobić, ale jeśli się nie ma dostępu
    do odczynników to chyba jednak prościej kupić topnik niż bawić się w
    samoróbki.
    Metody w stylu pocierania przez olej czy na gorąco przez kalafonię
    odpuść sobie. Może w ten sposób dałoby się zlutować dwie blaszki aby
    przekonać oponentów, że jednak się da, ale praktyczna wartość takich
    wynalazków jest zerowa. Swoją drogą, ciekaw jestem, czy wszyscy ci
    mądralińscy, co tak uparcie o tym piszą (przykłady choćby w tym wątku),
    rzeczywiście stosują te techniki w praktyce, czy powtarzają zasłyszane
    historie o ścieraniu tlenku glinu. Spróbuj to zrobić na aluminiowym
    druciku o średnicy 0.8mm, który jest tak miękki, że o pocieraniu nie ma
    mowy, a którego 5mm (bo dalej się upaliło) wystaje z ceramicznego kitu o
    twardości kamienia wewnątrz rozciętego cokołu o średnicy 2cm, a jest to
    ba głębokości 1.5cm. Z topnikiem zero problemu, specom od pocierania
    życzę powodzenia :-)

    P.P.

  • 24. Data: 2015-02-18 05:19:43
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

> [...]
    > amoniakiem, ale dość słabo. Potem ochłodzić i przelać do słoiczka, nie do
    > butelki, bo po czasie zamienia się w pastę.

    No dzięki.
    Nie wiem czemu ale myślałem że składniki są łatwiej dostępne... :-)

    :-)

  • 25. Data: 2015-02-18 07:41:53
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Tue, 17 Feb 2015 22:19:43 -0600, Pszemol napisał(a):

    > No dzięki.
    > Nie wiem czemu ale myślałem że składniki są łatwiej dostępne... :-)

    www.sigmaaldrich.com.
    Ciekawe ile bedzie kosztowalo :-)

    J.

  • 26. Data: 2015-02-18 16:27:12
    Od: koń Fritz i jego pan dr Schultz <"dr Schultz i kon Fritz "@gmail.com>

    W dniu 2015-01-28 o 22:33, Mirek pisze:
    > Skoro twierdzisz, że są - daj namiar. Chętnie kupię o ile cena nie
    > będzie z kosmosu. Tylko _do_transformatorówki_. W Elwiku i w gazówce
    > Dremela mam groty pokryte żelazem i pocynowane (dla jasności, bo pewnie
    > i tak odwrócisz kota ogonem).

    FeSO4x7H20 240g/l 30-60C jakieś grosze na allegro.
    Nic więcej nie jest potrzebne do żelazowania miedzi.

  • 27. Data: 2015-02-18 18:50:35
    Od: janusz_k <J...@o...pl>

    W dniu 2015-02-18 o 16:27, koń Fritz i jego pan dr Schultz pisze:

    > FeSO4x7H20 240g/l 30-60C jakieś grosze na allegro.
    > Nic więcej nie jest potrzebne do żelazowania miedzi.
    No a jak z grubością i trwałością takiej powłoki?

    --
    Pozdr

    Janusz_K

  • 28. Data: 2015-03-08 17:57:57
    Od: Mirek <i...@z...adres>

    W dniu 18.02.2015 o 16:27, koń Fritz i jego pan dr Schultz pisze:

    > FeSO4x7H20 240g/l 30-60C jakieś grosze na allegro.
    > Nic więcej nie jest potrzebne do żelazowania miedzi.

    I co? Wystarczy wykąpać w tym i się pokryje? czy trzeba prądem?
    I co dalej: pokryje się potem cyną bez problemu? A co z tą częścią,
    która ma nie być pokryta cyną? Nie skoroduje? To jest chyba jeszcze
    czymś pokryte żeby nie korodowało, a cyna tam nie właziła.

    --
    Mirek.