  • 11. Data: 2009-11-10 05:06:42
    Temat: Re: gsm - połącznie typu dane
    Od: "Maciej Bebenek (news.onet.pl)" <m...@t...waw.pl>

    Przemyslaw Kowalik wrote:

    > Tylko ideologicznie? Na UMTS istnieje coś takiego jak CSD?

    To było akurat w GSM testowane, ale... fucktycznie nie sprawdziłem, czy
    oba końce bezdruta były w natywnej sieci, czy w roamingu...
    A CSD IMO powinno być, ale też trzeba się upewnić.

    > Nawet bez dodatkowego numeru "data" po stronie odbierającej?

    Tak, typ transmisji się kłąnia

    > No właśnie. Piszesz "za wyjątkiem Play" czyli powinno zadziałać też u
    > wirtualnej drobnicy. Tymczasem, AFAIR, wg cenników CSD to mają tylko
    > prawdziwi faceci (po 39 gr/min). W szczególności chyba u Solorza nie ma
    > na co liczyć bo on ma niby wszystko swoje poza BTSami ;-)?

    Drobnica mnie nie interesowała do testów. Ale, rzeczywiście, CP można
    sprawdzić, podobnie jak i CM i GG - mają własne systemy bilingowe

    M.

  • 12. Data: 2009-11-10 09:33:45
    Od: Przemysław Kowalik <p...@A...pl>

    Użytkownik Maciej Bebenek (news.onet.pl) napisał:

    > To było akurat w GSM testowane, ale... fucktycznie nie sprawdziłem, czy
    > oba końce bezdruta były w natywnej sieci, czy w roamingu...
    > A CSD IMO powinno być, ale też trzeba się upewnić.

    A jak będzie, to co - reklamacja, bo policzyli za coś, czego nie ma
    cenniku ;-)?

    > Tak, typ transmisji się kłąnia

    To po co właściwie jest ten dodatkowy numer? Żeby móc się wdzwonić z
    sieci analogowej?

    > Drobnica mnie nie interesowała do testów. Ale, rzeczywiście, CP można
    > sprawdzić, podobnie jak i CM i GG - mają własne systemy bilingowe

    A tak w ogóle, to po co Ci te testy :-)? Czy CSD może się na coś komuś
    przydać poza wyrafinowanymi zastosowaniami typu połączenia
    komputer-komputer? Nie wspominam tu o takich hardcorowych przypadkach
    jak SS (http://www.samiswoi.pl/u235/navi/31610) gdzie minimalna cena
    sesji GPRS to 60 gr WAP (2x10kB) lub 1,22 net (2 x 100kb) podczas gdy
    przez CSD można mieć odpowiednio 2,5 i 5 minut połączenia :-).

    Przemek

  • 13. Data: 2009-11-10 12:31:30
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Przemysław Kowalik <p...@A...pl> writes:

    > To po co właściwie jest ten dodatkowy numer? Żeby móc się wdzwonić z
    > sieci analogowej?

    Teoretycznie zawsze byl tylko do tego. Tyle ze bez wykupienia tego
    numeru polaczenia "DATA" byly kiedys zablokowane.
    --
    Krzysztof Halasa

  • 14. Data: 2009-11-10 15:30:03
    Od: "Maciej Bebenek (news.onet.pl)" <m...@t...waw.pl>

    Przemysław Kowalik wrote:

    > To po co właściwie jest ten dodatkowy numer? Żeby móc się wdzwonić z
    > sieci analogowej?

    Tak, dla DATA i FAX.

> [...]
    > sesji GPRS to 60 gr WAP (2x10kB) lub 1,22 net (2 x 100kb) podczas gdy
    > przez CSD można mieć odpowiednio 2,5 i 5 minut połączenia :-).

    Taka potrzeba wyszła przy testowaniu telefonów GSM z szyfrowaniem. One
    właśnie nawiązują połączenie DATA CSD, a potem piszczą sobie w linię
    :-)

    M.

  • 15. Data: 2009-11-10 23:39:35
    Od: Przemysław Kowalik <p...@A...pl>

    > Tak, dla DATA i FAX.

    No a jak w takim razie działa takie coś?
    http://www.era.pl/pl/indywidualni/uslugi-porady/pola
    czenia/poczta_glosowa/poczta_komfort

    4 usługi (Poczta Głosowa, Video, Fax i e-mail) zintegrowane w jednym
    miejscu.

    Przecież Poczta Komfort jest dostępna nawet w TT, a tam AFAIK nijakiego
    dodatkowego numeru FAX się dostanie. No chyba, że odbiór analogowych
    faksów idących bezwarunkowo na pocztę faksową nie wymaga takiego numeru...

    > Taka potrzeba wyszła przy testowaniu telefonów GSM z szyfrowaniem. One
    > właśnie nawiązują połączenie DATA CSD, a potem piszczą sobie w linię
    > :-)

    Aha - no to to całe CSD jest istotnym ograniczeniem: Fioletowy Glut nie,
    międzysieciowo i w roamingu różniście :-)

    Przemek

  • 16. Data: 2009-11-18 12:04:49
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Przemysław Kowalik" <p...@A...pl>

> [...]
    czenia/poczta_glosowa/poczta_komfort
    > 4 usługi (Poczta Głosowa, Video, Fax i e-mail) zintegrowane w

    To dziala tak ze odbiera fonie poczta glosowa, i w zaleznosci od
    tego co slychac wlacza magnetofon lub fax.
    I dane z faksu przechowuje u siebie poki klient nie odbierze.

    To nie to samo to zadwonic do kogos na komorke i wyslac mu faksa na
    laptopa .. tak sie nie da w gsm bez dodatkowego numeru.

    > No chyba, że odbiór analogowych faksów idących bezwarunkowo na
    > pocztę faksową nie wymaga takiego numeru...

    W tym wlasnie caly wic - nie da sie przepuscic piskow modemowych
    czy faxowych przez codec gsm.
    Ale jak odbiera "poczta" w "centrali", to wcale nie musi tego
    robic.

    Dodatkowy numer jest wlasnie po to, zeby przychodzace polaczenia
    foniczne odbieral bezposrednio faxmodem w "centrali", zamienial na
    dane i dopiero dane szly na komorke przez radio.

    Inaczej wyglada sprawa jesli inicjatorem polaczenia jest urzadzenie
    gsm lub isdn.
    Wtedy moze od razu poinformowac "chce nawiazac polaczenie typu
    data" lub fax cyfrowy, i jesli druga strona odpowiednio odbierze,
    to leca dane bezposrednio, bez piskow.

    J.

  • 17. Data: 2009-11-18 17:59:47
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "J.F." <j...@p...onet.pl> writes:

    > To nie to samo to zadwonic do kogos na komorke i wyslac mu faksa na
    > laptopa .. tak sie nie da w gsm bez dodatkowego numeru.

    Ew. mozna (jesli siec i terminal pozwala) zadzwonic, powiedziec ze
    bedzie faks, rozlaczyc sie, i zadzwonic ponownie z faksem (przynajmniej
    tak bylo z "data"). Ale to lekkie rzezbienie.
    --
    Krzysztof Halasa

  • 18. Data: 2009-11-18 23:16:27
    Od: "Maciej Bebenek (news.onet.pl)" <m...@t...waw.pl>

    Krzysztof Halasa wrote:

    > Ew. mozna (jesli siec i terminal pozwala) zadzwonic, powiedziec ze
    > bedzie faks, rozlaczyc sie, i zadzwonic ponownie z faksem (przynajmniej
    > tak bylo z "data"). Ale to lekkie rzezbienie.

    W dokumentacji ETSI jest opisane połączenie GSM "najpierw voice, potem
    fax", ale z tego co wiem, to chyba nikt na świecie tego nie
    zaimplementował, więc nie wiadomo, jak działa :-)

  • 19. Data: 2009-11-18 23:41:09
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "Maciej Bebenek (news.onet.pl)" <m...@t...waw.pl> writes:

    > W dokumentacji ETSI jest opisane połączenie GSM "najpierw voice, potem
    > fax", ale z tego co wiem, to chyba nikt na świecie tego nie
    > zaimplementował, więc nie wiadomo, jak działa :-)

    Mialem na mysli dwa oddzielne polaczenia, to akurat jest (a przynajmniej
    bylo) zaimplementowane.

    Tzn. moze byc jedno polaczenie (tylko "data"), terminal musi miec
    ustawiony przed odebraniem tryb "data" (mozliwe ze nowsze terminale
    robia to automatycznie dostajac odpowiednie "ata" itp).
    --
    Krzysztof Halasa

  • 20. Data: 2009-11-18 23:51:22
    Od: "Maciej Bebenek (news.onet.pl)" <m...@t...waw.pl>

    Krzysztof Halasa wrote:

    > Mialem na mysli dwa oddzielne polaczenia, to akurat jest (a przynajmniej
    > bylo) zaimplementowane.

    Wiem, tylko przypomniałem coś, co wymyślono ze 30 lat temu :-)

    > Tzn. moze byc jedno polaczenie (tylko "data"), terminal musi miec
    > ustawiony przed odebraniem tryb "data" (mozliwe ze nowsze terminale
    > robia to automatycznie dostajac odpowiednie "ata" itp).

    Ale terminal w trybie DATA nie odbierze połączenia typu VOICE i
    odwrotnie. Terminal w trybie AUTO odbierze dozwolony typ połaczenia
    definiowany poprzez kod bearer service.

    11 Speech service
    12 Data service
    13 Fax