    From: BartekK <s...@d...org>
    Newsgroups: pl.comp.pecet
    Subject: druk/ksero/skaner z podajnikiem ADF
    Date: Fri, 13 Dec 2013 21:05:30 +0100

    Mam takiego klocka SAMSUNG SCX - 4623FN (drukarka cz-b laser, sieć,
    faks, skaner z podajnikiem ADF). Byłoby całkiem dobrze, gdyby nie zdechła.

    1. Może by ją naprawić?
    Objaw jest taki, jakby padł zasilacz, i ma zbyt małą wydajność.
    Rozebrałem ją. Na pierwszy rzut okiem - zero spuchniętych kondensatorów,
    zero widocznych uszkodzeń, wszystkie napięcia (+24v i +5v, +5V stby)
    trzyma prawidłowo w spoczynku. Ale wystarczy uruchomić drukarkę z
    włożonym tonerem - włącza się nagrzewanie (prawidłowo, widzę że halogen
    się zaświeca), po chwili słychać że startuje (szumi) napęd lasera
    (przemiatania wiązki) i w momencie jego startu widzę spadek +5v na
    oscyloskopie do 4.8v - ale nic złego się nie dzieje jeszcze. Dopiero
    ułamek sekundy później - startuje główny silnik BLDC (napęd transportu
    całego, wałków i tonera) - i w tym momencie napięcie spada bardzo
    znacznie (poniżej 3.5v) i cała drukarka się wyłącza do standby.
    Zdemontowałem ten silnik bldc (jest demontowany ładnie razem z
    wszystkimi przekładniami razem) - i gdy jest "w powietrzu" to startuje
    prawidłowo, napięcie spada do 4.9v na ułamek sekundy, ale nic złego się
    nie dzieje. Wystarczy jednak bym (sam silnik, wirnik) palcami złapał
    lekko - "zdycha" i oczywiście wszystko się wyłącza.

    I tutaj się pojawia moje pytanie nr A: jaki opór toczenia-kręcenia może
    dawać bęben tonera? Bo tak palcami to bardzo ciężko go obrócić (znaczy
    za zębatkę, za bęben światłoczuły nie łapię). To samo na 3 tonerach,
    więc nie wiem czy tak ma być, czy dlatego że wszystkie są TBprint z
    jednej przesyłki - ale pierwszy działał ~2000stron ok a pozostałe są
    "nowe". Może po prostu wydajność zasilacza jest ok, a silnik jest
    przeciążany ogromnym obciążeniem kręcenia tonera?
    oraz pytanie B: ki czort z wydajnością prądową zasilacza, któremu nic
    optycznie-elektrycznie nie dolega (tzn napięcia bez kręcenia silnikiem
    ok, wszystkie mocowe elementy typu diody/tranzystory ok, kondensatory
    ok, a wyłącza sobie zasilanie...

    2. można wymienić, tylko na co? Chętnie brother czy inne coś, co nie ma
    czipów i innych cudów zbędnych, ale musi mieć szybki skaner z ADF
    (skanowanie dokumentów, odcienie szarości 150dpi wystarczą, byle szybko
    szło) i sieć, jakby dało się skanować po sieci do ftp/smb to idealnie
    (ten samsung mógł skanować po sieci, ale tylko do kompa na którym jest
    uruchomiony samsungowy program przyjmujący skany), oraz cz-b laser tani
    w eksploatacji (1-3tys A4 miesięcznie, niezbyt zaczernionych, ale tak
    1toner/2miesiące mi schodzi)

    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    173