  • 21. Data: 2019-11-13 19:25:56
    Temat: Re: [cross] Jaka karta microSD do raspberry?
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 13/11/2019 00:01, Queequeg wrote:
    > Teraz kupiłem Adatę 8 GB, bo potrzebuję na już, ale docelowo chciałbym
    > przejść na coś trwalszego. I nie wiem na co.

    Dwie rady:

    a) kup kartę dużo większą niż używasz. Karta będzie w stanie wtedy
    pracować dłużej z powodu tego że w tle będzie miała gdzie relokować
    sektory, a dzieje się to nawet jesli karta "nic nie robi".

    b) niektóre karty (głównie stare <=4GB) miały popsuty wear-leveling co
    objawiało się sporadycznym psuciem się przypadkowych plików, nawet jesli
    karta była tylko czytana. Znaczęściej trafiało się kiedy wyłaczenie
    zasilania było nagłe, w środku procesu relokacji. Można to częsciowo
    naprawić stosując kondensator na zasilaniu bo karta kiedy detektuje
    spadek napięcia to blokuje algorytm. Obecnie ciezko znaleźć taką kartę
    8G i większą, zazwyczaj wear-leveling jest już transakcyjny.

    Innymi słowy celuj w większe niż potrzebujesz, cena to .50zł za 1GB więc
    nie ma co oszczędzać.

  • 22. Data: 2019-11-13 19:32:24
    Od: Kaczin <j...@p...interia.pl>

    W dniu 13.11.2019 o 19:25, heby pisze:

    > naprawić stosując kondensator na zasilaniu bo karta kiedy detektuje

    Uwaga! Zdetektowano analfabetę!

    --
    Kaczin

  • 23. Data: 2019-11-13 19:33:11
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2019-11-13 o 18:53, ToMasz pisze:

    > na serio? Dysk ssd, msata 60 giga kosztuje 59zł. "normalny" 79 złotych.
    > przejściówka ssd-hdd, na ali mniej niż 15zł. Jak się zastanowić, to
    > problemem nie jest elektronika, tylko brak miejsca. \
    > ToMasz

    Ale pytajnik pytał w kontekście wykorzystania w Raspberry.
    RPi 1 i 2 (wyższe nie wiem) startuje z uSD.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 24. Data: 2019-11-13 19:54:03
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 13/11/2019 19:32, Kaczin wrote:
    > Uwaga! Zdetektowano analfabetę!

    A możesz zdefiniować analfabetę tak aby ta definicja pasowała do
    czegokowliek do czego się odnosisz?

  • 25. Data: 2019-11-13 20:24:28
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    trada.pl...
    On Wed, 13 Nov 2019 14:11:49 +0100, "J.F."
    <j...@p...onet.pl> wrote:

    >A od kiedy taki linuxowiec się stałeś czy coś przeoczyłem? :)

    Cos tam wspolnego mialem od dawna, tak z mieszanymi uczuciami.
    Zaraz, ktory mamy rok ... to juz ze 20 lat, zaczynalem w czasach
    modemow 1200 :-)

    No dobra - wspolczesne Windows to juz calkowicie wlasnym zyciem zyje,
    cos tam stale na dysku rzezbi, ch* wie co :-)

    J.

  • 26. Data: 2019-11-13 21:03:24
    Od: jaNus <p...@b...pl>

    W dniu 13.11.2019 o 19:54, heby pisze:

    > A możesz zdefiniować analfabetę tak aby ta definicja pasowała do
    > czegokowliek do czego się odnosisz?

    W "salonowym" j. polskim nie istnieje słowo "detektuje".
    Acz ja już wiem, jaką potęgą jest i-net, i pod wpływem codziennych
    wpisów widać, że język ewoluuje coraz to szybciej, i szybciej. Sam
    używam wielu słów "kupionych" w necie, a do tego lubię i produkować
    neologizmy. Acz, jako zapiekła konserwa to i jakoś-tam jestem wyczulony
    na piękno naszego, polskiego, absolutnie niepowtarzalnego, języka. Z
    którego powodu dzień w dzień dziękuję Bogu, że urodziłem się Polakiem.

    --
    Matematyka to księżniczka: jest taka... piękna!
    Fizyka to prawdziwa potęga.

  • 27. Data: 2019-11-13 21:10:38
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 13/11/2019 21:03, jaNus wrote:
    > W "salonowym" j. polskim nie istnieje słowo "detektuje".

    Niestety nijak nie tłumaczy to wspomnianego "analfabetyzmu". Dalej
    czekam na definicję, usenet wszystko przyjmie.

  • 28. Data: 2019-11-14 08:09:24
    Od: Olaf Frikiov Skiorvensen <B...@i...invalid>

    Wcale nie przypadkiem, dnia Wed, 13 Nov 2019 18:53:47 +0100
    doszła do mnie wiadomość <qqhfvb$uut$1@dont-email.me>
    od ToMasz <t...@p...fm.com.pl> :

> [...]
    >przejściówka ssd-hdd, na ali mniej niż 15zł. Jak się zastanowić, to
    >problemem nie jest elektronika, tylko brak miejsca. \

    Tu jest pewien kłopot, między dyskiem SSD a ciotką Maliną wystąpią złącza i kable
    produkcji chińskiej. To jest loteria, uptime ciotki Maliny może drastycznie spaść.
    Przebadałem kilka takich wynalazków - nawet firmowych - i nie jest dobrze, dodatkowo
    funkcji TRIM można zapomnieć, też loteria.

  • 29. Data: 2019-11-14 09:30:30
    Od: Adam Lubszczyk <a...@p...onet.pl>

    W dniu środa, 13 listopada 2019 19:25:59 UTC+1 użytkownik heby napisał:
> [...]
    > pracować dłużej z powodu tego że w tle będzie miała gdzie relokować
    > sektory, a dzieje się to nawet jesli karta "nic nie robi".

    Czy to oznacza, że aby zachować dane karcie (pendrive)
    należy ją regularnie podłączać do zasilanie (nawet nic z niej czytając)
    aby dane się automatycznie odświeżyły?
    Jak często i na jak długo?

    Adam

  • 30. Data: 2019-11-14 10:58:09
    Od: dantes <d...@q...com>

    Dnia Wed, 13 Nov 2019 11:43:12 +0100, jaNus napisał(a):

    > Tak tylko, co do "brandowania" produkcji z innej firmy (Ha! --
    > najczęściej kitajskiej),
    > to i "polska firma *rodzinna*" (? - dziadkowie, wujkowie, i wnuki?)
    > - Goodram, sprzedaje karty SD w różnych zresztą formatach. No nie mogę
    > szepnąć "polecam", ani na tak, ani na "nie", bo mam od niedawna (jak
    > dotąd nie padła) :)
    >
    > Acz widać plusy: naprawdę niedrogie 16 GB, format "micro", ale w "dużym"
    > adapterze. A jak raz dużej karty wymaga mój fotoaparat, więc kupując ją,
    > zupełnie przypadkowo podpasiło mi i do cyfrówki. Wielcem zadowolnionym!

    No właśnie odwieczny problem...

    microSD bo mała - słabo odprowadzająca ciepło bo w ubranku adaptera dużejSD

    dużaSD bo duża - dobrze odprowadzająca ciepło bo na golasa.

    Mówisz że GOODRAM jest gut?