  • 1. Data: 2010-07-12 15:28:13
    Temat: chlodzenie jak wydajniej pionowy radiator
    Od: "zlotowinfo" <u...@g...pl>

    radiator mam podobny do tego
    http://allegro.pl/item1101056351.html

    wieje w kierunku na zewnątrz obudowy, zamontowany jak na obrazku

    ciekawi mnie czy nie lepiej by było dać go z drugiej strony
    jako wyciagającego cieplo z radiatora, wialby blizej zewnętrznej czesci
    obudowy

    czy dobrze kombinuję?

  • 2. Data: 2010-07-12 15:41:11
    Temat: Re: chlodzenie jak wydajniej pionowy radiator
    Od: GLaF <g...@n...takiego.numeru.pl>

    Dnia Mon, 12 Jul 2010 17:28:13 +0200, zlotowinfo napisał(a):

> [...]
    >
    > ciekawi mnie czy nie lepiej by było dać go z drugiej strony
    > jako wyciagającego cieplo z radiatora, wialby blizej zewnętrznej czesci

    Nie.
    Po pierwsze ten radiator ma nietypowe mocowanie wentylatora i trzeba się
    nakombinować, żeby zamocować wentylator odwrotnie.
    Po drugie przez radiator jest większy przepływ jeśli wentylator na niego
    dmucha niż z niego wyciąga powietrze.
    Dobrym pomysłem będzie zamontowanie dodatkowego wentylatora wyciągającego
    powietrze z obudowy na przeciw radiatora.

    --
    GLaF

  • 3. Data: 2010-07-12 15:56:33
    Od: Grzegorz Prędki <"klark[USUN"@TO][malpa]transkomp.com>

    W dniu 2010-07-12 17:28, zlotowinfo pisze:
> [...]
    >
    > ciekawi mnie czy nie lepiej by było dać go z drugiej strony
    > jako wyciagającego cieplo z radiatora, wialby blizej zewnętrznej czesci

    Zle. Wentylator ma dmuchac na radiator.

  • 4. Data: 2010-07-12 16:04:49
    Od: BartekK <s...@N...org>

> [...]
    >
    > ciekawi mnie czy nie lepiej by było dać go z drugiej strony
    > jako wyciagającego cieplo z radiatora, wialby blizej zewnętrznej czesci

    Zależy co chcesz uzyskać, albo co poprawić.
    Im szybszy przepływ czynnika (powietrza) tym lepsze oddawanie ciepła z
    blaszek do czynnika (powietrza). Ale też większy hałas (szum powietrza)
    na tych blaszakach.
    Gdy wentylator wieje "na radiator" to prędkość przepływu (miejscowa, tuż
    pod łopatkami) jest większa, niż gdyby ciągnął. W dodatku fakt że to
    wentylator kręcący się - daje zawirowania powietrza, które dodatkowo
    zwiększają sprawnosć. Wtedy chłodzi najlepiej.
    Gdy chcemy mieć cicho (a wydajność radiatora jest znacznie
    przewymiarowana) to można zakładać wentylator na dystansie od radiatora
    (kawałek rurki, tubus jakiś) lub jako wyciągający (również na dystansie,
    rurze, w kanale itp). Wtedy jest ciszej, a radiator pracuje równomiernie
    całą powierzchnią przez którą powietrze przepływa, a nie tylko pod
    łopatkami. Ale sprawność chłodzenia jest gorsza.

    --
    | Bartlomiej Kuzniewski
    173

  • 5. Data: 2010-07-12 17:21:58
    Od: "zlotowinfo" <u...@g...pl>

    wnioski:

    1. grafika ati2600xt
    wentylator odwracam by dmuchal na radiator a nie wg mojego wymyslu wyciagal
    jezeli w istocie sprawnosc bedzie lepsza do 12cm wentyl wystarczy podpiac na
    5V, co prawda grafa ma pasywne, ale nie podoba mi sie grzanie do 80 stopni

    2. procesor q6600
    zostaje jak było na lato 12V, w zimie 5V wystarczało

    3. zasilacz 350W (zasilacz daje rade, 550W sie zjaral)
    12cm na zewnątrz, wyciagający (cięta obudowa), na lato 12V
    zastosuję nie wielki dodatkowy, nadmuchowy na najcieplejszy element
    od wnętrza zasilacza w kierunku wyciągającego by wspomóc przepływ

    po lecie zmienie z powrotem 12V na 5V

  • 6. Data: 2010-07-12 18:13:00
    Od: "Feromon" <f...@w...pl>

    Użytkownik "zlotowinfo" <u...@g...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    >
    > ciekawi mnie czy nie lepiej by było dać go z drugiej strony
    > jako wyciagającego cieplo z radiatora, wialby blizej zewnętrznej czesci

    Ciepło naturalnie unosi się do góry. Tam wpadnie w zasilacz i wywieje na
    zewnątrz.
    Są obudowy z wentylatorem wywiewnym na górnej powierzchni, co zapobiega
    zaleganiu gorącego powietrza pomiędzy zasilaczem a napędem CD/DVD.

    Ciepło spomiędzy żeberek należy wydmuchać. Najlepiej od razu na zewnątrz.
    Są takie radiatory, których żeberka przylegają do tylnej ścianki kompa.
    Jeśli nie, to ja dałbym dodatkowy wentylator pod zasilaczem wywiewający
    ciepłe powietrze z okolic radiatora.

    Nieszczęśliwie położone są zwykle radiatory kart graficznych. Ciepło jest
    uwięzione
    w przestrzeni pod kartą. Z tego powodu zaprojektowano obudowy ATX
    "odwrotne",
    zapomniałem jak się nazywają, gdzie płyta główna jest umieszczona niejako do
    góry nogami.
    Zasilacz wtedy jest na górze - a jakby w zwykłej obudowie na dole.

    Generalnie zasada - ciepło usuwamy poza obudowę w miejscu najbliższym jego
    powstawania.
    Powstające podciśnienie ma zasysać chłodne powietrze z zewnątrz, którego
    strumień
    opływa umieszczony zwykle na dole twardy dysk.

    Ale skąd tu teraz wziąć na zewnątrz obudowy chłodne powietrze?
    Moje dzieci tak spaliły nowiutką kartę graficzną któregoś lata.....

    Feromon