  • 11. Data: 2012-07-11 13:11:27
    Temat: Re: Zgrzewarka DIY do aluminium...
    Od: BartekK <s...@d...org>

    W dniu 2012-07-11 12:47, Jakub Jewuła pisze:

    > Z ust mi to wyjales :) Wlasnie mialem spytac o toroidalne...
    >
    > Mam takiego bydlaka nawijanego na zamowienie 1.2kW 220/110V
    > mialem cos z USA do zasilenia. Podobny gabarytowo do Twojego.
    >
    > Sprubuje...

    Tylko dodaj mu coś do ograniczenia prądu startu, bo prąd magnesowania
    zależnie od trafienia w różny moment sinusa - będzie wywalać korki.
    Jakiś ogromny PTC ?

    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    173

  • 12. Data: 2012-07-11 13:21:48
    Od: Jakub Jewuła <b...@s...com.pl>

    > Tylko dodaj mu coś do ograniczenia prądu startu, bo prąd magnesowania
    > zależnie od trafienia w różny moment sinusa - będzie wywalać korki. Jakiś
    > ogromny PTC ?

    PTC - co to jest? :)

  • 13. Data: 2012-07-11 13:35:45
    Od: Jakub Jewuła <b...@s...com.pl>

    Cos takiego moznaby zastosowac?
    http://allegro.pl/soft-miekki-start-uklad-miekkiego-
    startu-do-3000w-i2453815150.html

    Zastanawiam sie tylko czy start jest powtarzalny - czy nie wplynie
    na powtarzalnosc pracy jesli caly cykl bedzie trwal np. 1s...

  • 14. Data: 2012-07-11 13:36:11
    Od: BartekK <s...@d...org>

    W dniu 2012-07-11 13:21, Jakub Jewuła pisze:

    > PTC - co to jest? :)

    Oczywiście chodziło mi o NTC rozruchowy. Np
    http://allegro.pl/x-termistor-rozruchowy-ntc-10a-20m
    m-1ohm-i2402835501.html

    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    173

  • 15. Data: 2012-07-11 13:52:39
    Od: Jakub Jewuła <b...@s...com.pl>

    Użytkownik "BartekK" <s...@d...org> napisał w wiadomości

    > Oczywiście chodziło mi o NTC rozruchowy. Np
    > http://allegro.pl/x-termistor-rozruchowy-ntc-10a-20m
    m-1ohm-i2402835501.htm

    Dzieki, wezme pod uwage

  • 16. Data: 2012-07-11 14:06:42
    Od: "Ukaniu" <l...@g...pl>

    Użytkownik "Jakub Jewuła" <b...@s...com.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    >
    > Zastanawiam sie tylko czy start jest powtarzalny - czy nie wplynie
    > na powtarzalnosc pracy jesli caly cykl bedzie trwal np. 1s...

    Taka zgrzewarka pracująca prawie na zwarcie szarpie prądu, że hoho.
    Można by zrobić to układ startu w szczycie sinusa to przynajmniej zmniejszy
    uderzenie prądu wynikajace z magnesowania rdzenia.

    --
    Pozdrawiam,
    Łukasz

  • 17. Data: 2012-07-11 14:11:32
    Od: BartekK <s...@d...org>

    W dniu 2012-07-11 14:06, Ukaniu pisze:

> [...]
    > Można by zrobić to układ startu w szczycie sinusa to przynajmniej
    > zmniejszy uderzenie prądu wynikajace z magnesowania rdzenia.
    Wystarczy NTC rozruchowy na te 10-20A, i trzymać trafo cały czas pod
    siecią. Prądu nie załączać specjalnie, po prostu dociśnięcie
    styków-zgrzewaczy do zgrzewanego metalu zamyka obwód i tyle. Napięcia
    tam na tyle małe, że iskrzenie niezbyt straszne...

    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    173

  • 18. Data: 2012-07-11 14:12:29
    Od: Jakub Jewuła <b...@s...com.pl>

    > Taka zgrzewarka pracująca prawie na zwarcie szarpie prądu, że hoho.
    > Można by zrobić to układ startu w szczycie sinusa to przynajmniej
    > zmniejszy uderzenie prądu wynikajace z magnesowania rdzenia.

    Niestety - nie znam sie na tym :)

    Szukalem gotowego rozwiazania, ale albo zle szukam albo nie ma.
    Znacz cos tam znalalem, ale nie chce wydac kilkanascie tys...

  • 19. Data: 2012-07-11 14:13:51
    Od: Jakub Jewuła <b...@s...com.pl>

> [...]
    > styków-zgrzewaczy do zgrzewanego metalu zamyka obwód i tyle. Napięcia tam
    > na tyle małe, że iskrzenie niezbyt straszne...

    Myslalem zeby najpierw dociskac elktrody potem zalaczac,
    ale jak tak proponujesz...

    Jakie nawinac uzwojenie wtorne - w jakie napiecie celowac?

  • 20. Data: 2012-07-11 14:25:40
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    Am 11.07.2012 14:12, schrieb Jakub Jewuła:

    > Niestety - nie znam sie na tym :)
    >
    > Szukalem gotowego rozwiazania, ale albo zle szukam albo nie ma.
    > Znacz cos tam znalalem, ale nie chce wydac kilkanascie tys...

    Gotowe, to dowolny soft-start relay, na przykład MCST2450, dostępny u
    Farnella za jedyne 85.29EUR. Ale można zrobić samemu: NTC-rozruchowy
    plus stycznik go zwierający po 1-2 sekundach. Można bez stycznika, ale
    wtedy NTC się grzeje cały czas. No i musisz po wyłączeniu poczekać
    kilkanaście sekund by ostygł, inaczej masz NTC w kawałkach (sprawdziłem
    na własnym organiźmie). Te MCST i im podobne są oparte na pomiarze
    napięcia (mają małego procka w środku) i załączają transformator w
    maksimum napięcia.

    Waldek