  • 1. Data: 2016-03-10 04:40:30
    Temat: Zasilanie urządzeń i napędów pod Molex z linii zasilających SATA
    Od: Krystek <s...@k...art.pl>

    Kupiłem znajomej używany, markowy komputer w dużej budzie, by było
    miejsce na montaż dodatkowych napędów (jest m.in. wnęka na stację
    dyskietek/czytnik kart pamięci). Ze starego kompa (jakiś AMD Athlon)
    będę przekładał dysk i stację dysków magnetooptycznych 3,5 cala
    (Floptical). Wszystko zasilane z Molexów.

    W nowym komputerze jest 1 złącze Molex oraz dwa wolne złącza zasilające
    do urządzeń SATA. Podłączenie dysku i napędu magnetooptycznego do płyty
    głównej załatwię przez kontroler na karcie PCI. Pytanie, czy ryzykowne
    jest np. zasilanie dwóch dysków twardych ze złączem Molex podłączonych
    do złącza SATA przez rozgałęziacz SATA na 2 Molexy? Chodzi mi obciążenie
    prądowe pojedynczego złącza.

    Tu akurat nie będę miał tego problemu, bo dysk zasilę z wolnego Molexa,
    a napęd magnetooptyczny ze złącza zasilającego stację dyskietek, ale
    gdyby mi przyszło podłączyć drugi dysk ATA to czy nie będzie z tym
    problemów?

    K.

    --
    http://www.krystek.art.pl/

  • 2. Data: 2016-03-10 12:47:38
    Od: JaNus <bez@adresu>

    W dniu 2016-03-10 o 04:40, Krystek pisze:

    > gdyby mi przyszło podłączyć drugi dysk ATA to czy nie będzie z tym
    > problemów?

    Gdzieś mi mignęło doniesienie (ale gdzie!!) że są zasilacze
    autonomiczne, które wspierają ten podstawowy, będący standardowym w
    skrzynce? Nie jestem pewien, czy nie pokręciłem! Nie wiem nawet jakie
    "keywords" miałbyś wrzucić do googlarki, niestety.

    Inna rada to wymiana... zasilacza (nie odbierz tego jako standardowe
    "spadaj ciulu", czyli NTG!). Zasiłki robią już tak potężne, że można by
    z nich wspierać _kilka_ kompów mniej-wymagających...

    Dobre rady nic nie kosztują

    i przeważnie warte są
    swojej... ceny!

  • 3. Data: 2016-03-10 14:47:45
    Od: "B.G" <o...@w...com.eu>

> [...]

    > jest np. zasilanie dwóch dysków twardych ze złączem Molex podłączonych
    > do złącza SATA przez rozgałęziacz SATA na 2 Molexy? Chodzi mi obciążenie

    Nie powinno być problemu.
    Ja akurat takie problemy rozwiązuje inaczej. Jeśli potrzebuję dobudować
    do zasilacza jakiś brakujący kabel - to potrzebny kawałek kabelka z
    wtyczką - odcinam z jakiegoś starego zasilacza (np. spaleńca) i
    dolutowuję go do istniejącej wiązki.
    Połączenia mam pewne i trwałe.

    [z zasilacza] [punkty lutowania] [oryginalny wtyk]

    --------------------------+-------------------------
    ---|===|
    ------------------------+-|-------------------------
    ---| |
    ----------------------+-|-|-------------------------
    ---| |
    --------------------+-|-|-|-------------------------
    ---|===|
    | | | |
    | | | |
    | | | |
    | | | |
    | | | |
    =======
    =======

    --
    B.G

  • 4. Data: 2016-03-10 15:10:09
    Od: Krystek <s...@k...art.pl>

    W dniu 2016-03-10 12:47, JaNus pisze:

> [...]
    > "spadaj ciulu", czyli NTG!). Zasiłki robią już tak potężne, że można by
    > z nich wspierać _kilka_ kompów mniej-wymagających...

    Raczej ciężko (będzie) do markowego kompa wstawić tradycyjny zasilacz.
    Producenci montują tam swoje konstrukcje w nietypowych obudowach. Poza
    tym zasilacz w tym komputerze jest OM - ma 365W, więc sporo w zapasie
    (dodatkowych kart graficznych w komputerze nie będzie, więc i większego
    poboru prądu też nie).

    Bardziej chodziło mi o to, czy jeśli przez przejściówkę-rozgałęziacz
    podłączę 3 stare dyski do jednej linii zasilające SATA to nie uwalę tej
    linii zasilającej SATA, czy to zdrowe i bezpieczne.

    K.

    --
    http://www.krystek.art.pl/

  • 5. Data: 2016-03-10 16:52:04
    Od: Michal Lukasik <m...@t...pl>

    On 10/03/2016 13:47, B.G wrote:

    > Jeśli potrzebuję dobudować do zasilacza jakiś brakujący kabel - to
    > potrzebny kawałek kabelka z wtyczką - odcinam z jakiegoś starego
    > zasilacza (np. spaleńca) i dolutowuję go do istniejącej wiązki.

    W przypadku zasilaczy modułowych to fakt, w przeciwnym wypadku IMO
    lepiej dolutować bezpośrednio do PCB.
    --
    _____ __________________________
    \` Y (__) __\` | | | '/

  • 6. Data: 2016-03-10 21:49:12
    Od: "B.G" <o...@w...com.eu>

    W dniu 2016-03-10 o 16:52, Michal Lukasik pisze:

    > W przypadku zasilaczy modułowych to fakt,

    > w przeciwnym wypadku IMO
    > lepiej dolutować bezpośrednio do PCB.

    IMO szkoda czasu.
    Zakładając że dorabiamy kabelek do działającego zestawu, trzeba kolejno:
    1. odłączyć kable od płyty, napędów i ew. kart rozszerzeń
    2. wymontować zasilacz
    3. rozebrać zasilacz
    Po wlutowaniu do PCB kabelków - trzeba to wszystko z powrotem zmontować.

    Zamiast powyższego, wolę dolutować kabelek do wiązki. Robię to bez
    rozmontowywania zestawu, za wyjątkiem odłączenia wiązki do której chcę
    się podłączyć.

    Jak ktoś nie lubi/nie umie lutować - może rozważyć użycie szybkozłączek
    UR i UY. Nimi już też dorabiałem kable zasilające - skutecznie.

    --
    B.G

  • 7. Data: 2016-03-10 22:00:30
    Od: Michal Lukasik <m...@t...pl>

    On 10/03/2016 20:49, B.G wrote:

    > Zamiast powyższego, wolę dolutować kabelek do wiązki. Robię to bez
    > rozmontowywania zestawu, za wyjątkiem odłączenia wiązki do której chcę
    > się podłączyć.

    I klient Ci nie marudzi "dlaczego tak, a nie inaczej"?
    Ja tam wolę bezpośrednio w PCB bo unikam zbędnego marudzenia (że
    nieestetycznie, niebezpiecznie, itp.) i straty czasu na dyskusje. ;D

    > Jak ktoś nie lubi/nie umie lutować - może rozważyć użycie szybkozłączek
    > UR i UY. Nimi już też dorabiałem kable zasilające - skutecznie.

    Dla siebie to faktycznie można tak zrobić.

    --
    _____ __________________________
    \` Y (__) __\` | | | '/

  • 8. Data: 2016-03-10 22:08:13
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

    W dniu 10.03.2016 o 22:00, Michal Lukasik pisze:

> [...]
    > nieestetycznie, niebezpiecznie, itp.) i straty czasu na dyskusje. ;D

    > Dla siebie to faktycznie można tak zrobić.

    nie wiem czy dobrze zrozumiałem problem (dzisiaj mam gorszy dzień) ale
    ja gdy potrzebuje więcej gniazd zasilających robię tak:
    Biorę stary cd rom, albo stary dysk i wyrywam na siłę albo odcinam
    piłką, gniazdo zasilające z kawałkiem płytki. Tylko poto abym miał co
    wetknąć w kabel komputerowego zasilacza. to tego "ogryzka" lutuje co
    chcę. czasami na złomowcu odrywam dwa kabelki z wytczkami do dysków
    ata/sata i płacę za to złotówkę....

    ToMasz

  • 9. Data: 2016-03-10 22:53:14
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2016-03-10 o 22:08, ToMasz pisze:
> [...]
    > Biorę stary cd rom, albo stary dysk i wyrywam na siłę albo odcinam
    > piłką, gniazdo zasilające z kawałkiem płytki. Tylko poto abym miał co

    Ty to na serio piszesz, czy masz gorszy dzień? ;)

    Pierwszy z brzegu link:

    http://www.komputronik.pl/product/2188/Akcesoria/Kab
    le_i_adaptery/Kabel-adapter_zasilajacy_Molex_2x_Mole
    x.html

    albo krócej:
    http://tnij.org/n1xvku4

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 10. Data: 2016-03-10 23:54:29
    Od: "B.G" <o...@w...com.eu>

    W dniu 2016-03-10 o 22:00, Michal Lukasik pisze:

    > I klient Ci nie marudzi "dlaczego tak, a nie inaczej"?

    Nie robię tego etatowo. Krąg klientów mam taki, że nie tylko nie marudzą
    - ale wiedzą bezdyskusyjnie, że to ja wiem najlepiej jak ma być zrobione
    coś z czym do mnie przychodzą :]

    > Ja tam wolę bezpośrednio w PCB bo unikam zbędnego marudzenia (że
    > nieestetycznie, niebezpiecznie, itp.) i straty czasu na dyskusje. ;D

    Całościowo - podłączenie pod PCB lepiej wygląda... tylko ten czas (koszt
    też).
    Co do estetyki lutowań do wiązki - mogę wykonanie takich wcinek dać na
    wystawę i nie boję się krytyki :)
    Zdjęcie izolacji z przewodu istniejącej wiązki, robię bez przecinania
    jego żył.
    Linkę dodatkowego przewodu owijam na odsłoniętym wcześniej z izolacji
    fragmencie. Później zalewam to lutowiem oraz owijam dobrze naciągniętą
    taśmą elektroizolacyjną.
    Bomba tego nie ruszy, oraz wygląda to znacznie lepiej (jak się umie
    lutować) niż można przypuszczać.
    Ale najważniejsze jest to - że jest to _znacznie_ pewniejsze niż
    kaskady rozgałęziaczy/przejściówek itp. gdzie od drgań i innych
    czynników środowiskowych połączenie z biegiem czasu może zmarnieć.

    --
    B.G